A Máté evangéliuma 16. rész, 13. versében a következőt olvashatjuk:
„Mikor pedig Jézus Czézárea
Filippi környékére méne, megkérdé tanítványait, mondván: Engemet, embernek
Fiát, kinek mondanak az emberek?”(Máté 16, 13)
Amikor Jézus önmagáról beszélt,
rendszerint ezt a melléknevet használta: az Emberfia, vagy embernek Fia. Elképzelhető,
hogy ezzel alkalmanként Önmaga ember voltát is hangsúlyozni kívánta,
valószínűbb azonban, hogy e megjelöléssel utalni akart lényének földöntúli
voltára, személyének mennyei jellegére. (A zsidók által jól ismert régebbi
iratokban, Dániel próféta ír egy olyan mennyei személyről, aki emberi alakban,
mint egy ember fia jelenik meg Isten előtt, és kivételesen nagy hatalmat kap
Istentől.
Látám éjszakai látásokban, és
ímé az égnek felhőiben mint valami emberfia jőve; és méne az öreg korúhoz, és
eleibe vivék őt. És ada néki hatalmat, dicsőséget és országot, és minden
nép, nemzet és nyelv néki szolgála; az ő hatalma örökkévaló hatalom, amely el
nem múlik, és az ő országa meg nem rontatik." (Dániel 7, 13-14)
János viszont, Jézus szeretett
tanítványa, evangéliumában, Ige névvel illeti Jézust, amivel azt kívánja
érzékeltetni, hogy Jézus, Isten Igéje, Isten kijelentője, és Benne teljesedett
be Isten szava és ígérete. Az Úr Jézus Krisztus Istenként és emberként való
földi megjelenéséről is ő ad egyértelmű leírást.
„Kezdetben vala az Ige, és az
Ige vala az Istennél, és Isten vala az Ige… Minden ő általa lett és nála nélkül
semmi sem lett, a mi lett… És az Ige testté lett és lakozék mi közöttünk (és
láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), aki teljes
vala kegyelemmel és igazsággal.” (1 János 1, 3-14)
A fenti idézet szerint, János
azt állítja a földön szolgálatot teljesítő názáreti Jézusról, hogy a mennyben Ő
volt Isten Igéje (szava és ígérete), személye már a kezdetek óta létezett és Istennél,
Istennel élt. Azt is állítja, hogy az Úr Jézus Krisztus nem csupán részese a
teremtésnek, hanem minden Ő általa teremtetett, nélküle semmi sem. Sőt az
idézett versekből megtudjuk, hogy a mennyei Ige testté lett, testi formát
öltött magára, emberi alakban eljött hozzánk a földre, s nem csupán látogatást
tett, hanem tartósan itt élt. Az ember Jézus, bűn nélküli volt, telve
kegyelemmel, irgalmassággal, szeretettel.
Bár János apostol, e sorokat
Jézus halála és feltámadása után jegyezte le, vizsgáljuk meg, hogy a
megtapintható, megérinthető, jótevő, názáreti Jézust, az embernek Fiát, ugyan
kinek mondhatták, kinek tarthatták hazájában, Izraelben. Hisz maga Jézus is ezt
kérdezi a Czézárea Filippi felé vezető úton. Idézzünk most ismét János
evangélistát! (János 1, 4, 5, 10 ,11)
„Ő benne vala az élet, és az
élet vala az emberek világossága. És a világosság a sötétségben fénylik, de
a sötétség nem fogadta be azt… A világban volt és a világ általa lett, de a
világ nem ismerte meg őt. Az övéi közé jöve, és az övéi nem fogadták be őt.” (1
János 4, 5 és 10-11)
Miért állítja János, és miért
állítjuk mi magunk is, hogy az övéi nem fogadták be Őt? Hiszen ugyanebben a
Bibliában ezt írja Márk evangélista:
„Estefelé pedig, a mikor
leszállt a nap, mind ő hozzá vivék a betegeseket és az ördöngösöket. És az
egész város oda gyűlt vala az ajtó elé. És meggyógyíta sokakat, akik különféle
betegségekben sínlődnek vala, és sok ördögöt kiűze, és nem hagyja vala szólni
az ördögöket,… Kora reggel pedig, még szürkületkor, fölkelvén, kiméne, és
elméne egy puszta helyre és ott imátkozék. Simon pedig és a vele lévők utána
sietének. És amikor megtalálák őt, mondának néki: Mindenki téged keres… És jöve
hozzá egy bélpoklos, kérvén őt és leborulván előtte és mondván néki: Ha akarod,
megtisztíthatsz engem. Jézus pedig könyörületességre indulván, kezét kinyujtva
megérinti őt, és monda néki: Akarom, tisztulj meg. És a mint ezt mondja vala,
azonnal eltávozék tőle a poklosság és megtisztula.” (Márk 1, 32-37 és 40-42)
A fenti sorokból úgy tűnik,
szerették Jézust, felettébb népszerű volt az emberek között. Gyógyításainak se
szeri, se száma. Megnyitotta a vakok szemét, Nainban, egy temetési menethez
csatlakozva feltámasztotta az özvegyasszony halott fiát, máshol egy 12 éves
halott kisleány életét adta vissza. Betániában, tömegek láttára, a négy nappal
korábban eltemetett Lázárt élesztette fel, és szólította ki a sírból. Ennyi
jótett és csodatétel után, lehetett bárkinek rossz véleménye Jézusról? Miért
olvassuk mégis azt, hogy sajátjai nem fogadták be, amikor éppen az ellenkezőjét
tapasztaljuk?
Bizony Jézus megítélése nem
volt egységes. A nép lelkesedett érte, hiszen a fentieken túl, volt eset, hogy
csodatételként kenyeret és halat osztott részükre, betegeiket meggyógyította,
még azokat is, akiket az ördög nyomorgatott, szertejárt, és jót tett
mindenkivel. Szeretetből és szánalomból gyógyított, mert meg tudott indulni az
emberek nyomorúságán, elesettségén. Emellett állandóan tanította a sokaságot,
hiszen jövetelének egyik célja ez volt. Hirdette Isten országát, Isten jóságát
és szeretetét a világ iránt, a megtérést, a bűnök bocsánatát, a megigazulást.
Esetenként szembeszállt népe művelt írástudóival, tanítóival, rámutatott
hiányosságaikra, tévtanításaikra. Különösen keményen ostorozta a vallási
vezetőket, állítva, hogy ostoba és gyakran betarthatatlan előírásaikkal,
hitetlenségükkel, kapzsiságukkal, képmutatásaikkal, sötétségben tartják a
népet, és elzárják előlük az üdvösség útját. A nép királlyá akarta Jézust
választani, a nép vezetői pedig attól félve, hogy Jézust előbb-utóbb, akár egy
római megszállásellenes mozgalom élére állítja a nép, és Izrael leigázása még
erőteljesebbé válik, egy idő után már Jézus megölését tervezték. Volt ebben egy
nagyfokú irigység is a nép vallási vezetői részéről, hiszen látták, hogy saját
tanítványaik száma és tekintélyük folyamatosan csökken, miközben Jézus
népszerűsége és követőinek száma, rohamosan növekszik.
Jézus nem akart király lenni, a
nép olyan földi királya, akit csak orvosként, gyógyítóként tisztel a nép,
illetve azt a csodatévőt látja benne, aki esetenként jól tudja lakatni őket. És
nem akart a hódító rómaiakkal sem szembeszállni. Jézus, elsődlegesen Izraelt,
akarta helyreállítani, az Isten útjaihoz, parancsolataihoz való visszaigazodás
szükségességét hirdette. Ezt nem ismerte fel a nép, de még a nép vezetői sem. E
területen vagy érdektelenséggel, vagy leküzdhetetlen ellenállással találkozott
Jézus. Mint Isten küldöttét, mint Isten Fiát, mint az Istennel való
megbékélésre hívó Messiást, Izrael nem fogadta be Jézust, elutasította. Izrael
nem akart megtérni. A Máté evangéliuma szerint így panaszkodik Urunk:
„Jeruzsálem, Jeruzsálem! Ki
megölöd a prófétákat és megkövezed azokat, a kik te hozzád küldettek, hányszor
akartam egybegyűjteni a te fiaidat, miképen a tyúk egybegyűjti kis csirkéit
szárnya alá, és te nem akartad.” (Máté 23, 37)
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!