Mielőtt tovább lépnénk, ismét kell néhány mondattal szólnunk
a zsidók szombatjáról, most egy kicsit részletesebben.
„Azután szóla az Úr Mózesnek, mondván:… Az én szombataimat
bizony megtartsátok, mert jel az én közöttem és ti köztetek nemzetségről
nemzetségre, hogy megtudjátok, hogy Én vagyok az Úr, a ki titeket
megszentellek. Megtartsátok azért a szombatot, mert szent az tinéktek. A ki azt
megrontja, halállal lakoljon. Mert valaki munkát végez azon, annak lelke
írtassék ki az ő népe közül. Hat napon át munkálkodjanak, a hetedik nap pedig a
nyugodalomnak szombatja az Úrnak szentelt nap, valaki munkálkodik,
megölettessék. Megtartsák azért az Izráel fiai a szombatot, megszentelvén a
szombatot nemzetségről nemzetségre, örök szövetségül. Legyen közöttem és az
Izráel fiai között örök jel ez,…” (2 Móz 31, 12-17)
A világ népei közül egyedül a zsidó népnek adatott meg, hogy
fenntartásáért nem kell minden nap fáradoznia, lehetősége lett arra, hogy
hatnapi munkával is ki tudja elégíteni szükségleteit. Cserébe az Úr elvárta,
hogy a zsidó ember ezt a szabadnapot, pihenőnapot Istenével töltse.
Elmélkedjen, gondolkodjon az Úr dolgain, elevenítse fel magában Isten
törvényeit, imádkozzon, mutasson be áldozatokat, beszéljen fiainak Ábrahám,
Izsák és Jákób Istenéről, adja tovább a hitét. Annyira fontosnak tartotta Isten
ezt a pihenőnapot, hogy örök jelnek tüntette fel, közte és népe között. „… örök
jel ez,…” – mondta az Úr. Miért részleteztük ezt ki ennyire? Szerettünk volna
rávilágítani arra, hogy, bár a szombat mindenkor szent nap volt, nem minősült
ünnepnapnak, ez pihenőnap volt. Heti rendszerességgel megismétlődő,
elkülönített nap volt, de nem minősült különleges, „nagy” napnak. A zsidó nép
által megtartandó „nagy” napokról, az ünnepnapokról, amelyek a munkavégzés
szempontjából ugyan szintén minősíthetők pihenőnapnak, külön rendelkezett a
Teremtő Isten.
„Ezek az Úrnak ünnepei, szent gyülekezések napjai, a
melyekre szabott idejökben kell összegyülekeznetek. Az első hónapban, a
hónapnak tizennegyedikén, estennen az Úrnak páskhája. E hónapnak tizenötödik
napján pedig az Úr kovásztalan kenyerének ünnepe. Hét napig egyetek kovásztalan
kenyeret. Az első napon szent gyülekezéstek legyen, semmi robota munkát ne
végezzetek.” (3 Móz 23, 4-7)
A Szentírásban természetesen folytatódik az elrendelt
ünnepnapok felsorolása, mi ezt most mellőzzük. Egyébként is Jézus halálának
időpontjával csupán az imént említett Igeszakasz áll kapcsolatban. Hogy
olvastuk? „…estennen az Úrnak páskhája.” Ez még nem ünnep, ez csupán az ünnepet
bevezető, az ünnep előző napjára, előestéjére elrendelt, liturgikus vacsora.
Ezen a napon még szabad volt dolgozni, bármit tenni, ez a nap még egyszerű
hétköznapnak minősült. Viszont ezt követte az a „nagy” nap, amikor már tilos
volt a munkavégzés, miután az amellett, hogy ünnepnap volt, pihenőnapnak is
minősült. „E hónapnak tizenötödik napján pedig az Úr kovásztalan kenyerének
ünnepe.” Ha viszont ez az ünnep egy határozott naptári naphoz volt kötve, akkor
ez a nap, egy adott hétnek bármelyik napjára is eshetett. Az Úr kovásztalan
kenyerének ünnepe akár csütörtökre is eshetett, azaz előfordulhatott, hogy egy
héten két pihenőnap is volt, amikor semmiféle munkát nem volt szabad végezni,
úgymint egy ünnepnap (pihenőnap) és egy szombat (újabb pihenőnap).
Mi azt állítjuk, hogy azon a héten, amikor keresztre
feszítették Jézus Krisztust, két pihenőnap volt. Csütörtökön az Úr kovásztalan
kenyerének ünnepe, és szombaton a rendes, heti pihenőnap. Véleményünk szerint
Jézus Krisztust az Úr kovásztalan kenyerének ünnepét megelőző napon feszítették
keresztre, azaz szerdán. Ha szerda délután helyezték sírba, akkor szerda
délutántól, csütörtök délutánig, egy nap, csütörtök délutántól, péntek
délutánig még egy nap, azaz már kettő, péntek délutántól, szombat délutánig még
egy nap, azaz összesen három nap telt el. Ha tehát szerda délután halt meg
Jézus Krisztus, akkor szombat délutánig valóban három napot volt a föld
gyomrában. De hogy állunk a három éjszakával? Szerdáról csütörtökre virradóra
egy éjszaka, csütörtökről péntekre, még egy, az már összesen kettő, péntekről
szombatra még egy, azaz összesen három éjszaka telt el. Ha tehát szerda délután
halt meg Jézus Krisztus, és halála után azonnal eltemették, akkor szombat
délutánig valóban három napon át és három éjszakán át volt a föld gyomrában.
Álláspontunk szerint Jézus Krisztus szerdán halt meg, és még azon a napon
(tehát este hat óráig) el is temették.
Ha a Szentírás Igéivel, és az események időbeni sorrendjének
logikus értelmezésével, ezt be tudjuk bizonyítani, akkor végérvényesen el kell
vetni azt a tévesen elterjedt tanítást, hogy Jézus Krisztust pénteken
feszítették keresztre. Ráadásul a tévtanítás még egy jelzővel is illette
évszázadokig ezt a pénteket, így hallhattuk és így halljuk ma is: nagypéntek.
Nézzük ezekután, hogyan készülődtek Jézus megölésére ellenfelei!
„Egybegyűjték azért a papifejedelmek és a farizeusok a
főtanácsot, és mondának: Mit cselekedjünk? Mert ez az ember (a názáreti
Jézus) sok csodát mível. Ha ekképen hagyjuk őt, mindenki hinni fog ő benne:
és eljőnek majd a rómaiak és elveszik tőlünk mind e helyet, mind e népet… Ama
naptól azért azon tanakodának, hogy őt megöljék.” (Jn 11, 47-48, és 53)
„… Jézus, monda az ő tanítványainak: Tudjátok, hogy két nap
múlva a husvétnak ünnepe lészen, és az embernek Fia elárultatik, hogy
megfeszíttessék. Akkor egybegyűlének a főpapok, az írástudók és a nép vénei… És
tanácsot tartának, hogy Jézust álnoksággal megfogják és megöljék. De azt
mondják vala: Ne az ünnepen: hogy zendülés ne legyen a nép között.” (Mt 26,
1-5)
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!