Több evangéliumban is
olvashattuk, hogy egy idő után a Jézus Krisztussal járó tanítványok a
jövőbeli jutalmuk iránt érdeklődtek. „Ímé, mi elhagytunk mindent…” Milyen
jutalmat remélhetünk? Mit kapunk majd cserébe? És mi, ma élő tanítványok,
odaszánt életünkért mit kapunk cserébe? Mielőtt megválaszolásra kerülne ez a
kérdés, Ezsdrás könyvéből szeretnénk feleleveníteni egy eseményt.
Ezsdrás abban az időben élt,
amikor a büntetésből kiszabott évek után az elhurcolt zsidók közül sokan
hazatértek a babiloni fogságból. Tudjuk, hogy ez nem egyszerre történt,
egymástól távoli időpontokban, több csoportban más-más vezetővel keltek útra,
és érkeztek haza Júdába, illetve ki-ki a maga városába. (Ezsd 2, 1-2) Az első
csoportot Zorobábel vezette, aki megérkezését követően társaival azonnal
hozzáfogott a jeruzsálemi szenthelyek helyreállításához. Hamarosan elkészült az
oltár, majd ha sok nehézség közepette is, de felépítették az új templomot is. A
második csoport (Ezsd 7, 1-10) hosszú évek multán az írástudó Ezsdrás
vezetésével tért haza, aki a később hazatérő (Neh 2, 1-9), helytartónak
kinevezett Nehémiással együtt Izrael vallási helyreállításán fáradozott. A
Nehémiás vezette harmadik hazatérő csoport, természetesen a Júdában maradtakkal
összefogva, a városfal és a város újjáépítését végezte. Olvassunk most bele
Ezsdrás feljegyzéseibe!
„… jövének hozzám a főemberek,
mondván: Izráel népe és a papok és a Léviták nem különíték el magokat e
tartományok népeitől, a miképen pedig azoknak, a Kananeusoknak, Hitteusoknak,
Perizeusoknak, Jebuzeusoknak, Ammonitáknak, Moábitáknak, Égyiptomiaknak és
Emoreusoknak útálatos vétke szerint el kellett volna, Mert ezek leányai
közül vettek vala feleséget magoknak és fiaiknak, és
megelegyedett a szent mag e tartományok népeivel; és pedig a fejedelmek és
főemberek valának elsők e bűnben. Mihelyt e dolgot meghallottam, megszaggatám
alsó- és felső ruhámat, s téptem fejem hajszálait és szakállamat, és veszteg
ültem. És hozzám gyűlének mindnyájan, a kik reszketve gondoltak Izráel
Istenének beszédeire azoknak vétke miatt, a kik a fogságból megjöttek
vala;…” (Ezsd 9, 1-4)
Ezsdrás megdöbbenve hallgatta a
főemberek beszámolóját, miszerint a Zorobábellel korábban hazatérők között
szépszámmal akadtak olyanok, akik a pogány népek közül választottak maguknak
feleséget. Ráadásul még a fejedelmek és a főemberek is. Ezsdrás amellett, hogy
bűnnek tartotta népe cselekedetét, mint olvashattuk, megijedt, és reszkettek a
vele lévők is, mivel ők is jól ismerték Isten törvényét.
„És feleséget ne
végy az ő leányaik közül a te fiaidnak, hogy mikor paráználkodnak az ő leányaik
isteneiket követvén, a te fiaidat is paráználkodásra vigyék, az ő isteneiket
követvén.” (2 Móz 34, 16)
„…a leányodat se adjad az ő
fioknak, és az ő leányukat se vegyed a te fiadnak; Mert elpártoltatja a te
fiadat én tőlem, és idegen isteneknek szolgálnak; és felgerjed az Úrnak haragja
reátok, és hamar kipusztít titeket.” (5. Móz 7, 3-4)
Ezsdrás népe iránt érzett
fájdalma és ijedtsége teljesen indokolt volt. Hiszen alig tértek még haza a
fogságból, és népe újabb vétke miatt máris Istenük haragjával kell számolniuk?
„Az estéli áldozatkor…
térdeimre esvén, kiterjesztem kezeimet az Úrhoz, az én Istenemhez. És mondék:
Én Istenem, szégyenlem és átallom felemelni, én Istenem, az én orczámat te
hozzád, mert a mi álnokságaink felülhaladtak fejünk fölött és a mi vétkeink
mind az égig nevekedtek! A mi atyáink napjaitól fogva nagy vétekben
vagyunk mi mind e mai napig, és a mi álnokságainkért adattunk vala mi, a mi
királyaink és a mi papjaink a földi királyok kezébe, fegyver által rabságra és
ragadományra és orczapirulásra, a mint ez a mai nap is
van. És most nem sok ideje, hogy az Úr, a mi Istenünk rajtunk
könyörült, hogy hagyjon minékünk maradékot, és hogy adjon nékünk egy szeget az
ő szent helyén, hogy így megvilágosítsa szemeinket a mi Istenünk, s hogy
megelevenítsen bennünket egy kissé a mi szolgaságunkban. Mert szolgák vagyunk
mi, de szolgaságunkban nem hagyott el minket a mi Istenünk,… hogy felemelhessük
a mi Istenünk házát s megépíthessük annak romjait, és hogy adjon nékünk
bátorságos lakást Júdában és Jeruzsálemben. És most mit mondjunk, óh mi
Istenünk, mindezek után? Azt, hogy mi mégis elhagytuk
parancsolataidat, A melyeket parancsoltál szolgáid, a próféták által, mondván:
A föld, melyre bementek, hogy bírjátok azt, tisztátalan föld, a tartományok
népeinek tisztátalansága miatt, útálatosságaik miatt,… Annakokáért leányaitokat
ne adjátok az ő fiaiknak és az ő leányaikat ne vegyétek fiaitoknak, és ne
keressétek barátságukat,… Hát megrontjuk-é ismét parancsolataidat s
összeházasodunk-é ez útálatos népekkel? Nem fogsz-é haragudni reánk mindaddig,
míg megemésztetünk, hogy sem maradékunk, sem hírmondónk ne legyen?” (Ezsd 9,
5-12, 14)
Miközben Ezsdrás sírva és
földre borulva imádkozott az Isten háza előtt, sok férfi, asszony és gyermek
gyűlt köré, és hallva Ezsdrás imádságát valamennyien sírtak. Egyikük, a
többiekkel egyetértésben azt mondta Ezsdrásnak, belátják vétküket, valóban
vétkeztek Isten ellen, de úgy gondolják, nem kellene ezért bűnhődnie Izraelnek.
Kössenek egy szövetséget Istennel, amely szerint elbocsátják mindazokat az
asszonyokat, de még a tőlük születetteket is, akik az Isten előtt tisztátalan
népekből származnak.
„… Ezsdrás,… megesketé a
papoknak, a Lévitáknak és az egész Izráelnek fejedelmeit, hogy e beszéd szerint
fognak cselekedni; és megesküvének… Ezsdrás… elméne Jóhanánnak, Eliásib fiának
szobájához s bemenvén abba, kenyeret nem evék, sem vizet nem ivék, mert gyászol
vala a rabságból hazajöttek vétke miatt. És meghirdeték Júdában és
Jeruzsálemben mindazoknak, a kik a rabságból hazajöttek, hogy Jeruzsálembe
gyűljenek.” (Ezsd 10, 5-7)
Júda és Benjámin férfilakosai
egy adott időpontra valamennyien eljöttek Jeruzsálembe. Ezsdrás, a pap,
elmondta nekik az Úr törvényét, és elmondta, hogy mit kell cselekedniük, hogy
elhárítsák magukról az Isten haragját.
„… tegyetek vallást az Úr
előtt, atyáitoknak Istene előtt, és cselekedjetek az ő akaratja szerint,
elkülönítvén magatokat e föld népeitől és az idegen feleségektől. És felele az
egész gyülekezet, és monda felszóval: Ekképen, a te beszéded szerint kell minékünk
cselekednünk!” (Ezsd 10, 11-12)
Vajon hogyan történhetett meg
Izrael fiaival, hogy a fogságból hazatértek semmibe vették Isten törvényét? Úgy
gondoljuk, hogy állhatatlanságuk mellett, a hosszú fogság okozhatta ezt. Sokáig
éltek a pogányok között, nem volt áldozóhelyük, nem voltak imahelyeik, sokuk
már Babilon földjén idegen kultúrában született, kihaltak a tanítók,
elhalványodtak a tanítások. De már ne az okokat keressük! Vegyük észre, hogy az
első szóra amikor értesültek arról, hogy létezik egy olyan törvény, amelyben az
őket hazasegítő Isten rendelkezik az idegenekkel való házassági tilalomról,
azonnal elhatározták, hogy engedelmeskednek Ábrahám, Izsák és Jákób Istenének.
Csodálatos és ritka szép példáját látjuk itt Izrael engedelmességének.
Az elhatározást tett követte.
Milyen egyszerű ezt ilyen tényszerűen leírni. Ha belegondolunk, mennyi
bánattal, keserűséggel, fájdalommal járhatott ezeknek a házasságoknak a
felbontása, az asszonyok és gyermekeik, fiaik elküldése, elhagyása. Mennyi
személyes tragédia színtere lehetett akkor (és már nem először) Jeruzsálem!
Ezsdrás könyvének a végén
találunk egy hosszú névsort, azoknak a neveivel, akik idegen nőket vettek
feleségül, de azután megváltak tőlük. Isten valamennyiük nevét feljegyeztette.
Jelen tanításunk első soraiban
az Úr Jézus és tanítványai közötti egyik beszélgetésből idéztünk, amikor a
tanítványok, jövőbeli jutalmuk iránt érdeklődtek. „Ímé, mi elhagytunk mindent…”
Milyen jutalmat remélhetünk? Mit kapunk cserébe? Három evangéliumban is helyet
kapott ez a beszélgetés, mi most Máté evangélista írásából idézünk.
„Akkor felelvén Péter, monda
néki (Jézusnak): Ímé, mi elhagytunk mindent és követtünk téged: mink
lesz hát minékünk? Jézus pedig monda nékik: Bizony mondom néktek, hogy ti, a
kik követtetek engem, az újjá születéskor, a mikor az embernek Fia beül az ő
dicsőségének királyi székébe, ti is beültök majd tizenkét királyi székbe, és
ítélitek az Izráel tizenkét nemzetségét. És a ki elhagyta házait, vagy
fitestvéreit, vagy nőtestvéreit, vagy atyját, vagy anyját, vagy feleségét, vagy
gyermekeit, vagy szántóföldjeit az én nevemért, mindaz száz annyit vészen, és
örökség szerint nyer örök életet.” (Mt 19, 27-29)
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!