Minden keresztény tudja, hogy
amikor megtért, azaz felismerte bűneit, azokat bűnbánó szívvel megvallotta az
Úr Jézus Krisztusnak, és az Ő nevére víz alá merítkezéssel megkeresztelkedett,
az Úr Jézus Krisztus betöltötte azaz megkeresztelte őt a Szentlélekkel. E
keresztség (Szentlélekbe való bemerítés) által isteni erő birtokába jutott. Az
Apostolok cselekedetei-ben Lukács evangélista lejegyezte, mit mondott
apostolainak Jézus Krisztus a mennybemenetelét megelőző utolsó találkozásuk
alkalmával a Szentlélekkel kapcsolatban:
”És velök összejövén, meghagyá
nékik, hogy el ne menjenek Jeruzsálemből, hanem várják be az Atyának ígéretét,
melyet úgymond, hallottatok tőlem: Hogy János ugyan vízzel
keresztelt, ti azonban Szent Lélekkel fogtok megkereszteltetni nem sok nap
mulva. Mikor azért azok egybegyűltek, megkérdék őt, mondván: Uram, avagy nem ez
időben állítod-é helyre az országot Izráelnek? Monda pedig nékik: Nem a ti
dolgotok tudni az időket vagy alkalmakat, melyeket az Atya a maga hatalmába
helyheztetett. Hanem vesztek erőt, minekutána a Szent Lélek eljő reátok: és
lesztek nékem tanúim úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és
a földnek mind végső határáig.” (Apcsel 1, 4-8)
„… vesztek erőt, minekutána a
Szent Lélek eljő reátok:” – olvashattuk a fenti Igében. Maga Jézus
Krisztus is a Léleknek erejével ment el Galileába (Luk 4, 14). Pál apostolnak a
Timóteushoz írott második levelében is olvashatunk úgy a Szentlélekről, mint az
erő Lelkéről. (2. Tim 1, 7) Miután Jézus Krisztus mondja:
„… Minden bűn és káromlás
megbocsáttatik az embereknek; de a Lélek káromlása nem bocsáttatik meg az
embereknek. Még a ki az ember Fia ellen szól, annak is megbocsáttatik; de a ki
a Szent Lélek ellen szól, annak sem ezen, sem a más világon meg nem
bocsáttatik.” (Mt 12, 31-32)
Helyénvalónak találjuk, hogy
mélyebben megismerjük mindazt, amit a Szentlélekről tanít a Biblia. Lapozzunk a
János evangéliumához, ahol Jézus Krisztus először beszél tanítványainak
átfogóan a Szentlélekről!
”Ha engem szerettek, az én
parancsolataimat megtartsátok. És én kérem az Atyát, és más vígasztalót ád
néktek, hogy veletek maradjon mindörökké. Az igazságnak ama Lelkét: a kit a
világ be nem fogadhat, mert nem látja őt és nem ismeri őt; de ti ismeritek őt,
mert nálatok lakik, és bennetek marad.” (Jn 14, 15-17)
„Ama vígasztaló pedig, a Szent
Lélek, a kit az én nevemben küld az Atya, az mindenre megtanít majd titeket, és
eszetekbe juttatja mindazokat, a miket mondottam néktek.” (Jn 14,
16)
”Mikor pedig eljő majd a
Vígasztaló, a kit én küldök néktek az Atyától, az igazságnak Lelke, a ki az
Atyától származik, az tesz majd én rólam bizonyságot.” (Jn 15, 26)
„… én az igazat mondom néktek:
Jobb néktek, hogy én elmenjek: mert ha el nem megyek, nem jő el hozzátok a
Vígasztaló: ha pedig elmegyek, elküldöm azt ti hozzátok. És az, mikor eljő,
megfeddi a világot bűn, igazság és ítélet tekintetében: Bűn tekintetében, hogy
nem hisznek én bennem; És igazság tekintetében, hogy én az én Atyámhoz megyek,
és többé nem láttok engem; Ítélet tekintetében pedig, hogy e világnak fejedelme
megítéltetett… De mikor eljő amaz, az igazságnak Lelke, elvezérel majd titeket
minden igazságra. Mert nem ő magától szól, hanem azokat szólja, a miket hall,
és a bekövetkezendőket megjelenti néktek. Az engem dicsőít majd, mert az
enyémből vesz, és megjelenti néktek.” (Jn 16, 7-11, és 13-14)
Jézus Krisztus azt ígérte
tanítványainak, hogy amikor Ő elmegy e világból, kéri majd az Atyát, hogy saját
maga helyett „… más vígasztalót” adjon számukra. Olyat „… hogy veletek maradjon
mindörökké”. Azt mondja Jézus Krisztus, hogy ez az Igazság Lelke lesz, „…a kit
a világ be nem fogadhat, mert nem látja őt és nem ismeri őt; de ti ismeritek őt,
mert nálatok lakik, és bennetek marad”. Miután mi az „igazság” szót ennél az
Igehelynél „megigazulás”-nak fordítottuk, jól érthető, hogy a világi ember
(megtérése előtt) a Megigazulás Lelkét képtelen befogadni, nem látja és nem is
ismeri, hiszen nincs közössége Vele. De ti – mondja Jézus a tanítványoknak –
nagyon jól ismeritek majd, hiszen amikor megkapjátok, bennetek fog élni
mindörökké.
Jézus Krisztus azt is
elmagyarázza, hogy a „vígasztaló”, a Megigazulás Lelke, maga a Szentlélek, Akit
az Atya küld majd el a Fia nevében. Akik befogadják azokat mindenre megtanítja,
sőt mindenkor eszükbe juttatja majd Jézus Krisztus beszédeit. „… mindenre
megtanít majd titeket, és eszetekbe juttatja mindazokat, a miket mondottam
néktek.”
A 14. rész 16. versében írottak
és a 15. rész. 26. versében írottak ellentétben vannak egymással. Az utóbbi
versben azt mondja Jézus Krisztus, hogy a Vígasztalót, a Megigazulás Lelkét,
Aki az Atyától származik, Ő maga küldi el, hogy bizonyságot tegyen majd Őróla,
míg az előzőleg írott versben azt olvashattuk, hogy a Megigazulás Lelkét az
Atya küldi el Jézus Krisztus nevében. Természetesen az ellentmondás csak
látszólagos, hiszen tudjuk, hogy Jézus Krisztus számtalanszor kijelentette,
hogy ami az Atyáé, az az Övé is, és különben is „Én és az Atya egy vagyunk.” –
mondta Jézus Krisztus. (Jn 10, 30) Mielőtt elvesznénk a kisebb részletekben,
emeljük ki az olvasott Ige lényegét, miszerint a Szentlélek küldetésének egyik
fontos feladata az lesz majd, hogy bizonyságot tegyen az Úr Jézus Krisztusról.
„… a Lélek az, a mely bizonyságot tesz, mert a Lélek az igazság. (1 Jn 5, 6)
Urunk azt is elmagyarázta a
tanítványoknak, hogy örülniük kell annak, hogy Ő elmegy, mert csak így tudja
elküldeni a Vígasztalót. És ha eljön a Vigasztaló, miután lélek, az egész világon
tudja majd végezni bizonyságtevő munkáját, illetve az egész világot igyekszik
majd meggyőzni arról, hogy az emberek bűnben élnek ha nem hisznek az Úr Jézus
Krisztusban, aki meghalt és feltámadottként az Atyánál van, illetve igyekszik
majd meggyőzni a világot arról, hogy Sátán már megítéltetett, tehát a vele való
közösség végzetes. És ha eljön „… az igazságnak Lelke, elvezérel majd titeket
minden igazságra.” (Minden „igazságra” helyett, teljes „igazságra”, lásd új
ford. Biblia.) A fentebb már említett fordítás szerint: a Megigazulás
Lelke, majd elvezérel titeket a teljes, tökéletes megigazulásra, (a tökéletes
megszentelődésre). Ha eljön a Szentlélek kijelenti nektek az eljövendő dolgokat
is – mondta Jézus Krisztus. (Ezáltal a tanítványok esetenként prófétikusan
előre láthatják majd az Isten üdvtervének bekövetkező eseményeit.) Nagyon
fontos még ebben az Igeszakaszban, hogy a Szentlélek mindenkor az Úr Jézus
Krisztust fogja dicsőíteni. Így olvashattuk: „Az engem dicsőít majd,…” Ha
valahol nem az Úr Jézust dicsőítik, akkor ott nem a Szentlélek munkálkodik.
A Szentlélek tehát a
Vígasztaló, az Igazság (Megigazulás) Lelke, aki az Atyától származik, de egyben
Ő maga a megtartó erő, az Erő Lelke is. (A „Vígasztaló” az új ford. Bibliában:
„Pártfogó”.) Lássuk ezek után, hogy a Szentlélekre vonatkozóan milyen egyéb
nevekkel, vagy kifejezésekkel találkozhatunk még a Bibliában!
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!