Jézus Krisztus az Istennek
Lelkét látta amint galamb formájában Őreá száll. (Mt 3, 1-16) Később így szól:
„… az Úrnak lelke van én rajtam, mivelhogy felkent engem,…”
(Luk 4, 18) Pál az élet lelke-ként szól a Szentlélekről (Róm 8, 2), és azt
írja, hogy e lélek Krisztus Lelke (Róm 8, 9), egyben Annak a Lelke, aki Jézus
Krisztust feltámasztotta a halálból (Róm 8, 11), de a fiúság Lelke is. (Róm 8,
15) „… megpecsételtettetek az ígéretnek ama Szent Lelkével” – olvashatjuk az
efézusiakhoz küldött páli levélben. (Ef 1, 13) A Zsidókhoz írt levélben a
levélíró a Szentlélekről, mint kegyelem Lelkéről ír. (Zsid 10, 29) Péter
apostol a dicsőségnek és az Istennek Lelkéről ír, amit káromolnak azok, akik „…
Krisztus nevéért gyaláznak titeket;…” (1 Pét 4, 14) János úgy fogalmaz, hogy
Isten „… a maga Lelkéből adott minékünk.” (1 Ján 4, 13)
A Szentlélek ugyanolyan élő
személy, mint az Atya és mint a jelenleg szintén lélekként (szellemként) élő Úr
Jézus Krisztus. Szentháromságként ismerjük Őket, bár ez a szó a Bibliában sehol
nem szerepel. Ők hárman egyek, akkor is, ha ezt korlátozott képességeinkkel, anyagi
szemléletű racionális gondolkodásunkkal aligha tudjuk felfogni. „Mert hárman
vannak, a kik bizonyságot tesznek a mennyben, az Atya, az Íge és a Szent Lélek:
és ez a három egy.” (1 Jn 5, 7) Ők a Teremtő Isten. A héberül írott szövegben,
az Isten szó helyén az Elohim szó áll, ami azt jelenti: Istenek. Ennek a szónak
nincs is egyes száma a héberben. A teremtést tehát az Istenek végezték.
Hármukat Jézus Krisztus is együtt említi, amikor a tanítvánnyá tételről és a
megkeresztelkedésről szól: „… tegyetek tanítványokká minden népeket,
megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében.” (Mt 28,
19) Ha egységüket valóságszerűen felfogni nem is tudjuk, megfigyelhetjük a
köztük fennálló páratlan szeretetkapcsolatot. Az Atya, az Úr Jézus Krisztus és
a Szentlélek egymásra mutatását, egymás nagysága iránti elfogultságát! Amikor
Jézus Krisztus a földön járt, állandóan az Atyáról beszélt, magasztalva,
dicsőítve személyét, hatalmát, irgalmát. Szolgálata végén a Szentlélekről
szólva kiemelte annak nagyszerűségét, sőt egyenesen azt mondta, hogy jobb ha ő
maga elmegy, mert így tud eljönni a Szentlélek, és ha eljön, csodálatos módon
vezeti majd a tanítványokat, kijelenti számukra még az elkövetkező dolgokat is,
megtanítja őket mindenre. Amikor pedig eljött a Szentlélek, mindenkor az Úr
Jézus Krisztust dicsőítette és dicsőíti ma is, bizonyságot téve arról, hogy
milyen hatalmas az Úr, hogy Ő volt az Isten Báránya, Ő adta az életét értünk,
Őbenne higgyünk, Őhozzá imádkozzunk. Eközben az Atya megdicsőítette Jézus
Krisztust, és egy hatalmas névvel ajándékozta meg, valamint a kereszthalál
elszenvedéséért átadta részére a menny és a föld feletti teljes hatalmat.
A Szentlélek Istent a Biblia,
élő személyként mutatja be. Összefoglalva az eddigieket: azt írja, hogy minden
újonnan született emberben benne lakik (Jn 14, 17), tanít és eszünkbe juttatja
Jézus Krisztus beszédeit (Jn 14, 26), az Úr Jézus Krisztusról tesz bizonyságot
(Jn 15, 26) igyekszik meggyőzni a világot a bűnről, az igazságról és az
ítéletről (Jn 16, 8), elvezet a teljes igazságra (a tökéletes
megigazulásra, megszentelődésre), hall és szól, és az eljövendő dolgokat is
kijelenti (Jn 16, 13), mindenkor az Úr Jézus Krisztust dicsőíti (Jn 16, 14).
Ezeket a tulajdonságait már megismertük. Nézzük meg a többit is!
Kijelentéseket tesz,
cselekedetekre indít (Luk 2, 26-27), bizonyos dolgok tetszenek neki
(Apcsel 15, 28), gondolata van (élet és békesség) (Róm 8, 6), az Isten
szerint esedezik kimondhatatlan fohászkodásokkal a szentekért (Róm 8, 26-27),
van szeretete (Róm 15, 30), mindent megvizsgál (1 Kor 2, 10), ajándékokat
osztogat, van akarata (1 Kor 12, 11), megelevenít (2. Kor 3,
6), közösségben él velünk (2. Kor 13, 13), és nem utolsó sorban a
Gyülekezettel együtt megtérésre hívogat (Jel 22, 17).
Úgy bánhatunk Vele, mint
személlyel: káromolhatjuk (Mt 12, 31), hazudhatunk Neki és kísérthetjük (Apcsel
5, 3-4, és 9), ellene állhatunk (Apcsel 7, 51), megszomoríthatjuk (Ef 4,
30).
Bevezető Igénkben azt írtuk,
hogy Jézus Krisztus a mennybemenetele előtt megparancsolta tanítványainak, hogy
maradjanak Jeruzsálemben, mert „… Szent Lélekkel fogtok megkereszteltetni nem
sok nap mulva.” A megígért Szentlélek a mennybemenetelt követő tizedik napon
töltetett ki.
„És mikor a pünkösd napja
eljött, mindnyájan egyakarattal együtt valának. És lőn nagy hirtelenséggel az
égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és eltelé az egész házat, a hol
ülnek vala. És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok
közül. És megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más
nyelveken, a mint a Lélek adta nékik szólniok. Lakoznak vala pedig
Jeruzsálemben zsidók, istenfélő férfiak, minden nép közül, melyek az ég alatt
vannak. Minekutána pedig ez a zúgás lőn, egybegyűle a sokaság és megzavarodék,
mivelhogy mindegyik a maga nyelvén hallá őket szólni… Álmélkodnak vala pedig
mindnyájan és zavarban valának, egymásnak ezt mondván: Vajjon mi akar ez
lennie? Mások pedig csúfolódva mondának: Édes bortól részegedtek meg. Péter
azonban előállván a tizenegygyel, felemelé szavát, és szóla nékik: Zsidó
férfiak és mindnyájan, kik lakoztok Jeruzsálemben, legyen ez néktek tudtotokra,
és vegyétek füleitekbe az én beszédimet!”(Apcsel 2, 1-6, és 12-14)
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!