Mi a megtérésünk óta ugyanazt a Bibliát használjuk.
Mondhatjuk, hogy mára már eléggé „romokban hever”, mégsem szeretnénk egy
újabbat használatba venni, mivel ez a régi számtalan olyan aláhúzást, félszavas
megjegyzést, kiegészítést, dátumot és egyéb számunkra fontos bejegyzést is
tartalmaz, amelyeket különféle okok miatt már nem szívesen nélkülöznénk.
Gyakran segítenek ezek egy-egy Ige megtalálásában, hiszen tudjuk, hogy valahol
ott jobbra fent kell lennie a Zakariás könyvében ennek az éppen keresett Igének,
sőt emlékszünk, hogy zöldszínű sorkiemelővel van megjelölve, mert akkoriban
ilyen színűt használtunk, még oda is írtuk, hogy… És lám megvan a keresett Ige!
Találunk olyan húsz évvel korábbi bejegyzést is, az Ószövetségben és az
Újszövetségben egyaránt, ami így olvasható: ez a zsidó népre vonatkozik.
Máshol: ez a Gyülekezetre vonatkozik. Megint máshol: ez a végidőkben élő
keresztyénekre vonatkozik, de valamikor áthúztuk és odaírtuk, hogy a zsidó
népre vonatkozik, de azt is korrigáltuk, és az utolsó érvényes megjegyzés: a
Gyülekezetre vonatkozik. Találunk sok ehhez hasonló bejegyzést, amit soha nem
javítottunk át, viszont mai ismereteinkkel már tudjuk, hogy helytelen az akkori
bejegyzésünk.
Emlékszel még az etióp kincstárnok történetére?
„… az ő szekerén ül vala, és olvasá Ésaiás prófétát.
Monda pedig a Lélek Filepnek: Járulj oda és csatlakozzál ehhez a szekérhez!
Filep azért oda futamodván, hallá, a mint az Ésaiás prófétát olvassa vala. És
monda: Vajjon érted-é, a mit olvasol? Ő pedig monda: Mimódon érthetném, ha csak
valaki meg nem magyarázza nékem?… Kérlek téged, kiről mondja ezt a próféta?
Magáról-é, vagy más valakiről?” (Apcsel 8, 28-31 és 34)
Szeretnénk most az ilyen jellegű eligazodáshoz legalább egy
maréknyi segítséget adni azok számára, akik most küzdenek olyan nehézségekkel,
mint a kincstárnok, vagy éppen mi a korábbi évek folyamán. A Máté
evangéliumából kiválasztottunk egy olyan „Igecsokrot” (Igeszakaszt), amelyben
annakidején gyakran mi is csak találgattuk, hogy: kikről mondta ezt Jézus
Krisztus, kikről beszélt, esetleg éppen rólunk? Idézzük fel azt a jelenetet,
amikor Jézus Krisztus kijőve a jeruzsálemi templomból, tanítványaival az
Olajfák hegyén beszélgetett! Ebben az egy beszélgetésben Urunk egy hatalmas,
átfogó tanítást adott sok olyan szereplővel, akik kiléte nehézséget jelenthet
még a nem „kezdő” hívők számára is.
„És kijővén Jézus a templomból, tovább méne; és hozzámenének
az ő tanítványai, hogy mutogassák néki a templom épületeit. Jézus pedig monda
nékik: Nem látjátok-é mind ezeket? Bizony mondom néktek: Nem marad itt kő
kövön, mely le nem romboltatik. Mikor pedig az olajfák hegyén ül vala, hozzá
menének a tanítványok magukban mondván: Mondd meg nékünk, mikor lesznek meg
ezek? és micsoda jele lesz a te eljövetelednek, és a világ végének?” (Mt
24, 1-3)
Amikor a tanítványok mutogatták Jézus Krisztusnak a templom
impozáns épületeit, szinte az örökkévalóságig megmaradó szilárd és hatalmas,
kiválóan illesztett, rendíthetetlennek vélt köveit, Jézus Krisztus azzal
csendesítette el lelkesedésüket, hogy szemükre vetette, nem látnak a dolgok
mögé. „… Nem látjátok-é mind ezeket? Bizony mondom néktek: Nem marad itt kő
kövön, mely le nem romboltatik.” Nem látjátok, ti sem látjátok – futhatott át
Jézus Krisztus gondolatain, – ti sem ismeritek fel az idők jelét? Ha elvetett
engem ez a nép, az Isten népe, nem ismerte fel meglátogatása idejét, és a
pogányok kezébe adnak engem, akik megölnek, talán büntetlen maradhat ez a nép?
Higgyétek el, itt kő kövön nem marad majd, itt olyan nagy lesz a nyomorúság,
hogy azt elképzelni sem tudjátok!
Egy kis idő múlva, amikor már az Olajfák hegyén
tartózkodtak, a tanítványok Jézus Krisztus köré sereglettek, és megkérdezték:
„… Mondd meg nékünk, mikor lesznek meg ezek? és micsoda jele lesz a te
eljövetelednek, és a világ végének?”
Figyeljük meg, hogy a tanítványok HÁROM kérdést tettek fel
Jézus Krisztusnak! Először arra szerettek volna választ kapni, hogy mikor
történik meg, hogy csodálatos templomuk semmivé lesz, mikor lesz az, hogy „…
Nem marad itt kő kövön, mely le nem romboltatik.” Második kérdésükben aziránt
érdeklődnek, hogy mi lesz a jele Uruk eljövetelének, és harmadik kérdésük arra
vonatkozott, hogy mi lesz a jele a világ végének. (Az eredeti görög szövegből
tudjuk, hogy itt nem fizikai megsemmisülésre vonatkozott a kérdés, hanem egy
adott világkorszak lezárására. Magyarul ma így tennénk fel érthetőbben ezt a
kérdést: Mi lesz a jele annak, hogy ez a világkorszak lezáródik?)
Akik jó szándékból bár, – és többnyire valóban előnyünkre –
részekre és versekre osztották a bibliai Igéket, jelen esetben (sajnos) nem a
tanítványok által feltett kérdések és az arra adott válaszok szerint bontották
fel a leírtakat. Engedtessék meg, hogy mi – természetesen az írott Igék
legkisebb sérelme nélkül – most elvégezzük a kérdések és válaszok szerinti
részekre bontást, illetve csoportosítást! Az első kérdés tehát így hangzott: „…
Mondd meg nékünk, mikor lesznek meg ezek?…” A kérdésre adott válasz a 24. rész,
4-35-ig terjedő verseiben található. Ez lenne egy egység. A második kérdés így
hangzott: „… és micsoda jele lesz a te eljövetelednek?…” A kérdésre a választ a
24. rész, 36-51-ig és a 25. rész, 1-30-ig terjedő versek tartalmazzák. Ez ismét
egy egység lenne. A harmadik kérdés így hangzott: „… és (micsoda jele
lesz) a világ végének?” A kérdésre a választ a 25. rész,
31-46-ig terjedő versek tartalmazzák. Ez lenne a harmadik egység. Ezzel a
bontással a válaszok és a szereplők is könnyebben elkülöníthetők és
felismerhetők. (Érdemes ezeket a tól-ig határokat megjelölni a Bibliában!)
Haladjunk most sorrendben végig a tanítványok által feltett kérdéseken és az
azokra adott válaszokon!
Az ELSŐ kérdésre Jézus Krisztus figyelmeztetőül elmondta
tanítványainak, hogy sok hitető jön majd Őutána, tehát jól figyeljenek.
Hallanak majd országok és nemzetségek (etnikumok) közötti háborúkról és háborúk
híreiről, de ne rémüljenek meg, ezeknek meg kell történniük. Amikor viszont már
éhínségek, döghalálok járványok, földrengések lesznek mindenfelé, (Ez nyilván
érinti a zsidókat és a velük egyidőben élő valamennyi földi lakost is,
függetlenül attól, hogy hívő, vagy nem hívő.)
„Akkor nyomorúságra adnak majd benneteket, és megölnek
titeket; és gyűlöletesek lesztek minden nép előtt az én nevemért. És akkor
sokan megbotránkoznak, és elárulják egymást, és gyűlölik egymást. És sok hamis
próféta támad, a kik sokakat elhitetnek. És mivelhogy a gonoszság megsokasodik,
a szeretet sokakban meghidegül. De a ki mindvégig állhatatos marad, az idvezül.
És az Isten országának ez az evangyélioma hirdettetik majd az egész világon,
bizonyságul minden népnek; és akkor jő el a vég.” (Mt 24, 9-14)
Az ismertetett Igeszakasz részben a végidőkben élő, Isten
által elpecsételt 144000 keresztény zsidó mellett a hitetlen és kereszténynyé
lett zsidók üldöztetéséről, kitartásáról vagy elbukásáról, pusztulásáról szól
(utal erre a „sok hamis próféta” kijelentés), de szól az azokban az időkben élő
újjászületett keresztények esetenként mártírságig tartó üldözéséről is. Ez a
nagy nyomorúság időszaka.
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!