„Kicsoda hát a hű és
bölcs szolga, a kit az ő ura gondviselővé tőn az ő házanépén, hogy a maga
idejében adjon azoknak eledelt? Boldog az a szolga, a kit az ő ura, mikor haza
jő, ily munkában talál. Bizony mondom néktek, hogy minden jószága fölött
gondviselővé teszi őt. Ha pedig ama gonosz szolga így szólna az ő szívében:
Halogatja még az én uram a hazajövetelt; És az ő szolgatársait verni kezdené, a
részegesekkel pedig enni és inni kezdene: Megjő annak a szolgának az ura, a
mely napon nem várja és a mely órában nem gondolja, És ketté vágatja őt, és a
képmutatók sorsára juttatja; ott lészen sírás és fogcsikorgatás.” (Mt 24,
45-51)
Jézus Krisztus azt is mondta a tanítványoknak, hogy:
„Akkor hasonlatos lesz a mennyeknek országa ama tíz szűzhöz,
a kik elővevén az ő lámpásaikat, kimenének a vőlegény elé. Öt pedig közülök
eszes vala, és öt bolond. A kik bolondok valának, mikor lámpásaikat elővevék,
nem vivének magukkal olajat; Az eszesek pedig lámpásaikkal együtt olajat
vivének az ő edényeikben. Késvén pedig a vőlegény, mindannyian elszunnyadának
és aluvának. Éjfélkor pedig kiáltás lőn: Ímhol jő a vőlegény! Jőjjetek elébe!
Akkor felkelének mind azok a szűzek, és elkészíték az ő lámpásaikat.” (Mt
25, 1-7)
Válaszolt Jézus Krisztus a tanítványok kérdésére? Emlékszünk
még hogyan szólt a kérdés pontosan? „… és micsoda jele lesz a te
eljövetelednek?…” De mennyire, hogy válaszolt! Elmondta, hogy abból tudhatjuk
meg, hogy Ő nemsokára eljön, hogy:
éhínségek, döghalálok járványok,
földrengések lesznek „mindenfelé”. Tehát ezek az események a vég felé haladva,
mintegy jelként, egyidőben jelennek meg, mind nagyobb intenzitással és fokozódó
gyakorisággal. (Napjainkban.)
az emberek esznek, isznak,
házasodnak, férjhez mennek, élik hétköznapi életüket, mint Noé napjaiban. „És
nem vesznek vala észre semmit,…” Amíg Noé a bárka építésével foglalkozott,
nyilván elmondta az embereknek, hogy miért építi azt, addig az újjászületett
keresztyének Isten országa építésén fáradoznak folyamatosan megtérésre
hívogatva az embereket. „És nem vesznek vala észre semmit,…” Az Istenhittől
való tömeges elszakadást, az Isten dolgai iránt való érdeklődés teljes hiányát
adja meg tehát eljövetelének másik jeléül Jézus Krisztus. Lukács
evangéliumában (Luk 18, 8) ezt kérdezi: „… az embernek Fia mikor
eljő,… talál-é hitet e földön?” (Napjainkban.)
újabb jel: a hívők elbizonytalanodnak,
miután késik az Uruk. Lassanként felhagynak a világtól való elfordulásukkal,
visszaaraszolnak a hitetlenek szokásaihoz. Még rosszabb, hogy egymás hitét,
szolgálatát, hitbeli látását, esetenként állhatatosságát kezdik bírálgatni,
marcangolni. „És az ő szolgatársait verni kezdené,…” (Napjainkban.)
„akkor” – mondta Jézus Krisztus tovább
sorolva az eljövetelére utaló jeleket – sokan vallják majd magukat
kereszténynek, de egy részüknek nincs olaj a lámpásában, nincs bennük
Szentlélek (ők a bolond szüzek). Ők nem láthatják meg Isten országát, nem
mehetnek be amikor megjön a vőlegény, amikor eljön az Övéiért (az okos
szüzekért) az Úr Jézus Krisztus. Az okos szüzek tehát az újjászületett
keresztények, a bolondok pedig azok az álkeresztények, látszatkeresztények,
akik bár igaz kereszténynek mutatták magukat, de valójában soha nem voltak
igazán kíváncsiak a vőlegényre. Róluk írja Pál apostol: „Kiknél megvan a
kegyességnek látszata, de megtagadják annak erejét…” (2. Tim 3, 5)
Megtagadták a Szentlelket, megtartóztatták magukat a Szentlélektől, semmibe
vették, káromolták. (Napjainkban.)
„akkor” a hosszú várakozástól még az
igazak, az újjászületett keresztények is „elalszanak”, de a Szentlélek
kiáltására azonnal megelevenednek. (Napjainkban.) Jó ha tudjuk, hogy az
újjászületéskor történő Szentlélekkel való egyszeri betöltekezés csak arra
elegendő egy hívő számára, hogy elkerülje a kárhozatot. Fontos, hogy esetenként
újra és újra megteljen Szentlélekkel (Ef 5, 18, 2. Tim 1, 6), hogy elejét vegye
a csüggedésnek, hogy megértse az Írásokat, hogy mindjobban megszentelődhessen,
hogy időben felismerhesse az ellenség csapdáit, hogy megfelelő gyümölcsöket
teremhessen, hogy lagymatag kereszténynyé ne váljon, azaz „el ne aludjon”. Szép
dolog ha időben felébred, de az alvással eltöltött, eltékozolt idő már többé
nem jön vissza.
„akkor” egyes személyek eltűnnek,
elragadtatnak, mint arról már fentebb volt szó, felvétetik a Gyülekezet.
(reményeink szerint: napjainkban.)
Úgy gondoljuk sok és elégséges jelét adta eljövetelének
Jézus Krisztus. A tíz szűz példája annyira közismert, hogy nem folytatjuk az
ismertetését, véleményünk szerint a lényeget kiemeltük belőle.
Jézus Krisztus egy újabb példázattal folytatta a tanítását.
„Mert épen úgy van ez, mint az az ember, a ki útra akarván
kelni, eléhívatá az ő szolgáit, és a mije volt, átadá nékik. És ada az egyiknek
öt tálentomot, a másiknak kettőt, a harmadiknak pedig egyet, kinek-kinek az ő
erejéhez képest; és azonnal útra kele. Elmenvén pedig a ki az öt tálentomot
kapta vala, kereskedék azokkal, és szerze más öt tálentomot. Azonképen a kié a
kettő vala, az is más kettőt nyere. A ki pedig az egyet kapta vala, elmenvén,
elásá azt a földbe, és elrejté az ő urának pénzét. Sok idő múlva pedig megjöve
ama szolgáknak ura, és számot vete velök.” (Mt 25, 14-19)
Mielőtt továbbhaladnánk, térjünk ki egy gondolat erejéig
arra, hogy miért kaptak egymástól eltérő mennyiségű pénzt a szolgák, miben
különböztette meg őket egymástól az uruk? Így olvastuk: „… átadá nékik…
kinek-kinek az ő erejéhez képest”. Az új ford. Biblia ezt így fordítja: „…
kinek-kinek képessége szerint”. Az eredeti görög szövegből viszont így is
fordítható: „… kinek-kinek a lehetősége szerint”. Valamennyi fordítás hibátlan,
mi azonban a harmadik fordítást tartjuk leginkább alkalmasnak, hogy a
példázatban meghúzódó lényeget megértsük. Olvassuk tovább!
„És előjövén a ki az öt tálentomot kapta vala, hoza más öt
tálentomot, mondván: Uram, öt tálentomot adtál vala nékem; ímé más öt
tálentomot nyertem azokon. Az ő ura pedig monda néki: Jól vagyon jó és hű
szolgám, kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután; menj be a te uradnak örömébe.
Előjövén pedig az is, a ki a két tálentomot kapta vala, monda: Uram, két
tálentomot adtál volt nékem; ímé más két tálentomot nyertem azokon. Monda néki
az ő ura: Jól vagyon jó és hű szolgám, kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután;
menj be a te uradnak örömébe.” (Mt 25, 20-23)
Hármuk közül az első két szolgát megdicsérte az ura, mint
olvashattuk, ugyanazokkal a dicsérő szavakkal, sőt ugyanazzal a jutalommal
illette mindkettőt függetlenül attól, hogy távollétében nem egyenlő mértékben
gazdagították őt. (Hiszen ő is tudta, hogy valami miatt nem voltak azonosak a
lehetőségeik.) Ha tovább olvasnánk a példázatot, megtudhatnánk, hogy a harmadik
szolga feddést kapott, mivel nem forgatta a rábízott pénzt, hanem elrejtette,
így semmi haszna nem származott belőle urának.
„Gyertyát sem azért gyújtanak,
hogy a véka alá, hanem hogy a gyertyatartóba tegyék és fényljék mindazoknak, a
kik a házban vannak.” (Mt 5, 15)
Jézus Krisztusnak ebből a példázatából arra következtetünk,
hogy Ő az elragadtatáskor legfontosabb szempontként a hűséget fogja figyelembe
venni. A hűséges felvétetik, a hűtlen pedig nem. Vizsgálat tárgya lesz, hogy az
illető mennyire volt hűséges szolgája az urának, mennyire élt az ő akarata
szerint, hogyan bánt, mennyire hűségesen a felismert vagy rábízott értékekkel,
hogyan „forgatta” azt, mennyire volt ura hasznára? Mit tett a kapott
áldásokkal, hogyan élt lehetőségeivel? Meggyőződésünk, hogy minden
újjászületett keresztény részese lesz az elragadtatásnak. Aki hűséges volt,
ahhoz így szólt példázatbeli ura: „… menj be a te uradnak örömébe.” A
haszontalan szolgáról viszont így rendelkezett:
„Vegyétek el azért tőle a tálentomot, és adjátok annak, a
kinek tíz tálentoma van. Mert mindenkinek, a kinek van, adatik, és
megszaporíttatik; a kinek pedig nincsen, attól az is elvétetik, a mije van. És
a haszontalan szolgát vessétek a külső sötétségre; ott lészen sírás és
fogcsikorgatás.” (Mt 25, 28-30)
Kik a történet szereplői? Ugyanazok, mint a tíz szűz
példázatában, azzal az eltéréssel, hogy ott Jézus Krisztus a vőlegény, itt
pedig Ő a talentumokat osztogató távol élő ember.
Ezekkel a példázatokkal azt kívánta bemutatni Urunk, hogy az
Ő eljövetelét (az elragadtatást) megelőzően milyen állapotban lesznek azok,
akik Őt vallják Uruknak, illetve az elragadtatásban részesülők kiválogatásánál
mi lesz a legfőbb szempont. Mint láttuk, „akkor” lesznek hűséges és kevésbé
hűséges szolgák, lesznek jó szolgák és elvilágiasodott, egymást kritizáló
szolgák, lesznek Szentlélekkel betöltekezett és Szentlélek nélkül élő szolgák,
lesznek akik (évszázadokon át aludtak, de) a legsötétebb időben meghallják a
közeledő vőlegényről szóló figyelmeztetést és igyekeznek folyamatosan megtelni
Szentlélekkel, azonnal rendbe hozzák lámpásaikat, hogy tisztán láthassák a
vőlegényt és a bemenetelre méltók legyenek. Ha egyéb dolgok mellett keresztény köreinkben ilyen állapotokat vélünk felfedezni, az annak a jele, hogy hamar
eljön az Úr Jézus Krisztus.
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!