Az Apostolok cselekedetei-ben Pál apostol harmadik missziós
körútjáról olvastunk, amikor az alábbi Igékre lettünk figyelmesek:
„Lőn pedig… hogy Pál, eljárván a felsőbb tartományokat,
Efézusba érkezék: és mikor némely tanítványokra talált, Monda nékik: Vajjon
vettetek-é Szent Lelket, minekutána hivőkké lettetek? Azok pedig mondának néki:
Sőt inkább azt sem hallottuk, hogy ha vagyon-é Szent Lélek. És monda nékik: Mire
keresztelkedtetek meg tehát? Azok pedig mondának: A János keresztségére. Monda
pedig Pál: János megtérésnek keresztségével keresztelt, azt mondván a népnek,
hogy a ki ő utána jövendő, abban higyjenek, tudniillik a Krisztus Jézusban.
Mikor pedig ezt hallák, megkeresztelkedének az Úr Jézusnak
nevére. És mikor Pál reájok vetette kezét, szálla a Szent Lélek ő
reájok;…” (Apcsel 19, 1-6)
Miután Pál az efézusi tanítványok körében azt tapasztalta,
hogy még nem töltekeztek be Szentlélekkel, nem kapták meg a Szentlélek
ajándékát, vagy úgy is írhatnánk, hogy még nem részesültek a Szentlélek
keresztségében, az alábbi kérdést intézte hozzájuk: "Mire keresztelkedtetek
meg tehát? Azok pedig mondának: A János keresztségére.” A kérdés és a válasz is
érthetőbb, ha egy másik bibliafordítást nézünk meg. „… hogyan keresztelkedtetek
meg? A János keresztségével – válaszolták ezek.” (Új ford. Biblia)
Pál elmagyarázta nekik, hogy „… János megtérésnek
keresztségével keresztelt”, de már ő is megmondta, hogy abban higgyenek, aki ő
utána jön. Az „igazi” keresztség majd az lesz, ha Jézus Krisztusban hisznek és
az Ő nevére keresztelkednek meg, mert akkor betölti őket a Jézus Krisztus által
megígért Szentlélek. Kevesek kiváltsága volt addig, hogy betöltekezhettek
Szentlélekkel. Csak Isten emberei, a próféták, egyes királyok kaphattak eddig a
Lélekből, és ezáltal ők igaznak minősültek Isten előtt, sőt némelyikük hatalmas
erővel, csodatévő erővel, látnoki képességekkel is rendelkezett. „Mikor pedig ezt hallák,
megkeresztelkedének az Úr Jézusnak nevére. És mikor Pál reájok vetette kezét,
szálla a Szent Lélek ő reájok;…”.
A vallásos zsidó ember, – és ebben az időben még szinte
kivétel nélkül vallásosak voltak a zsidó emberek – félt Istentől, és tudta,
hogy az Isten törvényei ellen elkövetett bűnei miatt van félni valója. Mert
amennyiben a törvények ellen vétett, Isten ellen vétett. Azt is tudta, hogy a
bűnös ember nem állhat meg Isten előtt, sem életében, sem halála után. Amikor
Simon Péter egy egész éjszakán át eredmény nélkül halászott, Jézus Krisztus
kérésére társaival újra vízre szállt. Megdöbbenésükre most annyi halat fogtak,
hogy szinte szakadoztak a hálóik.
„Látván pedig ezt Simon Péter, Jézusnak
lábai elé esék, mondván: Eredj el én tőlem, mert én bűnös
ember vagyok, Uram! Mert félelem fogta körül őt és mindazokat, a kik ő vele
valának, a halfogás miatt, a melyet fogtak; Hasonlóképen Jakabot és Jánost is,
a Zebedeus fiait, a kik Simonnak társai valának.” (Luk 5, 8-10)
A szinte hihetetlen mennyiségű hal láttán a halászemberek
úgy gondolták, hogy csak Isten cselekedhet velük ilyen csodát, tehát Isten
előtt állnak. Meg nem bocsátott bűneikkel.
Egy zsidó ember mielőtt meghalt, különösen igyekezett
megvallani bűneit Istennek, és azokért bocsánatot kérni, hogy ne azokkal együtt
kelljen Isten előtt megjelennie. Nem történt ez másképp egy halálraítélt
esetében sem. A keresztrefeszített ember bűneit sorolva utolsó leheletéig
könyörgött Atyái Istenéhez, küzdve a bűnbocsánatért. Az igaznak erre nem volt
szüksége. Tudjuk, hogy Jézus Krisztus bűn nélküli volt. Ezt olvashattuk Róla és
a kivégzését levezénylő századosról a Lukács evangéliumában:
”És kiáltván Jézus nagy szóval, monda: Atyám, a te kezeidbe teszem
le az én lelkemet. És ezeket mondván, meghala. Látván pedig a
százados, a mi történt, dicsőíté az Istent, mondván: Bizony ez ember igaz
vala.” (Luk 23, 46-47)
A bűn egy szakadékhoz hasonlítható, amely a bűnös embert
elválasztja a Teremtő Istentől. Tekintettel arra, hogy ez az állapot Isten
számára sem jó, mert szereti és szánja megtévedt, vagy Sátán által
megtévesztett teremtményeit, gondoskodott arról, hogy a bűnös ember visszatalálhasson
Őhozzá. Ha legalább sikerülne az embernek felismernie bűneit, akkor már egy
lépéssel közelebb kerülhetne Istenéhez. Adott hát a Teremtő Isten olyan
törvényeket a zsidó emberek számára, amelyek egyértelműen kijelentették, hogy
Istenük mit tart bűnnek, így nyilvánvalóvá válhatott, hogy cselekedeteik, vagy
gondolataik mennyiben térnek el Isten erkölcsi elvárásaitól, azokkal bűnt
követnek-e el, avagy nem.
Isten abból tudja, hogy az ember felismerte a bűneit, ha
teremtménye megvallja, felsorolja azokat Neki. Az embernek nem azért kell
megvallania a bűneit, mintha Isten nem ismerné azokat, hanem azért, mert
Teremtője éppen arra kíváncsi, hogy az ember tisztában van-e azzal, hogy mit
vétett, tudja-e miben bűnös, mit tett olyat, amivel szembekerült Istenével. Egy
Nóbel-díjas zsidó írótól hallottuk a közelmúltban, hogy amikor a bűnbeesés után
Isten„Szólítá az embert és monda néki: Hol vagy?” (1 Móz 3, 9), akkor a Teremtő
Isten, mint Mindenható természetesen tudta, hogy hol van Ádám, inkább az
érdekelte, hogy vajon Ádám tudja-e, hogy hol van. Hogy hol van Istenhez képest?
Tisztában van-e vele? Visszatérve az eredeti gondolatmenethez, ha az ember
felismerte bűneit, és azokat megbánva megvallja, biztos lehet abban, hogy
szerető Istene megbocsátott neki (hisz maga Isten is várta, hogy
megbocsáthasson). A bűneitől megszabadult embernek, Isten nagylelkűségén
elgondolkodva, jó esélye van a továbbiakban arra, hogy ugyanazokat a bűnöket
még egyszer ne kövesse el, illetve többé egyáltalán ne vétkezzen, és így Isten
előtt igaz lehessen.
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!