Az Ószövetségi ember részére a bűnök megbocsátása, tehát a
bűnös ember megtisztulása érdekében a következő rendelkezést adta Isten. Tudni
kell, hogy ha valaki szándékosan követett el bűnt, azt ki kellett írtani a nép
közül (4. Móz 15, 30-31), tehát csak a véletlenül elkövetett bűnök
megbocsátására volt hajlandó Isten.
„Ha… a föld népe közül vétkezik valaki tévedésből, mivelhogy
az Úrnak valamelyik parancsolatja ellen olyat cselekeszik, a mit nem kellett
volna cselekedni, és bűnössé lesz; Ha tudtára esik néki az ő bűne, a melyet
elkövetett: vigyen áldozatul az ő bűnéért, a melyet elkövetett, egy ép nőstény
kecskét. És tegye a kezét a bűnért való áldozat fejére, és ölje meg a bűnért
való áldozatot az egészen égőáldozat helyén… és megbocsáttatik annak. Ha pedig
bárányt visz az ő bűnért való áldozatául, nőstényt és épet vigyen. És tegye a
kezét annak a bűnért való áldozatnak fejére, és ölje meg azt bűnért való
áldozatul azon a helyen, a hol megölik az egészen égőáldozatot… és
megbocsáttatik néki.” (3. Móz 4, 27-29, és 31-33, és 35)
Ez a törvény az egyszerű, „hétköznapi” zsidó emberekhez
szólt, a papok megtisztulására más rendelkezés vonatkozott. Igénk szerint a
véletlenül bűnbeesett embernek el kellett mennie a szent sátor (később a
jeruzsálemi templom) udvarába, és szívből fakadó bűnbánattal bűnei bocsánatát
kérve, kezét az áldozatul vitt jószág fejére kellett tennie, ezzel az áldozatra
helyezte bűneit. Ezután a pap megölte a bűnössé lett állatot. Az állattal
együtt a ráhelyezett bűnök is megsemmisültek, az állatot áldozó ember bűnei
pedig megbocsáttattak, örökre eltűntek, az ember megtisztult, megigazult Isten
előtt. A bűnös ember helyett tehát az ártatlan, de bűnössé vált állatnak
kellett elhordoznia az ember által elkövetett bűnök büntetését.
Nézzünk most bele a részletekbe! A bűnbocsánat
megszerzéséhez az embernek először is fel kellett ismernie, vagy felhívták
mások a figyelmét, hogy bűnös. Állatállományából (veszteségként) ki kellett
vennie egy hibátlan jószágot, kecskét vagy bárányt. Ezt maga mellett vezetve,
vagy kocsiján, esetleg ahhoz kötve, mindenki szeme láttára, lakóhelyéről el
kellett vinnie a kijelölt áldozati helyre. Útközben számolnia kellett az
emberek kérdéseivel, megjegyzéseivel, élcelődéseivel. Az áldozati helyen meg
kellett beszélnie a pappal, hogy miért jött, mikor kerül sorra. Addig kívül
kellett várakoznia. Amikor az áldozati oltárhoz kötözték az ártatlan állatot,
nyilván ő is részt vett ebben. Kezét az állat fején tartva végig kellett néznie
a helyette bűnhődő szép és egészséges jószág levágását, szenvedő vonaglását,
haláltusáját, hallgatni a félelemtől és fájdalomtól üvöltő állat hangját. Tudni
kell például a bárányról, hogy levágását megérzi, már megkötözésekor hangosan
sír, folyik a könnye is. Isten részéről elvárás lehetett, hogy a bűneitől
megszabadult ember, mint fentebb már írtuk, megindul Teremtője azon
nagylelkűségén, hogy őt visszafogadta, illetve megindul az ártatlan áldozat
szenvedésén. Mindezek – jó eséllyel – úgy hatnak majd érzelmeire,
lelkiismeretére, hogy mindinkább kerüli a további bűnbeesést és igyekszik
megigazult maradni.
A törvény külön rendelkezett a papok vétkeinek,
tisztátalanságainak Isten részéről való eltörléséről. Részükre Isten bizonyos
liturgikus tisztulási eljárásokat, mosakodásokat írt elő. Áron főpapnak és
fiainak például egy külön e célra készített rézmedencében kellett a kezüket és
lábukat megmosniuk, mielőtt a kijelentés sátrába beléptek volna. (5. Móz 30,
17-21)
„Tibérius császár uralkodásának tizenötödik esztendejében
pedig, mikor Júdeában Ponczius Pilátus volt a helytartó, és Galileának negyedes
fejedelme Heródes,… Annás és Kajafás főpapsága alatt, lőn az Úrnak szava
Jánoshoz, a Zakariás fiához, a pusztában, És méne a Jordán mellett lévő minden
tartományba prédikálván a megtérés keresztségét a bűnöknek bocsánatjára;” (Luk
3, 1-3)
„Teremjetek azért megtéréshez méltó gyümölcsöket,… Immár
pedig a fejsze is rávettetett a fák gyökerére: minden fa azért, a mely jó
gyümölcsöt nem terem, kivágattatik és a tűzre vettetik. És megkérdé őt a
sokaság, mondván: Mit cselekedjünk tehát? Ő pedig felelvén, monda nékik: A
kinek két köntöse van, egyiket adja annak, a kinek nincs; és a kinek van
eledele, hasonlókép cselekedjék. És eljövének a vámszedők is, hogy
megkeresztelkedjenek, és mondának néki: Mester, mit cselekedjünk? Ő pedig monda
nékik: Semmi többet ne követeljetek, mint a mi előtökbe rendeltetett. És
megkérdék őt a vitézek is, mondván: Hát mi mit cselekedjünk? És monda nékik:
Senkit se háborítsatok, se ne patvarkodjatok; és elégedjetek meg zsoldotokkal.
Mikor pedig a nép várt és szívökben mind azon gondolkoztak János felől, hogy
vajjon nem ő-é a Krisztus; Felele János mindeneknek, mondván: Én ugyan
keresztellek titeket vízzel; de eljő, a ki nálamnál erősebb, a kinek nem vagyok
méltó, hogy sarujának kötőjét megoldjam: az majd keresztel titeket Szent
Lélekkel és tűzzel: Kinek szórólapátja kezében van, és megtisztítja szérűjét;
és a gabonát az ő csűrébe takarja, a polyvát pedig megégeti olthatatlan
tűzzel.” (Luk 3, 8-17)
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!