A velünk történt kisebb
események, különösen amelyek kevésbé jelentősek, lassanként az idő múlásával a
feledés homályába merülnek. Nem csupán az átélt, hanem igen gyakran a hallott
vagy olvasott dolgokkal is így van ez. Gondoljunk csak bele, a Biblia olvasása
során is milyen sok esemény, történet került a látókörünkbe, például az
ószövetségi zsidó nép életével kapcsolatosan, amelyek közül azután némelyiket
újraolvasva olyan érzésünk támad, mintha akkor olvasnánk először. Elfelejtettük
időközben azokat. Valahol ezek a kisebb jelentőségű átélt, hallott vagy
olvasott dolgok ott vannak ugyan mélyen az elménkben, de többnyire csak
összegződve, átfogóan, esetleg tapasztalatként. Együttesen viszont,
sokszínűségükkel mindenképpen befolyásolják, alakíthatják, formálják
szemléletmódunkat, személyiségünket, esetleg még világképünket is. Kifejezetten
igaz ez a Bibliából elraktározódott kevésbé jelentősnek tűnő ismeretek, főleg
kisebb eseményekről szóló beszámolók esetében. Ezek külön-külön talán
felejthetők is, sőt legtöbbjük elfelejtésre is kerül, míg egyszercsak, „egy
szép napon” kerek egésszé áll össze a számos ismeret, megvilágosodik a köztük
lévő összefüggés, és komoly változást hoz az életünkbe, életvitelünkbe.
A következőkben néhány,
Bibliában megtalálható olyan apró eseményt vagy ismeretet idézünk fel, amelyek
egyike-másika talán már kevésbé emlékezetes, összességükben viszont –
véleményünk szerint – föltétlenül komoly jelentéstartalmat hordoznak.
1./ Amikor fiatal korában Dávid
az őt megölni szándékozó Saul király elől menekült, a filiszteusok egyik
városába (Gáthba) futott. A filiszteusok elleni csatározásai során azelőtt még
soha nem járt ott, ezért azt remélve, hogy nem ismerik fel, illetve ha valahol,
hát éppen a filiszteusok között semmiképpen nem fogja őt Saul kerestetni.
Csakhogy a király szolgái felismerték, és fogolyként azonnal uralkodójuk elé
hurcolták. Dávid ezért saját biztonsága érdekében úgy döntött, hogy ártalmatlan
bolondnak, eszelősnek tetteti magát.
„… elfutott… és elment
Ákhishoz, Gáthnak királyához. És mondának Ákhis szolgái… Vajjon nem ez-é Dávid,
annak az országnak királya? Vajjon nem erről énekelték-é a körtánczban,
mondván: Saul megverte az ő ezerét, Dávid is az ő tízezerét? És mikor eszébe
vevé Dávid ezeket a beszédeket, igen megrémüle Ákhistól, Gáthnak királyától. És
megváltoztatá magaviseletét ő előttük, és őrjönge kezeik között, és irkál vala
a kapuknak ajtain, nyálát pedig szakállán folyatja alá. És monda Ákhis az ő
szolgáinak: Ímé látjátok, hogy ez az ember megőrült, miért hoztátok őt hozzám?
Szűkölködöm-e őrültekben, hogy ide hoztátok ezt, hogy bolondoskodjék
előttem?…” (1 Sám 21, 10-15)
Így menekült meg Dávid a saját
keze által is egyre-másra pusztított filiszteusok kezéből.
2./ Az ammoniták Lót utódai
voltak, egy hevesvérű, harcos bálványimádó nép. Bálványként Molok istent, mint
a termékenység (hamis bálvány-) istenét tisztelték, gyakran mutattak be neki
gyermekáldozatokat. Nem véletlen, hogy ez a nép szüntelenül ellenséges viszonyban
élt Izráellel. Egyedül Dávid király volt az, aki az egyik ammonita királlyal,
Náhással jó viszonyt ápolt valószínűleg még abból az időből, amikor fiatalabb
korában Saul király üldözte őt.
„Lőn pedig azután, meghala az
Ammon fiainak királya (Náhás), és uralkodék helyette Hánon, az ő
fia. És monda Dávid: Irgalmasságot teszek Hánonnal, Náhás fiával, miképen
az ő atyja is velem irgalmasságot tett; és hozzá külde Dávid, hogy vigasztalja
őt szolgái által atyja halála felől. Mikor Dávid szolgái Ammon fiainak földére
érkezének: Mondának az Ammon fiainak vezérei Hánonnak, az ő uroknak… Vajjon
Dávid nem inkább azért küldötte-é hozzád szolgáit, hogy a várost megszemléljék
és kikémleljék és teljesen elpusztítsák. Elfogatá azért Hánon a Dávid szolgáit,
és szakáloknak felét lenyiratá, és ruháikat félben elmetszeté az alfelekig, és
elbocsátá őket. A mint ezt Dávidnak hírül hozták, eleikbe külde, (mert ezek az
emberek igen meggyaláztattak) és ezt izené a király: Maradjatok Jerikhóban
mindaddig, míg megnevekedik szakálotok; és úgy jőjjetek haza. Látván pedig az
Ammon fiai, hogy gyűlöltekké lettek Dávid előtt… felfogadák Siriában a
Béth-Réhóbbelieket és ugyancsak Siriában a Czóbeusokat, húszezer gyalogot, és
Maakának királyát ezer emberrel, és a Tóbbelieket, tizenkétezer embert. A mint
ezt Dávid meghallá, elküldötte Joábot (hadseregének főparancsnokát) és a
vitézeknek egész seregét… (És Izráel győzelme után…) nem merének többé a
Siriabeliek kijőni az Ammon fiainak segítségére.” (2. Sám 10, 1-7, 19)
3./ Dávid és Jonatán (Saul
gyermeke) között barátság szövődött. Esetenként maga Jonatán mentette meg a
saját apja haragjától Dávid életét. Így amikor Saul és a fia is meghalt, és
Dávid az egész Izráel királya lett, maga mellé vette Mefibósetet, egykori jó
barátjának Jonatánnak a fiát, aki ekkorra már felnőtt férfiú volt. Mefibóset
amellett, hogy olyan megtiszteltetésben részesült, hogy együtt étkezhetett a
királlyal, még megkapta apja és nagyapja (Saul király) teljes örökségét is.
Mefibóset (tudván, hogy Dávid – bosszúból vagy féltékenységből az akkori
szokásoknak megfelelően – akár ki is végeztethette volna őt, mint halálos
ellenségének Saulnak a leszármazottját) a történtek után sokra tartotta,
megszerette és tisztelte Dávidot. Amikor Dávid király pártütés miatt
átmenetileg menekülni kényszerült Jeruzsálemből, Mefibóset, tekintettel arra,
hogy lábai bénák voltak, nem tudott ugyan Dáviddal tartani, de annak sorsát és
fájdalmát mélyen átérezve mindaddig gyászolt és vigasztalhatatlan volt, amíg a
király vissza nem tért Jeruzsálembe. Amikor hírt kapott arról, hogy királya
útban van hazafelé, máris elébe ment. Így emlékezik meg erről a Biblia:
„Méfibóset… eleibe jöve a
királynak, és sem lábait, sem szakálát meg nem tisztította, sem ruháját meg nem
mosatta attól a naptól fogva, hogy a király elment vala, mindama napig, a
melyen békességgel haza jöve. És lőn, hogy mikor Jeruzsálemből kijött eleibe a
királynak, monda néki a király: Miért nem jöttél… el velem Méfibóset? És ő
felele: Uram király… mert sánta a te szolgád… Csakhogy az én uram, a királyom
békességben hazajött! (Új ford.)” (2. Sám 19, 24-26, és 30)
4./ Befejezésül elevenítsünk
fel az Újszövetségből is egy Igeszakaszt! Ez nyilván emlékezetesebben él
bennünk, mint az eddigiek. Pál apostol egyik jól ismert és gyakran olvasott
levelében írta a következőket:
„Szeretném, ha tudnátok, hogy
minden férfinak feje a Krisztus, az asszony feje a férfi, a Krisztus feje pedig
az Isten. Minden férfi, aki fedett fővel imádkozik vagy prófétál, szégyent hoz
a fejére. De minden asszony, aki fedetlen fővel imádkozik vagy prófétál,
szintén szégyent hoz a fejére, mert ugyanolyan, mintha megnyírták volna. Mert
ha az asszony nem fedi be a fejét, akkor vágassa le a haját, ha pedig szégyen
az asszonyra hajának levágása vagy leborotválása, akkor fedje be a fejét. Mert
a férfinak nem kell befednie a fejét, mivel ő az Isten képe és dicsősége, az
asszony ellenben a férfi dicsősége… Ezért tehát kötelessége az asszonynak, hogy
függősége jelét viselje a fején, az angyalok miatt is.” (1 Kor 11, 3-7, és 10 Új
ford.)
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!