Sokan sokféleképpen olvassák a
Bibliát. A „kezdők” gyakran tűzik ki célul, hogy egy adott időre, vagy idő
alatt – az elejétől kezdve a végéig – „kiolvassák” az egész Bibliát, emiatt
kiszámolják, hogy naponta hány oldalt kell elolvasniuk annak érdekében, hogy az
általuk kitűzött határidőre a könyv végére érjenek. Mások határidő nélkül – a
hitben és ismeretben jártasabb hívőtársaik tanácsára – a Biblia olvasását az
Újszövetséggel kezdik, elolvassák az evangéliumokat, Az apostolok
cselekedetei-vel folytatják, majd az egyes gyülekezetekhez, illetve
személyekhez írt leveleket olvassák el, közben-közben az Ószövetség könyveit is
olvasgatják. A gond jobbára nem is a sorrendiséggel, vagy az elhatározással
van, és többnyire nem is a mennyiségi normák betartásával, hanem általában a
leírt szöveg megértésével.
A Bibliát nem lehet sem
történelem, sem valamiféle szépirodalmi könyvként olvasni, mivel ez a könyv egy
különleges könyv. Pál apostol Timóteushoz írt levelében ezt olvashatjuk:
„A teljes írás Istentől
ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban
való nevelésre, hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre
felkészített.” (2. Tim 3, 16)
Ez a könyv tehát nem egy
akármilyen könyv, ez nem csupán egy könyv a sok közül, ez a könyv magától
„Istentől ihletett”, a benne foglaltak hasznosak „a tanításra, a feddésre, a
megjobbításra” az Isten igazságrendszerében, jogrendszerében, szent akaratában
való „nevelésre”, abból a célból, „hogy tökéletes legyen az Isten embere”, hogy
mindenféle „jó cselekedetre felkészített” legyen. Hogy a jó cselekedeteivel
megfelelő módon képviselni tudja ebben a gonosz erők által uralt
szellemvilágban a másik világot, a szereteten alapuló isten országát mindaddig,
amíg küldetése be nem fejeződik itt a földön, amíg testben él.
Ahhoz, hogy valaki – még ha
töredékesen is, de – megismerhesse és megérthesse Istennek az említett célok
megvalósításához elengedhetetlenül szükséges kijelentéseit, és ami mindennél
fontosabb, hogy az abban foglaltakat állhatatosan meg is cselekedhesse, nem
elegendő a Bibliát egyszerűen csak „kiolvasni”. A Bibliát tanulmányozni kell,
odafigyelve olvasni, imádkozással olvasni, közben kérni kell az Úr Jézus
Krisztust, hogy Szentlelke által nyissa meg az értelmünket, mutasson rá a megfelelő
összefüggésekre, tanítson bennünket, segítsen megérteni a leírtakat. Számtalan
esetben tapasztaltunk meg hosszú hivő életünk során ilyen „felülről jövő”
segítséget!
Még gondolatban sem átvéve a
Szentlélek szerepét, csupán emberi módon és emberi eszközökkel szeretnénk most
– segítő szándékkal, segítségképpen – könnyíteni azok helyzetén, akik a Biblia
tanulmányozására szánják idejük egy részét. Szeretnénk bemutatni egy olyan
végtelenül egyszerű (még csak nem is új és nem is általunk kitalált) módszert,
egy olyan általunk is hasznosnak tartott megértési és szöveg-feldolgozási
technikát, amely eddigi tapasztalataink szerint már valóban sokak számára
nyújtott könnyebbséget. A „módszer” mindössze annyi, hogy tollal (ceruzával) és
papírral (egy erre a célra elkülönített füzettel) ülünk le az Írások
tanulmányozásához, azaz olvasás közben jegyzetelünk.
Hogyan történjék ez a
gyakorlatban? Válasszuk ki például az evangéliumokat, és próbáljuk meg azokat
egy előre meghatározott cél (vagy célok) szerint „feldolgozni”! Célirányosan
kijegyzetelni. Mit jelent az, hogy adott cél szerint, vagy célirányosan?
Ha szeretnénk például
összefüggéseiben megismerni a földön munkálkodó Jézus Krisztus és a mennyei
Atya közötti viszonyt, akkor úgy olvassuk el szépen sorban és figyelmesen az
evangéliumokat, hogy közben írjuk ki a füzetünkbe mindazokat az Igéket, amelyek
ezzel kapcsolatosak. Nagy léptekkel haladhatunk előre, mert ki lehet hagyni
nyilván mindazokat a részeket, amelyek nem az adott témakörrel kapcsolatosak. A
munka befejeztével elolvasva, esetleg egy kicsit még rendszerezve is a kiírt
Igéket, egy olyan csodálatosan összefüggő képet kapunk kettőjük bensőséges
szeretet-kapcsolatáról, amelyhez soha nem jutottunk volna hozzá, ha csak
egyszerűen, ilyen határozott cél megjelölése nélkül olvastuk volna a Bibliát.
Hiszen most mindazokat a részeket, amelyek nem illeszkedtek az adott témához,
tudatosan átlapoztuk, így ezek nem vonták el, nem terelték el, nem tudták
megosztani a figyelmünket, mint más esetben amikor folyamatában olvastunk el
mindent, – jegyzetelés nélkül.
Ugyanígy, akár csak egyetlen
evangéliumból is kigyűjthetjük például Jézus Krisztus csodálatos gyógyításait.
(Szerintünk ezt a munkát nem is lehet abbahagyni, érdemes átnézni a többi
evangéliumot is hozzá!) Számtalan összefüggést veszünk majd észre, amikor a
jegyzetelés befejezését követően elolvassuk az általunk kigyűjtött – Urunk
gyógyító tevékenységével kapcsolatos – valamennyi Igét. Gyűjteményünkből
összefüggéseiben megérthetjük, mi indította Jézus Krisztust arra, hogy
meggyógyítsa a betegeket, (ezáltal is jobban megismerhetjük Őt), de rálátásunk
lesz olyan dolgokra is, hogy vajon mindenkor kézrátétellel gyógyított-e, minden
esetben igényelte-e a beteg fizikai jelenlétét, betegek-e egyáltalán a
megszállottak?… Hogyan közeledtek hozzá a különféle betegségekben szenvedők,
előfordult-e olyan eset, amikor Jézus Krisztus megtagadta volna valakitől a
gyógyítást?…
Az ilyen kijegyzetelések arra
is alkalmasak, hogy olvasás közben ne lankadjon el a figyelmünk, ne
kalandozzanak el a gondolataink, egyben segítséget ad még az olvasott szöveg
memorizálásához is, hiszen nem elég, hogy elolvassuk az Igét, utána még papírra
is vetjük. Ennek a módszernek az alkalmazásával az egyes Igéket önmagukban és
összefüggéseikben is jobban megérthetjük, sőt átfogó ismeretekre is szert
teszünk, és amellett, hogy az ismereteink az idő elteltével véleménnyé,
állásponttá formálódnak, ismereteink egyre inkább hatással lesznek
cselekedeteinkre is.
Ha az Igék megértéséről, mint a
hívő életében elengedhetetlen dologról szóltunk, nem hallgathatjuk el, hogy nem
annyira az evangéliumok, hanem inkább az apostolok által írt úgynevezett
tanítói levelek a nehézkesebbek. Mindaddig, amíg nem vesszük elő a
jegyzetfüzetünket! Ezeknek a leveleknek a „feldolgozásához” is érdemes tehát
íróeszközzel és papírral hozzálátni, célirányosan hozzáfogni. Jegyzeteket
készíthetünk olvasás közben például arról, hogy alapvetően kihez (kikhez)
íródott az éppen tanulmányozott levél, milyen főbb témákról ír benne az
apostol, és miért tartotta azokat fontosnak a Szentlélek. Gyűjtsük ki, hogy a
levél egyes részeiben milyen új tantételekkel, kijelentésekkel találkozunk!
Gyűjtsük ki milyen új ismereteket közöl a levél az Atyáról, a Fiúról és a
Szentlélekről!… Még egyszerű, vonalas rajzvázlatokat is készíthetünk bizonyos
időkre vonatkozó prófétikus kijelentésekről, például a beteljesülésre váró
események sorrendjéről…
Az apostoli levelekkel való
„megbirkózást” könnyítheti, ha esetenként az egyes Igéket saját szavainkkal
jegyzeteljük ki, és ha egy-egy – apostol által leírt hosszabb – mondatot több
saját mondatra bontva jegyezzük le. Ezek azért is hasznos, megfontolásra és
alkalmazásra feltétlenül érdemes módszerek, mert addig biztosan nem írunk ki
semmit a saját szavainkkal, amíg nem értettük, hogy pontosan mit is olvastunk,
illetve addig úgysem megyünk tovább a szövegben, amíg ki nem jegyzeteltük. Az
egyszerűbb mondatszerkezetek, a tőmondatok, pedig mindenkor a mondanivaló
átláthatóságot könnyítik meg. Ugye, közben nem felejtettük el megkérni az Úr
Jézus Krisztust, hogy az olvasott Igék megértése érdekében jöjjön a
segítségünkre az Ő – Szentlelke által? Szeretnénk megismételni, hogy mi, hosszú
hivő életünk során számtalan esetben tapasztaltunk meg ilyen megfelelő
pillanatban érkező, „felülről jövő” segítséget! (Annak érdekében viszont, hogy
egyeseknek nehogy csalódást okozzunk, leírjuk, hogy ezekre a kérésekre azért
soha nem automatikusan, tehát nem minden esetben érkezett meg a kért segítség.
Ilyenkor úgy rendeztük le ezt magunkban, hogy arra gondoltunk, vagy alázatban
akar bennünket még a továbbiakban is tartani az Úr Jézus Krisztus, tehát, hogy
fel ne fuvalkodjunk a sok tudástól, vagy azoknak a kijelentéseknek a
megértésére még nincs szükségünk, talán nem is tartoznak reánk, esetleg még a
ma élő hívőkre sem. Feltehetően ilyenek a Jelenések könyve egyes részei
is.)
Mintaképpen Jakab apostol
levelét választottuk ki azzal az egyszerű céllal, hogy a gyakorlatban is
bemutassunk egy ilyen célirányos kijegyzetelést. Mi arra voltunk kíváncsiak,
hogy az apostol levele milyen tantételeket, kijelentéseket tartalmaz, tehát az
apostol által mire tanít bennünket a Szentlélek, milyen lehetőségeket tár fel
az Úr Jézus Krisztus Lelke az Úrban bízók számára. Mit vár el tőlük, milyen
intelmeket közöl feléjük, mivel vigasztalja, vagy buzdítja az övéit?
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!