Több mint két és félezer évvel
ezelőtt, csaknem háromezer esztendeje, Salamon király uralkodását követően
Izrael kettészakadt. A tíz törzsből álló északi országrész örökölte az Izráel
nevet, míg a mindössze két törzsből álló déli országrész a továbbiakban Júda
néven vált ismertté. Miután az északi országrészben, tehát Izráelben az ország
kettészakadása óta folyamatosan istentelen királyok ültek a trónon, és lakói is
bálványimádatban éltek, hamarosan – Isten fenyítéseként – fogságba kerültek.
Leigázták őket az asszírok. A zsidó lakosság nagy részét elhurcolták,
földjeiket az Asszír Birodalom területéről származó idegen népekkel
telepítették be. Figyelmeztető intelem lehetett volna ez Júda vezetőinek és
lakóinak is, akik viszont nem vonták le a megfelelő következtetéseket, így
mintegy másfél évszázaddal később – hasonló bűneik miatt – Isten őket is megbüntette.
Izráelhez hasonlóan Júda is fogságba került, mégpedig az akkori legnagyobb
birodalom, a káldeusok lakta Babilóniai Birodalom fogságába. A káldeusok nem
csupán megszállták, és katonailag leigázták Júda földjét, de elpusztították a
fővárosukat, Jeruzsálemet is. Miután kifosztották, és földig rombolták a zsidók
legszentebb helyét a Jeruzsálemi Templomot, magukkal vitték annak kincseit,
mind emellett – az asszírokhoz hasonlóan – a megszállt területekről ők is
elhurcolták a zsidó lakosság egy részét. A próféták szerint hetvenévnyi
távollét várt az elhurcoltakra. Hetvenévnyi babilóniai fogság.
Szeretnénk most néhány mondatot
idézni egy korábbi írásunkból:
„Az elhurcoltak, nem kis
mértékben a velük lévő próféták hatására felismerték, hogy azért kerültek fogságba,
mert elfordultak Istenüktől, semmibe vették az Ővele kötött szövetséget. Mivel
azt is tudták, hogy további sorsuk és a hazájukba történő esetleges
visszatérésük is Istenük kezében van, mind többen kezdték segítségül hívni az
Úr nevét. A természetes honvágyon túl egy idő után kimondhatatlan vágyat
éreztek arra, hogy újra láthassák Jeruzsálemet, helyreállíthassák,
újjáépíthessék templomukat, ahol ismét áldozatokat mutathatnának be Istenüknek.
Terveik között szerepelt az is, hogy az áldozatok bemutatásához szükséges
legfontosabb dolgok után, helyreállítják majd magát a várost is.
A büntetésként kiszabott évek
elteltével Isten kegyelméből hazaindulhattak a zsidók. Ez nem egyszerre
történt, egymástól távoli időpontokban, több csoportban, más-más vezetővel keltek
útra és érkeztek haza. Nem is jött mindenki. Akik a hetven év alatt már a
káldeusok földjén születtek, azok nem mindannyian érezték hazájuknak Izrael
(Júda) földjét, ők nem akartak onnan eljönni. Mások, tekintve, hogy
közben nagy változások történtek Babilonban (legyőzte őket a méd-perzsa
birodalom) szintén nem akarták elhagyni új otthonukat, hiszen a zsidók helyzete
nagyot változott, már nem rabokként tartották őket nyilván, hanem egynek csupán
azon népek közül, amely a hatalmas birodalom területén élt. Így az elhurcoltak
és azok leszármazottai közül csak egy kisebbség tért vissza Júda földjére.
A hazatértek az otthon
maradottakkal együtt, azonnal hozzáláttak a helyreállítási munkákhoz.
Jeruzsálemben először az Isten oltárát építették fel, a templom romjainál a
régi helyén, ezen máris égőáldozatokat mutattak be Istenüknek (Ezsd 3, 2-3).
Majd lerakták a templom alapkövét (Ezsd 3, 10). Sokan örvendeztek és ujjongtak,
mások, akik még látták a régi templomot hangosan sírtak. (Ezsd 3, 12) És eljött
annak is az ideje, hogy elkészült a templom, és felszentelhették azt (Ezsd 6,
15-16).”
Nehémiás (azt jelenti Isten
vigasztalása) őseit még Nabukodonozor hurcolta el Júdából. Ő már a Babilont
leigázó Perzsa Birodalom területén született, és mint az egyik ott élő nép
gyermeke hűen szolgálta a birodalmat. A Bibliából tudjuk, hogy idővel Nehémiás
Artaxerxes perzsa király egyik bizalmasa, pohárnoka lett, aki őt – ismerve
megbízhatóságát és származását – Júda (akkor perzsa tartomány) királyi
helytartójává is kinevezte. Nehémiás úgy lett Júda királyi helytartója, hogy
addigi élete során csak hallomásból ismerte népe történelmét, földjét sohasem
látta, addig személyesen ott még soha nem járt. Jeruzsálemről, annak szomorú
sorsáról is csak az elbeszélésekből értesült, ismerte a salamoni templom
történetét, hallott annak pusztulásáról is. Azt is tudta, hogy időközben ezt a
templomot a hetvenéves fogságból hazatértek (megszabadultak) az
otthonmaradtakkal összefogva újjáépítették.
Egy alkalommal, amikor a Júda
tartományból érkezett néhány férfitól újfent értesült arról, hogy a lerombolt
városba visszatért zsidó testvérei továbbra is védtelenül, kiszolgáltatottan és
nyomorúságos körülmények között, erős kőfalak és zárható kapuk nélkül élnek,
váratlanul nagy keserűség tört rá. Így olvashatunk erről a Szentírásban:
„… és tudakozódtam tőlök a fogságból
megszabadult maradék zsidók felől és Jeruzsálem felől. És mondának nékem: A
fogságból megszabadult maradék zsidók ott abban a tartományban nagy
nyomorúságban és gyalázatban vannak; és azonfelül Jeruzsálem kőfala
lerontatott, s kapui tűzben égtek meg! Hogy pedig meghallám e beszédeket,
leültem és sírtam és keseregtem napokon át, s bőjtölék és imádkozám a mennynek
Istene előtt.” (Neh 1, 2-4)
„… s bőjtölék és imádkozám a mennynek Istene
előtt.” Alig telt el néhány nap, a király észrevette Nehémiás gyötrődését,
és kifaggatta hű pohárnokát és bizalmasát bánata okáról.
„Miért szomorú a te orczád, holott te beteg
nem vagy? Nem egyéb ez, hanem szívednek szomorúsága… Akkor mondék a
királynak… Hogy ne volna (Új ford.) szomorú az én orczám,
hiszen a város, az én atyáim sírjainak helye, pusztán hever és kapui
megemésztettek tűzben?! És monda nékem a király: Mi az, a mit kívánsz? És
könyörgék a menny Istenéhez. És mondék a királynak: Ha tetszik a királynak és
ha kedves előtted a te szolgád, azt kérem, hogy bocsáss el engem Júdába, atyáim
sírjainak városába, hogy megépítsem azt!… És megadá nékem a király, az én
Istenemnek rajtam nyugvó jó kegyelme szerint.” (Neh 2, 2-5, 8)
„Mi az, a mit kívánsz? És könyörgék
a menny Istenéhez…” „És megadá nékem a király, az én Istenemnek rajtam nyugvó
jó kegyelme szerint.” Isten hatalmából és a király jóindulatából eredően
Nehémiás tehát lehetőséget kapott arra, hogy ősei földjére menjen, és
Jeruzsálem helyreállításával foglalkozhasson. A királytól fegyveres kíséretet,
ajánlóleveleket, és sok más segítséget is kapott. Sok zsidó ember is útnak
indult vele, akik úgy döntöttek, hogy ott akarják leélni a további életüket,
ahol valaha elődeik éltek. A Szent Földön.
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!