„Minden férfi, aki fedett fővel
imádkozik vagy prófétál, szégyent hoz a fejére… a férfinak nem kell befednie a
fejét… szégyen, ha a férfi megnöveszti a haját.” (1 Kor 11, 4, 7, 14 Új
ford.)
Mindezek ismeretében térjünk
vissza ahhoz a három kis történethez, amelyet a korábbiakban írtunk ki a
Bibliából! Emlékszünk még ezekre? Az elsőben Dávid, megmenekülése érdekében
eszelősnek tettette magát a filiszteusok között, a másodikban az ammoniták
által felbérelt asszírok és Dávid király közötti konfliktusról emlékeztünk meg,
amely azzal kezdődött, hogy Dávid követeit kémkedéssel gyanúsították meg,
illetve a harmadik történetben a Dávidod szerető és tisztelő Mefibósetről,
Jonatán fiáról írtunk röviden. Egyik esetben sem adtuk indokát annak, hogy
miért éppen ezeket a történeteket ollóztuk ki a Bibliából, de ezt a rejtélyt
most feloldjuk. A kulcsmondatok –sorrendben – a következők voltak:
1. „És megváltoztatá
magaviseletét ő előttük, és őrjönge kezeik között, és irkál vala a kapuknak
ajtain, nyálát pedig szakállán folyatja alá.”
2. „Elfogatá azért
Hánon a Dávid szolgáit, és szakáloknak felét lenyiratá, és ruháikat félben
elmetszeté az alfelekig, és elbocsátá őket.”
3. „Méfibóset…
eleibe jöve a királynak, és sem lábait, sem szakálát meg nem tisztította, sem
ruháját meg nem mosatta attól a naptól fogva, hogy a király elment vala,
mindama napig, a melyen békességgel haza jöve.”
Ugye, feltűnt már, hogy mind a
háromban szerepel (bár egymástól eltérő helyesírással ugyan) a „szakáll” szó?
Ezek szerint szakállas volt Dávid, és szakállat viselt királyként is. Szintén
szakállasak voltak az ő fogságba esett küldöttei, és szakállat viselt Saul
unokája, Mefibóset is. Ennek a férfiúi testszőrzetnek a megemlítése tehát nem
is olyan ritka a Bibliában, amiképpen azt gondolnánk. Lapozzunk csak bele az
ószövetségi könyvekbe, és keressük meg, hogy a már eddig megismerteken kívül
hol találkozhatunk még szakállviselettel kapcsolatos írással!
„Szóla ismét az Úr Mózesnek:
Szólj Áron fiainak, és mondd meg nékik… szakálluk szélét le ne messék… Szentek
legyenek Istenöknek…” (3. Móz 5, 1, 5-6)
„… És Joáb megfogá
jobbkezével az Amasa szakálát, mintha meg akarná csókolni… és általüté őt… és (az)…
meghala…” (2. Sám 20, 9-10)
„Mihelyt e dolgot meghallottam,
megszaggatám alsó- és felső ruhámat… és téptem… szakállamat…”(Ezsd 9, 3)
„Azon a napon… az Úr… a
szakállt is levágja.” (Ézs 7, 20 Új ford.)
„Férfiak jövének Sikemből,
Silóból és Samariából: nyolczvan férfiú levágott szakállal, megszaggatott
ruhában… hogy áldozzanak az Úr házában.”(Jer 41, 5)
„Emberfia, fogj egy éles
kardot… vágd le… a szakálladat!” (Ez 5, 1 Új ford.)
Az előzőekben felsoroltakon túl
tehát szakállat viseltek Áron fiai, de szakállat viselt a szép reményű, viszont
pártütése miatt megölt Amasa is. Szakállas volt az Isten Igéit kifejezetten jól
ismerő írástudó Ezsdrás is, és még sokan mások. Vajon Mózes testvérének, Áronnak,
akit maga Isten választott ki Mózes mellé segítőtársul, akit a zsidó nép első
főpapjának is szintén Isten választott ki, hogy ő járulhasson évente egy
alkalommal a Szent Sátorban a színe elé, hogy engesztelést szerezzen Izráel
fiai vétkeire, volt-e szakálla? Ha közvetlenül nem is ír erről a Biblia, de
mégis elénk tárja az ezzel kapcsolatos ismeretet a 133. Zsoltárban, amely Dávid
zsoltára és az Úr áldásáról ad kijelentést.
„Ímé, mily jó és mily
gyönyörűséges, a mikor együtt lakoznak az atyafiak! Mint a drága olaj a fejen,
a mely aláfoly a szakállon, az Áron szakállán; a mely lefoly köntöse prémjére
Mint a Hermon harmatja, a mely leszáll Sion hegyeire. Csak oda küld áldást az
Úr és életet örökké!” (133. Zsolt 1-3)
A mi elképzelésünkben Áron
mindig is idős, szakállas főpapként élt, de kimondottan szakállasnak képzeltük
Mózest és Ábrahámot, illetve a „bölcs” Salamon királyt, Ézsaiást, Jeremiást és
a Jézus Krisztust követő Simon Pétert is valamennyi apostoltársával
együtt.
Úgy tűnik, hogy a szakállviselet
annyira elterjedt volt Izráel fiai között, hogy még bizonyos törvényeket is
igényelt, hiszen visszakereshető, hogy a vele kapcsolatos teendők és elvárások
helyet kaptak Isten törvényei között is. Szerepel a poklossággal kapcsolatos
törvények között (3. Móz 13, 29-30), és a tisztulási törvények között is (3.
Móz 14, 9). A vegyes rendelkezések között azonos helyen olvashatunk a vértől
való tartózkodásról, a jövendőmondásról, a paráznaságról, mint ahol a
szakáll-lal való bánásmódról esik szó (3. Móz 19, 26-29).
Érdekes, hogy a pogány népeket
két esetben a Biblia „sima arcú”-aknak említi, amely még napjaink értelmező
szótárai szerint is szakállszőrzet nélküli, simára borotvált arcot jelent. Ezek
szerint a választott nép férfiai valamennyien szakállasak, a bálványimádó
pogány népek fiai – akik nem ismerték az Isten akaratát – „sima arcú”-ak
voltak?
„Induljatok gyorsan követek, a
szálas és sima arcú néphez, a közelben és távolban rettegett néphez…” (Ézs 18,
2 Új ford.)
„Abban az időben ajándékot visz
a Seregek URának a szálas és sima arcú nép, a közelben és távolban rettegett
nép, az elsöprő erejű nép, amelynek hazáját folyók szelik át, a Seregek URa
nevének helyére, a Sion hegyére.” (Ézs 18, 7 Új ford.)
Ha a fentiek után bizonyítani
lehetne, hogy maga Jézus Krisztus is szakállas volt, akkor vajon ki merné azt
állítani a továbbiakban, hogy a zsidó férfiak, Ábrahám, Izsák és Jákób fiai, de
még a Messiás is, nem Isten tetszésére viselték-e a szakállat? Bizony Jézus
Krisztus, Isten Fia is szakállas volt. Ézsaiás könyvének 50. részében maga
mondja az Úr Jézus Krisztus:
„… Ímé, én dorgálásommal
kiszáraztom a tengert, a folyókat pusztává teszem… Felöltöztetem az egeket
sötétségbe, és gyászruhával födöm be azokat. Az Úr Isten bölcs nyelvet adott én
nékem, hogy tudjam erősítni a megfáradtat… és én nem voltam engedetlen… Hátamat
odaadám a verőknek, és orczámat a szaggatóknak, képemet nem födöztem be a
gyalázás és köpdösés előtt.” (Ézs 50, 2-6)
Az utolsó, a 6. vers az Új
ford. szerint: „Hagytam, hogy verjék a hátamat, és tépjék a szakállamat.
Arcomat nem takartam el a gyalázkodás és köpködés elől.” Szakállat viselt tehát
a mi Urunk, Megváltó Istenünk, Isten Fia, az Úr Jézus Krisztus is. Mégpedig az
Atya tetszésére, ismervén az Isten teremtői akaratát, teremtési rendjét, amiképpen
Ábrahám fiai is, valamennyien. Ismételjük meg: valamennyien! Soha nem tűrte
volna Isten, hogy az Ő választott népe szakállas legyen, ha ez nem az Ő
akaratával lett volna egységben. Hiszen Ő népét saját papságának szánta és
mintául más népek felé. Azonnal törvényben rendelkezett volna ennek a
viseletnek a tiltásáról, ha ez a viselet nem lett volna kedves számára! Ha Ő a
férfiembert nem szakáll-lal együtt tartotta volna férfinak, nem szakáll-lal
alkotta volna meg már a kezdet kezdetén. Mózes első könyve szerint Isten férfit
és asszonyt (nőt) alkotott (1 Móz 1, 27). Egyéb különbözőségek mellett a férfit
rövid hajjal és szakáll-lal, a nőt hosszú hajjal és szőrzet nélküli bájos
arccal teremtette, mert ezt így látta „igen jónak” (1 Móz 1, 31). És a földre küldött
– mindenben engedelmes – Fiát is szakállasan látta saját gyönyörűségének:
„És ímé egy égi hang ezt mondja
vala: Ez amaz én szerelmes fiam, a kiben én gyönyörködöm.” (Mt 3, 17)
Mi okból lehetett Jézus
Krisztus az Atya gyönyörűsége? Mert (mondta Jézus):
„… mindig azt teszem, ami neki
kedves.” (Jn 8, 29)
És ha Istennek Jézus Krisztus
így tetszett, vajon Krisztus követői, a keresztneyk, és ezen belül
természetesen a férfiak nem úgy tetszenének-e igazából a Teremtő Istennek, ha
teremtői elképzelésének megfelelően valamennyien szakállat viselnének? Ez a
személyes odaadásnak valóban csak egy külsődleges megnyilvánulása lenne, csupán
egy hitbeli cselekedet, viszont tudnunk kell, hogy éppen ezek a hitből eredő
cselekedetek a megmentett emberi élet külső bizonyítékai. És cselekedetek
nélkül létezhet-e hit?
Sokat időztünk az előzőekben a
nők fejének (hajának) bekötése témájában, és bizonyítottuk, hogy bizonyos
engedetlenség esetén megszégyenítésül kopaszra kell vágni, le kell borotválni a
nő haját. A Biblia ismeri a férfiak megszégyenítésének is az ezzel hasonlatos
módját, amely a szakáll megkurtításában, elcsúfításában, levágásában testesül
meg. Amíg tehát egy nő a hajviseletébe való kíméletlen beavatkozással szégyenül
meg, addig a Biblia szerint a férfi akkor, ha a szakálla szenved kárt.
Emlékszünk még a másodikként írt történetünkre? Itt most megrövidítettük ugyan,
de lényegében ezt olvashattuk: „Elfogatá azért Hánon a Dávid szolgáit, és
szakáloknak felét lenyiratá… és elbocsátá őket… ezek az emberek igen meggyaláztattak…
ezt izené a király: Maradjatok Jerikhóban mindaddig, míg megnevekedik
szakálotok; és úgy jőjjetek haza.” De olvashattunk arról is, hogy Izráel
számára Isten milyen fenyítést, megaláztatást helyezett kilátásba további
engedetlenségük eseté:„Azon a napon… az Úr… a szakállt is levágja.” És
olvashattunk egy másféle megalázásról is: „Emberfia, fogj egy éles kardot…
vágd le… a szakálladat!”
A férfiember szakállatlansága
tehát olyan szégyen, mint a nők kopaszsága.
Amikor egyik hittestvérünket
megkérdeztük, hogy megvallottan igaz keresztény léte ellenére, miért nem visel
szakállat, akkor azt válaszolta, hogy az első apostoli gyűlés (Apcsel 15),
amely arról hozott határozatot, hogy az Isten által a zsidóknak adott törvények
és előírások közül melyeket kell betartaniuk a pogányokból lett
keresztényeknek, nem írta elő, hogy az ilyen keresztények számára kötelező
lenne a szakállviselet. Tehát ez nem kötelező. Egyébként sem kell a pogányokból
lett keresztényekre fölösleges többletterheket tenni, mondta ki az apostoli
gyűlés. Egyetértünk testvérünkkel. Bár azt sem írta elő ez az apostoli gyűlés,
hogy ne járjunk jövendőmondókhoz, a jövőnket ne a csillagok állásából
(horoszkóp) igyekezzünk kifürkészni, vagy azt sem tiltotta meg (holott Isten
megtiltotta a népe számára), hogy halottidézőket keressünk fel. Mégsem tesszük.
Miért? Mert az Ószövetségből megismertük a Teremtő Istenünk e dolgokkal
kapcsolatos szent és tökéletes akaratát. Tudhatjuk, mi a bosszantó és mi a
kedves számára. És tudhatjuk azt is, hogy milyen sok múlik azon, hogy
mindennapi életünk során kedvesek vagyunk-e Őelőtte. Kedvesek vagyunk-e az Úr
Jézus Krisztus előtt, Akit – az Atya Isten szent és tökéletes végzése szerint –
most közvetlen Urunkként tisztelünk a megváltás óta, Akié most minden hatalom
mennyen és földön? Akarunk-e mindenben a kedvében járni? És ha Ő a férfiember
Alkotója is, és Ő szakállat adott a férfiembernek, vajon törvény nélkül, és
mindenfajta apostoli rendelkezés nélkül is, nem azzal tudnák-e az Őt követő
férfiak Őiránta való engedelmességüket kifejezni, ha egyéb engedelmességi
cselekedeteik mellett szakállat is viselnének? Vajon ki az, aki befolyása alatt
tudja tartani még az istenfélelmet valló férfiakat is, hogy bibliai alapokat
nélkülözve az egykori pogány népek istentelen szokása szerint simára
borotválják az arcukat, női arcot viseljenek? (Szerintünk nem nehéz megtalálni
a háttérben alattomosan megbújó felbujtót. Ugye, tudod, kire gondoltunk?)
Ha mindezek ismeretében a
szakállviselet számodra csak egy többletteher, akkor csak borotválkozz tovább,
még azzal is megnyugtatunk, hogy a szakállviselet nem üdvösség kérdése!
Javasoljuk viszont, hogy néhanapján gondolkozz el azon, miért növekszik az
arcodon napról-napra és szüntelenül a szőr? Talán a te akaratodból?
Isten áldűsa legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!