Az Igéket most kiragadtuk a
szöveg és történelmi környezetükből. De nyilván tudjuk, hogy a történelem
folyamán Isten mindenkor lehajolt népéhez, és a segítségére sietett, sőt minden
esetben előre jelezte prófétái által az Izráel fiaira leselkedő és elközelgő
veszélyt, amennyiben látta, hogy népe elhívásához méltó erkölcsiséggel az Ő
törvényei szerint él, alázatos, engedelmes, és ragaszkodik Őhozzá, megbízik
Őbenne. Azt is tudjuk, hogy Isten mindenki irányában és mindenkor elutasította
az Őhozzá való, megfelelő lelkület nélküli közeledést. Vagyis gyűlölte és
elképzelhetően ma is gyűlöli azt, ha Őhozzá különféle ceremóniákkal,
liturgiákkal, elgépiesedett, csupán megszokásból eredő cselekedetekkel, hamis
kegyességgel akar bárki is közeledni.
Zakariás könyvéből olvassuk el
azt az Igeszakaszt, amikor a babiloni fogságban élők követeket küldtek a
papokhoz és prófétákhoz, hogy tudakozódjanak Istennél, hogy az úgynevezett
böjtnapjaikat a továbbiakban is megtartsák-e! Ezeket a böjtnapokat a zsidók
Jeruzsálem lerombolásának emlékéül vezették be saját döntésük alapján, és nem
Isten parancsára. Eleinte kétségkívül komoly bűnbánatot tartottak ezeken a
napokon, de a későbbiek folyamán ezek a napok ceremoniális szintre süllyedtek,
formális szertartásokban jelentek meg. A szétszórtságban élő zsidók
valószínűleg szerettek volna már ezektől a rendszeresen ismétlődő böjtnapoktól
megszabadulni, de önállóan nem mertek ebben dönteni, nehogy Isten
megnehezteljen reájuk. Ezért küldték a követeket a papokhoz és a prófétákhoz,
hogy ők puhatolják ki Isten ezzel kapcsolatos véleményét. Isten, Zakariás
prófétával nem akármilyen üzenetet küldött válaszul számukra. Így számolt be
erről Zakariás:
„Szóla ekkor a Seregeknek Ura
nékem, mondván: Szólj az ország minden népének és a papoknak, mondván: Mikor
bőjtöltetek és gyászoltatok az ötödik és hetedik hónapban, és pedig
hetven esztendeig: avagy bőjtölvén, nékem bőjtöltetek-é? És mikor ettetek, és
mikor ittatok: avagy nem magatoknak ettetek és magatoknak ittatok-é?… Igaz
ítélettel ítéljetek, és irgalmasságot és könyörületességet gyakoroljon kiki az
ő felebarátjával! Özvegyet és árvát, jövevényt és szegényt meg ne
sarczoljatok (ne zsákmányoljatok ki Új ford.), és egymás ellen
még szívetekben se gondoljatok gonoszt.” (Zak 7, 4-6, 9-10)
Olvassuk el még egyszer! „Igaz
ítélettel ítéljetek, és irgalmasságot és könyörületességet gyakoroljon kiki az
ő felebarátjával! Özvegyet és árvát, jövevényt és szegényt meg ne sarczoljatok,
és egymás ellen még szívetekben se gondoljatok gonoszt.” Amilyen világos volt a
kérdés olyan világos volt Isten válasza is. „Nem tartok igényt a ti
böjtjeitekre. Már régóta csak magatoknak böjtölgettek, lélek nélkül, közben meg
élitek a magatok világát. Nem törődtök a törvényeimmel, hátat fordítottatok
nekem. Hát nem értitek? Még a papok sem értik?” – mondhatta volna másképpen
Isten.
„Mert szeretetet kivánok én és
nem áldozatot… Rettenetes dolgokat látok Izráel házában…” (Hós, 6,
10)
„Nekem az olyan böjt tetszik,
amikor leoldod a bűnösen fölrakott bilincseket, kibontod a járom köteleit,
szabadon bocsátod az elnyomottakat, és összetörsz minden jármot! Oszd meg
kenyeredet az éhezővel, vidd be házadba a szegény bujdosókat, ha mezítelent
látsz, ruházd fel, és ne zárkózz el testvéred elől!… Ha majd senkire sem raksz
jármot, nem mutogatsz ujjal, és nem beszélsz álnokul, ha kenyeret adsz az
éhezőnek, és jól tartod a nyomorultat, akkor fölragyog a sötétben világosságod,
és homályod olyan lesz, mint a déli napfény. Az ÚR vezet majd szüntelen, kopár
földön is jól tart téged. Csontjaidat megerősíti, olyan leszel, mint a jól
öntözött kert, mint a forrás, amelyből nem fogy ki a víz… akkor gyönyörködni
fogsz az ÚRban, én pedig a föld magaslatain foglak hordozni, és táplállak
ősödnek, Jákóbnak örökségében. Az ÚR maga mondja ezt.” (Ézs 58, 6-7, 9-11,
14 Új ford.)
Halld Izráel! – olvashatjuk
gyakran Mózes könyveiben. Halld kedves Testvérünk! Újszövetségi Testvérünk a
Krisztusban! Jézus Krisztus, noha tudta, hogy az övéi majd böjtölni fognak, de
– mint olvashattad – ezt soha nem rendelte el számukra és számunkra sem. A böjt
továbbra is egy biblikus lehetőség – ha tiszták az indítékai –, hogy lelki (és
testi) áldozatként Urunk elé lépjünk vele, kifejezzük egyes ügyek iránti
elkötelezettségünket, vagy bűnbánatunkat, töredelmünket. Böjtölhetünk olyan
kivételes esetekben is, amikor bizonyos démonok elleni küzdelemre készülünk
fel. Tehát a böjtölés esetenként szükségszerű lehet, a biblikus böjtöt
elfogadja az Úr Jézus. Ne feledjük viszont a legutóbbi Igeszakaszban
olvasottakat!
Bár Izráel fiaihoz szólt, de
kiolvashatjuk belőle Isten minden időre és mindenkire vonatkozó – szeretetéből
eredő – egyetemes akaratát. Mózes harmadik könyvére utalva jegyeztük meg, hogy
itt találtunk először böjtre való utalást Istentől. Azt mondta az Úr Mózesnek,
hogy „… szent gyülekezéstek legyen néktek, és sanyargassátok (tartóztassátok Új
ford.) meg magatokat…” (3. Móz 23, 27). Így folytatódik: „Semmi dolgot ne
végezzetek azon a napon…” A népnek mindössze úgy kellett „megsanyargatnia”
magát, hogy „nem csinált semmit”. Csak engedelmeskedett Istennek. Létezhet-e,
hogy ma másabb Isten, és önmagunk „megsanyargatásaként” ma többet vár el
tőlünk, újjászületett keresztényektől, választott nemzetségétől, királyi
papságától, szent nemzetétől, tulajdonba vett népétől (1 Pét 2, 9), mint annak
idején szeretett népétől? Létezhet-e, hogy az Ő tetszésében járáson, az
alázatosságon és az engedelmességen, a Fia szeretetén, felmagasztalásán és
követésén túl egyebet is követelne tőlünk, mint azt, hogy a böjtölésünk során
mindössze azzal „sanyargassuk” meg magunkat, hogy az óemberi természetünket
legyőzve: letegyük a gonoszság bilincseit, hogy ne zsarnokoskodjunk senki
fölött, hogy békességben és szeretetben éljünk embertársaink között, hogy
adjunk kenyeret az éhezőnek, hogy ha kell az utolsó falatunkat is adjuk oda,
hogy fogadjuk be a hajléktalant, hogy öltöztessük fel a mezítelent, hogy ne
pletykálkodjunk, és ne tanúskodjunk hamisan senki ellen, hogy ne hazudozzunk
egymásnak, hogy megvigasztaljuk azokat, akik szomorkodnak? Nekem az ilyen böjt
tetszik igazán, én az ilyen böjtben lelem a kedvemet, üzente az Úr Ézsaiással.
„… akkor gyönyörködni fogsz az ÚRban, én pedig a föld magaslatain foglak
hordozni, és táplállak ősödnek, Jákóbnak örökségében. Az ÚR maga mondja ezt.”
Hát ilyen egyszerű (vagy
számodra talán nehéz?) az a böjt, ami igazán kedves Megváltó Istenednek, az Úr
Jézus Krisztusnak. Olvass a fenti sorok között, fordítsd le a hétköznapokra a
felsoroltakat, és találd meg közöttük azokat, amiket lelki áldozatként most,
még ma fel tudnál ajánlani az Úr Jézusnak! Tagadd meg (sanyargasd meg) magad,
és tedd félre előítéleteidet, a Szentlélek által győzd le makacs óemberi
természetedet! Még ma látogass meg egy szomszédságodban élő beteget, vidámíts
fel a kertedben szedett virágaid csokrával egy önmagát ugyan erősnek mutató, de
a valóságban igencsak szenvedő özvegyet! Ha ismersz olyan elesett családot, aki
akár önhibájából került is mostani helyzetébe, segítsd meg, akár egy magad
készítette akármilyen száraz tésztával, vagy vidd át neki azt az egy doboz
tejfölödet, ami a hűtődben van, majd főzöl mást, amibe nem kell tejföl! Idős
szomszédod maradék tűzifáját hasogasd össze, hátha lesznek még hideg napok,
segíts őneki, amikor fóliáját igyekszik a helyére húzni, de a szél megnehezíti
a munkáját! Kérdezd meg, szüksége van-e valamire a boltból, vagy a városból,
ajánld fel, hogy te elhozod szívesen, ha már úgyis arra jársz!… A vendégszeretetről
el ne felejtkezz! (Zsid 13, 2) „… hívd a szegényeket, csonkabonkákat, sántákat,
vakokat: És boldog leszel…” (Luk 14, 13-14)
Ha mindezek mellett
egyszer-egyszer mégis a hagyományos böjtöléssel járulsz az Úr Jézus Krisztus
elé, mindenképpen figyelj arra, hogy böjtölésed ne váljon egyszerű szokássá,
gépiessé, lélek nélkülivé!
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!