Jelen tanítás címe közismerten
abban az imádságban található, amellyel Jézus Krisztus tanította imádkozni a
tanítványokat (Mt 6, 9-13). Azt mondta nekik:
„Ti azért így imádkozzatok: Mi
Atyánk, ki vagy a mennyekben, szenteltessék meg a te neved; Jőjjön el a te
országod; legyen meg a te akaratod, mint a mennyben, úgy a földön is.” (Mt 6,
9-10)
Az imádságból kiemelt részből
félreérthetetlen, hogy az imádság ahhoz az Istenhez (Atyához) szól, aki a
mennyek országában lakozik Az imádság egyértelműen kifejezi az imádkozónak azt
a vágyát, hogy az Isten dicsősége mindenekfölött állóan szent legyen, illetve
azt a vágyát, hogy az Ő mennyei országa a földre is kiteljesedjen, kiterjedjen
(„… Jőjjön el a te országod…”). Kiteljesedjen, méghozzá olyan módon, hogy úgy
érvényesülhessen az Isten akarata itt „… a földön is”, „… mint a mennyben…”.
Akadályoztatás nélkül.
Isten országának eljövetelét
már Jézus Krisztus földi tartózkodását megelőzően is várták Izráel fiai. Ők
ezalatt azt értették, hogy Izráel népének történetében eljön egy olyan időszak,
és ez örökkétartó lesz, amikor maga az Úr Isten lesz Izráel királya, amikor
maga az Úr kormányozza majd – földi uralkodóként – Izráel fiait. Sőt nem csak
Izráel fiait, hanem teljhatalommal a pogány népeket is. Ebben az időszakban Izráel
Isten papsága lesz, és ezáltal maga a nép, minden nép fölött álló tekintéllyel
rendelkezik majd. A Szentlélek így beszél az Úr eljöveteléről és Izráel népéről
Ézsaiás által:
„És szólnak ama napon: Ímé
Istenünk, a kit mi vártunk és a ki megtart minket; ez az Úr, a kit mi vártunk,
örüljünk és örvendezzünk szabadításában!” (Ézs 25, 9)
„… Isai gyökeréhez fognak
járulni a nemzetek, mert zászlóként magaslik ki a népek közül, és székhelye
dicsőséges lesz.” (Ézs 11, 10 Új ford.)
„… Ti pedig (Izráel fiai)
az Úr papjainak hívattattok, Istenünk szolgáinak neveztettek; a népek
gazdagságát eszitek, és azok dicsőségével dicsekedtek.” (Ézs 61, 6)
„És meglátják a népek
igazságodat, és minden királyok dicsőségedet, és új nevet adnak néked, a melyet
az Úr szája határoz meg. És leszel dicsőség koronája az Úr kezében, és királyi
fejdísz Istened kezében. Nem neveznek többé elhagyatottnak, és földedet sem
nevezik többé pusztának, hanem így hívnak: én gyönyörűségem… mert az Úr
gyönyörködik benned…” (Ézs 62, 2-4)
Izráelen ekkor teljesednek be
mindazok az áldásígéretek, amelyeket Isten a népének ígért, ha népe az Úr útját
járja, arról se jobbra, se balra le nem tér (5. Móz 28, 1-14), márpedig ekkor
Izráel az Úr útját fogja járni, mivel az Isten országa eljövetele előtt az
egész Izráel megtér. És az az áldásígéret teljesedik be Izráel fiain, amelyet
korábban, Isten Ábrahámnak adott (1 Móz 12, 2), illetve Dávidnak adott (2. Sám
7, 16).
Nem feledkezhetünk el viszont
arról, hogy a próféciák szerint Isten háromszor veszi el Izráeltől a neki
ajándékozott földet, és háromszor adja azt vissza részére. Első eset: amikor „…
nyomorgatják őket (Egyiptomban) négyszáz esztendeig…” (1 Móz 15, 13),
második eset: a közismert asszír-babiloni száműzetés. Tehát kettő már a
visszaadással együtt is beteljesedett. Izráel most a harmadik szétszórtságban
él (mintegy kétezer éve pogányok „tapodják” Jeruzsálemet). Isten akkor gyűjti
majd össze őket, amikor az Úr Jézus Krisztus – a nagy nyomorúságot követően –
királyként jön hozzájuk, mint Isten országa uralkodója. Tudjuk, hogy ennek
időpontja – akkor is, ha Isten a földi történelem irányítója (Dán 2, 21) – a
zsidó nép kezében van. Jézus maga jelentette ki nekik röviddel halála előtt:
„… Mostantól fogva nem láttok
engem mindaddig, mígnem ezt mondjátok: Áldott, a ki jő az Úrnak nevében!” (Mt
23, 39)
Nézzünk meg néhány – az Úr
Jézus eljövetelével és jövendő földi uralkodásával kapcsolatos – Igét az
izráeli próféták „tollából”!
„Ezt mondja az ÚR: Visszatérek
a Sionra, és Jeruzsálemben fogok lakni. Akkor Jeruzsálemet igaz városnak
nevezik, a Seregek URának a hegyét pedig szent hegynek.” (Zak 8, 3 Új ford.)
„És azon a napon az Olajfák
hegyére veti lábait, a mely szemben van Jeruzsálemmel napkelet felől, és az
Olajfák hegye közepén ketté válik…” (Zak 14, 4)
„Lészen az utolsó időkben, hogy
erősen fog állani az Úr házának hegye, hegyeknek felette, és magasabb lészen a
halmoknál, és özönleni fognak hozzá minden pogányok; És eljönnek sok népek,
mondván: Jertek menjünk fel az Úr hegyére, Jákób Istenének házához, hogy megtanítson
minket az Ő útaira, és mi járjunk az Ő ösvényein, mert a tanítás Sionból jő, és
Jeruzsálemből az Úrnak beszéde.” (Ézs 2, 2-3)
„Te megszaporítod a népet, nagy
örömöt szerzel neki. Úgy örülnek színed előtt, mint aratáskor szoktak örülni
ahogyan vigadnak, ha zsákmányt osztanak.” (Ézs 9, 3 Új ford.)
„És elpirul a hold, és
megszégyenül a nap, mikor a seregek Ura uralkodik Sion hegyén és
Jeruzsálemben…” (Ézs 24, 23)
„És lesz ama napon: megfújják a
nagy kürtöt, és eljőnek, a kik elvesztek Assiria földében és a kik kiűzettek
Égyiptom földébe, és leborulnak az Úr előtt a szent hegyen, Jeruzsálemben.”
(Ézs 27, 13)
Amikor Jézus Krisztus saját
népe között járt, bár az ország vezetői és a széles néptömegek nem ismerték
fel, hogy Ő lehet esetleg a megígért Messiás király, vagy, hogy Ő az Isten Fia,
aki akár Úrként máris Izráel élére állhatna, mégis – látva csodatételeit –
királlyá akarták tenni. Kimondatlanul is azt gondolták talán Ővele teljesedik
be Izráelben az Isten országa. Jézus Krisztus visszautasította a zsidó népnek
azt a szándékát, hogy Őt királlyá koronázzák. Egyrészt az akkori küldetése nem
erre szólt, másrészt, mint azt tudjuk, Őreá ettől nagyobb királyság várt.
Királysága elsődlegesen akkor realizálódott, amikor – feltámadása és mennybe
menetele után – neki adatott minden hatalom mennyen és földön is. Amíg a
mennyben köztudottan maradéktalanul, addig a földön csak részlegesen tudja
megvalósítani szent akaratát, két okból: egyrészt az ember szabad akarattal
teremtetett, tehát saját maga dönthet arról, hogy maradéktalanul aláveti-e
magát mennyei királya erkölcsi akaratának, másrészt azért, mert ellenfele,
Sátán, tévelygésben tartja az embereket, a mennyei királyság elleni lázadásban
anélkül, hogy azt az emberek túlnyomó része egyáltalán észrevenné. Fentiek után
érthető, hogy Jézus Krisztus miért nem kívánt akkoriban beülni Dávid trónjába.
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!