Állítólag a Jézus idejében élt
farizeusok közül feltűnően sokuknak seb, var, vagy régebbről származó sérülés
helye éktelenkedett az arcán, így jelentek meg a templomban, a zsinagógákban
vagy más vallási összejövetelek helyszínén. Esetenként az arcuk egy részét
friss kötés takarta, amely természetesen – hasonlóan az előbbiekhez – reájuk
irányította az emberek figyelmét. Hiszen éppen ez volt a céljuk! Mindenki
fölött álló vallásosságukat, kikezdhetetlen törvénytiszteletüket kívánták ezzel
is kifejezni az emberek felé. Bizonyítván a paráznaságtól való
megtartóztatásukat, így mutatták meg másoknak, hogy ők még véletlenül sem
tekintenek reá egyetlen idegen női személyre sem az utcán vagy egyéb nyilvános
helyen, hiszen mint az látható, mindenkor csukott vagy bekötött szemmel járnak.
Így viszont elkerülhetetlen, hogy esetenként neki ne menjenek egy-egy fának
vagy bármi másnak, sőt néha el ne essenek.
Ugyanígy képmutatóskodtak,
színészkedtek egyes farizeusok böjtölés esetén is. Hajuk gondozását
elhanyagolva komoran néztek, eltorzított, szenvedő, fájdalmas arcot mutattak,
hogy mindenképpen lássák az emberek, hogy ők most böjtölnek (Mt 6, 16).
„Te pedig mikor bőjtölsz, kend
meg a te fejedet, és a te orczádat mosd meg; Hogy ne az emberek lássák
bőjtölésedet, hanem a te Atyád, a ki titkon van; és a te Atyád, a ki titkon
néz, megfizet néked nyilván.”(Mt 6, 17-18) – tanította Jézus Krisztus.
Mert miért is kell az
embereknek böjtölniük? És egyáltalán kell böjtölniük? Csak a zsidóknak, vagy a
pogányoknak is? A vallásosaknak? A hívőknek, az igaz hívőknek? Milyen, ezzel
kapcsolatos előírások vonatkoznak egy újjászületett keresztény hívőre? Tulajdonképpen
mi az a böjt? Mennyi kérdés! Ha egyesek egyértelmű választ tudnak is adni
valamennyi kérdésre, úgy gondoltuk, hogy azok számára, akik nincsenek tisztában
vagy bizonytalanok, esetleg „félre” taníttattak a böjttel kapcsolatban,
készítünk erről a témáról egy rövid, de ugyanakkor jól áttekinthető
összefoglalót – éppen a tisztánlátás érdekében.
A bibliai értelmezés szerinti
böjtölés: egy kegyességi aktus. Elvileg ételtől-italtól rövidebb-hosszabb ideig
való tartózkodást, koplalást fejez ki, de tágabb értelemben bizonyos fokú,
bizonyos dolgokban való – kegyességből eredő – önmegtartóztatást is jelent. A
fentiekből következik, hogy létezik nem Biblia szerinti koplalás,
önmegtartóztatás is, például ilyen lehet a hadifogságban történő éhezés, vagy
ha valaki egészségügyi okok miatt, esetleg testszépítés érdekében
(fogyókúrázik) nem eszik, nem iszik, netán baráti fogadásból ideig-óráig nem
dohányzik, vagy nem látogat sportrendezvényeket. Hétköznapi értelemben ezeket
is nevezhetjük böjtölésnek, viszont ezek közül egyik sem minősül kegyességi
aktusnak, éppen az indítékuk nem kegyes volta miatt.
A Bibliában a böjt után
kutatva, annak eredetét keresve Mózes harmadik könyvében találtunk először erre
való utalást. Legalábbis erre következtetünk abból, amikor az engesztelés
napjáról szóló rendelkezésében azt mondta az Úr Mózesnek, hogy „… szent
gyülekezéstek legyen néktek, és sanyargassátok (tartóztassátok Új
ford.) meg magatokat…” (3. Móz 23, 27). Így folytatódik: „Semmi dolgot ne
végezzetek azon a napon, mert engesztelésnek napja az… ha valaki nem
sanyargatja meg magát ezen a napon, irtassék ki az ő népe közül. (3. Móz 23,
28-29). Isten tehát azt várta el ezen a napon (az „ünnepek ünnepén”) népétől,
hogy tartóztassa meg magát mindenfajta elfoglaltságtól. Úgy véljük, ezzel
tudott eleget tenni a nép a „… sanyargassátok meg magatokat…” böjt-szerű isteni
előírásnak.
A bírák könyvéből szomorú
esemény tárul elénk, amikor az Izráel fiai között dúló testvérháborúról
olvasunk. Több mint negyvenezer halott maradt a csatamezőn, már az első két
napon!
„Ekkor felment Izráel minden
fia és az egész nép… Béthelbe, sírtak, és ott maradtak az Úr előtt és bőjtöltek
aznap egész estvéig, és égőáldozattal és hálaadó áldozattal áldoztak az Úr
előtt.” (Bír 20, 26-27)
Ennél az esetnél nem valószínű,
hogy a böjtölés a munkától való tartózkodást jelentette volna, sokkal inkább a
gyász és a bánat velejárója lehetett, mintha veszteségeik miatti
elkeseredésükben egy falat kenyér és egy korty ital sem ment volna le a
torkukon. Ezzel mutatták ki Istenük előtt a szomorúságukat. Továbblépve, Sámuel
első könyve már világosan elénk tárja, hogy Izráel fiai az egyik alkalommal,
kegyes indítékból, Istennel szemben érzett bűnbánatuk bemutatása céljából
böjtöléssel alázták meg magukat Istenük előtt:
„Összegyűlének azért Mispában…
az Úr előtt; és bőjtölének azon a napon, és így szólának ott: Vétkeztünk az Úr
ellen…” (1 Sám 7, 6)
A Királyok első könyvében Aháb
király alázta meg magát Isten előtt. Bűnbánatot érzett és önmaga
megsanyargatásával, böjtöléssel akart vezekelni. Az erről szóló rész
olvasásával azt is megtudhatjuk, hogy – bár Aháb ugyancsak szégyenletes dolgot
követett el – Isten, látva a király vezeklését, nem bűne mértéke szerint
büntette meg őt.
„… Akháb… megszaggatá az ő
ruháit, és zsákba öltözék és bőjtöle, és a zsákban hála, és nagy alázatossággal
jár vala. És szóla az Úr… Illésnek (Izráel prófétájának), mondván:
Nem láttad-é, hogy Akháb hogyan megalázta magát előttem? Mivelhogy pedig
megalázta magát előttem, nem hozom reá a veszedelmet az ő életében, hanem csak
az ő fia idejében…” (1 Kir 21, 27-29)
Ugyancsak bűnbánatból tartott
böjttel találkozhatunk Nehémiás könyvében. A babiloni fogságból hazatértek az
otthon maradtakkal együtt hallgatták az írástudó Ezsdrás pap és Nehémiás
királyi helytartó beszédeit, akik szemrehányást tettek nekik amiatt, hogy nem
követték Isten törvényeit, nem az abban írtak szerint éltek, sőt immáron
generációk nőttek fel Izráel fiai között úgy, hogy még csak nem is hallottak a
törvényről.
„Azután ugyanezen hónak huszonnegyedik
napján egybegyűlének Izráel fiai és bőjtölének, gyászba öltözvén és port
hintvén fejökre. És… előállván, vallást tőnek az ő bűneikről és atyáik
hamisságairól. És megállának helyökön, és olvasának az Úrnak, az ő Istenöknek
törvénye könyvéből a nap negyedrésze alatt, negyedrésze alatt pedig vallást
tőnek és leborulának az Úr előtt, az ő Istenök előtt.” (Neh 9, 1-3)
Terjedelmi okok miatt csupán e
néhány Ige segítségével tudtuk bemutatni a Biblia szerinti böjt megjelenését,
fejlődését és alkalmazását – a zsidó nép körében. Az alábbiakban ahelyett, hogy
tovább sorolnánk az ezeket bemutató Igéket, inkább egy kis rendszerezést adunk
arról, hogy többnyire milyen célból, vagy milyen céllal böjtöltek a zsidó
emberek.
Azt már láttuk, hogy böjtöt
tartottak, amikor bánat, nyomorúság érte őket és szomorúak voltak. Böjtöltek
gyász esetén, és böjtöltek bűnbánatból. Esetenként böjtöléssel könyörögtek
szabadításért, segítségért, irgalomért Istenhez. Böjtölésükkel adtak nyomatékot
kérésüknek, mintegy azt üzenve Istennek, hogy amit kérnek, az előbbre való
önmaguk jóléténél is, egyben e böjtöléssel fejezték ki az Úr iránti alázatukat
A Bibliában találhatunk arra is példát, hogy közbenjárásul böjtöltek valakiért,
valamely személyért (például Eszter királynéért), vagy visszatérő
rendszerességgel valamiféle Izráellel kapcsolatos történelmi eseményre való
megemlékezésül (például Jeruzsálem pusztulása). Tudunk olyan özvegyasszonyról
(Anna, Fánuel leánya), aki egyéb mellett a böjtölés szolgálatában fáradozott
hosszú-hosszú évtizedekig (Luk 2, 37).
Jézus korában a szigorúan
vallásos zsidók rendszeresen (némelyek hetente kétszer is) böjtöltek (Luk 18,
12). Jézus – megkísértése idején – maga is böjtölt, méghozzá negyven napon át a
pusztában (Mt 4, 2). Egy alkalommal arra tanította tanítványait, hogy bizonyos
démonok kiűzéséhez az imádság mellett elhanyagolhatatlan a böjtölés is (Mt 17,
21). A Biblia tanúsága szerint az Újszövetségben a keresztények is gyakorta
böjtöltek (1 Kor 7, 5), de a gyülekezetek is böjtöltek rendkívüli alkalmakkor,
amikor szükség volt a buzgó imádságra (Apcsel 13, 2-3, 14, 23). Érdekesség,
hogy Jézus Krisztus világosan megmondta, hogy az Őt követők majd böjtölni
fognak, de ezt soha nem parancsolta meg nekik. Jézus Krisztus tehát soha nem
adott parancsot arra, hogy követői böjtöljenek.
Hogy tisztán lássuk a Teremtő
Isten böjttel kapcsolatos elvárásait, lépjünk vissza újra az ószövetségi
időkbe! Találkozhatunk olyan leírással is, amely szerint valamelyik prófétája
által maga Izráel Istene szólította fel népét a böjtölésre. Jóel könyvében ez
áll:
„… Bizony kiszáradott az öröm
az emberek közül. Öltsetek gyászt és sírjatok, ti papok! Jajgassatok, ti oltár
szolgái; jőjjetek és háljatok gyászruhákban, Istenem szolgái… Szenteljetek
bőjtöt, hirdessetek gyűlést; gyűjtsétek egybe a véneket, a földnek minden
lakosát az Úrnak, a ti Isteneteknek házába, és kiáltsatok az Úrhoz.” (Jóel
1, 12-14)
„… így szól az Úr: Térjetek meg
hozzám teljes szívetek szerint; bőjtöléssel is, sírással is, kesergéssel
is.”(Jóel 2, 12)
Más esetben valamely prófétája
által maga Isten utasította vissza, és tartotta elfogadhatatlannak népe
böjtölését. Jeremiás könyvében ez áll:
„És mondá nékem az Úr: Ne
könyörögj e népért, az ő javára. Mikor bőjtölnek, én meg nem hallgatom
kiáltozásukat, és ha égőáldozatot vagy ételáldozatot készítenek, nem lesznek
kedvesek előttem; sőt fegyverrel, éhséggel és döghalállal irtom ki
őket.” (Jer 14, 11-12)
Folytatás holnap
ISTEN ÁLDÁSA LEGYEN AZ ÁHÍTATOK OLVASÓIN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!