Nehémiás megérkezett Júdába, és
felkereste a nevezetes várost, Jeruzsálemet.
„… elmenék Jeruzsálembe, és ott
pihenék három napig. És fölkelék éjszaka, én és velem néhány férfi, mert nem
jelentém meg senkinek, hogy mire indítá az én Istenem az én szívemet, hogy azt
Jeruzsálemért megcselekedjem… És kimenék a völgynek kapuján éjjel… a sárkányok
forrása felé, majd a szemét-kapuhoz, és vizsgálgatám Jeruzsálem kőfalait,
melyek elrontattak vala, és kapuit, melyek tűz által megemésztetének. Azután
átmenék a forrás kapujához és a király tavához… gyalog menék fel a
völgyben éjjel és vizsgálgatám a kőfalat, azután megfordultam és bementem a
völgy kapuján, és hazatértem. A főemberek pedig nem tudták vala, hova mentem,
és hogy mit akarok cselekedni, és sem a zsidóknak, sem a papoknak, sem az
előljáróknak, sem a főembereknek, sem a többi munkásoknak ez ideig nem jelentettem
meg. Ekkor mondék nékik: Ti látjátok a nyomorúságot, a melyben mi vagyunk, hogy
Jeruzsálem pusztán hever és kapui tűzben égtek meg; jertek, építsük meg
Jeruzsálem kőfalát, és ne legyünk többé gyalázatul! És megjelentém nékik az én
Istenemnek rajtam nyugvó jó kegyelmét, és a király beszédit is, a melyeket
nékem szólt, és mondának: Keljünk fel és építsük meg!…” (Neh 2, 11-18)
„… indítá az én Istenem az én
szívemet, hogy azt Jeruzsálemért megcselekedjem…” Olvassuk el még egyszer
Nehémiás szózatát is! „… jertek, építsük meg Jeruzsálem kőfalát…!” És ímé, a
nép válasza: „Keljünk fel és építsük meg!…” Mekkora öröm lehetett Nehémiás
szívében, amikor megérezte az Úr újabb támogatásaként a nép lelkesedését! A
Szentírásból tudjuk, hogy nyomban megszervezték az építkezést és haladéktalanul
hozzá is fogtak a falak kijavításához.
Amikor tudomást szereztek erről
a környék idegen származású előkelőségei, a hóróni Szanballat, az ammónita
Tóbijjá (Tóbiás), és az arab Gesem, bár valamennyien ugyanazt az Artaxerxes
perzsa királyt szolgálták, mint Nehémiás, eleinte csak rosszallották, hogy
egyáltalán jött valaki, aki a zsidók javát keresi, később viszont már
kimondottan gúnyolódni és csúfolódni kezdtek. Ezt kiabálták a falakat
helyreállítók felé:
„Mit akartok csinálni? Talán a
király ellen akartok föllázadni? Én (Nehémiás) azonban így
válaszoltam nekik: Maga a menny Istene ad nekünk sikert, és mi az ő szolgáiként
kezdjük el az építést.” (Neh 2, 19-20 Új ford.)
Ahogy múltak a napok és egyre
kiterjedtebben folyt az építkezés…
„Szanballat… haragra gerjede és
felette igen bosszankodék, és gúnyolá a zsidókat; És szóla az ő atyjafiai és a
samáriai sereg előtt, és ezt mondá: Mit művelnek e nyomorult zsidók? Vajjon
megengedik-é ezt nékik?… Tóbiás pedig mellette állván, mondá: Bármit építsenek,
ha egy róka lép fel reá, összezúzza köveiknek falát.” (Neh 4, 1-3)
Nehémiás közben így imádkozott
Ábrahám, Izsák és Jákób istenéhez:
„Halld meg, oh mi istenünk!
hogy csúffá lettünk, fordítsad gyalázásukat az ő fejökre, és add őket prédára a
rabságnak földében; Ne fedezd el az ő hamisságokat és az ő bűnök a te orczád
elől el ne töröltessék, mert téged bosszantának az építők előtt!” (Neh 4,
4-5)
Az ellenség kezdetben még
csupán gúnyolódott, csúfolódott, a későbbiekben már fenyegetőzött is.
„… Szanballat és Tóbiás,
továbbá az Arábiabeliek, az Ammoniták és az Asdódeusok… összeesküvének
mindnyájan egyenlő akarattal, hogy eljőnek Jeruzsálemet megostromolni… De mi
imádkozánk a mi Istenünkhöz, és állítánk ellenök őrséget nappal és éjjel,
mivelhogy féltünk tőlök… És lőn, hogy eljöttek hozzánk mindenfelől a zsidók, a
kik ő mellettök laknak vala és nékünk tízszer is mondották: Térjetek
haza!… azon naptól fogva legényeim egyik része munkálkodik vala, a másik
része pedig tart vala dárdákat, paizsokat, kézíveket és pánczélokat, és a
fejedelmek ott állának az egész Júda háznépe mögött. A kőfalon munkálkodók
közül a tehernek hordói egyik kezökkel, a mely a munkát végezé, rakodának,
másik kezök pedig a fegyvert tartja vala. A kik pedig építének, azoknak fegyverök
derekokra vala felkötve és így építének…” (Neh 4, 7-9, 12, 16-18)
Szanballaték egy szemenszedett
hazugságokat tartalmazó levéllel álnok módon, egy kietlen helyre próbálták
elcsalni Nehémiást, nyilván, hogy végezzenek vele.
„… elküldé hozzám Szanballat ilyen
módon ötödször az ő legényét, a kinek kezében egy felnyitott levél vala,
Melyben ez vala írva: A szomszéd népek közt ez a hír… hogy te és a zsidók
pártot akartok ütni, annakokáért építed te a kőfalat; és hogy te leszel az ő
királyok, e beszédek szerint. Sőt még prófétákat is rendelél, a kik hirdetnék
te felőled Jeruzsálemben, ezt mondván: Király van Júdában! És most e dolgoknak
híre a királyhoz is elérkezik, annakokáért jer és tanácskozzunk
együtt!” (Neh 6, 5-7)
Nehémiás természetesen nem ment
el a találkozóra, és a templomba sem volt hajlandó bezárkózni, ezzel is
kimutatva, hogy átlát ellenségei szándékain, és nem fél tőlük (Neh 6, 11).
És ímé, eljött a nagy nap!
„Elvégezteték pedig a kőfal
Elul hónap huszonötödik napján, ötvenkét nap alatt. És lőn, hogy midőn
meghallák minden mi ellenségeink, megfélemlének minden pogányok, a kik
körültünk valának, és igen összeestek a saját szemeikben, és megismerék, hogy a
mi Istenünktől vitetett végbe e munka.” (Neh 6, 15-16)
Végezetül a fából készített
hatalmas kapuk is a helyükre kerültek, és következhetett az a régóta várt nagy
hálaadó ünnepség, amelynek keretében sor került az újjáépített falak
felavatására (Neh 12, 27-43). Az ünnepségről szóló leírás utolsó sorait
idézzük:
„És áldozának azon napon nagy
áldozatokkal, és vigadának, mert az Isten megvidámítá őket nagy örömmel, sőt az
asszonyok és gyermekek is vigadának; és Jeruzsálemnek öröme nagy messze
hallatott (messzire elhallatszott Új ford.).” (Neh 12,
43)
A falak felépítését követően
Nehémiás még sokáig nem tért vissza Perzsiába. Vezetésével folytatódtak a
helyreállítási munkák Jeruzsálemben, immár a lerombolt város újjáépítése volt a
cél. Hogy ez az újjáépítés mennyire haladt előre az idő teltével, nem tudjuk. A
Biblia csupán arról tudósít, hogy Nehémiás tizenkét év után tért vissza először
(és talán utoljára) Artaxerxes perzsa királyhoz (Neh 5, 14), akkor is csak egy
rövid időre (Neh 13, 6). Hamarosan újra Júdába ment, hogy folytassa a
babilóniaiak által lerombolt Jeruzsálem helyreállítását.
Újszövetségi hívőként olvasva
Nehémiás könyvét meggyőződésünk, hogy több van ebben a könyvben egy egyszerű
történelmi tudósításnál. Amellett, hogy időrendi sorrendben valóban tényszerűen
tájékoztat bennünket a zsidó nép múltjának egy adott szakaszáról, hiteles
forrást nyújtva ezzel még a történészeknek is, számtalan szellemi ismeretet is
hordoz. Ez a könyv a kiválasztásról szól, mégpedig arról a fajta
kiválasztásról, amikor Isten saját céljára kiválaszt (elkülönít) egy személyt
annak érdekében, hogy elvégeztessen vele egy fontos munkát
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!