A Krónikák első könyvében Dávid
király időskori utolsó intézkedései között olvashatunk arról, hogy az élettel
betelve fiát, Salamont tette Izráel királyává. Fiára bízta a jeruzsálemi
templom felépítését is, viszont még életében gondoskodni kívánt arról, hogy a
leendő templomban majd minden szépen és rendben, a helyhez méltóan történjen.
Ennek érdekében meghatározta, hogy milyen létszámú legyen a kapuőrség, Áron
leszármazottai közül kik és milyen mértékben, milyen sorrendben vegyenek részt
a papi szolgálatban, előre beosztotta az Úr Háza körüli szolgálatokra a
lévitákat, a dicsőítésre az énekeseket, a kincstár őrizőit… és így tovább. A
döntések lényegében arról szóltak, hogy az egyes templomi tevékenységeket
Izráel fiai közül melyik törzs (nemzetség), és azon belül melyik család,
egymást követően milyen sorrendben végezze majd. A döntéseket mindenkor
sorsvetéssel, sorsolással hozták meg Dávid király és főbb emberei jelenlétében
(1 Krón 24, 7 és 25, 8-31 és 26, 13-14).
A babiloni fogságból
visszatértek még azt is sorsvetéssel határozták meg, hogy az újjáépített
jeruzsálemi templom égőáldozati oltárához mikor és melyik család, milyen
mértékben köteles a tűzifát biztosítani (Neh 10, 34), illetve mely családok
költözzenek fel a távolabbi vidékekről az időközben megfogyatkozott létszámú
Jeruzsálembe (Neh 11, 1).
A sorsolásokat a papok
végezték, lehetőség szerint a mindenkori főpap. A jelentősebb ügyekben
megtartott sorsolásokat az Izráel fiai közül legmagasabb tisztséget betöltő
vezető és az egyes nemzetségek vezetői vagy vénei jelenlétében folytatták le.
Maga a sorsolás általában az Urimmal és Tummimmal (Thummimmal) történt. Az Urimról
és Tummimról Mózes második könyvében olvashatunk először, amikor Mózes
rendelkezéseket kapott a Sínai hegyen Istentől, többek között Izráel főpapjának
öltözékére vonatkozóan is.
„És viselje Áron (Izráel
első főpapja) az Izráel fiainak neveit az ítélet hósenén, az ő szíve
felett, a mikor bemegy a szenthelyre, emlékeztetőűl az Úr előtt szüntelen.
Azután tedd az ítéletnek hósenébe az Urimot és Thummimot, hogy legyenek azok az
Áron szíve felett, a mikor bemegy az Úr eleibe, és hordozza Áron az Izráel fiainak
ítéletét az ő szívén az Úr színe előtt szüntelen.” (2. Móz 28, 29-30)
Mózes mindent úgy cselekedett,
ahogyan az Úr megparancsolta neki.
„És reá adá Áronra a köntöst,
és felövezé őt az övvel, és reáveté a palástot, az efódot is reáadá… És feltevé
arra a hósent, és betevé a hósenbe az Urimot és a Thummimot.” (3. Móz 8,
7-8)
El kell ismernünk, hogy a
Bibliából mindössze ennyit tudunk a sorsvetés eszközeiről. Amíg a hósen
kialakításának részleteit részletesen ismerteti a Biblia (2. Móz 15-28), addig
az ebben tárolt Urimról és Tummimról nincs egyéb információnk. (Mózes mégis
könnyedén el tudta készíttetni ezeket, mivel betekintést kapott a mennybe, és
ott módjában állt látni ezek eredetijét.) Hogy mégis fogalmunk legyen a
sorsvetés eszközeiről (de ez részünkről is csupán találgatás!), lehetett az
például két azonos méretű golyó, esetleg azonos méretűre és díszítéssel
faragott fadarab, amelyek mindössze a színükben tértek el egymástól. Így amikor
Áron főpap vagy későbbi utóda a hósenbe helyezett Urim és Tummim közül – az ő
határozott tudta nélkül – előhúzta azok egyikét, máris megszületett a döntés.
(Talán hasonlóan a napjainkban is közismert „fej vagy írás” sorsoláshoz.)
Az Urimmal és Tummimmal történő
sorsolásnál a lényeg egyébként sem az eszközök kiviteli alakja volt, hanem az,
hogy a sorsolást Isten embere végezte Isten előtt, a sorsolás útján történő
döntéshozatalhoz minden esetben hittel kérve Isten vezetését, áldását és
személyes jelenlétét. A (fő-)pap mellett mindvégig jelenlévő tanúk ugyanezzel a
lelkülettel, kéréssel és hittel álltak Istenük elé. Szerepük nem annyira a
sorsolás rendben történő lebonyolításának hitelesítése volt, hanem sokkal
inkább annak kifejezése, hogy a sorsolással önmaguk is egyetértenek, alázattal
kérik és elfogadják, hogy helyettük – bízva Isten gondoskodó szeretetében és
jóságában, bölcs előrelátásában –, Isten döntsön, egyben személyes
jelenlétükkel Isten felé a saját hitük mellett kifejezésre juttatták mindazok
hitét is, akiknek a képviseletében részt vettek a sorsoláson. Hogyan olvastuk
az előzőekben Mózes negyedik könyve 34. részében a Szent Földre való
bevonulás idején Isten utasítását? (Isten jelölte ki a sorsolást végzőt,
illetve a sorsoláson résztvevőket is.) „Ezek azoknak a férfiaknak nevei, a kik
örökségül fogják néktek elosztani azt a földet: Eleázár, a pap, és Józsué, a
Nún fia. És törzsenként egy-egy fejedelmet vegyetek mellétek…” Eleázár, Áron
harmadik fia volt, egyben Áron utóda a főpapi tisztségben, Józsué pedig a nép
vezetője, Mózes utóda volt.
Az Urimmal és Tummimmal történő
döntésről olvashatunk még Mózes negyedik könyvében is, ahol leírja a Biblia,
hogy ezekkel kell majd Józsuének mindenkor döntést kérnie az Úrtól arra
vonatkozóan, hogy ellenségeivel szemben harcba induljon-e népével avagy sem,
illetve arra vonatkozóan is, hogy mikor térjen haza a harcokból (4. Móz 27,
21). Ezsdrás könyvében is megtalálható az ezekkel az eszközökkel történő
sorsvetés (Ezsd 2, 63), de található reá példa Nehémiás könyvében is (Neh 7,
65).
Nem kerülheti el a
figyelmünket, hogy bizonyos dolgok kimenetelével kapcsolatban nem csak a zsidó
nép, hanem a környezetükben élő kortárs pogány népek is (ha nem is Urimmal és
Tummimmal, de) alkalmazták a sorsvetést, mint döntési módszert. Ahasvéros
perzsa király uralkodásának idejében a zsidógyűlölő Hámán előtt sorsvetéssel
döntötték el a birodalom területén élő zsidó kisebbség kiírtását (Eszt 3, 7),
de más esetben más népek is hoztak így kegyetlen döntéseket az idők folyamán a
zsidó néppel szemben (Jóel 3, 3). Sorsvetéssel választották ki egy pusztító
viharba került hajó egyik utasát is, Jónást (Jón 1, 7), és visszaemlékezhetünk
arra, hogy a római katonák egyike sorsvetéssel jutott hozzá a kereszten
szenvedő Jézus Krisztus köntöséhez is (Mt 27, 35).
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!