A Hóseástól idézett Ige, az Úr
szava, az idézet pedig Isten kijelentése. Mivel Isten szeretet, ezért az Őt
ismerőktől, az Ővele közösségben lévőktől – ha már egyszer a Szentlélek által a
szívükbe ültette a szeretet magvát – joggal elvárja, hogy éljenek is a bennük
lévő szeretettel, gyakorolják azt. A szereteten belül pedig – mint már az
előzőekben láthattuk – elvárja az egymás iránti (ember-ember közötti) jóságot,
méghozzá a jóságon belül a legfényesebb, legértékesebb, legnemesebb tulajdonság
gyakorlását: az egymás iránti irgalmasságot.
A Példabeszédek könyvéből
megtudtuk, hogy az ember jóságát mindenkor Isten áldása kíséri. Jakab leveléből
viszont azt is megtudhatjuk, hogy aki nem cselekszik irgalmasságot, az Isten
részéről sem számíthat irgalomra (szánalomra, együttérzésre,
könyörületességre):
„Mert az ítélet irgalmatlan
ahhoz, aki nem cselekedett irgalmasságot…” (Jak 2, 13)
Az isteni szeretet, jóság és
irgalom után térjünk vissza a könyörületességre, amiről már olyan sok Igében
megemlékeztünk, viszont fontosságához, jelentőségéhez mérten méltánytalanul
keveset szóltunk róla! Az irgalmas samaritánus történetének ismertetése után
csupán azt írtuk, hogy: „az irgalom és a könyörületesség édestestvérek, és
mindkettő a jóságosságnak, a jóságnak a része. Isten azért irgalmas és
könyörületes, mert jóságos.”
Isten szeretetének, jóságának, könyörületének
csúcspontja: a kegyelem. Isten azért kegyelmes, mert jóságos szeretetének az
egyik alappillére éppen az irgalom. És tudjuk, hogy aki irgalmas, az gyengéden,
figyelmesen együttérző, az bele tudja élni magát a másik elesett,
ellehetetlenült, kiszolgáltatott helyzetébe. Akiben van irgalom, abban van
szánalom, és a másik helyzetének megjobbítására irányuló könyörületesség is.
Isten már az Édenben történt
bűnbeeséskor megszánta az embert. Rendreutasította, megbüntette, kiűzte az
Édenből, de azonnal „megesett a szíve” a két szerencsétlen megtévesztett és
rosszul döntött, földönfutóvá lett, mezítelen emberen. Az emberekkel
kapcsolatos irgalmának gyakorlása, könyörületessége azzal kezdődött, hogy
teremtett állatai közül leölt néhányat, hogy bőrruhába öltöztethesse Ádámot és
Évát. Isten ezt követően az egész emberi törtélelem során mindvégig azon
fáradozott, hogy segítsen, könyörüljön bukott emberi teremtményein, akik pedig
Őt rendre visszautasítva, mindenkor inkább a gonosz, Isten igazsága ellen lázadó
szellemi erőknek engedelmeskedtek. Nem értették meg, vagy soha nem akarták
elfogadni Istennek azt az akaratát, hogy az Ővele közösséget nem ápolók nem
mehetnek be az Ő országába, az ilyenek sorsa a kárhozatban végződik, sorsuk a
biológiai halált követően: az örök halál. És Istent a szeretete, abból fakadó
jósága, irgalma és könyörületessége egy tökéletes kegyelem meghozatalára
indította. Tudjuk, hogy a kegyelem nem más, mint amikor valakit mentesítenek
egy jog szerint járó súlyos büntetés elszenvedése alól. Így kaphat például
kegyelmet egy halálraítélt bűnös attól, akinek joga van kegyelmet adnia
számára. És így kínálta fel mennyei Atyánk is a bűnös emberiség számára a
kegyelmét.
„Mert úgy szerette Isten e
világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen ő benne, el ne
vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3, 16)
Olvassuk el ezekután a bevezető
Igeszakaszunk egyik fontos kijelentését! „Ez a szeretet… elküldte a Fiát
engesztelő áldozatul bűneinkért.”
„… Isten, gazdag lévén
irgalomban, az ő nagy szeretetéért, amellyel minket szeretett, minket is…
életre keltett a Krisztussal együtt – kegyelemből van üdvösségetek!… hogy
megmutassa… kegyelmének mérhetetlen gazdagságát irántunk való jóságából
Krisztus Jézusban… kegyelemből van üdvösségetek…” (Ef 2, 4-5, 7-8 Új ford.)
Itt az ideje, hogy – ha csak
címszavakban is, de – összegezzük az Isten szeretetéről írottakat: Lássuk mi
jellemzi Isten szeretetét, lássuk tehát milyen Mennyei Atyánk tökéletes
szeretete!
Mennyei Atyánk szeretete: türelmes,
jóságos, /kegyes, nyájas (barátságos, kedves, kellemes, szíves, vonzó)
vigasztaló, gondoskodó, irgalmas (gyengéd, figyelmesen együttérző, szánalomra
induló, könyörületes, kegyelmező)/, nem irigy, nem féltékeny, nem kérkedő, nem
öntelt, nem tolakodó, nem bántó, nem a maga hasznát keresi, nem haragvó, nem a
rosszra figyel, távol van mindenféle hamisságtól, az igazságban örvendező,
megértő, reménykedő, hosszútűrő, soha el nem múló.
Mondd, ismered ezt az Igét?
„Én és az Atya egy vagyunk.” –
mondta Jézus Krisztus. (Ján 10, 30)
Az Atya a Fiát adta értünk, a
Fia pedig a saját életét. Vajon az Isten Fiában, az Úr Jézus Krisztusban lakozó
szeretet milyen lehet, – ha Ő egy az Atyával?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!