„Mimódon érthetném, ha csak
valaki meg nem magyarázza nékem?” – válaszolta a kincstárnok Fülöp apostol
kérdésére (Apcsel 8, 30-31). Elhatároztuk, hogy esetenként előveszünk egy-egy
nehezebben érthető Igét a Bibliából, és igyekszünk azt a Szentlélektől kapott
tanítások, vagy a Szentlélek segítségével eddig gyűjtött ismereteink
segítségével megmagyarázni.
A „Vajjon érted-é, a mit
olvasol?” 4.-ben a Jelenések könyvéből választottunk ki egy olyan rövid
Igeszakaszt, amelynek már mi magunk is számtalan (elfogadhatatlan) magyarázatát
hallottuk. Miután úgy láttuk, hogy ennek az Igeszakasznak a téves magyarázata
egyáltalán nem következmény nélküli, ezért mindenképpen szükségét éreztük a
Szentlélek általi kiigazításnak. Fontos, hogy sor kerüljön erre a kiigazításra,
mivel tapasztalataink szerint éppen az itt említett téves magyarázatok
szolgáltatják igen gyakran az alapot számos Bibliától teljesen idegen, és egyre
veszélyesebb hamis tanítás elterjedéséhez. Nézzük hát, melyik ez a nehezen
értelmezhető és félremagyarázásra okot adó, viszont egy egyszerű magyarázattal
azonnal érthetővé tehető rövid Igeszakasz!
„És látám, és ímé egy Bárány (íme,
a Bárány Új ford.) áll vala Sion hegyén, és ő vele száznegyvennégy ezeren,
a kiknek homlokán írva vala az ő Atyjának neve. És hallék szózatot az égből,
mint sok vizeknek zúgását és mint nagy mennydörgésnek szavát; és hallám
hárfásoknak szavát, a kik az ő hárfájokkal hárfáznak vala; És énekelnek vala
mintegy új éneket a királyiszék előtt, és a négy lelkes állat előtt és a Vének
előtt; és senki meg nem tanulhatja vala azt az éneket, csak a száznegyvennégy
ezer, a kik áron vétettek meg a földről. Ezek azok, a kik asszonyokkal nem
fertőztették meg magokat; mert szűzek. Ezek azok, a kik követik a Bárányt,
valahová megy. Ezek áron vétettek meg az emberek közül Istennek és a Báránynak
zsengéiül. És az ő szájokban nem találtatott álnokság; mert az Istennek
királyiszéke előtt feddhetetlenek. És láték más angyalt (egy másik angyalt
Új ford.)…” (Jel 14, 1-6)
„És látám, és ímé egy Bárány (íme,
a Bárány Új ford.) áll vala Sion hegyén… És láték más angyalt (egy másik
angyalt Új ford.)…” Azért írtuk le az idézett Igeszakasz elejét és végét,
hogy János apostol látomásában félreérthetetlenül azonosíthassuk a Bárányt.
Talán szükségtelen, mivel kimondja az Ige, hogy akik „ő vele” (a Báránnyal)
voltak, azoknak a „homlokán írva vala az ő Atyjának neve”, tehát a Bárány
csakis az Úr Jézus Krisztus lehetett. Mivel azonban a Bárányt elvileg angyalnak
(küldöttnek) is mondta János, hiszen mi más okból írta volna (éppen az
Igeszakasz végén), hogy látott egy másik angyalt (egy másik küldöttet) is,
szükségszerű annak félreérthetetlen tisztázása, hogy a látomásban látott Bárány
kizárólag az Úr Jézus Krisztus lehetett. Eldöntöttnek látjuk azonnal a kérdést,
ha találunk olyan Igét, ahol Jézus Krisztust angyalnak (tehát küldöttnek)
mondja a Szentírás. És találtunk:
„Akkor monda nékem az Isten
Angyala álomban: Jákób. És felelék: Ímhol vagyok. És ő monda… Én vagyok ama
Béthelnek Istene, a hol emlékoszlopot kentél fel, és a hol fogadást tettél
nékem.” (1 Móz 31, 11-13)
„… a hol fogadást tettél nékem”
(1 Móz 28, 20-21), mármint az „Isten Angyalá”-nak, Aki maga is Isten,
„Béthelnek Istene”, Aki így viszont minden kétséget kizáróan csakis Jézus
Krisztus lehetett.
Pál apostol Korinthusba írt
első levelében világosan kijelentette, hogy a pusztai vándorlás során mindvégig
Jézus Krisztus támogatta a zsidó népet (1 Kor 10, 3-4), Ő gondoskodott róluk és
Ő volt velük a tűzoszlopban is éjjel és a felhőoszlopban is nappal, és Gedeon
is Őt látta színről színre:
„Elindula azért az Istennek
Angyala, a ki jár vala az Izráel tábora előtt…” (2. Móz 14, 19)
„Látván pedig Gedeon, hogy az
Úrnak angyala volt az, monda Gedeon: Jaj nékem Uram, Istenem! mert az Úrnak
angyalát láttam színről színre!” (Bír 6, 22)
Ezekután egyértelműen
kijelenthető, hogy János apostol a Jelenések könyvében leírt látomásában az Úr
Jézus Krisztust látta a Sion hegyén küldöttként (angyalként) megjelenni,
méghozzá Bárány alakjában. A Szentírás kizárólag abban az esetben mondja, és
annak szereplői is kizárólag csak abban az esetben mondták és látták Báránynak,
Isten Bárányának Jézus Krisztust (majd később az Úr Jézus Krisztust), amikor
személyéről, mint Megváltóról kívántak szólni. Ekképpen olvashatunk róla többek
között a (Jn 1, 29 és 36), (1 Pét 1, 18-19), (Jel 5. rész), (Jel 6, 16)… és a
jelenleg tárgyalt Igeszakaszunkban (Jel 14, 1-6) is. Nyilván – amikor
Bárányként láttatják – sem feledkeznek meg arról, hogy Ő az Isten Fia, megdicsőülését
követően pedig az Atya akaratából már Ő a korlátlan Ura (uralkodó királya) a
mennynek és a földnek is egyaránt.
Úgy gondoljuk különösebb
bizonyítást nem igényel, hogy a Sion hegye Jeruzsálemben van, tehát a látomás
helyszíne Jeruzsálem. Arra viszont felhívjuk a figyelmet, hogy János apostol
nem az Olajfák hegyén látta látomásában többedmagával a Bárányt, ahová majd (a
későbbiekben) az Úr Jézus Krisztus dicsőséges eljövetele során megérkezik (Zak
14, 4), hanem a Sion hegyén, a legszentebb helyen, ahol valaha Ábrahám készült
Isten parancsára feláldozni a fiát, majd ahol azután a salamoni templom állt.
Kik voltak azok, akikkel együtt
látta János apostol a Sion hegyén az Uraknak Uraként és a Királyoknak
Királyaként ismert (Jel 19, 16), mindenekfölötti hatalommal és dicsőséggel
rendelkező Bárányt? Azt a Bárányt, Aki méltónak bizonyult arra, hogy az Övé
legyen az erő, a gazdagság, a bölcsesség, a hatalom, a tisztesség, a dicsőség
és mindenfajta áldás (Jel 5, 12). Azt olvashattuk, hogy „… ő vele száznegyvennégy
ezeren” voltak a Sion hegyén, olyanok „… a kiknek homlokán írva vala az ő
Atyjának neve.” Nézzük, hogy ennek a száznegyvennégyezernek azon túl, hogy a
homlokára volt írva az Úr Jézus Krisztus Atyjának a neve, milyen további
jellemzőit, ismertető jegyeit adta meg még ebben az Igeszakaszban a Biblia! Hét
ilyen ismertető jegyet olvashattunk: Ezek „áron vétettek meg a földről…
asszonyokkal nem fertőztették meg magokat… szűzek… követik a Bárányt, valahová
megy… áron vétettek meg az emberek közül Istennek és a Báránynak zsengéiül…
szájokban nem találtatott álnokság… Istennek királyiszéke előtt
feddhetetlenek.” (A homlokukon található jellel együtt összesen nyolc
azonosítójukról emlékezik meg a Szentírás.)
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!