Izrael területének jelentős része sziklás
hegyekkel és homokdűnékkel tarkított, sivatagos vidék. Eredetét tekintve, maga
a sivatagos puszta is a sziklákból származik, hiszen a homok nem más, mint a
sziklák, erózió okozta apró málladéka, morzsaléka. Miután Izrael tengerparti
vidék, sokat fúj ott a szél, ezért gyakoriak a homokviharok. Ilyenkor a szél
felkapja a homokot, nekivágja a szikláknak, tovább aprítva azokat, majd máshol
szétszórja, elejti az imént még magasban kavargó homokot. Így fordulhat elő,
hogy ahol most homok van, ott régen még kemény szikla volt, tehát sok helyen, a
homokréteg alatt, sziklát találunk.
Amikor Izraelben háborúskodások folytak, a vert
seregek maradékai, többnyire a magas sziklákra húzódtak fel, ott kerestek
menedéket, védelmet, hiszen itt kevésbé érezték sebezhetőnek magukat. Innen
tudták szemmel tartani ellenfelüket. Hasonló célból, sokszor előfordult, hogy
az üldözők is egy-egy sziklán telepedtek meg. Az Ószövetségben olvashatjuk,
hogy Saul és Dávid küzdelmei is, túlnyomórészt ilyen helyeken folytak.
„És elméne Saul az ő embereivel együtt, hogy megkeresse őt (Dávidot).
Dávidnak azonban megizenték, és ő leszállott a kőszikláról, és Máon pusztájában
tartózkodék. Mikor pedig meghallotta Saul, üldözé Dávidot Máon pusztájában. És
Saul a hegynek egyik oldalán méne, Dávid és az ő emberei pedig a hegynek másik
oldalán. És épen, amikor Dávid nagyon sietett, hogy elmenekülhessen Saul elől,
és Saul és az ő emberei már körül is kerítették Dávidot és az ő embereit, hogy
megfogják, akkor érkezék egy követ Saulhoz, mondván: Siess és jöjj! Mert a
Filiszteusok betörtek az országba. Akkor megtére Saul Dávid üldözéséből, és a
Filiszteusok ellen ment. Azért hívják azt a hegyet a menekülés kősziklájának.”
(1 Sám 23: 25-28)
Tehát a hegyeket alkotó sziklák, gyakran
jutottak stratégiai szerephez Izrael történelmében, mint természetes erősségek.
Látható, megtapintható megjelenésükön túl, olykor képes értelemben is
szerepelnek a Szentírásban, éppen hatalmasságuk, oltalomként való
alkalmasságuk, szilárdságuk, keménységük, rendíthetetlenségük miatt.
„Dávid pedig ezt az éneket mondotta az Úrnak azon a napon, mikor az Úr megszabadítá
őt minden ellenségeinek kezéből, és Saul kezéből. És monda: Az Úr az
én kősziklám és kőváram, és szabadítóm nékem. Az Isten az én
erősségem, ő benne bízom én. Pajzsom nekem ő s idvességemnek szarva, erősségem
és oltalmam. Az én idvezítőm, a ki megszabadítasz az erőszakosságtól. Az Úrhoz
kiáltok a ki dicséretre méltó, és megszabadulok ellenségeimtől.”
(2 Sám 22: 1-4)
Az Újszövetségben, Pál apostol, amikor a zsidó
nép pusztai vándorlásáról ír, magát az Úr Jézus Krisztust nevezi
kősziklának.
„És mindnyájan egy lelki eledelt
ettek, és mindnyájan egy lelki italt ittak, mert ittak a lelki kősziklából
amely követi vala őket: e kőszikla pedig a Krisztus volt.” (1 Kor 10: 3-4)
Olvassuk el még egyszer: „ittak a lelki
kősziklából”! Véletlen talán, hogy Jézus, a következőket mondta, a
samáriai asszonynak, Jákób kútjánál?
„… Mindaz a ki ebből a vízből iszik,
ismét megszomjúhozik. Valaki pedig abból a vízből iszik, a melyet én adok néki,
soha örökké meg nem szomjúhozik, hanem az a víz, a melyet én adok néki, örök
életre buzgó víznek kútfeje lesz ő benne.” (Ján 4: 13-14)
Jézus, Jeruzsálemben, a lombsátor ünnep utolsó
napján, amikor a hivatalos papság, a nép előtt, liturgikusan megáldotta Izrael
ivóvizét, felállt és így kiáltott:
„… Ha valaki szomjúhozik, jöjjön én
hozzám, és igyék. A ki hisz én bennem, a mint az írás mondotta, élő víznek
folyamai ömlenek annak belsejéből.” (Ján 7: 37-38)
Jézus Krisztus itt, az évszázadokkal korábban
élt, és az Izrael szerte jól ismert, hatalmas Ézsaiás próféta soraira hivatkozott,
amikor így fogalmazott: „a mint az írás mondotta”.
„És vezérel téged az Úr szüntelen, megelégíti lelkedet nagy szárazságban
is, és csontjaidat megerősíti, és olyan leszel, mint a megöntözött kert, és
mint a vízforrás, a melynek vize el nem fogy.” (Ézs 59: 11)
Az Írás szerinti kőszikla tehát,
megszemélyesítve, az Úr, Aki vezérlő, szabadító, élő vizet adó örök forrás, Aki
ínség idején képes a lelket megelégíteni, és a talpon maradás érdekében, képes
a csontot is megerősíteni. A fentiek összefoglalásaként bátran kijelenthetjük,
hogy az Újszövetségbeli Úr, és a kőszikla nem más, mint maga az Úr Jézus
Krisztus. A következő Igéket Máté evangéliumából idézzük:
„Nem minden, a ki ezt mondja nékem:
Uram! Uram! Megyen be a mennyek országába, hanem a ki cselekszi az én mennyei
Atyám akaratát. Sokan mondják majd nékem ama napon: Uram! Uram! Nem a te
nevedben próféltáltunk-é, és nem a te nevedben űztünk-é ördögöket, és nem
cselekedtünk-é sok hatalmas dolgot a te nevedben? És akkor vallást teszek majd
nékik: Sohasem ismertelek titeket, távozzatok tőlem, ti gonosztevők. Valaki
azért hallja én tőlem e beszédeket, és megcselekszi azokat, hasonlítom azt a
bölcs emberhez, a ki a kősziklára építette az ő házát. És ömlött az eső, és
eljött az árvíz, és fújtak a szelek, és beleütköztek abba a házba, de nem dőlt
össze, mert a kősziklára építtetett. És valaki hallja én tőlem e beszédeket, és
nem cselekszi meg azokat, hasonlatos lesz a bolond emberhez, a ki a fövényre
építette házát. És ömlött az eső, és eljött az árvíz, és fújtak a szelek, és
beleütköztek abba a házba, és összeomlott, és nagy lett annak romlása.” (Mt 7:
21-27)
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!