A karácsony, piros betűs ünnep. (Mi szándékosan kisbetűvel írjuk.) A keresztény világ egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb ünnepe. A keresztények ekkor – december 25-én – ünneplik Jézus születésnapját. A templomokban, a szépen feldíszített, és színesen kivilágított fenyőfák mellé, kisebb-nagyobb betlehemi istállókat építenek, benne egy jászollal, abban fekszik a bepólyált Jézus. A jászol mellett láthatjuk Jézus szüleit, Józsefet és Máriát, körben pásztorok állnak, vagy térdelnek, ünnepelve a Megváltó megszületését. Többnyire ott a három király is, akik távoli vidékről érkeztek, és különféle ajándékokat hoztak Jézusnak. A”betlehem” elmaradhatatlan tartozéka még a sok állat, többnyire juhok, tehenek. A megvilágítás tovább színesíti a látványt. Szülök, nagyszülők lelkesen mutogatják kicsi gyermekeiknek, unokáiknak a kis Jézust, Jézuskát, talán egy életre szóló emlékként. Az otthonokban pedig, a karácsonyfa előtt, a pislákoló gyertyák és a sziporkázó csillagszórók fényében, megajándékozzák egymást az emberek. Ezen az ünnepnapon a hangulat ünnepélyes, érzelmekkel átszőtt, meghitt.
Tanításunk célja, hogy a karácsonnyal
kapcsolatban, néhány olyan téves tanításra, szokásra, rossz beidegződésre
hívjuk fel a figyelmet, amely az elmúlt évszázadok alatt csendben, észrevétlenül
belopakodott a köztudatba. Bár ezek a tévedések, tévelygések, teljes mértékben
elfogadottá, gyakorlattá váltak, azonban kritikus szemmel megvizsgálva, Isten
Igéivel összevetve, mégis helyreigazításra, korrekcióra szorulnak.
Először, cáfolni szeretnénk, hogy Jézus december
25-én született. Más időpontra vonatkozó állításunkat részben a Szentírás
idevonatkozó szavaival, részben egy logikus gondolatsorral szeretnénk
alátámasztani. Jézus születésének időpontjáról, születésének napjáról a
következőt jegyzi fel a Biblia:
„Valának pedig pásztorok azon a
vidéken, a kik künn a mezőn tanyáztak és vigyáztak éjszakán az ő nyájok
mellett. És ímé az Úrnak angyala hozzájok jöve, és az Úrnak dicsősége körülvevé
őket, és nagy félelemmel megfélemlének. És monda az angyal nékik: Ne féljetek,
mert ímé hirdetek néktek nagy örömet, mely az egész népnek öröme lészen: Mert
született néktek ma a Megtartó, ki az Úr Krisztus, a Dávid városában. Ez pedig
néktek a jele: találtok egy kis gyermeket bepólyálva feküdni a jászolban… mondának
a pásztoremberek egymásnak: Menjünk el mind Betlehemig, és lássuk meg e dolgot,
a melyet az Úr megjelentett nékünk. Elmenének azért sietséggel, és megtalálák
Máriát és Józsefet, és a kis gyermeket, ki a jászolban fekszik vala.” (Luk 2:
8-16)
Lukács evangélista tehát világosan leírja, hogy
Jézus születésekor, a Betlehem környéki pásztorok, állataikkal a szabad ég
alatt tanyáztak, az időjárás ezt lehetővé tette, kedvező volt. A jelenleg
ünnepelt, december végi napokban viszont, már hűvös, késő ősz, illetve kora tél
van Izraelben, gyakran napokig esik az eső, sőt elő-elő fordul már havazás is.
Addigra az állattartók fedett, védett helyre hajtják állataikat, a pásztorok
munkája befejeződött, visszatérnek családjukhoz. Visszatérnek családjukhoz,
hangsúlyozzuk ismételten, tehát semmi szín alatt nem tanyáznak, a reájuk bízott
állatokkal, a szabad ég alatt. Fentiek alapján tehát teljes mértékben
kizárható, hogy Jézus decemberben született.
Nézzük ezután, milyen időpont adódhat egy
logikus gondolatsor alapján! Jézus korában még nem létezett olyan időszámítás,
mint napjainkban, tehát az egymás után következő éveket nem számolták, ezért a
történetírók egy-egy évet gyakran bizonyos, jól ismert, történelmi
eseményekhez, személyekhez kötöttek, esetleg a tévedés elkerülése érdekében,
többhöz is. Ezek után olvassuk el, hogyan határozza meg Lukács, Jézus születési
időpontját!
„És lőn azokban a napokban, Augusztus
császártól parancsolat adaték ki, hogy mind az egész föld összeirattassék. Ez
az összeírás először akkor történt, mikor Siriában Czirénius volt a helytartó.
Mennek vala azért mindenek, hogy beírattasanak, kiki a maga városába. Felméne
pedig József is Galileából, Názáret városából Júdeába, a Dávid városába, mely
Betlehemnek neveztetik, mivelhogy a Dávid házából és háznépe közül való volt,
hogy beírattassék Máriával, a ki néki jegyeztetett feleségül, és várandós vala.
És lőn, hogy mikor ott valának, betelének az ő szülésének napjai. És szülé az ő
első szülött fiát, és bepólyálá őt, és helyezteté őt a jászolba, mivelhogy nem
vala nékik helyök a vendégfogadó háznál.” (Luk 2: 1-7)
Jézus Krisztus tehát egy olyan, császári
parancsra történő összeírás, népszámlálás időpontjában született, amikor a
megszámlálandó zsidó embereknek, azon a településen kellett összeírásra jelentkezniük,
ahonnan származtak. Miután József betlehemi származású volt, ezért Józsefnek,
Máriával, Betlehembe kellett mennie. Elképzelhető, hogy a római császár egy
olyan (decemberi) időpontra tűzte ki az összeírást, amely időpontban már szinte
jobb nem kimozdulni otthonról? Ez, az idegen elnyomás ellen folyamatosan
lázadó, konok zsidó nép, vajon télen, az időjárásra hivatkozva, nem szabotálta
volna-e el az összeírást? Leszögezhetjük, hogy a rómaiak, már csak józan
megfontolásból is, nem december végére tették az összeírás időpontját. Úgy is
mondhatjuk, hogy az összeírás, márciustól októberig bármikor lehetett, de
kizárt, hogy decemberben volt. Kizárt tehát ez alapján is, hogy Jézus
decemberben született.
Folytatás holnap
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!