Amikor egyik személyes ismerősünk férje, közúti balesetet szenvedett, életveszélyes, sőt válságos állapotban került kórházba. A mintegy tíz órás műtét ideje alatt, felesége, a kórházi folyosón mindvégig kétségbeesve, sírva imádkozott. Utólag elmesélte, hogy csak úgy „jött belőle”, megállás nélkül, a sok „Miatyánk”, a „Hiszek egy Istenben”, az „Üdvözlégy Mária”. Összesen ennyi imát ismert, de ezeket tíz órán keresztül, vég nélkül mondta, megállás nélkül. Amikor megkérdeztük őt, hogy kihez imádkozott, azt felelte: Imádkoztam én ott fűhöz-fához, Istenhez, Buddhához, Szűz Máriához, Mohamedhez, és még ki tudja kihez, mindegy, hogy ki, csak segítsen valaki, hogy életben maradjon a férjem. Sajnos a műtét után néhány nappal, meghalt a férje.
Tudjuk, hogy a hit és az
imádság az ember egyik legbensőségesebb, legszemélyesebb ügye. Általában (a
bibliai tanítások szerint helytelenül) az ember csak akkor imádkozik,
fohászkodik, könyörög, ha olyan problémával találja szemben magát, ami számára
túl nehéz, megoldhatatlan, vagy egyszerűen ráérez arra, hogy bizonyos dolgok
felett nincs befolyása, hatalma. Ilyenkor fordul…Kihez is? Hallott erről is, arról
is, de ugyancsak tévelyeghet, ha nem ismeri az Írásokat. Azután, ha imakérései
nem teljesülnek, megkeseredik, elcsügged, marad az élete abban a nyomorúságos
állapotban, amilyenben volt, vagy még mélyebbre süllyed. Pedig nehézségei
megoldódhattak volna, ha odafordult volna, ahol a valódi döntések születnek,
ahol korlátlan hatalom van, ahol alig várták már, hogy segítséget kérjen és
segíthessenek rajta, mert ott együttérzés, megértés, és mindenek feletti
szeretet van. Istennél, az egyetlen Istennél. Egy, magát keresztyénnek valló
ember, úgy gondolnánk, tudja kihez kell imádkoznia. Hát, Istenhez, válaszolná,
legfeljebb így mondaná, az Úrhoz.
Úgy döntöttünk, hogy az
imádsággal kapcsolatos bibliai tanításokat három csokorba szedjük. Külön
foglalkozunk azzal, hogy „kihez”, „hogyan”, „miért és kiért” imádkozzunk.
Nyilván a teljesség igénye nélkül, hiszen a teljességre terjedelmi okok miatt
sincs lehetőségünk, és különben is, a Biblia elolvasását, sőt rendszeres
tanulmányozását, rövid összefoglalóinkkal nem áll szándékunkban helyettesíteni.
Ezek arra alkalmasak csupán, hogy felkeltsék az érdeklődést, elősegítsék,
könnyebbé tegyék az Igék megértését, felhívják a figyelmet az esetlegesen
fennálló rossz beidegződésekre, helyreigazítsanak téves magyarázatokat, és lerombolják
a tévtanításokat.
Az Isten, egykoron járt, kelt
az Édenben, és beszélt Ádámmal, személyesen találkozott Évával is. Az emberpár
engedetlensége miatt, ez a közvetlen kapcsolat a bűnbeeséssel megszakadt, az
emberpár testi szemével soha többé nem láthatta Teremtőjét, sőt úgy tűnhet,
hogy a kiűzetéssel minden kapcsolat megszakadt közöttük. Isten viszont még
ezután is gondoskodott, a Sátán hazug megtévesztése következtében, de az
önhibájából engedetlenné vált emberpárról, megadta számára a kapcsolat-helyreállítás
lehetőségét. Az ember kifejezhette Isten felé való közeledési szándékát,
hálaadásaival, áldozatok bemutatásával, (például Ábel esetében), szóban
elhangzó, Istent magasztaló megnyilvánulásaival. Az ember, Isten irgalmából, a
bűnbeesés után is közeledhetett és szólhatott tehát Istenéhez, de ezek után már
más formában és más módon, nem úgy, mint régen, nem közvetlenül, hanem csak
közvetetten. Bizonyára hallottunk már Énókról. (1 Móz 5, 21-23)
„Éle pedig Énókh hatvanöt
esztendőt, és nemzé Methuséláht. És járt Énókh az Istennel… És lőn Énókh egész
életének ideje háromszáz hatvanöt esztendő.” (I. Mózes 5, 21-23)
Énókh, a bűnbeesés után mintegy
másfél évszázaddal később született, és első volt a valamikor is földön élt
emberek között, aki kereste és helyre akarta állítani Teremtőjével, az elődei
által korábban elrontott kapcsolatot. Az Írás szerint háromszáz évig
munkálkodott ezen. Hányszor szólíthatta meg Istent, hányszor beszélgethetett
Vele hitben úgy, hogy soha nem is látta, akihez szólt. Vajon mit tudott
Istenéről, mennyi ismeretet adtak át számára elődei? Tudta egyáltalán ez az
ember, hogy kihez imádkozik, ki az a Teremtő Isten?
Mózes könyvei héber nyelven
íródtak. A Biblia első mondata így szól:
„Kezdetben teremté Isten az
eget és a földet.” (1 Móz 1, 1)
A héberül írott szövegben, az
Isten szó helyén az Elohim szó áll, ami azt jelenti: Istenek. Ennek a szónak
nincs is egyes száma a héberben. A teremtést tehát az Istenek végezték. Ezek
után nem okozhat különösebb meglepetést a következő sor sem:
„És monda Isten: Teremtsünk
embert…” (1 Móz 1, 26)
Gyakorlatilag így olvashatjuk:
mondának Istenek: Teremtsünk, így többes számban, teremtsünk embert! Nem kis
meglepés viszont, hogy a későbbiekben olyan héber szavakat alkalmaz Istenre
vonatkozóan a Biblia, amelyek a napnál is világosabban egyes számban íródtak.
Az iménti „Istenek”, egyszer csak Úr elnevezéssel szerepel, de a későbbiekben
így is olvashatjuk a nevét: Mindenható Isten, (nyilván héber kifejezéssel, de
egyértelműen egyes számban), Vagyok, azután Vagyok, aki vagyok, Ábrahám, Izsák
és Jákób Istene, a Szövetség Istene, a Seregek ura, Izrael Szentje. A kérdés:
egyetlen Isten az Isten, vagy „Istenek” az Isten? Bár Énókh még nem ismerhetett
ennyi változatot, de vajon Istenhez, vagy az Istenekhez imádkozott-e, és végül
is, melyik a helyes?
Mózes 5. könyvében a 6. rész,
4. versében így szól Mózes a népéhez:
„Halld Izráel: az Úr, a mi
Istenünk, egy Úr!”
A Jézus idejében élt zsidók e
kijelentés miatt nem akarták elfogadni Jézust, Isten Fiának. Jézus, önmaga
származásáról szóló beszédeit pedig egyenesen istenkáromlásnak vették, mert azt
hangoztatták, hogy a kijelentés alapján Isten, az Úr, egyetlen személy,
egyetlen Úr, és nem létezhet neki semmiféle fia, kiváltképpen olyan fia nem,
aki maga is Isten. (Megváltozhatott volna az álláspontjuk, ha belegondoltak volna
a kijelentés valódi tartalmába, miszerint az Úr nem számszerűen egy Úr, hanem
az Úr, az egész földkerekségen azegyedüli Úr. Hiszen ez a kijelentés
abban a történelmi korszakban hangzott el, amikor a pogány népek számtalan
istent tiszteltek, különféle bálványisteneknek hódoltak.) És Izrael, hát nem
emlékszel arra, hogy éppen az általad oly nagyra becsült Mózes írta le neked
Istent, Elohim névvel, Istenekként?
A mai zsidó ember, Isten
emlegetésekor általában az Úr (héberül: Adonáj) szót használja, de gyakori
az Örökkévaló, esetenként az Örökkévaló Úr használata is.
Az Úr Jézus
Krisztus többek között azért is jött a földre, hogy tanítson, hogy bemutassa
Isten személyét is, kijelentse az Ő Nevét. Az akkori közel-keleti világban, a
név jelentése félreérthetetlenül azonosította viselőjét, hordozta annak
legfontosabb ismertetőjegyét. Ezért kapta keresztre feszített Urunk, a Jósua
(görögül: Jézus) nevet, ami héberül annyit jelent:üdvözítő. Hát nem
telitalálat számára ez a név? Mária, Jézus anyja, külön felszólítást is kapott
erre, hogy így nevezze el születendő gyermekét. (Luk 1, 31)
Amikor földi élete során, Jézus
Krisztus, a mennyei Istenről szólt, az Istent atyjának, Atyának nevezte. (Volt,
hogy „abbá” jelzőt is tett az Atya név elé, amit együttesen most már,
a legbensőségesebb apa-fiú kapcsolat kifejezéseként, apucika-ként
értelmezhetünk.) A mennyben lévő Istenről tehát Jézus kinyilatkozta, hogy Ő az
Atya (-Isten). Tanítványainak azt is elmondta, hogy ha Ő elmegy (visszamegy)
halála és feltámadása után az Atyához, elküldi majd önmaga helyett a
Szentlelket, az igazság Lelkét, aki most az Atyánál van, és ha eljön, úgy
pártfogol, tanít, vígasztal majd bennünket, hogy bennünk is lakik, közösségben
lesz velünk. (A Jn 14 és Jn 15-ben vannak megírva az ide vonatkozó
kijelentések.) Ő, a Szentlélek Úristen lesz majd számunkra, az az erő (Apcsel
1, 8), melynek segítségével harcolhatunk a bűn ellen.
Jézus Urunk ezekkel a
kijelentéseivel, felfedte számunkra, hogy Elohim(Istenek) nem más, mint az
Atya, a Fiú és a Szentlélek. Ők hárman. De Ők egyek is, mivel Ők a Teremtő
Isten, Ők együtt a Mindenható Isten és sorolhatnánk. Nyilván megalázza az
értelmünket, hogy Ők hogy lehetnek hárman egyek, egy Isten három személyben.
Racionálisan ezt nem is lehet sem felfogni, sem megérteni. Íme, itt lép be a
hit, hogy elfogadjuk-e az Ő kijelentésüket, kijelentéseiket. Jézus, például így
beszélt az Atyával való kapcsolatáról:
„Én és az Atya egy vagyunk.”
(Jn 10, 30)
„… az Atya én bennem van, és én
ő benne vagyok.” (Jn 10, 38)
Számos Igehelyet sorolhatnánk
arra nézve is, hogy a Szentlélek az Isten (Atya) Lelke, máshol azt olvashatjuk,
hogy a Lélek, magának Krisztusnak a Lelke. Pál, Korinthusbeliekhez írott
második levelében (2 Kor 3, 6) azt írja, hogy a Lélek a megelevenítő,
„… az Úr… a Lélek.” (2 Kor 3, 17)
„… az Úr… a Lélek.” (2 Kor 3, 17)
Ezek után (hittel) beláthatjuk,
hogy Atya, Fiú, Szentlélek a Teremtő Istenünk. (Elohim). Mindenek mellett Ők
alkották az embert is. („Alkossunk…”) Nyilvánvalóan ki-ki a saját területén
végezte a hatalmas munkát. Azt biztosan tudjuk, hogy a teremtésben, az Úr Jézus
Krisztus végezte a „manuális” munkát, mint „kézműves” (Péld 8, 30), tehát az Úr
Jézus Krisztus a mi megformálónk, a mi Alkotónk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!