Amikor megemlékezünk Ábrahámról, Izsákról és Jákóbról,
apáról, fiáról és unokáról, ősatyákként szoktuk őket emlegetni, ők voltak
Izráel népének ősatyái. A zsidó nép története velük kezdődött. A Teremtő és
Mindenható Istenbe vetett hitük, kapott áldásaik és a velük kötött szövetségek
eredménye, hogy testi leszármazottaik mind a mai napig tagjai lehetnek Isten
kedves és szeretett népének (Róm 11, 28).
Amikor hármukat együtt említjük (Ábrahám, Izsák és Jákób) az
eltelt ezer évek távlatából úgy tűnhet, hogy életük egy röpke jelenség volt
csupán. Pedig nem csekély azoknak az éveknek a száma, amit ők hárman
megélhettek. Ábrahám 175 évig (1 Móz 25, 7), Izsák 180 (1 Móz 35, 28), míg
Jákób 147 évig (1 Móz 47, 28) élt. Összesen több mint félezer évig voltak jelen
a történelem színpadán. Érdekesség, hogy Ábrahám még jó eséllyel találkozhatott
élete során olyanokkal, akik személyesen ismerhették az özönvizet túlélt Nóét
és annak fiait is. Amikor tehát az ősatyákról esik szó, bizony az emberiség
történetének még csak a hajnalán járunk.
A Bibliában Mózes első könyvében olvasható Izsák két
gyermeke életének egyik meghatározó eseménye.
„Izsák pedig negyven esztendős vala, a mikor feleségűl vette
Rebekát a Siriából való Bethuélnek leányát, Mésopotámiából, a Siriából való
Lábánnak húgát. És könyörge Izsák az Úrnak az ő feleségéért, mivelhogy magtalan
vala, és az Úr meghallgatá őt: és teherbe esék Rebeka, az ő felesége… És
betelének az ő szülésének napjai, és ímé kettősök (ikrek)
valának az ő méhében. És kijöve az első; vereses vala, mindenestől szőrös, mint
egy lazsnak (durva, vastag posztó); azért nevezék nevét Ézsaúnak. Azután
kijöve az ő atyjafia, kezével Ézsaú sarkába fogódzva; azért nevezék nevét
Jákóbnak. Izsák pedig hatvan esztendős vala, a mikor ezek születének.” (1 Móz
25, 20-21, és 24-26)
Ézsau nevének jelentése: szőrös, bozontos, nyers, durva, míg
Jákób neve azt fejezi ki, hogy az a személy, aki e nevet viseli az: sarkot
fogó, elgáncsoló, csaló, aki a másik helyére lép. Ha csupán egyetlen szóval
szeretnénk illetni, akkor a legmegfelelőbb név a csaló. Amíg tehát Ézsau szőrös
emberként született, addig Jákób csalóként látta meg a napvilágot.
„És felnevekedének a gyermekek, és Ézsaú vadászathoz értő
mezei ember vala; Jákób pedig szelíd ember, sátorban lakozó. Szereti vala azért
Izsák Ézsaút, mert szájaíze szerint vala a vad; Rebeka pedig szereti vala
Jákóbot. Jákób egyszer valami főzeléket főze, és Ézsaú megjövén elfáradva a
mezőről, Monda Ézsaú Jákóbnak: Engedd, hogy ehessem a veres ételből, mert
fáradt vagyok…” (1 Móz 27-30)
Ézsauból tehát egy inkább nomád életet kedvelő szilaj,
nyers, vadászathoz értő ember lett, aki gyakorta hozta haza az elejtett
zsákmányt, és mivel Izsák szerette a vadételeket, sokra tartotta ezt a fiát,
kedvelte őt. Jákób viszont alig mozdult ki szülei mellől, azt olvastuk róla,
hogy sátorban lakozó volt. Valószínű, hogy testvérével ellentétben csendesebb,
érzékenyebb lelkületű lehetett, édesanyja Rebeka számára a két fiú közül
mindenesetre ő volt a kedvesebb. Jákób szüleivel való kapcsolatára jellemző,
hogy amikor már felnőtt lett és szülei azt parancsolták neki, hogy ne a
kánaánita leányok közül válasszon magának feleséget, akkor Jákób feltétel
nélkül engedelmeskedett apja és anyja szavának – írja a Biblia. (1 Móz 28, 7)
Ezzel szemben Ézsau olyan hettita leányokat hozott a „házhoz”, hogy azok
megkeserítették Izsák és Rebeka életét (1 Móz 26, 34-35), sőt mihelyt tudomást
szerzett arról, hogy szülei nem néznék jó szemmel, ha testvére kánaánita leányt
választana, ő csak azért is hozott onnan magának egy újabb feleséget. (1 Móz
28, 8-9) Jákóbról azt írtuk fentebb, hogy finomabb, érzékenyebb lelkületű
lehetett. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy amikor Rebeka rokonságához, Lábán
házához megy párt választani, nem éppen az alkalomhoz illő határozott fellépésű
fiatalemberként viselkedik. Midőn meglátja jövendőbeli kedvesét Ráhelt,
örömében annyira elérzékenyül, hogy (sokak előtt) egyszerűen elsírja magát.
Hangosan.
„S lőn, a mint meglátá Jákób Rákhelt, Lábánnak az ő anyja
bátyjának leányát… és megcsókolá Jákób Rákhelt, és nagy felszóval síra.” (1
Móz 29, 10-11)
Ideje folytatnunk a megkezdett történetet! Idézzük vissza
Ézsau Jákóbhoz intézett kérését, és görgessük tovább a cselekmény!
„Jákób egyszer valami főzeléket főze, és Ézsaú megjövén
elfáradva a mezőről, Monda Ézsaú Jákóbnak: Engedd, hogy ehessem a veres
ételből, mert fáradt vagyok… Jákób pedig monda: Add el hát nékem azonnal a
te elsőszülöttségedet. És monda Ézsaú; Ímé én halni járok, mire való hát nékem
az én elsőszülöttségem? És monda Jákób: Esküdjél meg hát nékem azonnal, és
megesküvék néki és eladá az ő elsőszülöttségét Jákóbnak. S akkor Jákób ada
Ézsaúnak kenyeret, és főtt lencsét, és evék és ivék, és felkele és elméne. Így
veté meg Ézsaú az elsőszülöttséget.” (1 Móz 25, 29-34)
Ézsau az első szóra, egy tál frissen főt
(veres-)lencsefőzelékért habozás nélkül eladta testvérének az elsőszülöttségi
jogát, még esküvel is megerősítette az „üzletet.” Azzal indokolta e jogról való
lemondását, hogy úgysem való az neki, hiszen élete a veszélyes vadászatok során
mindig kockán forog. Ma itt van, holnap máshol, ma él, holnap lehet, hogy már
nem, bármikor előfordulhat, hogy széttépi egy oroszlán. „… mire való hát nékem
az én elsőszülöttségem?”
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!