Olvashatjuk-e máshol még a Bibliában, hogy Jézus Krisztus
jelül adatott? Igen. Már néhány nappal a születése után kijelenti Róla a
Szentlélek.
„És ímé vala Jeruzsálemben egy ember, a kinek neve Simeon
volt, és ez az ember igaz és istenfélő vala, a ki várta az Izráel
vigasztalását, és a Szent Lélek vala ő rajta. És kijelentetett néki a Szent
Lélek által, hogy addig halált nem lát, a míg meg nem látja az Úrnak
Krisztusát. És ő a Lélek indításából a templomba méne, és mikor a gyermek
Jézust bevivék szülői, hogy ő érette a törvény szokása szerint cselekedjenek,
Akkor ő karjaiba vevé őt, és áldá az Istent és monda:… Mert látták az én
szemeim a te üdvösségedet, A melyet készítettél minden népeknek szeme láttára;
Világosságul a pogányok megvilágosítására, és a te népednek, az Izráelnek
dicsőségére. József pedig és az ő anyja csodálkozának azokon, a miket ő felőle
mondottak. És megáldá őket Simeon, és monda Máriának, az ő anyjának: Ímé ez
vettetett sokaknak elestére és feltámadására az Izráelben; és jegyül, a kinek sokan ellene
mondanak; Sőt a te lelkedet is általhatja az éles tőr; hogy sok szív gondolatai
nyilvánvalókká legyenek.” (Luk 2, 25-28, és 30-35)
Az elénk tárt csodálatos sorokból olvassuk el figyelmesen
még egyszer ezt a hatalmas kijelentést: „… Ímé ez vettetett sokaknak elestére
és feltámadására az Izráelben; és jegyül (jelül), a kinek sokan ellene
mondanak.” Jézus Krisztus sokak elesésére és feltámadására adatott Izráelben,
és jelül, akinek sokan ellene mondanak. A niniveiek feltámadásával, és a sokak
elesésével és feltámadásával kapcsolatos kijelentést összefüggéseiben is
azonnal megértjük, ha ezekhez még elolvassuk a következő – Mózes 5. könyvében
található –
Igeszakaszt. Mózes beszélt Isten népéhez:
„Prófétát támaszt néked az Úr, a te Istened te közüled, a te
atyádfiai közül, olyat mint én: azt hallgassátok! Mind a szerint, amint kérted
az Úrtól, a te Istenedtől a Hóreben a gyülekezésnek napján mondván: Ne halljam
többé az Úrnak, az én Istenemnek szavát, és ne lássam többé ezt a nagy tüzet,
hogy meg ne haljak! Az Úr pedig monda nékem: Jól mondták a mit mondtak.
Prófétát támasztok nékik az ő atyjokfiai közül, olyat mint te, és az én ígéimet
adom annak szájába, és megmond nékik mindent, a mit parancsolok néki. És ha
valaki nem hallgat az én ígéimre, a melyeket az én nevemben szól, én megkeresem
azon (azt én felelősségre vonom /új ford. Biblia/)!” (5. Móz 18,
15- 19)
És íme, az Ige testté lett! (Jn 1, 14) Isten elküldte a
megígért prófétát, a valaha látott legnagyobb prófétát, nagyobbat, mint Jónás
„… atyjokfiai közül” a názáreti Jézust, aki Mózeshez hasonlóan zsidóként
született meg, de valójában a mennyből származott, a Szentlélektől fogant,
Isten Fia volt. Az ígéretnek megfelelően az Isten adta a szájába az Ő saját
Igéit. Maga Jézus Krisztus mondta:
„Mert én nem magamtól szóltam; hanem az Atya, a ki küldött
engem, ő parancsolta nékem, hogy mit mondjak és mit beszéljek.” (Jn 12, 49)
És mit mondott Isten még Mózesnek?
„És ha valaki nem hallgat az én ígéimre, a melyeket az én
nevemben szól, én megkeresem azon (azt én felelősségre vonom /új
ford. Biblia/)!” Tudjuk, hogy aki megveti Jézus Krisztus beszédeit, az azt veti
meg, aki küldte Őt. A Jézus Krisztus személyébe és kijelentéseibe vetett hit,
élet-halál kérdése. Jól tudjuk azt is, hogy üdvösség (az üdvözülés lehetősége)
a zsidók közül támadt, mint azt Jézus Krisztus egy beszélgetés során mondta egy
asszonynak (Jn 4,
22).
Mit mondott Simeon Istennek, amikor a kezében tartotta a
csecsemő Jézust? „…látták az én szemeim a te üdvösségedet, A melyet készítettél
minden népeknek szeme láttára; Világosságul a pogányok megvilágosítására, és a
te népednek, az Izráelnek dicsőségére.” A pogányoknak világosságul, Izráelnek
dicsőségül és mindkettőnek üdvösségül, jelül, „… a kinek sokan ellene
mondanak.” (De azokat én felelősségre vonom – jelentette ki Isten Mózesnek.)
Amíg tehát Izráel népe, a zsidónép, Isten szeretett népe
azzal tudta az Ószövetség alatt kifejezni Istenhez való tartozását, hogy
megtartotta a szombatnapot, hiszen számára ez volt a jel, az Újszövetség ideje
alatt élő újjászületett (keresztyén) ember, mint Isten szeretett és szent
papsága (Krisztus Teste, a Gyülekezet) azzal tudja kifejezni Istenhez
való tartozását, hogy elfogadta Urának Isten Fiát, az Úr Jézus Krisztust,
hiszen Ő adatott számára jelül. Tehát az ószövetségi zsidó nép a szombatnap
megtartásával, az újszövetségi keresztyénség pedig az Úr Jézus Krisztusba
vetett hitével tudja kifejezni a Teremtő Isten iránti engedelmességét. Miután
egy újszövetségi újjászületett (keresztyén) ember testi származás alapján lehet
zsidó és lehet pogány népekből megigazult keresztyén is, joggal vetődik fel a
kérdés, hogy a Gyülekezetre, mint újként kihívott népre, melyik jel vonatkozik.
Anélkül, hogy hosszas fejtegetésbe kezdenénk, úgy gondoljuk,
hogy mivel az új nép éppen abban egységes, hogy hisz az Úr Jézus Krisztusban,
természetes, hogy számára ez a jel nem lehet más, mint maga az Úr Jézus. Ebből
ered, hogy a Gyülekezet tagjainak nem kell megtartania a szombatnapot. Hiszen
amúgy sem vagyunk a zsidó népnek adott Törvény hatálya alá rendelve. A korai
keresztyének bár eleinte a szombatnapot tartották meg, később egyre inkább a
hét első napját (vasárnapot) különítették el, mivel ezt a napot tartották Jézus
Krisztus feltámadási napjának. Az apostolok sem adtak egyértelmű eligazítást
ebben a témában, Pál például ezt írta a rómaiakhoz, illetve a kolossébeliekhez
írt levelében:
„Emez az egyik napot különbnek tartja a másiknál: amaz pedig minden napot egyformának tart. Ki-ki a maga értelme felől
legyen meggyőződve.” (Róm 14, 5)
„Senki azért titeket meg ne ítéljen evésért, vagy ivásért,
avagy ünnep, vagy újhold, vagy szombat dolgában.” (Kol 2, 16)
Mi hasonlóan vélekedünk a kérdésben. Úgy gondoljuk, hogy
semmilyen előírás nem vonatkozik ránk ebben a kérdésben. Mindenki, aki tagja a
Gyülekezetnek tarthat egy pihehőnapot ha akar, és azt a napot tölti pihenéssel,
amelyiket akarja. Ha ezt az Úr Jézusért tartja, akkor kisérje e napját az Úr
Jézus Krisztus áldása. Amennyiben ez szombat, akkor legyen szombat, csak ne
kreáljon ebből tant, és ne állítsa, hogy ennek megtartása nélkül nem
üdvözülhet. Nyilván ez vonatkozik a zsidó népből és a pogány népből
újjászületett keresztényekre is. Ha valaki testi származás szerint zsidó, és
mint írtuk mindegy, hogy a Gyülekezet tagjaként melyik napot különíti el, akkor
az a véleményünk, hogy a szombatot különítse el. Ez ugyan számára már soha
többé nem engedelmességi jel, de részéről ez szép megemlékezés lehet a népe
számára egykoron kijelölt napra és a Teremtésre vonatkozóan is.
Reméljük sikerült világosságot gyújtanunk
neked ebben a kérdésben.
Isten áldása legyen az áhítatok
olvasóin.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!