Ahhoz, hogy az újjászületett keresztények alkotta Gyülekezet
tiszta maradhasson, és egészségesen fejlődhessen, elengedhetetlenül szükséges,
hogy az egyes gyülekezeti tagok mindvégig kitartsanak, és folyamatosan
növekedjenek az Úr Jézus Krisztusba vetett hitükben, és egyen-egyenként saját
lehetőségeiknek megfelelően gondoskodjanak önmagukról, hogy növekedhessenek a
szeretetben (Ef 4, 16). Isten ehhez a Gyülekezetben történő egyéni fejlődéshez
komoly segítséget adott. Így írt erről Pál apostol:
”És pedig némelyeket rendelt az Isten az anyaszentegyházban
először apostolokul, másodszor prófétákul, harmadszor tanítókul;…” (1 Kor 12,
28)
(Mi az anyaszentegyház helyett szívesebben használjuk a
Gyülekezet kifejezést.) Tehát Isten azzal segítette és segíti a Gyülekezetet,
hogy ajándékként adott számára apostolokat, prófétákat, tanítókat,
evangélistákat, pásztorokat (Ef 4, 11) Ezek nem szellemi ajándékok, ezek
különleges képességekkel felruházott konkrét személyek. Ők Isten ajándékai a
Gyülekezetnek. Ők azok, akik közvetetten segítik az egyes tagok fejlődését,
segítséget nyújtanak nekik az Igék közötti eligazodásban, az összefüggések
feltárásában, felkészítik a Gyülekezet tagjait a szolgálat végzésére, a
Krisztus Testének építésére. (Ef 4, 12) Az efézusiakhoz írott levélből az is
megtudható (Ef 4, 10-11), hogy a Gyülekezet mindezeket az ajándékokat
közvetlenül az Úr Jézus Krisztustól kapta (kapja).
Ha ezek az ajándékként adott apostolok, próféták, tanítók,
evangélisták és pásztorok tevékenységükkel gondoskodnak is a Gyülekezet tisztaságáról
és egészséges fejlődéséről, továbbra is szükséges, hogy az egyes hívők önmaguk
is törekedjenek arra, hogy növekedjék a hitük, és növekedjék bennük a szeretet.
Ezt úgy kell értenünk, hogy bár Isten ajándéka a hit és a Lélek gyümölcse a
szeretet, ahhoz, hogy a „termés” megfelelő mennyiségű és minőségű legyen,
egyen-egyenként hozzá kell tennünk a saját munkánkat is. Hasonlatos ez ahhoz a
gyümölcsfához, amely beoltásából eredően már képes terméshozatalra, de
mennyivel különb termés takarítható be róla, ha megfelelően gondozzák,
esetenként megöntözik, körülássák, megtrágyázzák, metszik, permetezik, tehát
megfelelő odafigyeléssel gondoskodnak róla. Pál, a korinthusiakhoz írott első
levelében így írt erről:
”Nem tudjátok-é, hogy a kik versenypályán futnak, mindnyájan
futnak ugyan, de egy veszi el a jutalmat? Úgy fussatok, hogy elvegyétek.” (1
Kor 9, 24)
Ebben az Igében Pál arra hívta fel a figyelmet, hogy miként
egy futóversenyen is sokan futnak ugyan, de csak egyetlen győztest ünnepelnek
majd, mindenki igyekszik a teljes erőbedobásra, hogy ő lehessen a győztes. Mi
is így fussunk! Teljes erőbedobással, mintha csupán egyetlen győztest
hirdetnének ki a végén. Ennek megfelelően legyünk felkészültek a versenyre, a
győzelemért adottságainknak, lehetőségeinknek megfelelően tegyünk meg mindent,
futás közben ne tekingessünk jobbra-balra, hanem szemünket az Úr Jézus
Krisztusról soha le nem véve küzdjünk meg a harvadhatatlan koszorúért. Tehát:
Tegyünk meg minden tőlünk telhetőt!
Ahhoz, hogy a Gyülekezet tagjai egyen-egyenkét is
„győztesek” lehessenek, Istentől nem csupán a Gyülekezet kapott (és kap)
ajándékokat, hanem valamennyi tag is kapott (és mindmáig kap) úgynevezett
kegyelmi ajándékot. Tehát minden Újjászületett hívő részesül újjászületésekor
(amikor elnyerte a kegyelmet) valamilyen kegyelmi ajándékban, ami a
gyakorlatban azt jelenti, hogy újjászületésétől rendelkezik valamiféle új,
addig nem létező kiemelkedő szellemi adottsággal vagy képességgel. (1 Kor 12,
7) Senki sincs, aki ne kapna ilyen ajándékot. Ezt a Szentlélek osztogatja, és
kinek-kinek olyan ajándékot ad, amilyet akar. (1 Kor 12, 11)
Ez a szellemi ajándék lehet olyan adottság vagy képesség,
amely azonnal használatra kész és további fejlesztésére nincs sem szükség sem
lehetőség, és lehet olyan, amit a hívőnek kell egyre jobban kibontakoztatnia,
továbbfejlesztenie, tökéletesítenie. Az ajándékok bár különbözőek, de egyik sem
lebecsülendő, valamennyi egyaránt becses, hiszen mindet ugyanaz a Szentlélek
adta, illetve adja, céljai elérése érdekében pedig ugyanaz az Úr Jézus Krisztus
használja fel, és ugyanaz az Isten adja hozzá az erőt. (1 Kor 12, 4-6) Lássuk,
hogy a Biblia szerint, mik ezek a kegyelmi ajándékok!
„Némelyiknek ugyanis bölcseségnek beszéde adatik a
Lélek által; másiknak pedig tudománynak beszéde ugyanazon Lélek szerint; Egynek
hit ugyanazon Lélek által; másnak pedig gyógyítás ajándékai azon egy Lélek
által; Némelyiknek csodatévő erőknek munkái; némelyiknek meg prófétálás;
némelyiknek pedig lelkeknek megítélése; másiknak nyelvek nemei; másnak pedig
nyelvek magyarázása; De mindezeket egy és ugyanaz a Lélek cselekszi,
osztogatván mindenkinek külön, a mint akarja.” (1 Kor 12, 8-11)
Soroljuk fel tehát milyen személyre szabott kegyelmi
ajándékok léteznek! Bölcsességnek beszéde, tudománynak beszéde (Új ford.
szerint: bölcsesség Igéje, ismeret Igéje), hit, gyógyítás ajándéka, csodatévő
erő, prófétálás, lelkek megítélése (megkülönböztetése), nyelvek nemei
(nyelveken való szólás), nyelvek magyarázata (nyelveken való szólás
magyarázása) és irgalmasság gyakorlása. Ez utóbbi kegyelmi ajándékról az 1 Kor
12, 28-ban-ban írt Pál. Némelyik kegyelmi ajándék – mint fentebb már szó volt
róla – azonnal használatra kész, ilyen például a gyógyítás ajándéka, míg
némelyiket a hívő megajándékozottnak kell folyamatosan kibontakoztatnia,
erősítenie, tökéletesítenie, ilyen például a hit. A továbbiakban ezzel a
szellemi ajándékkal (ezzel a kiemelkedő szellemi adottsággal vagy képességgel)
foglalkozunk részletesebben. Nézzük, hogyan fogalmazta meg Pál a Szentlélek
által a hit lényegét!
„A hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem
látott dolgokról való meggyőződés.” (Zsid 11, 1)
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!