4./ Az éjszakai tolvaj képe
Úgy gondoljuk eljött az ideje, hogy
tisztázzuk, mit Jelent az a kifejezés, hogy az Úr napja. Ezt azért is tesszük,
mivel az úgy jön el, mint az éjszakai tolvaj, azaz váratlanul, vagy szívesebben
fogalmazunk úgy, hogy előre pontosan ki nem számítható módon. Váratlanul a
hitetleneknek, nem váratlanul, de előre pontosan ki nem számítható módon az
Újjászületetteknek. Azok, akik a nagy nyomorúság utáni időpontra helyezik az
elragadtatás eseményét, gyakran érvelnek igazuk bizonyítása céljából ezzel a
képpel. Azt állítják, hogy valamennyi Igehely, amelyikben szerepel az éjszakai
tolvaj kifejezés, az mind az Úr Jézus Krisztus dicsőséges visszajövetelére (az
Úr napjára) vonatkozik, ebből arra a következtetésre jutnak, hogy az
elragadtatás is a dicsőséges visszajövetel eseményének része lesz, mivel arról
is úgy ír a Biblia, hogy olyan váratlan lesz, mint az éjszakai tolvaj
eljövetele. Szerintük az elragadtatás során csupán elébe megyünk az Úrnak, hogy
fogadjuk Őt. (Számtalan olyan eseményről megfeledkeznek, mint például a Bárány
menyegzője, aminek nyilván meg kell történnie a mennyben – a Biblia szerint –
még az Úr Jézus Krisztus dicsőséges eljövetele előtt, stb. de ezekbe már nem
kívánunk e tanítás keretein belül elmélyedni.) Az alábbiakban kifejtjük, hogy
álláspontunk szerint mit is takar az Úr napja kifejezés, illetve rávilágítunk
arra, hogy mely Igék esetében vonatkozik az éjszakai tolvaj képe a dicsőséges
eljövetelre, mint egyszeri eseményre.
Az Úr napja az a nap, amelyen a Teremtő Isten (Elohim), aki
Ábrahám, Izsák és Jákób Istene (2. Móz 3, 15) tevőlegesen, nagy változásokat
keltve beavatkozik az emberiség életébe, akár áldás, akár ítélet formájában. Az
Újszövetség idejében ez a nap a Gyülekezet elragadtatásával kezdődik és a menny
és föld megtisztításával ér véget, előkészületként az új ég és az új föld
létrehozására. Mindez úgy lehetséges, hogy Istennél nincs idő, azaz „… egy
nap az Úrnál olyan, mint ezer esztendő, és ezer esztendő mint egy nap.” (2. Pét
3, 8) Az Úr napját ezért földi szemmel úgy kell tekintenünk, hogy egy folyamat,
egy időintervallum, amelyen belül lehet egy-egy jól elkülöníthető mozzanat,
esemény is, de egyébként az Úr napja egy eseményhalmaz. Ha ezt megértettük, és
segítségül hívjuk Isten Szentlelkét, Aki mindenre megtanít bennünket, és
eszünkbe juttatja Jézus Krisztus beszédeit, sőt kijelenti nekünk az eljövendő
dolgokat is, a továbbiakban nem tévedhetünk el a bibliai Igékben. Nézzünk
meg – időrendi sorrendben – néhány meghatározó eseményt az
Úr napján!
Ilyen tehát a Gyülekezet elvitele, az Úr Jézus Krisztus
dicsőséges visszajövetele, a Fenevad, a Hamis próféta és szövetségeseinek
leverése (a megtisztított Izráel felszabadítása), a pogányok tömegszerű
kárhozatra ítélése, maga az ezeréves Békebirodalom is az Úr napja, Sátán végső
megítélése, az „általános” feltámadás és ítélet, a jelenlegi föld és ég tűz
általi elpusztítása, előkészületként az eljövendő „Isten napjára.” (2. Pét 3,
12)
Nem lehet célunk most mindezek részletezése, de szükségesnek
tartottuk tisztázni ezeket. Összpontosítsuk most már ezek után figyelmünket az
éjszakai tolvaj kifejezések vizsgálatára! Öt „éjszakai tolvaj eset” van a
Bibliában, igaz ezek egy része csak tolvajként van említve, de ez a lényegen
nem változtat. Haladjunk ezeken röviden végig!
„Akkor ketten lesznek a mezőn; az egyik felvétetik, a másik
ott hagyatik. Két asszony őröl a malomban; az egyik felvétetik, a másik ott
hagyatik. Vigyázzatok azért, mert nem tudjátok, mely órában jő el a ti Uratok.
Azt pedig jegyezzétek meg, hogy ha tudná a ház ura, hogy az éjszakának melyik
szakában jő el a tolvaj: vigyázna, és nem engedné, hogy házába törjön. Azért
legyetek készen ti is; mert a mely órában nem gondoljátok, abban jő el az
embernek Fia.” (Mt 24, 40-44)
Vitathatatlan, hogy ez az Igeszakasz az Úr napjáról szól,
amikor felvétetik a Gyülekezet. Ezt a napot a Biblia Krisztus napjaként is
ismeri. (2. Thessz 2, 2) Az éjszakai tolvaj emlegetésének célja a vigyázásra
való intés Jézus Krisztus részéről, hiszen az a nap vagy óra valóban váratlan
lesz. Elsődlegesen a hitetlen világ számára, de ők aligha foglalkoznak ezzel a
vigyázásra intéssel, de váratlan lesz a hamis keresztények (álkeresztények, nem
újjászületett, de önmagukat kereszténynek vallók) számára is. Alapvetően őket
figyelmezteti a tolvaj képpel Jézus Krisztus. Számunkra az elragadtatás
egyáltalán nem lesz váratlan, miután mindennap várjuk. Igaz viszont, hogy azt a
napot és azt az órát előre mi sem ismerjük pontosan. Csak a kijelentett
előjelekből tudunk tájékozódni. A korábbiakban írottakkal is összhangban
megállapíthatjuk, hogy ez az Igeszakasz nem az Úr Jézus Krisztus dicsőséges
visszajöveteléről szól
„Mert igen jól tudjátok ti magatok, hogy az Úrnak napja úgy
jő el, mint a tolvaj éjjel. Mert a mikor ezt mondják: Békesség és biztonság,
akkor hirtelen veszedelem jön rájok, mint a szülési fájdalom a terhes
asszonyra; és semmiképen meg nem menekednek. De ti, atyámfiai, nem vagytok
sötétségben, hogy az a nap tolvaj módra lephetne meg
titeket. Ti mindnyájan világosság fiai vagytok és nappal fiai; nem vagyunk az
éjszakáé, sem a sötétségé! Ne is aludjunk azért, mint egyebek, hanem legyünk
éberek és józanok.” (1 Thessz 5, 2-6)
Annak ellenére, hogy itt is szerepel a tolvaj képe
vitathatatlan, hogy ez az Igeszakasz is az Úr napjáról szól, mégpedig arról a
kiemelkedő eseményéről, amelynek alkalmával felvétetik a Gyülekezet. Szintén
vigyázásra int. Az újjászületettekről, mint a világosság fiairól szól, akiket
az a nap nem ér majd váratlanul. A békesség és biztonság emlegetése hasonlít
Jézus Krisztus beszédének arra a részére, amikor Noé napjairól beszélt. Ettek,
ittak, adtak vettek… semmit nem vettek észre.
„Tudom a te dolgaidat, hogy az a neved, hogy élsz, és halott
vagy. Vigyázz, és erősítsd meg a többieket, a kik haló félben vannak; mert nem
találtam a te cselekedeteidet Isten előtt teljeseknek. Megemlékezzél azért,
hogyan vetted és hallottad; és tartsd meg, és térj meg. Hogyha tehát nem
vigyázol, elmegyek hozzád, mint a tolvaj, és nem tudod, mely órában megyek
hozzád.” (Jel 3, 1-3)
Ez az Igeszakasz csak valószínűsíthető, hogy az Úr napjáról
szól, hiszen mint írtuk az egy folyamat. De miután ez az Igeszakasz nem kötődik
egyetlen kiemelkedő eseményhez sem, csupán egy instrukciót és a
továbbiakban általános figyelmeztetést tartalmaz, ezért részletes
elemzésébe nem bocsátkozunk.
„A hatodik angyal is kitölté az ő poharát a nagy folyóvízre,
az Eufrátesre; és kiszárada annak vize, hogy a napkelet felől jövő királyoknak
út készíttessék. És láték a sárkány szájából és a fenevad szájából és a hamis
próféta szájából három tisztátalan lelket kijőni, a békákhoz hasonlókat; Mert
ördögi lelkek azok, a kik jeleket tesznek; a kik elmennek a földnek és az egész
világnak királyaihoz, hogy egybe gyűjtsék azokat a mindenható Isten ama nagy
napjának viadalára. (Imé eljövök, mint a tolvaj. Boldog, a ki vigyáz és őrzi az
ő ruháit, hogy mezítelenen ne járjon, és meg ne lássák az ő rútságát.)
Egybegyűjték azért őket a helyre, a melyet zsidóul Armageddonnak
neveznek.” (Jel 16, 12-16)
Ez az Igeszakasz kifejezetten Úr napjáról szól, viszont
szintén nem egy kiemelkedő eseményhez kapcsolódik, ezért ennek az Igeszakasznak
a részletes elemzésébe sem bocsátkozunk. Annyit megemlítünk, hogy a nagy
nyomorúságbeli hitetlenek részére szól a figyelmeztetés, figyelmüket
ráirányítva arra, hogy „… eljövök, mint a tolvaj”, utalva ezzel az Úr
Jézus Krisztus dicsőséges és számukra váratlan eljövetelére. (Csak
érdekességként írjuk le, hogy a nagy nyomorúság alatt sokan kutatják majd a
Szentírást. Dániel könyvében olvashatjuk, hogy „… Dániel, zárd be e
beszédeket, és pecsételd be a könyvet a végső időig: tudakozzák majd sokan, és
nagyobbá lesz a tudás.” /Dán 12, 4/) Az Igeszakasz egyben kitartásra és
éberségre szólítja fel a nyomorúságbeli keresztényeket. Ekkor viszont a
Gyülekezet már nincs itt a földön, mint azt a korábbiakban már bizonyítottuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!