Az elmúlt másfél évszázadban bukkantak fel és erősödtek meg
azok a tanok, miszerint a keresztyénségnek a szombati napot kellene a vasárnap
helyett olyan pihenőnapként elfogadnia és megtartania, amelyen a Teremtő Istent
helyezi gondolatai középpontjába, e napon Őróla emlékezik meg, hiszen erről
maga a Teremtő rendelkezett így. E zavarkeltést egy keresztyén körökben
viszonylag jól ismert felekezet működése gerjeszti, akik éppen ezzel a
tévtanításukkal különülnek el a többi felekezettől. A köznyelv szombatistákként
ismeri őket, de hivatalosan ők az adventisták. Az úgynevezett „hetedik napot
ünneplő adventisták” írásba foglalt hitelvei köntörfalazás nélkül
kinyilvánítják e nap kiemelt jelentőségét. Ennek a napnak megtartását
megszentelődésünk jelének, Isten iránti hűségünk zálogának tekintik.
Felekezetük egyetlen hívőt sem hajlandó anélkül megkeresztelni, hogy ne vallaná
sajátos hittételüket, ez annyit jelent, hogy számukra az üdvösséghez nem
elegendő az Úr Jézus Krisztus nevébe és a kereszten elvégzett megváltásba
vetett hit, hanem az üdvösség a szombat megtartásával kiegészítve, csak azzal
együtt érhető el. Gyakorlatilag, aki nem tartja meg a szombatot, az nem
üdvözül. Nem érezzük feladatunknak e felekezet szóban forgó hittételét
sorról-sorra cáfolni, vagy e hittétel kialakulásának gyökereit kutatni, viszont
fontosnak tartjuk, hogy e kérdésben egy – mindvégig a Szentírás kijelentéseihez
igazodó – olyan tanítást tegyünk le a bizonytalankodók elé, amely megfelelő
segítséget jelenthet számukra az eligazodásban.
Lapozzunk a Bibliában Mózes első könyvéhez! Csatlakozzunk
ahhoz a részhez, amikor Isten – hat nap alatt – már elvégezte a teremtés
munkáját!
„És elvégezteték az ég és a föld, és azoknak minden serege.
Mikor pedig elvégezé Isten hetednapon az ő munkáját, a melyet alkotott vala,
megszűnék a hetedik napon minden munkájától, a melyet alkotott vala. És megáldá
Isten a hetedik napot, és megszentelé azt; mivelhogy azon szűnt vala meg minden
munkájától, melyet teremtve szerzett vala Isten.” (1 Móz 2, 1-3)
Mint olvashattuk, a Teremtő Isten megpihent a hetedik napon,
megáldotta és megszentelte, kegyessé, elkülönítetté tette pihenőnapját,
megkülönböztette azt a többitől. Ha az idézett Ige előtti vagy utáni
szövegkörnyezetet is tanulmányozzuk, akkor sem találunk, még csak utalást sem
arra, hogy e napról úgy rendelkezett volna Isten, hogy e nap az emberek körében
is valamiféle megkülönböztetett nap legyen. Aki azt állítja, hogy Isten a
szombatot „minden ember számára a teremtés emlékeztetőjeként alapította” (lásd
adv. Hitelvek!), az nem mond igazat. Teremtő Istenünk e napon megpihent, és
semmiféle emlékeztető napot nem alapított az emberiség számára. Ha ez mégis így
történt volna, bizonyára közölte volna az erről szóló rendelkezését az
„emberiséggel”, bizonyára szólt volna erről édenbeli ősszüleinknek, hiszen
rajtuk kívül ki más adhatta volna tovább rendelkezéseit.
A szombatnap kérdése a Biblia szerint mintegy két és félezer
évvel később került csupán újra a figyelem középpontjába. Az Édenből való
kiűzetés, a gonoszság elterjedése, az özönvíz, Ábrahám, Izsák és Jákób
történetét követően az egyiptomi fogság és kivonulás után, a pusztai vándorlás
idején. Élim és Sínai között a Szín pusztában zúgolódni kezdett Izráel fiainak
egész közössége Mózes és Áron ellen. Azt mondták nekik: Jobb dolgunk volt
Egyiptomban, ott legalább jóllakásig ehettünk. Talán azért hoztatok ki
bennünket onnan, hogy itt haljunk éhen a pusztában? De az Úr azt mondta
Mózesnek:
„… Ímé én esőképen bocsátok néktek kenyeret az égből; menjen
ki azért a nép és szedjen naponként arra a napra valót, hogy megkísértsem:
akar-é az én törvényem szerint járni, vagy nem? A hatodik napon pedig úgy lesz,
hogy mikor elkészítik a mit bevisznek, az kétannyi lesz, mint a mennyit
naponként szedegettek. És monda Mózes és Áron Izráel minden fiainak: Estve
megtudjátok, hogy az Úr hozott ki titeket Égyiptom földéről; Reggel pedig
meglátjátok az Úr dicsőségét; mert meghallotta a ti zúgolódástokat…” (2.
Móz 16, 4-7)
Isten ezekkel a szavakkal tett ígéretet Izráel fiainak arra,
hogy égi mannával táplálja majd őket. Egyúttal próbára is akarta tenni népét,
hogy megláthassák mennyire járnak az Úr törvénye szerint, mennyire
engedelmesek. (Itt jegyezzük meg, hogy a próbákra soha nem Istennek van
szüksége, hiszen Ő mindenkor jól ismeri az ember szívbéli állapotát. Azért adja
a próbákat, hogy a Vele kapcsolatban álló vegye észre, hogy milyen mértékben
gondolkodik, dönt és cselekszik Ura elvárásai szerint.) Tehát – visszatérve az
eredeti gondolatmenethez – hat napon át hullik majd a manna az égből, mindennap
felszedhetnek belőle annyit, amennyi abból a családjuk ellátásához az adott
napra szükséges. Másnapra nem hagyhatnak, mert az addigra megromlik. Kivétel a
hatodik nap, mert akkor dupla mennyiséget is bevihetnek anélkül, hogy
megromlana. Szedjenek is fel belőle dupla mennyiséget, mert a hetedik napon nem
hullik ez az égi kenyér. Ezen a napon ne is próbálkozzanak gyűjteni belőle!
Mózes úgy magyarázta el ezt a népnek, hogy a hetedik nap a nyugalom ideje lesz,
az Úr szent szombatja. (Szombatnap, a héber sabbat /görögül sabbaton/ azt
jelenti a munkát abbahagyni, pihenni.)
Isten áldása legyen az áhítatok
olvasóin.
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!