Úgy tűnik, hogy a történet Ézsauról szól, mi ennek ellenére
szeretnénk most a figyelmet mégis inkább Jákób személyére terelni. Amikor
testvére a mezőről fáradtan hazatérve enni kért az általa imént elkészített
ételből, Jákób azt mondta neki, hogy adok, de csak az elsőszülöttségedért
cserébe. Mennyi minden mást is mondhatott volna! Elutasíthatta volna a kérést
azzal, hogy nem számítottam rád, hármunknak megfelelő mennyiséget főztem
csupán, vagy: még forró, várj egy kicsit, esetleg még most fő a hús, majd csak
utána eszünk, vagy: megkérdezem apámat, hogy máris eszünk-e, vagy csak estefelé…
Kedvező feleletet is adhatott volna. De felettébb gyanús, hogy azonnal azt
mondta: „… Add el hát nékem azonnal a te elsőszülöttségedet.” Ez csak úgy
fordulhatott elő, hogy Jákób már készült erre a találkozásra, már régóta
fontolgathatta, hogyha egyszer hazajön a testvére, ő beszél majd vele, hogy mit
kérne cserébe az elsőszülöttségi jogáért, mert neki az kellene. Meg különben
is, Ézsau elsőszülöttsége nem lehet olyan erős jog, hiszen ők ikrek, és Ézsau
percekkel előbb születhetett csupán. Talán még ennyi korkülönbség sincs
közöttük, mivel Jákób „… kezével Ézsaú sarkába fogódzva” jött a világra, tehát
azt is mondhatnánk, hogy egyszerre születtek, együtt jöttek elő. Mindenesetre
úgy tűnik, hogy Jákób már régóta szerette volna ezt a jogot megszerezni, valószínűleg
ezen gondolkodott nap mint nap, és amikor egyszer csak elébe toppant fáradtan
és éhesen Ézsau, és enni kért, azonnal kitörtek gondolatai. Szinte
ellentmondást sem tűrően, talán köszönés helyett mondta Ézsaunak Jákób: „… Add
el hát nékem azonnal a te elsőszülöttségedet.”
Mi volt ez az elsőszülöttségi jog, miért ragaszkodhatott
ennek megszerzéséhez Jákób, és tulajdonképpen miről mondott le oly könnyedén,
egy tál lencséért Ézsau?
Az elsőszülöttségi jog eredetét nem ismerjük. Mivel Ábrahám
Mezopotámiából származott, de bejárta szinte a termékeny félholdként is
nevezett közel-keleti vidéket egészen Egyiptomig, valószínűleg e vidékek
egyikéről hozta magával ezt a családjogi törvényt. Maga az elsőszülöttségi jog
végtelen egyszerű volt, és lényegében a legidősebb fiú utód, azaz a legkorábban
született fiúgyermek számára biztosított bizonyos előjogokat a többi, később
született testvéreivel szemben. Amikor az elsőszülött felnőtt férfiúvá lett, az
apa távollétében családfői rangra emelkedett, tehát midazokat a jogokat élvezte
és gyakorolhatta, amik egy családban az apát illették. Minden vitás kérdésben ő
dönthetett, de hatalma kiterjedt a család vagyoni helyzetének alakítására,
változtatására is, tehát földet vehetett, földet adhatott el, de ha úgy látta jónak
akár testvéreit is odaadhatta dolgozni más gazdához. Az apa távollétében ő
felelt mindenért. Az elsőszülöttet dupla rész illette meg a családi vagyonból,
amikor az apa felosztotta azt gyermekei között, akár azok családalapításakor,
esetleg idős korában az örökség megállapítása céljából. Ha a családfő
rendelkezés nélkül halt meg, az elsőszülött fiúnak akkor is kétszer annyi rész
járt az örökségből, mint bármelyik testvérének. Az elsőszülött joga volt
továbbá, hogy a családfő akadályoztatása (távollét, betegség, halál) esetén ő
legyen a család papja. Ő mutassa be a hálaáldozatokat, a bűnért való
áldozatokat, engesztelést kérjen családja, esetleg testvérei bűneiért, áldást
kérjen a rábízottakra, egyszóval az ő feladata és lehetősége volt (a zsidó
kultúrában), hogy képviselje a családot a Mindenható Isten előtt. Az
elsőszülött tehát az Úr előtt állt, az Ő papja volt, az Övé volt.
Mindezek a rendelkezések a társadalmi és vallási törvények
szintjére emelkedtek, amikor az erre vonatkozó utasításokat megkapta Mózes, a
zsidó nép vezetője, Istentől a Sínai hegyen. Annyira erős joggá lett az
elsőszülöttségről szóló törvény, hogy Isten minden elsőszülöttet eleve
sajátjának tulajdonított. (Saját igazságrendszerében már korábban is, legyen az
ember vagy állat.) Ezért vette el az összes elsőszülöttet, mint Őt megillető
részt például a bálványimádó Egyiptomban a tizedik csapás alkalmával. Mózes 4.
könyvében ez áll:
„És monda az Úr Mózesnek: Számláld meg Izráel fiainak minden
finemű elsőszülöttét, egy hónapostól fogva és feljebb, és pedig névszerint
számláld meg őket… Megszámlálá azért Mózes, a mint parancsolta vala néki
az Úr, Izráel fiainak minden elsőszülöttét… És szóla az Úr Mózesnek, mondván:
Válaszd a lévitákat az Izráel fiai közül való minden elsőszülött helyett… és legyenek
enyéim a léviták. Én vagyok az Úr.” (4. Móz 3, 40, 42, és 44-45)
„… Izráelnek elsőszülöttei helyett vettem
őket magamnak. Mert enyém minden elsőszülött Izráel fiai között, emberből és
baromból; a naptól fogva, hogy megöltem minden elsőszülöttet Égyiptom földén,
magamnak szenteltem azokat. A lévitákat pedig minden elsőszülött helyett vettem
magamnak Izráel fiai között.” (4. Móz 8, 16-18)
E döntés alapján tehát a léviták lettek a papok az Isten
előtti dolgokban és szolgálatokban, a többi izráeli törzs elsőszülött férfiai
helyett.
Az elsőszülöttség alapján követték a fiak az apákat a
királyi trónon (pld: 2. Krón 21, 1-3). Istennek hatalmában áll, hogy olyannak
is adományozzon elsőszülöttségi jogot, akit ez különben nem illetne meg. Így
kapott elsőszülöttségi címet Dávid annak ellenére, hogy valójában Isainak nem ő
volt az elsőszülött fia.
„Megtaláltam Dávidot, az én szolgámat; szent olajommal
kentem fel őt, A kivel állandóan vele lesz az én kezem, sőt az én karom erősíti
meg őt… Ő így szólít engem: Atyám vagy te; én Istenem és szabadításom
kősziklája! Én meg elsőszülöttemmé teszem őt...” (89. Zs 21-22,
27-28)
Az Úr Jézus Krisztusról is, mint elsőszülöttről szól a
Szentlélek több helyen is a Bibliában:
„… mikor behozza az ő elsőszülöttét a világba, így szól: És
imádják őt az Istennek minden angyalai.” (Zsid 1, 6)
„Mert a kiket eleve ismert, eleve el is rendelte, hogy azok
az ő Fia ábrázatához hasonlatosak legyenek, hogy ő legyen elsőszülött sok
atyafi között.” (Róm 8, 29)
„Kegyelem néktek és békesség attól, a ki van, a ki vala és a
ki eljövendő; és a hét lélektől, a mely az ő királyiszéke előtt van, És a Jézus
Krisztustól, a ki a hű tanúbizonyság, a halottak közül az elsőszülött, és a
föld királyainak fejedelme. Annak, a ki minket szeretett, és megmosott
bennünket a mi bűneinkből az ő vére által, És tett minket királyokká és papokká
az ő Istenének és Atyjának: annak dicsőség és hatalom mind örökkön örökké!
Ámen.” (Jel 1, 4-6)
Ha az Úr Jézus Krisztus az elsőszülött
Isten rendje szerint, akkor belátható, hogy az Atya távollétében, az Atya
„házanépe” fölött most jogosan az Övé minden hatalom, és belátható, hogy
jogosan dupla a jussa (menny és Föld), és az elsőszülöttség okán
elvitathatatlan a joga ahhoz, hogy Ő legyen az a személy, aki egyben áldozatot
bemutató és közbenjáró papunk is a Mindenható Atya-Isten előtt. Ráadásul olyan
felmérhetetlen hatalommal rendelkező főpapunk Ő, hogy arra is lehetősége van,
hogy minket szent királyi papsággá maga mellé fogadjon.
Folytatás holnap
Isten gazdag áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!