A MÁSODIK kérdés így hangzott: „… és micsoda jele lesz a te
eljövetelednek?…” Jézus Krisztus a legdrámaibb, legmarkánsabb, „kézzelfogható”
jelként az elragadtatást adta meg. Ebből ismerhetik fel az Övéi, (először
feltámadnak a halottak… Thessz 4, 16), hogy eljött az Úr, illetve, hogy az Úr
jött el, nem más. Ez az esemény kizárólag Őhozzá köthető.
„Akkor ketten lesznek a mezőn; az egyik felvétetik, a másik
ott hagyatik. Két asszony őröl a malomban; az egyik felvétetik, a másik ott
hagyatik.” (Mt 24, 40-41)
„… azon az éjszakán ketten lesznek egy ágyban, az egyik
felvétetik, és a másik elhagyatik.” (Luk 17, 34)
Természetesen részletesen beszélt nekik az előjelekről is.
Jézus Krisztus a válaszában elmondta, hogy ez az eljövetele váratlanul történik
majd, meglepetésszerűen. Ennek a napnak, ennek az órának, eltérően dicsőséges
visszajövetelétől, bár lesznek határozott jelei, de előre kiszámítható, pontos
időpontra mutató jele nem lesz.
„Arról a napról és óráról pedig senki sem tud, az ég
angyalai sem, hanem csak az én Atyám egyedül. A miképen pedig a Noé napjaiban
vala, akképen lesz az ember Fiának eljövetele is. Mert a miképen az özönvíz
előtt való napokban esznek és isznak vala, házasodnak és férjhez mennek vala,
mind ama napig, a melyen Noé a bárkába méne. És nem vesznek vala észre semmit,
mígnem eljöve az özönvíz és mindnyájukat elragadá: akképen lesz az ember Fiának
eljövetele is.” (Mt 24, 36-39)
„Vigyázzatok azért, mert nem tudjátok, mely órában jő el a
ti Uratok. Azt pedig jegyezzétek meg, hogy ha tudná a ház ura, hogy az
éjszakának melyik szakában jő el a tolvaj: vigyázna, és nem engedné, hogy
házába törjön. Azért legyetek készen ti is; mert a mely órában nem gondoljátok,
abban jő el az embernek Fia.” (Mt 24, 42-44)
Miután Jézus Krisztus azt mondta mellételepedett
tanítványainak, hogy: „… nem tudjátok, mely órában jő el a ti Uratok.” –
egyértelműen kijelenthetjük, hogy üzenete mindazokhoz szólt, akik bárhol,
bármely időben Őt Uruknak fogadták vagy fogadják el, tehát szavaival a
jelenlévő tanítványain túl valamennyiünket éberségre szólított fel. Jusson
eszünkbe a fügefa esete! Mindig kell, hogy legyen rajta gyümölcs. Éréstől a
következő érésig. (Mt 21, 18-19) Minden kereszténynek mindig gyümölcsöket kell
teremni, folyamatosan munkában kell lennie. Soha nem szabad meglankadnia,
elaludnia.
„Kicsoda hát a hű és bölcs szolga, a kit az ő ura
gondviselővé tőn az ő házanépén, hogy a maga idejében adjon azoknak eledelt?
Boldog az a szolga, a kit az ő ura, mikor haza jő, ily munkában talál. Bizony
mondom néktek, hogy minden jószága fölött gondviselővé teszi őt. Ha pedig ama
gonosz szolga így szólna az ő szívében: Halogatja még az én uram a
hazajövetelt; És az ő szolgatársait verni kezdené, a részegesekkel pedig enni
és inni kezdene: Megjő annak a szolgának az ura, a mely napon nem várja és a
mely órában nem gondolja, És ketté vágatja őt, és a képmutatók sorsára
juttatja; ott lészen sírás és fogcsikorgatás.” (Mt 24, 45-51)
Jézus Krisztus azt is mondta a tanítványoknak, hogy:
„Akkor hasonlatos lesz a mennyeknek országa ama tíz szűzhöz,
a kik elővevén az ő lámpásaikat, kimenének a vőlegény elé. Öt pedig közülök
eszes vala, és öt bolond. A kik bolondok valának, mikor lámpásaikat elővevék,
nem vivének magukkal olajat; Az eszesek pedig lámpásaikkal együtt olajat
vivének az ő edényeikben. Késvén pedig a vőlegény, mindannyian elszunnyadának
és aluvának. Éjfélkor pedig kiáltás lőn: Ímhol jő a vőlegény! Jőjjetek elébe!
Akkor felkelének mind azok a szűzek, és elkészíték az ő lámpásaikat.” (Mt
25, 1-7)
Válaszolt Jézus Krisztus a tanítványok kérdésére? Hogyan
szólt a kérdés pontosan? „… és micsoda jele lesz a te eljövetelednek?…” De
mennyire, hogy válaszolt! Elmondta, hogy abból tudhatjuk meg, hogy Ő nemsokára
eljön, hogy:
- éhínségek, döghalálok járványok,
földrengések lesznek „mindenfelé”. Tehát ezek az események a vég felé haladva,
mintegy előjelként, egyidőben jelennek meg, mind nagyobb intenzitással és
fokozódó gyakorisággal. (Napjainkban.)
- az emberek esznek, isznak,
házasodnak, férjhez mennek, élik hétköznapi életüket, mint Noé napjaiban. „És
nem vesznek vala észre semmit,…” Amíg Noé a bárka építésével foglalkozott,
nyilván elmondta az embereknek, hogy miért építi azt, addig az újjászületett
keresztények Isten országa építésén fáradoznak megtérésre hívogatva az
embereket. „És nem vesznek vala észre semmit,…” Az Istenhittől való tömeges
elszakadást, az Isten dolgai iránt való érdeklődés teljes hiányát adja meg
tehát eljövetelének másik előjeléül Jézus Krisztus. Lukács
evangéliumában (Luk 18, 8) ezt kérdezi: „… az embernek Fia mikor
eljő,… talál-é hitet e földön?” (Napjainkban.)
- újabb előjel: a hívők
elbizonytalanodnak, miután késik az Uruk. Lassanként felhagynak a világtól való
elfordulásukkal, visszaaraszolnak a hitetlenek szokásaihoz. Még rosszabb, hogy
egymás hitét, szolgálatát, hitbeli látását, esetenként állhatatosságát kezdik
bírálgatni, marcangolni. „És az ő szolgatársait verni kezdené,…” (Napjainkban.)
- „akkor” – mondta Jézus Krisztus
tovább sorolva az eljövetelére utaló előjeleket – sokan vallják majd magukat
kereszténynek, de egy részüknek nincs olaj a lámpásában, nincs bennük
Szentlélek (ők a bolond szüzek). Ők nem láthatják meg Isten országát, nem
mehetnek be amikor megjön a vőlegény, amikor eljön az Övéiért (az okos
szüzekért) az Úr Jézus Krisztus. Az okos szüzek tehát az újjászületett
keresztények, a bolondok pedig azok az álkeresztények, látszatkeresztények,
akik bár igaz kereszténynek mutatták magukat, de valójában soha nem voltak
igazán kíváncsiak a vőlegényre. Róluk írja Pál apostol: „Kiknél megvan a
kegyességnek látszata, de megtagadják annak erejét…” (2. Tim 3, 5)
Megtagadták a Szentlelket, megtartóztatták magukat a Szentlélektől, semmibe
vették, káro-molták. (Napjainkban.)
- „akkor” a hosszú várakozástól még
az igazak, az újjászületett keresztények is „elalszanak”, de a Szentlélek
kiáltására azonnal megelevenednek. (Napjainkban.) Jó ha tudjuk, hogy az
újjászületéskor történő Szentlélekkel való egyszeri betöltekezés csak arra
elegendő egy hívő számára, hogy elkerülje a kárhozatot. Fontos, hogy esetenként
újra és újra megteljen Szentlélekkel (Ef 5, 18, 2. Tim 1, 6), hogy elejét vegye
a csüggedésnek, hogy megértse az Írásokat, hogy mindjobban megszentelődhessen,
hogy időben felismerhesse az ellenség csapdáit, hogy megfelelő gyümölcsöket
teremhessen, hogy lagymatag kereszténnyé ne váljon, azaz „el ne aludjon”. Szép
dolog ha időben felébred, de az alvással eltöltött, eltékozolt idő már többé
nem jön vissza.
És hogy eljött az Úr, annak pedig az lesz a jele, hogy
„akkor” egyes személyek eltűnnek, elragadtatnak, tehát felvétetik a
Gyülekezet. (reményeink szerint: napjainkban.)
Úgy gondoljuk sok és elégséges jelét adta eljövetelének
Jézus Krisztus. A tíz szűz példája annyira közismert, hogy nem is folytatjuk az
ismertetését, véleményünk szerint a lényeget már kiemeltük belőle.
Jézus Krisztus viszont egy újabb példázattal folytatta
tanítását:
„Mert épen úgy van ez, mint az az ember, a ki útra akarván
kelni, eléhívatá az ő szolgáit, és a mije volt, átadá nékik. És ada az egyiknek
öt tálentomot, a másiknak kettőt, a harmadiknak pedig egyet, kinek-kinek az ő
erejéhez képest; és azonnal útra kele. Elmenvén pedig a ki az öt tálentomot
kapta vala, kereskedék azokkal, és szerze más öt tálentomot. Azonképen a kié a
kettő vala, az is más kettőt nyere. A ki pedig az egyet kapta vala, elmenvén,
elásá azt a földbe, és elrejté az ő urának pénzét. Sok idő múlva pedig megjöve
ama szolgáknak ura, és számot vete velök.” (Mt 25, 14-19)
Mielőtt továbbhaladnánk, térjünk ki egy gondolat erejéig
arra, hogy miért kaptak egymástól eltérő mennyiségű pénzt a szolgák, miben
különböztette meg őket egymástól az uruk? Így olvastuk: „… átadá nékik…
kinek-kinek az ő erejéhez képest”. Az új ford. Biblia ezt így fordítja: „…
kinek-kinek képessége szerint”. Az eredeti görög szövegből viszont így is
fordítható: „… kinek-kinek a lehetősége szerint”. Valamennyi fordítás hibátlan,
mi azonban a harmadik fordítást tartjuk leginkább alkalmasnak ahhoz, hogy a
példázatban meghúzódó lényeget megértsük. Olvassuk tovább!
„És előjövén a ki az öt tálentomot kapta vala, hoza más öt
tálentomot, mondván: Uram, öt tálentomot adtál vala nékem; ímé más öt
tálentomot nyertem azokon. Az ő ura pedig monda néki: Jól vagyon jó és hű
szolgám, kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután; menj be a te uradnak örömébe.
Előjövén pedig az is, a ki a két tálentomot kapta vala, monda: Uram, két
tálentomot adtál volt nékem; ímé más két tálentomot nyertem azokon. Monda néki
az ő ura: Jól vagyon jó és hű szolgám, kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután;
menj be a te uradnak örömébe.” (Mt 25, 20-23)
Hármuk közül az első két szolgát megdicsérte az ura, mint
olvashattuk, ugyanazokkal a dicsérő szavakkal, sőt ugyanazzal a jutalommal
illette mindkettőt függetlenül attól, hogy távollétében nem egyenlő mértékben
gazdagították őt. (Hiszen ő is tudta, hogy valami miatt nem voltak azonosak a
lehetőségeik.) Ha tovább olvasnánk a példázatot, megtudhatnánk, hogy a harmadik
szolga feddést kapott, mivel nem forgatta a rábízott pénzt, hanem elrejtette,
így semmi haszna nem származott belőle urának.
„Gyertyát sem azért gyújtanak, hogy a véka alá, hanem hogy a gyertyatartóba tegyék és fényljék mindazoknak, a kik a házban vannak.” (Mt 5, 15)
„Gyertyát sem azért gyújtanak, hogy a véka alá, hanem hogy a gyertyatartóba tegyék és fényljék mindazoknak, a kik a házban vannak.” (Mt 5, 15)
Tanításában rámutatott Jézus Krisztus, hogy eljövetelekor
valamennyi szolgája elbírálásánál az egyetlen szempont a hűség lesz. Hogyan
bánt, mennyire hűségesen a rábízott értékekkel, hogyan „forgatta” azt, mennyire
volt Ura hasznára? Mit tett az ajándékba kapott hittel, a kapott ajándékokkal
és áldásokkal, a reábízott evangéliummal, hogyan élt a lehetőségeivel? Aki
hűséges volt, ahhoz így szólt példázatbeli ura: „… menj be a te uradnak
örömébe.” A haszontalan szolgáról viszont így rendelkezett:
„Vegyétek el azért tőle a tálentomot, és adjátok annak, a
kinek tíz tálentoma van. Mert mindenkinek, a kinek van, adatik, és
megszaporíttatik; a kinek pedig nincsen, attól az is elvétetik, a mije van. És
a haszontalan szolgát vessétek a külső sötétségre; ott lészen sírás és
fogcsikorgatás.” (Mt 25, 28-30)
Ezekkel a fenti példázatokkal azt kívánta bemutatni Jézus
Krisztus, hogy az Ő eljövetelét megelőzően milyen állapotban lesznek azok, akik
Őt vallják Uruknak. Mint láttuk, „akkor” lesznek hűséges és kevésbé hűséges
szolgák, lesznek jó szolgák és elvilágiasodott, egymást kritizáló szolgák,
lesznek Szentlélekkel betöltekezett és Szentlélek nélkül élő szolgák, lesznek
akik (évszázadokon át aludtak, de) a legsötétebb időben meghallják a közeledő
vőlegényről szóló figyelmeztetést és igyekeznek folyamatosan megtelni
Szentlélekkel, azonnal rendbe hozzák lámpásaikat, hogy tisztán láthassák a
vőlegényt és a bemenetelre méltók legyenek. Ha egyéb dolgok mellett keresztény köreinkben ilyen állapotokat vélünk felfedezni, az annak a jele már, hogy hamar
eljön az Úr Jézus Krisztus. És mi éppen ilyen állapotokat látunk, ezért
hirdetjük mindenfelé az Úr Jézus Krisztus közeli, Gyülekezetéért való eljöttét.
Neked is.
Ha átgondoljuk Jézus Krisztusnak a második kérdésre adott
válaszát megállapíthatjuk, hogy a Gyülekezetéért való eljövetelét egy
„lagymatag”, csendes történelmi közegbe helyezi, amikor, elvilágiasodnak, ásítoznak,
el-elbóbiskolnak az övéi. Hol hallunk itt menekülésről, hegyekbe való futásról,
üldözésről, mártíromságról, égi csapások sorozatáról vagy éppen világot
megrengető evangélizációról? Az Úr Jézus szavait mi kellően erős pillérnek
tartjuk a nagy nyomorúság előtti elragadtatás megértéséhez és annak
tanításához.
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!