Mondani sem kell, hogy sokan annyi mannát szedtek néha, hogy
abból másnapra is maradt, így megromlott, megbüdösödött, és olyanok is akadtak
a népből, nem is kevesen, akik a hetedik napon is kimentek mannát keresni, de
nyilván dolgavégezetlenül tértek haza. Az Úr ekkor ezt mondta Mózesnek:
„… Meddig nem akarjátok megtartani az én parancsolataimat és
törvényeimet? Lássátok meg! az Úr adta néktek a szombatot; azért ád ő néktek
hatodnapon két napra való kenyeret. Maradjatok veszteg, kiki a maga helyén;
senki se menjen ki az ő helyéből a hetedik napon.” (2. Móz 16,
28-29)
Isten mindössze ennek az egy népnek tette lehetővé a
teremtett világban, hogy létfenntartásáért elegendő egy héten mindössze hat
napon át dolgoznia, a hetedik napot, miként a Teremtő Isten, pihenéssel
töltheti. Elvárása lehetett, hogy népe kifejezetten örömmel fogadja majd ezt a
rendelkezést, és ezt a napot nem csupán a munkához való viszonyában különíti el
a hét többi napjától, hanem lelkében is. Ezen a napon hálával gondol majd
Urára, szóba hozza ezt házában, ismerősei, barátai körében, ez a nap, ha nem is
ünnepnap lesz népe körében, de mindenképp az Úrról való megemlékezés napja
lesz, amolyan megkülönböztetett, szent nap lesz a szombat Izráel fiai szemében.
Amikor a Sínai hegyről Isten elküldte Mózessel kőbe vésett
parancsolatait azok között már szerepelt a szombat törvénye.
„Megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed azt. Hat
napon át munkálkodjál, és végezd minden dolgodat; De a hetedik nap az Úrnak a
te Istenednek szombatja: semmi dolgot se tégy azon se magad, se fiad, se
leányod, se szolgád, se szolgálóleányod, se barmod, se
jövevényed, a ki a te kapuidon belől van; Mert hat napon teremté az Úr az eget
és a földet, a tengert és mindent, a mi azokban van, a hetedik napon pedig
megnyugovék. Azért megáldá az Úr a szombat napját, és megszentelé
azt.” (2. Móz 20, 8-11)
Isten részletesen is kifejtette Mózesnek a szombatnappal
kapcsolatos gondolatait:
„Azután szóla az Úr Mózesnek, mondván: Te szólj az Izráel
fiainak, mondván: Az én szombatimat bizony megtartsátok; mert jel az én
közöttem és ti köztetek nemzetségről nemzetségre, hogy megtudjátok, hogy én
vagyok az Úr, a ki titeket megszentellek. Megtartsátok azért a szombatot; mert
szent az ti néktek. A ki azt megrontja, halállal lakoljon. Mert valaki munkát
végez azon, annak lelke írtassék ki az ő népe közül. Hat napon munkálkodjanak,
a hetedik nap pedig a nyugodalomnak szombatja az Úrnak szentelt nap: valaki
szombatnapon munkálkodik, megölettessék. Megtartsák azért az Izráel fiai a
szombatot, megszentelvén a szombatot nemzetségről nemzetségre, örök
szövetségül. Legyen közöttem és az Izráel fiai között örök jel ez; mert hat
napon teremtette az Úr a mennyet és a földet, hetednapon pedig megszünt és
megnyugodott.” (2. Móz 31, 12-17)
Amíg a mannaszedés kapcsán Isten próbának szánta csupán a
hetedik nap pihenőnapként való megtarttatását, immáron törvénybe is fektette,
és jelnek nyilvánította. Jelül lett a szombat az Úr és Izráel között örök
időkre, hogy emlékeztesse Izráel népét arra, hogy el van különítve Isten
számára. (Ez 20, 12) Mi a jel tehát ettől kezdve Isten és szeretett népe
között? A szombatnap. Izráel fiainak ezt a napot, mint a teljes nyugalom napját
kellett megtartani. Nyugalom napja volt ez ember és állat számára, emberséges
gondoskodás az ember szükségleteiről. Aki ezt az ajándékul kapott szent napot
nem tartotta tiszteletben, nem pihenéssel töltötte, azt ki kellett írtani a nép
közül. Hiszen engedetlenségével megszegte a Törvényt. Volt is erre példa. (4.
Móz 15, 32-36)
Az emberiség történelmében újabb ezerötszáz évnek kellett
eltelnie ahhoz, hogy Jézus Krisztus földi ittlétekor, a köré sereglett zsidó
sokaságnak elmondhassa az alábbi szavait:
„… E nemzetség gonosz: jelt kíván, de jel nem adatik néki,
hanem ha Jónás prófétának ama jele; Mert miképen Jónás jelül volt a
Ninivebelieknek, azonképen lesz az embernek Fia is e nemzetségnek. A Délnek
királynéasszonya felkél majd az ítéletkor e nemzetség férfiaival, és
kárhoztatja őket: mert ő eljött a földnek széléről, hogy hallhassa a Salamon
bölcseségét; és ímé nagyobb van itt Salamonnál. Ninive férfiai az ítéletkor
együtt támadnak majd fel e nemzetséggel, és kárhoztatják ezt: mivelhogy ők
megtértek a Jónás prédikálására; és ímé nagyobb van itt Jónásnál.” (Luk
11, 29-32)
Íme, egy újabb jel! Amíg Jónás próféta személye jelül
adatott a niniveieknek, azt mondta Jézus Krisztus, hogy Ő is jelül adatott,
csak Ő nem a niniveiek számára, hanem ennek a nemzedéknek. Azt mondta Jézus
Krisztus, hogy Ő nagyobb Salamonnál. És hogyan magyarázta nagyságát és
küldetését? Azt mondta: „Ninive férfiai az ítéletkor együtt támadnak majd fel e
nemzetséggel, és kárhoztatják ezt: mivelhogy ők megtértek a Jónás
prédikálására; és ímé nagyobb van itt Jónásnál.”
Isten áldása legyen az áhítatok
olvasóin.
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!