Amikor
Ézsau egy tál lencséért odaadta az elsőszülöttségét, nem csupán a családban
való valamikori rendelkezési jogáról mondott le, és nem is csak a dupla
örökségéről, hanem egyben az Isten előtti szent papi mívoltjáról is. Az első
kettőre csak legyintett, hiszen nomád élete állandóan a vadállatok között telt,
folyamatosan az élet és a halál mezsgyéjén járt. Az Istennel pedig – úgy tűnik – nem alakult
ki semmiféle bizalmi kapcsolata. Ézsau a szellemi dolgokkal nem sokat törődött.
Ha Isten megáldja az jó, ha nem áldja meg, az is jó. Nem lobogott benne az a
tűz, ami nagyapját (Ábrahámot) oly kivételessé tette, vagy ami apját (Izsákot)
is olyan nagyra emelte, hogy Isten vele is szövetségre lépett. Nem érdekelte az
sem, hogy a továbbiakban Jákób lép az örökébe, aki esetleg majd előre nem
látható áldások birtokába juthat, és kedves lehet örökre Isten szemében. Ézsau
éhes volt.
Határozottan nem merjük kijelenteni, hogy Jákób nem a
hatalmi pozícióért, vagy a dupla örökség reményében ragaszkodott az
elsőszülöttséghez, hiszen a Biblia nem ad erről semmilyen felvilágosítást.
Mégis úgy gondoljuk, hogy e jogra való törekvése mögött, a hite húzódhatott
meg. Elképzelhető, hogy szívében vágyakozott arra, hogy megmutassa magát
Teremtőjének, hogy kapcsolatot kezdeményezzen vagy ápoljon az Úrral. Ismeretei
is lehettek már e területen, hiszen ő állandóan a szülei között élt,
elkerülhetetlen volt, hogy hallja azok megnyilatkozásait, lássa azok mindennapi
szent életét. Mivel tudjuk, hogy véletlenül, Isten tudta nélkül semmi nem
történik, úgy látjuk, a Mindenható Isten úgy döntött, hogy az áldások vonala ne
Ézsaun keresztül vezessen, hanem inkább az engedelmesebb, ragaszkodóbb jellemű,
szellemileg érzékenyebb, „sátorban lakozó” Jákóbon át.
A történethez tartozik még, hogy egy idő után Jákób (méltón
a nevéhez: csalással) még az atyai áldást is megszerezte magának (1 Móz 27,
27-29), Ézsau ekkor megfogadta, hogy apjuk halála után megöli Jákóbot. Erre
soha nem került sor, mivel Isten mindvégig Jákóbbal volt, és egy küzdelmes
éjszaka után új nevet is adott neki. Ekkor lett Jákóbból (csalóból) Izráel
(Isten harcosa).
Közel négyezer évvel forgattuk vissza az idő kerekét, amikor
visszatekintettünk erre az eseményre. Mi, újszövetségi újjászületett
keresztények nem vagyunk alárendelve az Istentől kapott mózesi törvényeknek.
Ránk nem vonatkozik az elsőszülöttekkel kapcsolatos előírás, így az ezzel
kapcsolatos jogot sem megszerezni, sem eladni vagy átadni nem tudjuk senkinek.
Azt viszont tudjuk, hogy újszövetségi papi mivoltunk eredete az ószövetségi
elsőszülöttségből vezethető le, hiszen – mint olvashattuk – így lett papsága a
zsidó népnek is, így alakult ki a lévita papság Izráelben. Miután Isten nem
változik és számára az Ószövetség egyáltalán nem olyan régmúlt, mint amilyen
távolinak tűnik az a mi számunkra, Isten szemében „elsőszülötti” papság vagyunk
mi is, hiszen csak ebből a körből kerülhet ki mindenkor Isten papsága, azért is
olvashatjuk magunkról a Bibliában a következőket:
„Mert nem járultatok megtapintható hegyhez, és lángoló
tűzhöz, és sűrű homályhoz, és sötétséghez, és szélvészhez, És trombita
harsogásához,… Hanem járultatok Sion hegyéhez, és az élő Istennek
városához, a mennyei Jeruzsálemhez, és az angyalok ezreihez, Az elsőszülöttek
seregéhez és egyházához (Gyülekezetéhez), a kik be vannak írva a
mennyekben, és mindenek bírájához Istenhez, és a tökéletes igazak lelkeihez, És
az újszövetség közbenjárójához Jézushoz…” (Zsid 12, 18-19, és 22-24)
Azt tanítja nekünk a Szentírás, és a ma élő keresztényeknek
figyelemfelkeltésként azt üzeni ez a majd négyezer éves történet is, hogy
vegyük komolyan elhívásunkat, mindenkor álljunk helyt, és soha ne dobjuk oda
könnyelműen testies vágyakért vagy valamiféle világi hívságért a már
megszerzett, vagy ajándékként kapott jogainkat, lehetőségeinket, papságunkat.
„Annakokáért mi is, kiket a bizonyságoknak ily nagy fellege
vesz körül, félretéve minden akadályt és a megkörnyékező bűnt, kitartással
fussuk meg az előttünk levő küzdő tért.Nézvén a hitnek fejedelmére és
bevégezőjére Jézusra, a ki az előtte levő öröm helyett, megvetve a gyalázatot,
keresztet szenvedett, s az Isten királyi székének jobbjára ült… Ne legyen senki
parázna vagy istentelen, mint Ézsau, a ki egy ételért eladta első szülöttségi
jogát. Mert tudjátok, hogy azután is, mikor akarta örökölni az áldást,
megvettetett; mert nem találta meg a megbánás helyét, noha könyhullatással
kereste azt az áldást.” (Zsid 12, 1-2, és 16-17)
Hogyan is gondolhatjuk, hogy a hívő keresztények közül
napjainkban bárki is odaadná a hitét egy tál lencséért? Mi is így gondoltuk
mindaddig, amíg ellenkező tapasztalatokra nem tettünk szert. Szomorú, de a
szemünk előtt történt, hogy egyik megkeresztelkedett, középkorú hívő
asszonytestvérünk, a családi béke kedvéért hitetlen férjével egy alkalommal
elment egy farsangi bálra. A szórakozóhely üzletvezető tulajdonosa felkérte őt
egy táncra, később pedig meglepte az asztalánál egy friss, finom lekváros
fánkkal is. Testvérünknek ez annyira tetszett, hogy előjöttek benne mindazok az
élmények, amiket korábbi életében gyűjtött. Megérezte, hogy ő még nem is
„olyan” öreg, még akár tetszhet is valakinek, még akár jobbra is fordulhatna a
sorsa. Számára egy meleg, porcukros, lekváros fánk volt az az egy tál lencse,
ami elgondolkoztatta, és visszafordulásra csábította őt. Újra elkezdte vörösre
festeni őszülő haját, öltözéke kihívóbbra változott, bál bált követett és többé
nem látogatta a gyülekezeti alkalmakat, gondolatai már teljesen máshol jártak.
Utólag talán hihetetlen, de a farsangi bál előtti gyülekezeti alkalmon éppen
Ézsauról hallhatott Igehirdetést. Ha ez nem a mi kis házi gyülekezetünkben
történt volna, mi is kételkednénk abban, hogy ez tényleg így volt-e.
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok
olvasóin.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!