Térjünk vissza most I. Heródes
Agrippa, Nagy Heródes unokája történetéhez! Hatalmát jórészt származásának
köszönhette, de hozzájárult ahhoz kifejezetten jó politikai érzéke, Rómával
ápolt kapcsolata, és nem utolsósorban keménykezűsége. Mit is mondott az ország
belbiztonságával kapcsolatban? „… az országomon belüli széthúzásokat és
lázadásokat sem tűröm, valamennyi lázadóval, legyen az akár vallási felforgató
is, kegyetlenül leszámolok.” Nem említette, de mi a Bibliából tudjuk róla,
hogy:
„… elkezde kegyetlenkedni
némelyekkel, a gyülekezetből valók közül. Megöleté pedig Jakabot, Jánosnak
testvérét, fegyverrel. És látván, hogy ez tetszik a zsidóknak, föltette
magában, hogy elfogatja Pétert is… Kit el is fogatván, tömlöczbe veté… Heródes
pedig mikor előkérte őt és nem találta (mivel az Úr angyala éjszaka
kiszabadította Pétert), kivallatván az őröket, parancsolá, hogy
kivégeztessenek…” (Apcsel 12, 1-4, és 19)
I. Heródes Agrippa király azzal
sem dicsekedett, hogy az ő nagyapja volt az a személy, aki Betlehem környékén
hatalomféltésből kiirttatott minden kétesztendős, és attól fiatalabb fiúgyermeket
(Mt 2, 16), hogy elpusztítsa Izráel újszülött Messiását, Isten Fiát. De arról
sem számolt be, hogy egyik nagybátyja (Antipás) fejeztette le Keresztelő
Jánost, egyben ez a nagybátyja játszotta Poncius Pilátus kezére Jézus
Krisztust.
„Heródes pedig ellenséges
indulattal vala a tirusiak és sidoniak iránt; de azok egyakarattal eljövének ő
hozzá, és Blástust, a király kamarását megnyervén, békességet kérének,
mivelhogy az ő tartományuk a királyéból élelmeztetik vala. Egy kitűzött napon
pedig Heródes királyi ruhájába felöltözve és székibe ülve nyilvánosan szóla
hozzájuk. A nép pedig felkiálta: Isten szava ez és nem emberé. És azonnal
megveré őt az Úrnak angyala, azért, hogy nem az Istennek adá a dicsőséget; és a
férgektől megemésztetvén, meghala.” (Apcsel 12, 20-23)
Ezekután lássuk, mi történt
Jichák Rabinnal! Hogyan hangzottak utolsó mondatai, amit a bemutatkozáskor
mondott? „Felbecsülhetetlenül nagy eredménynek tartom és egyben álmaim
beteljesülésének, hogy Jasszer Arafat és munkatársam Simon Perez, velem együtt
vehette át 1994-ben a Nobel Békedíjat. Sikerült elhoznom tehát a békét
Izráelnek, munkálkodásom eredményeként végre békességben élhetnek Izráel fiai.”
A rabini külpolitika megítélése
– mint olvashattuk – nem volt egységes Izráelben. Az ellenzéki pártok az
Arafattal történő különféle megállapodásokat még úgy-ahogy elfogadták volna, de
azt, hogy Rabin, cserében a békéért át akarja engedni Szíriának a Golán
fennsíkot, már a teljes jobboldal elutasította. A belpolitikai feszültség
csúcspontján, 1995. november 4-én Rabin Munkapártja kétszázezer fős, hatalmas
békedemonstrációt tartott Tel-Avivban, a rabini politika támogatására. A
gyűlést élőben közvetítette az izraeli köztelevízió is. Néhány órával később mi
magunk is láthattunk részleteket a felvett anyagból.
Az összejövetel végén egy
énekesnő, aki Rabin egyik oldalán állt az emelvényen, a tömeggel együtt
elénekelte azt az Izráel-szerte népszerű Békedalt, amelynek a szövegét még a
dicsőséges Hatnapos Háborúban írta egy elesett fiatal katona mielőtt meghalt
volna, egy fűszállal és saját vérével. Az énekesnő rábírta Rabint, hogy
énekeljen vele ő is, holott élete során Rabin soha nem volt hajlandó mások
előtt énekelni. Az énekesnő Rabin elé tartotta a szöveget, mire Rabin benyúlt a
belső zsebébe, és elővette onnan a dal szövegét. Tehát készült rá, hogy itt és
most, ebben az eufórikus hangulatban ő is énekelni fog. A vérrel írott dal
lényegében arról szól, hogy ne csak beszélj, ne csak „papolj” a békéről, hanem
tégy is érte. A közös éneklés után Rabin, mielőtt lejött volna az emelvényről,
odalépett a mikrofonhoz és csak annyit mondott: Én nemcsak „papolok” nektek a
békéről, meg is fogom azt nektek teremteni. Ezután a miniszterelnök a
gépkocsijához tartott, amikor egy vallási fanatikus több lövéssel megsebesítette.
Néhány órával később Jichák Rabin belehalt sérüléseibe.
Bepillantást kaphattunk három
király életébe, életük egy-egy rövidke szakaszába. Nabukodonozor saját
érdemének tartotta sikereit, öntelt lett és felfuvalkodott. Úgy gondolta tőle
már nincs nagyobb hatalmasság, nincs nagyobb úr, elégedettségében Istennek
hitte már magát. Bár kapott egy álombeli intelmet, de annak kijelentéseit
dölyfösségében félresöpörte, gondolatai máshol jártak. Isten ugyan
megkegyelmezett neki, meghagyta az életét, de csúfosan megalázta. Meg kellett
tanulnia a leckét. Megalázottságban töltött hét évnek kellett eltelnie az
életéből addig, amíg ki tudta mondani: „… én, Nabukodonozor, dicsérem,
magasztalom és dicsőítem a mennyei királyt: mert minden cselekedete igazság, és
az ő utai ítélet, és azokat, a kik kevélységben járnak, megalázhatja.”
I. Heródes Agrippa hasonló
hibába esett, sikerei teljében olyannyira felfuvalkodott, hogy amikor
alattvalói istenné kiáltották ki, a legtermészetesebben fogadta szavaikat,
méltatásukat nem utasította vissza, és a nyilvánosság előtt „… nem az Istennek
adá a dicsőséget; és a férgektől megemésztetvén, meghala.”
A Jelenések könyvében is lesz
egy olyan király (az Antikrisztus, vagy más néven a Fenevad), aki még az iménti
három királytól is magasabbra emeli a székét, beül majd a jeruzsálemi
templomba, és istenként mutogatja magát. (2. Thessz 2, 4) Bizonyára olvastad
már, számára sincs kegyelem. Ő lesz az, „… a kit megemészt az Úr az ő szájának
lehelletével, és megsemmisít az ő megjelenésének feltűnésével.” (2. Thessz 2,
8) Soha ne feledd el Teremtő Istenünk örökérvényű kijelentését:
„Én vagyok az Úr, ez a nevem,
és dicsőségemet másnak nem adom…” (Ézs 42, 8)
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!