Lukács evangéliumában találtunk
egy olyan rövid leírást, amely amellett, hogy cselekményében, történésében
fölöttébb magasztos, egyúttal – ha alaposabban belegondolunk az ott történt
eseménybe – ugyancsak drámai is. Lássuk, miről szól ez a leírás!
„És lőn azokban a napokban,
kiméne (Jézus) a hegyre imádkozni, és az éjszakát az Istenhez való
imádkozásban tölté el. És mikor megvirrada, előszólítá az ő tanítványait és
kiválaszta azok közül tizenkettőt, a kiket apostoloknak is neveze: Simont, a
kit Péternek is neveze, és Andrást, annak testvérét, Jakabot és Jánost, Filepet
és Bertalant, Mátét és Tamást, Jakabot, az Alfeus fiát, és Simont, a ki
Zelotesnek nevezteték, Júdást, a Jakab fiát és Iskariotes
Júdást, a ki árulóvá is lőn.” (Luk 6, 12-16)
Jézus Krisztus az egész
éjszakát imádkozással töltötte, majd virradatkor lejőve a völgybe,
előszólította azokat az embereket, akik tanítványaiként követték Őt. Az
évszakra tekintettel valószínűleg a szabad ég alatt töltötték ők is az
éjszakát. Hányan lehettek vajon? Húszan, ötvenen, százan? Jézus köré
sereglettek, várták, hogy miért ébresztette őket ilyen korán, mit akarhat
mondani. Mivel bővebb leírás nem áll rendelkezésünkre, pusztán a képzeletünkre
hagyatkozhatunk a részletek vonatkozásában. Talán elment előttük Jézus, sorra
találkozott mindegyikükkel a tekintete, némelyiküknek a vállára tette a kezét,
vagy megölelte és kimondta a nevét: Simon. Aztán tovább lépett. Még tovább.
Újabb név: András. És ez mindvégig így történt, amíg ki nem választott
tizenkettőt a tanítványok közül. Az is lehet, hogy gyorsabban történt minden.
Elképzelhető, hogy amikor hívására előjöttek tanítványai, és várakozással telve
elcsendesedtek, Jézus Krisztus egyszerűen felsorolt tizenkét nevet. Azoknak a
személyeknek a nevét sorolta fel, akikről az Atyával történő, egész éjszakán át
tartó imádkozás után döntött (vagy döntöttek együtt) végérvényesen.
Ha a tanítványok még nem is
látták át, hogy milyen hatalmas és magasztos esemény részesei azon a hajnalon,
képzeljük magunkat azok helyébe, akik előtt Jézus Krisztus úgy ment el, hogy az
ő nevüket nem mondta ki, vagy a bejelentett névsorban az ő nevük nem szerepelt.
Ha most mi állnánk ott, és nem bennünket választana, nem bennünket tartana
legalkalmasabbnak, hogy az Ő közvetlen követei, képviselői legyünk, vajon
hogyan élnénk ezt meg? Vajon szólnánk-e, hogy: Engem miért nem választottál ki?
Én miért nem vagyok megfelelő? Én miért nem kellettem? Ők mennyivel különbek
nálam?… Talán legyintenénk, vagy döbbenettel fogadnánk döntését, mondván: Te
bizonyára jobban tudod… Esetleg, lelkünkben sírnánk, netán hangosan is kitörne
belőlünk? Látod, emiatt írtuk már az első mondatban, hogy ez az esemény
nem csak magasztos volt akkor és ott, hanem ugyancsak drámai is.
Ha Jézus Krisztus és a
tanítványok viszonyát vizsgáljuk, megállapíthatjuk, hogy értelmi képességben,
bölcsességben, az Írások és az Isten ismeretében, a küldetéstudatban és nem
utolsó sorban származás tekintetében Jézus Krisztus messze felette állt
tanítványainak. Miután szükségét látta egy idő után annak, hogy legyen egy
olyan szűkebb tanítványi köre, amellyel a továbbiakban minden Isten országával
és saját küldetésével kapcsolatos ismeretet részletesen és bizalmasan
megoszthat, úgy döntött, hogy a tágabb tanítványi köréből, erre a célra
kiválaszt magának tizenkét tanítványt. Megtehette ezt? Ugye, jogunk sincs
megkérdőjelezni. Ez a kiválasztás, ha bizonyos szempontból, különösen a
tanítványok szempontjából nagy jelentőségű is volt, mégis lényegesen kisebb
horderejű volt azokhoz képest, amilyenekről a továbbiakban szó lesz.
Isten ugyanígy hozott és hoz
napjainkban is döntéseket. Gondoljunk csak a mennyek országának, az
univerzumnak, vagy az időnek a teremtésére. Hány és hány döntést kellett
meghoznia addig, amíg minden tökéletesen létrejött. Döntenie kellett olyan
apróságnak tűnő dolgokban is, hogy milyen színű legyen az ember vére, milyen
információkat hordozzon a DNS-e, vagy hányféle állat éljen az Édenben.
Döntései egy része az eleve
elrendelés kategóriába tartozik, ami azt jelenti, hogy bizonyos dolgok felől
úgy döntött előre, hogy még nem is álltak rendelkezésére a döntéshez szükséges,
mérlegelhető információk. Azonnal érthetővé válik, ha arra gondolunk, hogy
Isten például már a világ teremtése előtt meghatározta, hogy a majdan
születendő emberek közül ki az, aki az örök kárhozatban végzi és ki az, aki
üdvözül. Eleve elrendelte az egyének sorsát. A bűnösök sorából hatalmi
döntéssel tehát, előre kiválasztott némelyeket az örök boldogságra, míg mások
számára az örök szenvedést jelölte ki. A továbbiakban Istennek ezekkel, az
emberi életekkel kapcsolatos előre meghozott hatalmi döntéseivel, az eleve
elrendeléssel történő kiválasztással kívánunk foglalkozni, és megkíséreljük
megérteni ezeket.
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!