Tudnunk kell, hogy ebben az
időben zajlottak, éppen Jósiás parancsára, a jeruzsálemi (Salamon által
építtetett) templom renoválási munkálatai. Az építőmunkások egy elfalazott rész
megbontása során néhány könyvtekercset találtak, amelyekről a főpap felismerte,
hogy azok Mózes (törvény-)könyvei. A könyvek tartalmának megismerését követően
így rendelkezett a király alattvalói felé:
„Menjetek el, kérdezzétek meg
az Urat… e könyvnek beszédei felől, a mely megtaláltatott; mert nagy az Úr
haragja, mely felgerjedett ellenünk, mivel a mi atyáink nem engedelmeskedtek e
könyv beszédeinek, hogy cselekedtek volna mindent úgy, a mint megíratott
nékünk… Azt mondja az Úr, Izráel Istene: Mivelhogy e beszédekre, a melyeket
hallottál, Meglágyult a te szíved, és magadat megaláztad az Úr előtt, hallván
azokat, a miket e hely és az ezen helyen lakók ellen szólottam, hogy
pusztulássá és átokká lesznek, és megszaggattad a te ruháidat, és sírtál
előttem; azért én is meghallgattalak, azt mondja az Úr. Azért ímé én téged a te
atyáidhoz gyűjtelek, és a te sírodba békességgel visznek téged, és meg nem
látják a te szemeid azt a nagy veszedelmet, a melyet én e helyre
hozok.” (2. Kir 22, 13, és 18-20)
A király azonnal magához
rendelte Júda és Jeruzsálem véneit, és a templom terén hatalmas tömeg
előtt ismertette a könyvben megírtakat.
„És oda állott a király az
emelvényre, és kötést tőn az Úr előtt, hogy ők az Urat akarják követni, és az ő
parancsolatait, bizonyságtételeit és rendeléseit teljes szívből és lélekből
megőrizni, és beteljesíteni e szövetség beszédeit, a melyek meg vannak írva
abban a könyvben; és ráállott az egész nép a kötésre.” (2. Kir 23,
3)
Ezen a napon felelevenítette,
megújította a zsidó nép a Teremtő Istennel egykoron kötött szövetségét. Nagy
nap volt ez Júda és a király életében!
Jósiás parancsára az Úr
templomából kihordtak és megsemmisítettek minden olyan edényt, amit Baalnak,
Aserának (a korábbi bálványisteneiknek) készítettek. A király parancsára
kiirtották a bálványimádásban segédkező papokat, lerombolták oltáraikat,
magaslataikat, áldozóhelyeiket. Ez lett a sorsa Tófetnek is, annak a Hinnon
völgyében épített áldozóhelynek, ahol esetenként a zsidók emberáldozattal
áldoztak a Moábita Molok (a termékenység istene) bálványnak. (Ennek a helyén
lett később Jeruzsálem szemétdombja.)
Jósiás idejében újították fel a
páskatörvényt is.
„És parancsolt a király az
egész népnek, és monda: Ünnepeljetek páskhát az Úrnak, a ti Istenteknek, a mint
meg van írva e szövetség könyvében; Mert nem szereztetett olyan páskha a birák
idejétől fogva, a kik az Izráelt ítélték, sem pedig az Izráel és a Júda
királyainak minden idejében, Hanem csak Jósiás király tizennyolczadik
esztendejében szereztetett ilyen páskha az Úrnak Jeruzsálemben.” (2. Kir 23,
21-23)
Lerombolták a férfi paráznák
házait, és az Úr háza kapujában álló Napnak szentelt szobrokat. Jósiás
megsemmisíttetett minden olyan épületet és oltárt is, amelyek nem Ábrahám,
Izsák és Jákób Istenét dicsőíttették, amelyeket esetleg a nép körében
köztiszteletnek örvendő elődei készíttettek, legyen az akár Salamon király
is.
„És lerontotta Jósiás a
magaslatok minden házát is, a melyek Samária városaiban voltak, a melyeket az
Izráel királyai csináltak volt, hogy az Urat haragra
ingereljék… És megáldozta a magaslatok összes papjait, a kik ott voltak az
oltárokon… És kivesztette Jósiás király az ördöngösöket (halottidézőket)
és a titokfejtőket (jövendőmondókat), a teráfokat (házibálványokat)
és a bálványokat, és mindazokat az útálatosságokat, a melyek láttattak Júda
földjén és Jeruzsálemben, hogy helyreállítsa a törvény beszédit, a melyek meg
valának írva a könyvben, a melyet Hilkia pap talált meg az Úr házában. Nem is
volt ő hozzá hasonló király ő előtte, a ki úgy megtért volna az Úrhoz teljes
szívéből és teljes lelkéből és teljes erejéből, Mózesnek minden törvénye
szerint; de utána sem támadott hozzá hasonló.” (2. Kir 23, 19-20, és 24-25)
Jósiás harmincegy évig
uralkodott Jeruzsálemben.
„Az ő idejében jött fel
Faraó-Nékó, az égyiptomi király Assiria királya ellen az Eufrátes folyóvize
mellé. És Jósiás király eleibe ment, de az megölte őt Megiddóban, a mint
meglátta őt. És az ő szolgái szekérre tévén őt, halva vitték el Megiddóból és
Jeruzsálembe hozván, eltemeték őt az ő sírboltjába.” (2. Kir 23, 29-30)
Ha Jósiás
király a törvénykönyv megtalálását követően egyszerűen csak kijelentette volna,
hogy ő a továbbiakban a Mindenható Istent fogadja el Urának, és többé nem
tisztelt volna idegen isteneket, nem készített volna faragott képet magának
azokról, hogy leboruljon előttük, nem mondta volna ki hiába az Úr nevét,
megszentelte volna szombatjait, tisztelte volna apját, anyját, nem ölt, nem
paráználkodott, nem lopott, nem tanúskodott volna hamisan a felebarátjáról, és
nem vetett volna szemet annak értékeire, – csupán egy lett volna azok közül a
zsidó emberek közül, akik betartották a törvény előírásait. Csak
feltételezhetjük, hogy Jósiás király mindezekben is jeleskedett, de minden
időkre emlékezetessé mégsem ezek tették, hanem az Isten iránt tanúsított
kiemelkedő szeretete, az Isten akaratának tökéletes megismerésére és
megértésére való törekvése, és mindazok a cselekedetei, amelyekkel kifejezésre
tudta juttatni Istene iránt érzett mély elkötelezettségét és tiszteletét. Képes
volt megszomorodni addigi tudatlanságáért, elődei vétségeiért, bűneiért,
felelősséget érezni népe nyomorúságáért, szembeszállni azokkal az
ellenfeleivel, akik megfelelőnek tartották koruk vallási gyakorlatát, sőt aktív
résztvevői és többnyire haszonélvezői is voltak ezeknek az undorító és Isten
népéhez méltatlan bálványimádó szertartásoknak.
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!