Nyilvánvaló, hogy az emberi
értelem nehezen tud megbarátkozni azzal, hogy Isten néha úgy dönt, ahogy akar,
nem beszéli meg velünk előre elhatározásait, nincs demokratikus szavazás, nincs
indoklás, nem lehetséges Őt egy reggeli TV vitaműsorba behívni, és feltenni
Neki kényes kérdéseket. Sajnos előfordul, hogy Istennek az egyes személyek
sorsával kapcsolatos elhatározásait, hatalomból történő eleve elrendeléseit –
kellő ismeretek híján – még esetenként a keresztények is ki nem mondott
értetlenséggel fogadják, ezek után aligha csodálkozhatunk azon, ha Isten egyes
döntéseit a kívülállók gyakran jogszerűtlennek, sőt egyenesen felháborítónak
tartják. Mert kicsoda „ez az” Isten? Számukra külön ingerlő lehetne – ha
egyáltalán olvasnák, – hogy erről a kérdéskörről mit ír a Biblia.
„Sőt inkább kicsoda vagy te óh
ember, hogy versengsz az Istennel? Avagy mondja-é a készítmény a készítőnek:
Miért csináltál engem így? Avagy nincsen-é a fazekasnak hatalma az agyagon,
hogy ugyanazon gyuradékból némely edényt tisztességre, némelyt pedig
becstelenségre csináljon?” (Róm 9, 20-21)
Mi, újjászületett keresztények
tudjuk, hogy ha nem is tartalmaz a Biblia konkrét és minden részletre kiterjedő
leírást Istenről, lényéről és tulajdonságairól bőven ismerhetünk annyit, hogy
hitre jutásunk után már – a Lélek szerinti gondolkodással – válogatás nélkül
elfogadhassuk valamennyi döntését. Bízva abban, hogy minden határozatának,
ítéletének és cselekedetének alapja a szeretet, amelyhez társul még mindenek
feletti szentsége, bölcsessége, előrelátása, megbízhatósága, és akkor még csak
a legjellemzőbb tulajdonságait emeltük ki. Ha meggondoljuk, hogy személye
egyben örökkévaló, mindenütt jelenlévő, sőt Ő a meghatározó igazság egyedüli
megalkotója és fenntartója is, akkor egyre kézenfekvőbb, hogy nem érdemtelenül
birtokolja a mindenhatóságot, tehát – megismételjük – legalább nekünk,
újjászületett keresztényeknek úgy kell fogadnunk Isten hatalomból meghozott
eleve elrendeléseit, ellentmondást nem tűrő döntéseit és kiválasztási rendjét,
mint Akinek ehhez megkérdőjelezhetetlen jogosultsága van. És minden döntésével
egyet kell értenünk, azokat szívünkben is mindenkor jónak, helyesnek és
fölöttébb igazságosnak kell tartanunk. Akkor is, ha például minket kiválasztott
az üdvösségre, és szeretett anyánkat, apánkat, feleségünket, férjünket vagy
esetleg gyermekünket nem. Hát mekkora dráma ez is!
Pedig minket kiválasztott az
üdvösségre Isten, mégpedig már a világ teremtése előtt (Ef 1, 4), így
természetesen még az előtt, hogy anyától-apától megszülettünk volna. És ezzel a
hatalommal választotta ki az Úr Jézus Krisztus is saját apostolának a zsidó
farizeus fiát, Pált (Apcsel 9, 15), aki addig kegyetlenül üldözte az első
keresztyéneket. Ezzel a hatalommal választotta ki tizenkét tanítványát is, mint
olvashattuk. Később így jellemezte kapcsolatuk alapját (Jn 15, 19):
„… én választottalak ki
magamnak titeket e világból, (azért gyűlöl titeket a világ).”
Jézus Krisztus akár így is
kifejezhette volna magát, hogy: Én különítettelek el titeket magamnak a
többiektől. Vagy így, hogy: Én hívtalak ki titeket közülük, vagy szólítottalak
ki titeket e világ fejedelmének hatalma alól. Vagy én bíztalak meg titeket…
ezzel és ezzel a feladattal. Esetleg, elhívtalak titeket erre és erre a
tevékenységre. Véleményünk szerint bármelyik nyelvtani formula helytállt volna.
Alkalmazkodva viszont a Biblia nyelvhasználatához, hogy jól megérthessük az abban
írottakat, a továbbiakban törekszünk a „választottak” és az „elhívottak”
kifejezéseket a helyén kezelni, tehát egyértelműen rámutatni arra, hogy a
Biblia szerint kik a választottak és kik az elhívottak Isten eleve
elrendeléssel történő kiválasztási rendje szerint. Tapasztalhatjuk majd, hogy
esetenként e két fogalom határozottan más jelentéstartalommal kifejezetten
elválik egymástól, más esetben viszont – és ez is természetes lesz – egy és
ugyanazt fejezi ki. Hogy érzékeljük e két fogalom elkülönülését, idézzünk fel
(egyelőre elemzés nélkül) a Bibliából két ismert Igét! Az elsőt a Jelenések
könyvéből, mégpedig az Úr Jézus Krisztus dicsőséges eljövetelével kapcsolatos
Igék közül: (Az Igéket kivételesen az Új fordítású Bibliából idézzük.)
„… a Bárány… uraknak Ura és
királyoknak Királya és akik vele vannak, azok az elhívottak, a választottak és
hűségesek.” (Jel 17, 14)
A második idézett Ige a királyi
menyegzőről szóló példázat végén található:
„Mert sokan vannak az
elhívottak, de kevesen a választottak.” (Mt 22, 14)
Már a fentiekből is
kikövetkeztethető, de a jobb megértés kedvéért összefoglaljuk, hogy Isten
esetenként az eleve elrendelés (idegen szóval a predesztináció) eszközéhez
nyúl, amely által személyeket, népeket választ ki önmaga számára bizonyos célból,
bizonyos szolgálatokra. Ugyanígy kiválaszthat egy földrajzi helyszínt vagy
épületet is önmaga számára. És Isten eleve elrendeléssel választja ki emberi
teremtményei egy részét is, kifejezetten kegyelemből, az Ővele való örök
együttlétre, vagyis az üdvösségre. Az esetek túlnyomó részében őket nevezi a
Biblia elhívottaknak. Tehát az eleve elrendeléssel történő kiválasztás
történhet egy adott célra vagy szolgálatra, illetve történhet az üdvösségre –
kegyelemből. Foglalkozzunk először a nem kegyelemből, hanem az isteni
szolgálatokra, célokra történt kiválasztottakkal, kiválasztásokkal!
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!