Egy törvénytudó egyszer ezt
kérdezte Jézus Krisztustól:
„Mester, melyik a nagy
parancsolat a törvényben? Jézus pedig monda néki: Szeresd az Urat, a te
Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és
nagy parancsolat.” (Mt 22, 37)
Mózes ötödik könyvében három,
ehhez nagyon hasonló kijelentést is találunk. Amikor Jézus Krisztus válaszolt a
kérdezőnek, akkor e három írott Ige lényegét foglalta egybe.
„Halld Izráel: az Úr, a mi
Istenünk, egy Úr! Szeressed azért az Urat, a te Istenedet
teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből.” (5. Móz 6,
4-5)
„Most pedig, óh Izráel! mit
kíván az Úr, a te Istened tőled? Csak azt, hogy féljed az Urat, a te Istenedet;
hogy minden ő utain járj, és szeresd őt, és tiszteljed az Urat, a te Istenedet
teljes szívedből, és teljes lelkedből.” (5. Móz 10, 12)
„Szeresd azért az Urat, a te
Istenedet, tartsd meg az ő megtartani valóit: rendeléseit, végzéseit és
parancsolatait minden időben.” (5. Móz 11, 1)
Tudjuk, hogy kérdésével a
törvénytudó kísérteni akarta Jézus Krisztust, próbára akarta tenni, vajon
milyen választ kap, hiszen köztudott volt, hogy Isten parancsolatai olyannyira
egyenértékűek voltak, hogy aki csak egy ellen is vétett, az olyan volt, mintha
valamennyi parancsolatot megszegett volna, azaz halálos bűnt követett el. Ha Jézus
Krisztus – több tanú jelenlétében – kiemelt volna egyetlen parancsolatot, ezzel
a többit mintegy alábecsülve, a nem fontos kategóriába sorolva vétkezett volna,
és azonnal bíróság elé állíthatták és elítélhették volna. De amikor ezt mondta:
„… Ez az első és nagy parancsolat” hozzáfűzte, hogy:
„A második pedig hasonlatos
ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat. E két parancsolattól függ az egész
törvény és a próféták.” (Mt 22, 39-40)
Tehát Isten törvényeinek alapja
a szeretet, az Isten iránt tanúsított szeretet és az embertársaink szeretete. A
törvény minden további előírása ezeken nyugszik, ezek megtartásához ad
intelmeket, tanácsokat, bölcs rendelkezéseket. De ne feledjük az első és nagy
parancsolat, mégiscsak az Isten szeretete, miként azt Jézus Krisztus is
megmondta, és meg van írva: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből,
teljes lelkedből és teljes elmédből.”
Vajon élt-e valaha is olyan
valaki, – Isten Fián kívül – akiről elmondható lenne, hogy maradéktalanul
eleget tett ennek az első és nagy parancsolatnak? Találunk-e leírást ilyen
személyről a Bibliában? A Királyok második könyvében a következő
figyelemre méltó, kijelentést olvashatjuk Jósiásról, a Jeremiás próféta
idejében élt Júda-beli királyról:
„Nem is volt ő hozzá hasonló
király ő előtte, a ki úgy megtért volna az Úrhoz teljes szívéből és teljes
lelkéből és teljes erejéből, Mózesnek minden törvénye szerint; de utána sem
támadott hozzá hasonló.” (2. Kir 23, 25)
Tehát az Ige azt állítja, hogy
Jósiás király olyan személy volt, aki úgy tett eleget „az első és legnagyobb”
parancsolatnak, hogy „teljes szívéből és teljes lelkéből és teljes erejéből”
szerette a Mindenható Istent, Ábrahám, Izsák és Jákób Istenét. Miután egy ilyen
személy hite és engedelmessége sok üzenetet hordozhat akár a ma élő
keresztyének számára is, ismerkedjünk meg Jósiás életének azzal a szakaszával,
amikor cselekedeteivel kiérdemelte, hogy személyét az utókor számára is
megkülönböztetett tisztelet övezze.
Jósiás, a zsidó nép
történetének abban az időszakában élt, amikor az ország kettészakadását
követően az északi országrész már mintegy száz éve asszír uralom alatt
sínylődött, a térségben pedig egy új és még hatalmasabb, világuralomra törő
birodalom ébredezett, a babilóniai birodalom. Ugyanebben az időben Egyiptom fáraói
is újabb területek meghódítására készültek, és a térség feletti korlátlan
uralom megszerzését akarták. E nagyhatalmak földrajzi térségében, harcikocsijai
és ostromgépei árnyékában élt, és próbált egyre reménytelenebbül talpon maradni
a déli országrész, a kicsiny Júda. Egyre reménytelenebbül, mivel vezetői
elfordultak Istenüktől, és a nép is régen elfelejtkezett már atyáik Istenéről,
generációk óta nem is hallottak Isten törvényeiről. Itt lépett be a zsidó nép
történetébe Júda új királya Jósiás, akinek a neve azt jelenti: akit az Úr
támogat.
„… Jósiás… harminczegy
esztendeig uralkodott Jeruzsálemben… És kedves dolgot cselekedék az Úr szemei
előtt, és járt az ő atyjának, Dávidnak minden útaiban, és nem tért el sem
jobbra, sem balra. És történt Jósiás király tizennyolczadik esztendejében,
elküldte a király Sáfánt… az íródeákot… Hilkiához, a főpaphoz… És monda Hilkia,
a főpap, Sáfánnak… Megtaláltam a törvénykönyvet az Úr házában. És Hilkia oda
adta a könyvet Sáfánnak, hogy olvassa el azt… És elméne Sáfán… a királyhoz…
mondván: Egy könyvet adott nékem Hilkia pap. És felolvasá azt Sáfán a király
előtt. Mikor pedig hallotta a király a törvény könyvének beszédit, megszaggatá
az ő ruháit.” (2. Kir 22, 1-4, 8-12)
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!