Aki már némi jártasságra tett
szert a Bibliában az tudja, hogy abban számtalan ítéletről esik szó. Ezek
között természetesen vannak ismertebbek, mint például az édeni ítélet, vagy az
utolsó ítélet, és vannak olyanok is, amelyek nem ennyire nyilvánvalóak. Ez
utóbbiakra esetenként csak következtetni tudunk, vagy alaposabb odafigyelést
igényel annak észrevétele, hogy itt bizony most egy ítéletről olvasunk éppen.
Úgy döntöttünk, hogy a sok ítélet közül ebben a tanításunkban mindössze néggyel
foglalkozunk. Ezeket az ítéleteket találtuk olyanoknak, amelyek közvetlenül és
szorosan kapcsolódnak a mindenkori keresztények, így napjaink keresztényei
életéhez is. Az alábbiakban folyamatosan végighaladunk ezeken a Biblia szerinti
ítéleteken, és igyekszünk valamennyihez egy – jobb megértést szolgáló – rövid
kommentárt fűzni, magyarázatot, elemzést adni.
Az első ítélet, amelyről szólni
szeretnénk:
-
a bűnös ember bűneinek Isten által történő
egyszeri megítélése.
Ez az ítélet Jézus Krisztusra
szabatott ki, aki a világ bűneit hordozta. Erre az ítélethozatalra mintegy
kétezer évvel ezelőtt került sor Izráel fővárosában, Jeruzsálemben, amikor és
ahol Isten kimondta az ítéletet saját Fiára. Az ítélet a halál volt, miután az
adott helyen és az adott nap óráiban Jézus Krisztus volt az, aki magára véve az
emberek bűneit, gyakorlatilag egy koncentrált bűnhalmazként volt jelen, és
szolgáltatta ki Önmagát Isten ítéletének. Ez az Isten által Jézus Krisztusra
kimondott ítélet Jézus Krisztus számára a halált, míg a bűnösök számára a
megváltást jelentette, mégpedig olyan egyszeri megváltást, ami után újabb,
bűnökért való isteni ítéletre már soha többé nem kerül sor.
Ő ott és akkor az Isten Báránya
volt, aki hordozta a világ bűneit. A bűnös emberek valamennyi bűnét. Tudjuk,
hogy Isten akarata szerint – a zsidó nép számára adott törvényekből
értesülhetünk erről –, váltságul a bűnért egy ártatlan élettel, egy áldozat
vérével kellett fizetni. Miután saját bűnei miatt az ember soha nem tudott
volna olyan váltságot adni Istennek, ami egyszeri áldozatként örökre igazzá
tudta volna tenni őt Istene előtt, bűneitől soha nem lett volna képes örökre
megszabadulni. Soha nem juthatott volna üdvösségre, sorsa az örök halál, a
kárhozat lett volna. Eljött tehát Jézus Krisztus a mennyei dicsőségéből,
emberformát öltött, hogy Isten Őrajta töltse ki haragját, Őrajta torolja meg a
bűnt, Ő fizessen az életével a bűnökért. Ő legyen azaz ember, aki egymagában
megszemélyesít valamennyi bűnöst, Isten egyszeri alkalommal Őbenne ítélje meg
az emberek bűneit. A Filippiekhez írt levélben Jézus Krisztusról ezt
olvashatjuk:
„A ki, mikor Istennek
formájában vala, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy ő az Istennel
egyenlő, Hanem önmagát megüresíté, szolgai formát vévén föl, emberekhez
hasonlóvá lévén; És mikor olyan állapotban találtatott mint ember, megalázta
magát, engedelmes lévén halálig, még pedig a keresztfának haláláig.” (Fil 2,
6-8)
Mivel Jézus Krisztus (Isten
Fia) Isten Bárányaként meghalt a bűnökért, minden bűnös előtt megnyílt a
lehetőség a kárhozat elkerülésére. Minden bűnös előtt megnyílt a lehetőség az
üdvösségre! Amennyiben elfogadja az Úr Jézus Krisztust Megváltó Urának,
Megváltó Istenének. Ha további életútján az Úr Jézus Krisztusba vetett hitben
jár, e világ fejedelme elől az Úr Jézus Krisztusban elrejtve.
„Nincsen azért immár semmi
kárhoztatásuk azoknak, a kik Krisztus Jézusban vannak, kik nem test szerint
járnak, hanem Lélek szerint.” (Róm 8, 1)
„Mert azt, a ki bűnt nem
ismert, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk ő benne.” (2. Kor 5,
21)
Máté evangéliumából tudjuk,
hogy a keresztre feszítést követően a
„… feje fölé illeszték az ő
kárhoztatásának okát (az ellene szóló vádat Új ford.), oda
írván: Ez Jézus, a zsidók királya.” (Mt 27, 37)
Jól érzékelhető, hogy mennyire
nem ismerte fel a világ Jézus Krisztusnak sem a személyét sem a szerepét.
Először is: maga a felirat csak féligazságot tartalmazott. A kereszten függő
személy valóban Jézus volt, de keresztre feszítésekor Ő nem volt Izráel
királya. Földi tartózkodása idején volt olyan alkalom, amikor a nép királlyá
akarta tenni, de ez soha nem következett be, erre a címre soha nem is vágyott,
saját magát soha nem mondta Izráel királyának. Az Ő küldetése ettől – miként
azt láthattuk – lényegesen magasztosabb volt. Másodszor: már az is hibás
szemléletre utalt, hogy a táblát az ellene szóló vád hirdetményeként helyezték
a feje fölé, mert teljesen nyilvánvaló, hogy az ellene szóló valós vád nem a
neve és rangja vagy címe volt.
Hosszú évszázadok óta vádolják
a zsidókat – teljesen indokolatlanul – Jézus Krisztus halálra ítélésével és
megölésével. A vád megfogalmazói „csupán” az alábbiakról feledkeznek meg: Jézus
Krisztust gyakorlatilag három, összességében mondhatni nemzetközi bíróság
ítélte halálra: a zsidó Nagytanács, az Edomiták képviseletében Heródes Antipás,
és Róma képviseletében Poncius Pilátus is. Magát a keresztre feszítést sem a
zsidók hajtották végre, hanem a rómaiak. Mindezek felett áll az a tény, hogy
Jézus Krisztustól senki el nem vehette volna az életét, ha Ő azt önként oda nem
adta volna, illetve tudnunk kell, hogy Jézus Krisztus az Isten határozott
döntése és terve szerint adatott halálra (Apcsel 2, 23).
Istennek, a Jézus Krisztusra
kimondott ítéletében az emberek iránti szeretetét kell látnunk, hiszen nem
hagyta teremtményeit magára, megszánta még bűnös létükre is őket, és saját Fiát
áldozta fel őértük, aki személyes bűn nélkül kellett, hogy bűnné legyen és
meghaljon értünk. Őt kellett Istennek halálra ítélnie, Akiben pedig mindenkor
gyönyörködött, Akiért teremtetett minden, és Aki által teremtetett minden.
„Mert úgy szerette Isten e
világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki, hiszen ő benne, el ne
vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3, 16)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!