Keresztény körökben jól ismert
ez a címben írott fogalom. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egyes
keresztyének, leginkább újjászületésükkor, amikor az Úr Jézus Krisztustól
megkapják a megígért Szentlelket megszólalnak és azt követően tartósan
beszélnek egy általuk addig nem ismert idegen nyelven. E nyelv esetenként mások
számára ismert nyelv lehet, tehát egy jelenleg is beszélt, többek által
használt nyelv, de lehet olyan nyelv is, amely legfeljebb egy távoli földrész
valamely népének kevésbé közismert nyelve. Ezeken kívül az is elképzelhető,
hogy valaki olyan nyelven szólal meg, amely az emberiség körében egyáltalán nem
ismert, sem a régebbi időkben nem volt használatos, sem napjainkban nem az,
sehol a földön. Ez a fajta nyelv vagy egy teljesen új nyelv, amit valóban sehol
nem beszélnek még a tágabb értelemben vett világban sem, vagy az angyalok
nyelve, miként azt Pál apostol írja.
Azzal kezdtük, hogy csak
„egyes” keresztények szólalnak meg ilyen nyelveken, tehát mások nem. Közismert
az is, hogy leginkább az úgynevezett karizmatikus gyülekezeti tagokra jellemző
ez a fajta megnyilvánulás, közöttük viszont ez annyira elterjedt, annyira
általánossá lett, hogy szinte már ez különbözteti meg őket a többi keresztény
gyülekezettől. Különleges megnyilvánulásuk következtében egyesek akár fel is
fuvalkodhatnak, ha pedig ez egy gyülekezet tagjainál tömegszerű, akkor még
káros elkülönülésre, más gyülekezetekkel szembeni magasabbrendűségi érzés
táplálására is módot adhat, ami bizony tovább bonthatja a már úgyis romokban heverő
keresztény egységet.
A fentiek után tekintsük át mit
ír a Biblia a nyelveken szólásról! Nem csupán azokat az Igéket vesszük számba,
ahol teljesen kézzelfoghatóan, egyértelműen a nyelveken szólásról olvashatunk,
hanem mindazokat is, ahol csak következtetni tudunk arra. Mivel az
Ószövetségben még csak utalást sem találtunk témánkra, vizsgálatunkat az
újszövetségi iratok tanulmányozásával végezzük.
Pál apostol leveléből tudjuk,
hogy a nyelveken szólás a Szentlélektől ered, a Szentlélek ajándéka, mégpedig
úgynevezett kegyelmi ajándéka. Nem lehet tehát véletlen, hogy aki megkapja ezt
az ajándékot, szinte kivétel nélkül akkor részesül ebben az ajándékban, amikor
újjászületik, amikor betöltekezik a Szentlélekkel, azaz akkor, amikor elnyerte
a kegyelmet. Talán ezért is kegyelmi ajándékként olvashatunk róla.
„A kegyelmi ajándékokban pedig
különbség van, de ugyanaz a Lélek… Némelyiknek ugyanis bölcseségnek beszéde
adatik a Lélek által; másiknak pedig tudománynak beszéde ugyanazon Lélek
szerint. Egynek hit ugyanazon Lélek által; másnak pedig gyógyítás ajándékai
azon egy Lélek által. Némelyiknek, csodatévő erőknek munkái; némelyiknek meg
prófétálás; némelyiknek pedig lelkeknek megítélése; másiknak nyelvek nemei;
másnak pedig nyelvek magyarázása. De mindezeket egy és ugyanaz a Lélek
cselekszi, osztogatván mindenkinek külön, a mint akarja.” (1 Kor 12, 4,
8-11)
A „nyelvek nemei… nyelvek
magyarázása” kifejezések az újfordítású biblia szerint nyelveken szólást és a
nyelveken szólás magyarázatát jelentik. Tehát mindkettő a Szentlélek kegyelmi
ajándéka. Ezeket az ajándékokat saját belátása szerint osztogatja a Szentlélek
„a mint akarja”, vagyis lesz olyan aki megkapja (ezt kapja ajándékként), és
lesz olyan aki nem.
Annak ellenére, hogy teljesen
egyértelmű, említsük meg, hogy a „nyelvek magyarázata” egy különleges
tolmácsolási készséget jelent, amely szintén ajándék, és az a célja, hogy a
megajándékozott egy akár angyali nyelven beszélő mondatait is érthetővé tudja
tenni mások számára, tehát le tudja fordítani azokat.
Visszatérve az Igeszakaszra
megállapíthatjuk, hogy nem mindenki részesül ebben a nyelveken szólás
ajándékában, hiszen – újra kihangsúlyozzuk – a Szentlélek osztogatja „a mint
akarja”. A „nem” válasz megelőlegezésével Pál apostol fel is veti, hogy vajon
mindenki szól-e nyelveken? (1 Kor 12, 30) Szellemi kiskorúságra utal tehát, ha
valaki ennek az ajándéknak a birtokában felfuvalkodik, mintha saját erejéből
érte volna el azt, holott köztudottan kapta.
„… Mid van ugyanis, a mit nem
kaptál volna? Ha pedig úgy kaptad, mit dicsekedel mintha nem kaptad volna?”(1
Kor 4, 7)
Talán nem szaladunk túl előre
a témánkban, ha azt írjuk, hogy ott és akkor ad ilyen ajándékot a Szentlélek,
ahol, és amikor úgy véli, hogy ez az ajándék haszonnal kamatoztatható a
Gyülekezet, azaz Krisztus Testének építésére. Hiszen minden (Teremtő
Istenünktől való) erő, szolgálat és ajándék akár közvetlenül az Atyától, akár
az Úr Jézus Krisztustól vagy a Szentlélektől kapjuk, ezért az egyetlen célért
adatik, vagyis annak érdekében, hogy minél több ember megmenekülhessen a
kárhozattól, minél több ember üdvözülhessen.
A nyelveken szólásról Márk
evangéliumában olvashatunk először az Újszövetségben. A már feltámadt Jézus
Krisztus néhány szavát örökíti meg alábbi beszámolójában Márk:
„És monda nékik (Jézus
Krisztus): Elmenvén e széles világra, hirdessétek az evangyéliomot minden
teremtésnek. A ki hiszen és megkeresztelkedik, idvezül; a ki pedig nem hiszen,
elkárhozik. Azokat pedig, a kik hisznek, ilyen jelek követik: az én nevemben
ördögöket űznek; új nyelveken szólnak…” (Mk 16, 15-17)
Jézus Krisztus „új nyelveken
szólnak” kijelentése az első Pünkösd alkalmával teljesedett be, amikor a
tanítványokat azóta soha sem tapasztalt módon, hatalmas erővel töltötte be
Jeruzsálemben a Szentlélek. Ők is ezzel a történéssel egyidejűleg szólaltak meg
nyelveken.
„És lőn nagy hirtelenséggel az
égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és eltelé az egész házat, a hol
ülnek vala. És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok
közül. És megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más
nyelveken, a mint a Lélek adta nékik szólniok. Lakoznak vala pedig
Jeruzsálemben zsidók, istenfélő férfiak, minden nép közül, melyek az ég alatt
vannak. Minekutána pedig ez a zúgás lőn, egybegyűle a sokaság és megzavarodék,
mivelhogy mindegyik a maga nyelvén hallá őket szólni. Álmélkodnak pedig
mindnyájan és csodálkoznak vala, mondván egymásnak: Nemde nem Galileusok-é ezek
mindnyájan, a kik szólnak? Mimódon halljuk hát őket, kiki
közülünk a saját nyelvén, a melyben születtünk? Párthusok és médek és elámiták…
Krétaiak és arabok, halljuk a mint szólják a mi nyelvünkön az Istennek
nagyságos dolgait. Álmélkodnak vala pedig mindnyájan és zavarban valának,
egymásnak ezt mondván: Vajjon mi akar ez lennie? Mások pedig csúfolódva
mondának: Édes bortól részegedtek meg. Péter azonban előállván a tizeneggyel,
felemelé szavát, és szóla nékik: Zsidó férfiak és mindnyájan, kik lakoztok
Jeruzsálemben, legyen ez néktek tudtotokra, és vegyétek füleitekbe az én
beszédimet! Mert nem részegek ezek, a mint ti állítjátok; hiszen…” (Apcsel 2,
2-9, 11-15)
„És megtelének mindnyájan Szent
Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken…”- olvashattuk. A Pünkösd ünnepére
érkezett szórványokban élő zsidók és a jeruzsálemiek, akik közül némelyek
ismerték az apostolok egyikét-másikát, megdöbbenéssel tapasztalták, hogy ezek a
Galileából való emberek azokon a nyelveken beszélnek hozzájuk, amelyek az ő
szórványban lévő lakóhelyükön használatosak. Értetlenül állnak a jelenség
előtt, és hamar részegséggel vádolták őket, mint ha ez bármiféle magyarázattal
is szolgálhatott volna a történésekre. Péter apostol Jóel próféta könyvének
segítségével bizonyította számukra, hogy itt nem részegségről, hanem egy
prófécia beteljesedéséről van szó, méghozzá a Szentlélek kitöltetéséről. Péter
ezzel kapcsolatos fejtegetését, mivel nem tartozik szorosan a témánkhoz, most
mellőzzük. Amiről viszont föltétlenül szólni kell az annak a ténynek a
rögzítése, hogy az apostolok valamennyien ismert, bizonyos földrajzi
térségekben közismert nyelveken szólaltak meg, hiszen a valódi meglepetést ez
okozta a hallgatóságnak. És képzeljük el az apostolokat, hogy sajátmagukat
milyen meglepetés érhette, hiszen ők eddig nem ismerték ezeket a nyelveket,
talán egyetlen szót sem tudtak és értettek ezeken az idegen nyelveken.
Csodálkozással tekinthettek egymásra is. Sok idejük viszont aligha maradt az
álmélkodásra, mivel „szolgálatban” voltak. Hiszen ajándékukat is erre a célra
kapták, kimondottan annak érdekében, hogy a kegyelem evangéliuma hirdetésével
alapítsák meg és építsék a Gyülekezetet, azaz Krisztus Testét. A Szentlélek a
legjobb helyen, a legjobb időpontban és a legmegfelelőbb személyeknek adta ezt
az ajándékot. A Bibliában néhány sorral később már olvashatunk is az
eredményről:
„A kik azért örömest vevék az ő
(Péter apostol) beszédét, megkeresztelkedének; és hozzájuk csatlakozék
azon a napon mintegy háromezer lélek.”(Apcsel 2, 41)
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!