"Mert lesz idő, mikor az egészséges tudományt
el nem szenvedik, (amikor az egészséges tanítást nem viselik el, Új
ford.) hanem a saját kívánságaik szerint gyűjtenek magoknak tanítókat, mert
viszket a fülök, És az igazságtól elfordítják az ő fülöket…” (2 Tim 4,
3-4)
Pál apostol, felismerve, hogy a
kereszténységre előbb-utóbb rászabadulnak a hitetlenek soraiból az ördög
tanítói szolgálatába keveredett, ördög által felbérelt hamis tanítók, sőt a
visszafordult keresztények soraiból is jönnek majd a „hitető lelkek” által
leuralt hamis tanítók, és ezek a legveszedelmesebbek, akik immáron újra az
ördögéi, ezért elutazása előtt Milétoszban így figyelmeztette társait:
„Én tudom azt, hogy az én
eltávozásom után jőnek ti közétek gonosz farkasok, kik nem kedveznek a nyájnak.
Sőt ti magatok közül is támadnak férfiak, kik fonák dolgokat beszélnek, hogy a
tanítványokat magok után vonják.”(Apcsel 20, 29-30)
Pál szerint ezek egész házakat
lesznek képesek feldúlni, és nyereségvágyból, „rút nyereség okáért” tanítanak
majd olyan dolgokat, amilyeneket nem kellene. (Tit 1, 11)
„… ezek közül valók azok, a kik
betolakodnak a házakba… Kik mindenkor tanulnak, de az igazság megismerésére
soha el nem juthatnak… ellene állanak az igazságnak; megromlott elméjű, a hitre
nézve nem becsületes emberek. De többre nem mennek: mert esztelenségök
nyilvánvaló lesz mindenek előtt…” (2. Tim 3, 6-9)
A kolossébeli tanítványokat is
féltette és figyelmeztette Pál apostol:
„… valaki titeket rá ne szedjen
hitető beszéddel.” (Kol 2, 4)
Péter apostol szintén
felismerte, hogy máris megjelentek (már az apostoli korszak legelején!) a hamis
tanítók, és az idők során sokan fogják követni őket. Hatalmas ostorozásukról
olvashatunk Péter második levelében:
„… köztetek is lesznek hamis
tanítók, a kik veszedelmes eretnekségeket fognak becsempészni… És sokan fogják
követni azoknak romlottságát; a kik miatt az igazság útja káromoltatni
fog. És a telhetetlenség miatt költött beszédekkel vásárt űznek belőletek…
gyönyörűségnek tartják a naponkénti dobzódást; undokságok és fertelmek, a kik
kéjelegnek az ő csalárdságukban, mikor együtt lakmároznak veletek. A kiknek
szemei paráznasággal telvék, bűnnel telhetetlenek; elhitetik az állhatatlan
lelkeket, szívök gyakorlott a telhetetlenségben, átok gyermekei. A kik
elhagyván az egyenes útat, eltévelyedtek… Ezek víztelen kútfők, széltől
hányatott fellegek, a kiknek a sötétség homálya van fenntartva örökre. Mert
hiábavalóság kevély szavait szólván, testi kívánsággal,
bujálkodással elhitetik azokat, a kik valóban elszakadtak a tévelygésben
élőktől. Szabadságot ígérvén azoknak, holott ők magok a romlottság szolgái…
Mert ha az Úrnak, a megtartó Jézus Krisztusnak megismerése által a világ
fertelmeit elkerülték, de ezekbe ismét belekeveredve legyőzetnek, az ő utolsó
állapotjuk gonoszabbá lett az elsőnél. Mert jobb volna rájok nézve, ha meg sem
ismerték volna az igazság útját, mint hogy megismervén, elpártoljanak a nekik
adott szent parancsolattól. De betelt rajtok az igaz példabeszéd szava…
visszatért… a megmosódott disznó a sárnak fertőjébe.” (2 Pét 2, 1-2, 3,
13-15, és 17-22)
Az Igeszakasz utolsó
mondataiból világosan kitűnik, hogy a hit útjáról visszafordult, gyakran sok
ismerettel rendelkező „keresztények”-ből lett hamis tanítókról szól a
dörgedelem, akik visszafordulásuk következtében már a „hitető lelkek”
foglyai, tanításaikat már a gonosz démonok inspirálják. Mint olvashattuk „… az
ő utolsó állapotjuk gonoszabbá lett az elsőnél.” Számukra a kárhozat,
„… a sötétség homálya van fenntartva örökre.” Ezek mindent megkérdőjelező
csúfolódók, gúnyolódók is lesznek egyben (2. Pét 3, 3-4).
Ebben az ügyben János apostol
sem maradhatott szótlan.
„Fiacskáim, itt az utolsó óra;
és a mint hallottátok, hogy az antikrisztus eljő, így most sok antikrisztus
támadt… Közülünk váltak ki, de nem voltak közülünk valók; mert ha közülünk
valók lettek volna, velünk maradtak volna…” (1 Ján 2, 18-19)
Ez a szó, hogy „antikrisztus” a
Bibliában csak János irataiban fordul elő. Szószerinti fordításban azt jelenti,
hogy Krisztus-ellenes, Ellenkrisztus, de jelentheti az Úr Jézus Krisztus
valamelyik ellenségét, vagy olyasvalakit, aki Krisztus nevét és jogait
birtokolja, nyilván jogellenesen. Már Jézus Krisztus is óvott a hamis
krisztusoktól és a hamis prófétáktól (Mt 24, 24). Ő, ezek minden mértéket
meghaladó megjelenését és kiteljesedését a Fenevadnak, a szentek elragadtatását
követő hétéves uralkodásának idejére tette.
János apostol már némi
támpontot is adott a hamis tanítók felismerésére.
„Szeretteim, ne higyjetek
minden léleknek, hanem próbáljátok meg a lelkeket, ha Istentől vannak-é; mert
sok hamis próféta jött ki a világba. Erről ismerjétek meg az Isten Lelkét:
valamely lélek Jézust testben megjelent Krisztusnak vallja, az Istentől van; És
valamely lélek nem vallja Jézust testben megjelent Krisztusnak, nincsen az
Istentől: és az az antikrisztus lelke, a melyről hallottátok,
hogy eljő; és most e világban van már. Ti az Istentől vagytok fiacskáim, és
legyőztétek azokat; mert nagyobb az, a ki bennetek van, mint az, a ki e
világban van. Azok a világból valók; azért a világ szerint beszélnek, és a
világ hallgat rájok. Mi az Istentől vagyunk: a ki ismeri az Istent, hallgat
reánk, a ki nincsen az Istentől, nem hallgat reánk. Erről ismerjük meg az
igazságnak lelkét és a tévelygésnek lelkét.” (1 Ján 4, 1-6)
János apostol soraiból azt
olvashatjuk ki, hogy a hamis prófétákban, hamis tanítókban a „tévelygés lelke”
hat. Mi eddig ezt Pál szóhasználatával, utólag is elfogadhatóan „hitető
lélek”-nek írtuk, hiszen úgy gondoljuk, hogy tartalmában sem tér el egymástól
különösebben a két szó. Amelyik hitet, az tévelyít is, és fordítva: amelyik
hazugsággal tévelyít, az bizony hitet (hiteget, áltat), félrevezet.
János azt is írta, hogy ezek a
lelkek e világ fejedelmétől (Sátántól) és nem az Istentől vannak, ezért nem is
hallgatnak reánk „… a ki nincsen az Istentől, nem hallgat reánk.” Úgy
is mondhatnánk, hogy aki nem hallgat ránk, abban nyilvánvaló, hogy nem a Szentlélek
lakik, hanem a hitetés, vagy a tévelyítés ördögi gonosz lelke. Jól jegyezzük
meg! Arról ismerjük fel a hamis tanítót, hogy hiába érvelünk neki a Bibliai
Igékkel, nem hallgat ránk, félresöpör bennünket. Egy idő után kerüli a velünk
való találkozást, szóba sem akar állni velünk, nem ad választ leveleinkre… Bár
János apostol – az Igeszakasz első mondatából következtetve – a hamis
prófétákról, tanítókról ír, úgy gondoljuk, hogy sorait és következtetéseinket a
hitetlenekre is vonatkoztathatjuk.
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!