Amikor az ószövetségi
törvényekről hallunk, gyakran csak a „tízparancsolat” jut eszünkbe, pedig a
törvények ettől lényegesen nagyobb területet öleltek fel. A sínai törvények
számtalan egyéb – a zsidó nép vallási és társadalmi életvitelével kapcsolatos –
rendelkezést is tartalmaztak annak érdekében, hogy a választott nép mindenben
meg tudjon felelni Istene elvárásainak. Az Isten bölcsességét visszatükröző
rendelkezések betartásával a zsidó nép azon túlmenően, hogy mindenkor Ábrahám,
Izsák és Jákób Istenének áldásai között élhetett volna, a környezetében élő
népek számára is jó bizonyságul szolgálhatott volna az egyedüli Isten
valóságáról, mindenhatóságáról, dicsőségéről és mindenek feletti gondoskodó
szeretetéről. Sajnos a választott nép egész történelme során csak elvétve, és
akkor is csupán ideig-óráig élt ezzel a lehetőségével, kiváltságos helyzetét
nem ismerte fel, a törvényeket rendre megszegte, sőt úgy tűnik némelyikről az
idők folyamán teljesen meg is feledkezett.
A számtalan humánus társadalmi
törvény közül erre a sorsra jutott a nagy örömünneppel kapcsolatos rendelkezés
is. Az erre vonatkozó parancsolat azért is figyelemre méltó, mivel ismereteink
szerint ez az egyetlen olyan sínai törvény, amelyet kihirdetése óta soha nem
tartott meg a zsidó nép, vagyis a törvény által előírt módon soha nem élt a
benne rejlő lehetőségekkel. Elevenítsük fel ennek a rendkívül emberséges
rendelkezésnek a lényegét Mózes harmadik könyvéből!
„Számlálj… hét
szombat-esztendőt, hétszer hét esztendőt, úgy hogy a hét szombat-esztendőnek
ideje negyvenkilencz esztendő legyen. Akkor fúvasd végig a riadó kürtöt a
hetedik hónapban, a hónap tizedikén; az engesztelés napján fúvasd végig a
kürtöt a ti egész földeteken. És szenteljétek meg az ötvenedik esztendőt, és
hirdessetek szabadságot a földön, annak minden lakójának; kürtölésnek
esztendeje legyen ez néktek, és kapja vissza kiki az ő birtokát, és
térjen vissza kiki az ő nemzetségéhez…” (3. Móz 25, 8-10)
A rendelkezés lényege tehát,
hogy minden ötvenedik évben adassék meg mindenkinek a lehetőség arra, hogy a
saját hibájából, vagy egyéb okok miatt elrontott életét ebben az ötvenedik
évben, a nagy örömünnep alkalmával helyrehozhassa. A Biblia ezt az ötvenedik
évet a kürtölés esztendejének vagy másként a kürtölés, kürtzengés évének
nevezi. Magának az örömünnepnek az engesztelés napjára kellett esnie. Hogyan
szólt az engesztelés napjára vonatkozó előírás?
„Szóla ismét az Úr Mózesnek,
mondván… a hetedik hónapnak tizedikén az engesztelés napja van: szent
gyülekezéstek legyen néktek, és sanyargassátok (tartóztassátok Új
ford.) meg magatokat, és tűzáldozattal áldozzatok az Úrnak. Semmi dolgot ne
végezzetek azon a napon, mert engesztelésnek napja az, hogy engesztelés legyen
érettetek az Úr előtt, a ti Istenetek előtt. Mert ha valaki nem sanyargatja meg
magát ezen a napon, irtassék ki az ő népe közül. És ha valaki valami dolgot
végez ezen a napon, elvesztem az ilyent az ő népe közül. Semmi dolgot ne
végezzetek; örök rendtartás legyen ez nemzetségről nemzetségre minden
lakhelyeteken. Ünnepek ünnepe ez néktek, sanyargassátok meg azért magatokat. A
hónap kilenczedikének estvéjén, egyik estvétől a másik estvéig ünnepeljétek a
ti ünnepeteket.” (3. Móz 26-32)
Mint olvashattuk, maga Izráel
Istene jelentette ki, hogy ez az ünnep a zsidó nép számára az „ünnepek ünnepe”.
Az engesztelés héber kifejezés: betakarást, kiegyenlítést jelent, gyakorlatilag
egy olyan cselekedetet fejez ki, amikor valaki valamilyen jogtalanságért, vagy
sértésért elégtételt ad valamilyen formában. Ha a „sértettet” megelégíti az
engesztelés, azaz elfogadja azt, akkor létrejöhet a felek közötti megbékélés,
vagyis helyreáll a korábbi rend.
A bibliai engesztelés azt
jelenti, hogy Isten előtt az ember (vagy nép) bűnét vérrel (az Ószövetségben
egy hibátlan áldozati állat megölését követően annak vérével) kell betakarni,
tehát egy helyettes áldozat vérének bemutatásával kiegyenlíteni. Amíg az
Ószövetségben minden évben egy alkalommal (az engesztelés ünnepén) Izráel
főpapja ment be az áldozati állat vérével Isten színe elé a szentélybe, bízva
abban, hogy a vérrel engesztelést szerezhet Istennél Izráel bűneire, addig az Újszövetségben
Jézus Krisztus szerezte meg a mindenkori bűnös ember számára az engesztelést,
mégpedig oly módon, hogy egyetlen alkalommal járult csupán az Atya elé, viszont
engesztelésül a bűnösökért kiontott saját vérét tudta bemutatni.
A Zsidókhoz
írt levél szerzője ezt így írta le:
„És nem bakok és tulkok vére
által, hanem az ő tulajdon vére által (vérével Új ford.) ment be
egyszer s mindenkorra a szentélybe, örök váltságot szerezve.” (Zsid 9,
12)
Az engesztelés ünnepe tehát
annak idején Izráel számára a bűnbocsánatot jelentette. Ha a mindenkori főpap
túlélte az Istennel való szellemi találkozást a szentélyben, akkor az azt
jelentette, hogy Isten megbocsátotta népének az egy év alatt felhalmozódott
újabb bűneit, tehát „tiszta lappal” állhatott ismételten Istene előtt. Csak
érdekességként említjük meg, hátha valaki még nem tud erről, a főpap ruhájának
szegélydíszei között azért voltak kicsi aranycsengettyűk is, hogy a jelenlévők
a csengettyűk hangjaiból érzékelhessék a szentélyben tartózkodó főpap minden mozgását.
Ha a csengések tartósan abbamaradtak volna, akkor az azt jelentette volna, hogy
a főpap – Izráel bűnei miatt – nem állhatott meg Isten színe előtt, meg kellett
halnia. A csengettyű hangjait figyelő hallgatóság ebből értesülhetett arról a
szörnyű tényről, hogy Isten nem bocsátotta meg a nép bűneit. (Ilyen esetben a
főpapra előzetesen ráerősített kötéllel húzták volna ki őt a kárpit mögül.) Ez
volt tehát az engesztelés napja, az „ünnepek ünnepe”.
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!