A második ítélet, amelyről
szólni szeretnénk:
- a
hívő önmaga felett kimondott ítélete.
A hívő ember önmaga felett
kimondott ítélete nem a saját útjainak, vagy szokásainak, netán bűneinek
utólagos erkölcsi elítélésére vonatkozik, hanem a hívővé lett ember sokkal
inkább önmaga felett kell, hogy ítéletet mondjon, hogy megengedett (hogyan
engedhetett meg?) önmagának ilyen utakat, szokásokat, bűnöket. Tehát nem
elsődlegesen az általa addig elkövetett bűnök, mint gondolatok vagy
cselekedetek gyakorisága és sokszínűsége miatt kell szégyenkeznie, hanem önmaga
miatt és önmaga előtt, hogy azok elkövetésére hogyan vetemedhetett. Hogyan lehetett
erre képes? Rá kell döbbennie, hogy ő, ha ezt esetleg jól is titkolta mások és
még esetleg saját maga előtt is, mennyire gonosz, aljas és bűnös természetű
volt. Ha önvizsgálata elég mély, meg kell állapítania magáról, hogy ő velejéig
romlott volt, ha esetleg mégis tett volna valami jót, annak a mozgatórúgója,
indítéka – utólag megítélve – ugyancsak tisztességtelen volt. Leginkább csak
arra szolgált, hogy mások előtt jónak állítsa be magát, vagy éppen önmagát
hitesse el, hogy tulajdonképpen ő egy jó szándékú, tisztességes, szeretni
valóan kedves olyan valaki, aki „még a légynek sem tudna ártani.” Azt, hogy
Isten mit tart róla, korántsem érdekelte, sőt eszébe sem jutott.
„A mint meg van írva, hogy
nincsen csak egy igaz is; Nincs, a ki megértse, nincs, a ki keresse az Istent.
Mindnyájan elhajlottak, egyetemben haszontalanokká lettek; nincs, a ki jót
cselekedjék, nincsen csak egy is. Nyitott sír az ő torkuk; nyelvökkel
álnokságot szólnak; áspis (egyiptomi pápaszemes) kígyó mérge van
ajkaik alatt. Szájok telve átkozódással és keserűséggel. Lábaik gyorsak a
vérontásra. Útjaikon romlás és nyomorúság van. És a békességnek útját nem
ismerik. Nincs isteni félelem az ő szemök előtt.” (Róm 3, 10-18)
Úgy gondoljuk, hogy aki
visszatekintve megtérés előtti bűnös életére, utólag nem ilyennek látja magát,
az bizony még kiskorú a hitben, már csak azért is, mivel felülbírálja Istent,
aki az idézett Igeszakaszban teljesen egyértelműen kijelentette, hogy:
„Mindnyájan elhajlottak, egyetemben haszontalanokká lettek; nincs, a ki jót
cselekedjék, nincsen csak egy is.” Bizony mindenki ilyen volt, hiszen ezért,
ebből a bűnös életéből kellett megtérnie. És ezért nem javítgatták még a
bűnbocsánatot követően sem az ő jellemét, hanem hagyták azt a teljes
személyiségével együtt az Úr Jézus Krisztus nevére történő
megkeresztelkedésekor meghalni, és Újjászülték, és további életéhez megkapta a
Szentlelket, hogy vezesse, tanítsa őt, hogy Jézus képmására tudjon formálódni a
megszentelődés hosszú útja során.
Fontos, hogy a hívő önmaga
felett kimondja ezt az elmarasztaló ítéletet megtérése után, és szükség esetén
a megszentelődés folyamán több esetben is. Nyilván az idő multával már nem a
régi teljes óemberi természetét kell ítélet alá vonni, hanem az időközben
előfordult engedetlenségei, tévelygései miatt kell – a vétkek megvallásával
együtt – önmagát elítélni. Észrevéve azt, hogy újabb és újabb vétkei amiatt
következnek be, hogy mégis teret enged esetenként annak az óemberi
természetének, amely felett pedig már képes uralkodni, illetve teret enged
esetenként a külső befolyásoknak, a szem kívánságának, a test kívánságának és
az élettel való kérkedés vétekbe csábításának. Fel kell tennie ilyen esetekben
a kérdést: Hogyan lehetek még mindig ilyen? Hogyan tehettem ezt meg még ennyi
idő eltelte után is? Miért teszem én ezt, mi bajom van nekem? Hogy nem tudok én
ebből még mindig „kijönni”?
Fontos, hogy a hívő önmaga
felett kimondja esetenként az elmarasztaló ítéletet, mivel önítéletével
elkerüli a fenyítést. Elkerüli azt, hogy a fölötte is minden jogosultsággal és
hatalommal rendelkező Úr Jézus Krisztus fenyítse meg, igazítsa helyre. Ha Ura
részéről ez a minden értelmet meghaladó szeretetéből eredően történik is,
egy-egy fenyítés mégsem lehet kívánatos, sőt esetenként kellemetlen is lehet.
Vajon kinek esik jól egy betegség, egy-egy áldásmegvonás, vagy más egyéb, az
életvitel megváltoztatására kényszerítő, helyreállítást vagy kijózanodást
eredményező fenyítés?
A fentiek alátámasztásához és
megerősítéséhez legyen elegendő az alábbi egyetlen Ige!
„Mert ha mi magunk ítélnénk meg
önmagunkat, nem esnénk ítélet alá. De amikor az Úr ítél minket, akkor nevel,
hogy a világgal együtt el ne vesszünk.” (1 Kor 11, 31 Új ford.)
Folytatás holnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!