„Kövessétek a szeretetet, kívánjátok a
lelki ajándékokat, leginkább pedig, hogy prófétáljatok. Mert a
ki nyelveken szól, nem embereknek szól, hanem az Istennek; mert senki sem érti,
hanem lélekben beszél titkos dolgokat. A ki pedig prófétál, embereknek beszél
épülésre, intésre és vígasztalásra. A ki nyelveken szól, magát építi; de a ki
prófétál, a gyülekezetet építi. Szeretném ugyan, ha mindnyájan szólnátok
nyelveken, de inkább, hogy prófétálnátok; mert nagyobb a próféta, mint
nyelveken szóló, kivévén, ha megmagyarázza, hogy a gyülekezet épüljön…
Azonképen ti is, ha érthető nyelven nem beszéltek, mimódon értik meg, a mit
szóltok? Csak a levegőbe fogtok beszélni… Azért a ki nyelveken szól,
imádkozzék, hogy megmagyarázza. Mert ha nyelvvel könyörgök, a lelkem könyörög,
de értelmem gyümölcstelen. Hogy van hát? Imádkozom a lélekkel, de imádkozom az
értelemmel is; énekelek a lélekkel, de énekelek az értelemmel is. Mert ha
lélekkel mondasz áldást, az ott lévő avatatlan miképen fog a te hálaadásodra
Áment mondani, mikor nem tudja, mit beszélsz? Mert jóllehet, te szépen mondasz
áldást, de más nem épül abból. Hálát adok az én Istenemnek, hogy
mindnyájatoknál inkább tudok nyelveken szólni; De a gyülekezetben inkább akarok
öt szót szólani értelemmel, hogy egyebeket is tanítsak, hogy nem mint tízezer
szót nyelveken. Atyámfiai, ne legyetek gyermekek értelemben; hanem a
gonoszságban legyetek gyermekek, értelemben pedig érettek legyetek. A
törvényben meg van írva: Idegen nyelveken és idegen ajkakkal szólok e népnek,
és így sem hallgatnak rám, azt mondja az Úr. A nyelvek tehát jelül vannak, nem
a hívőknek, hanem a hitetleneknek; a prófétálás pedig nem a hitetleneknek,
hanem a hívőknek. Azért ha az egész gyülekezet egybegyűl és mindnyájan
nyelveken szólnak, bemenvén az idegenek vagy hitetlenek, nem azt mondják-é,
hogy őrjöngtök? De ha mindnyájan prófétálnak és bemegy egy hitetlen, vagy avatatlan,
az mindenektől megfeddetik, mindenektől megítéltetik, És ilyen módon az ő
szívének titkai nyilvánvalókká lesznek; és így arczra borulva imádja az Istent,
hirdetvén, hogy bizonynyal az Isten lakik ti bennetek. Hogy van hát atyámfiai?
Mikor egybegyűltök, mindeniteknek van zsoltára, tanítása, nyelve, kijelentése,
magyarázata. Mindenek épülésre legyenek. Ha valaki nyelveken szól, kettő vagy
legfeljebb három legyen, mégpedig egymás után; és egy magyarázza meg: Ha pedig
nincsen magyarázó, hallgasson a gyülekezetben; hanem magának szóljon és az
Istennek.” (1 Kor 14, 1-5, 9, és 13-28)
Pál apostol levelének idézett
részlete annyira lényegre törő, hogy alig volt lehetőségünk a tömörítésre.
Mivel még ezekután is eléggé terjedelmes az Igeszakasz, és tudjuk, hogy a
figyelem ellankadhat az olvasás közben, ismétlés céljából ragadjunk ki a
szövegből néhány általunk fontosabbnak ítélt kijelentést, és elemezzük azt!
Vessük össze napjaink gyakorlatával!
Azonnal szembetűnő, hogy Pál a
nyelveken szólást szinte mindvégig a prófétálással veti össze, ez utóbbi
javára. A Jelenések könyvéből tudjuk, hogy „… a Jézusról való bizonyságtétel a
prófétaság lelke” (Jel 19, 10). Pál apostol tehát előrébbvalónak tartja, hogy a
gyülekezeti alkalmakon kifejezetten az Úr Jézus Krisztusról szóló bizonyságok,
tanítások kapjanak hangsúlyt, mégpedig közérthető módon, mivel ez az emberekhez
szól, nem pedig Istenhez. Aki ugyanis ilyen alkalmakon anélkül szól nyelveken,
hogy idegen nyelvterületről való (külföldi) lenne jelen, akkor az nyilván csak Istenhez
(az Úr Jézus Krisztushoz) szól esetleg valamiféle angyali nyelven, amellyel
csak önmagát és nem a jelenlévőket építi. „A ki nyelveken szól, magát építi; de
a ki prófétál, a gyülekezetet építi.” Ennek ellenére egy-egy
összejövetelen ha valaki nyelveken szól „… kettő vagy legfeljebb három legyen,
mégpedig egymás után; és egy magyarázza meg: Ha pedig nincsen magyarázó,
hallgasson a gyülekezetben…” Természetesnek tartjuk, hogy az ilyen
„hozzászólásokra” is csupán akkor kerülhet sor, ha a nyelveken szóló nem
önmagáért könyörög, hanem a gyülekezet megtisztulásáért, a tagok
újjászületéséért, a gyülekezetet érintő ajándékokért, vagy olyan magasztalást
mond, amely kifejezetten a tagság javára, épülésére szolgál.
A fentiekkel kapcsolatban több,
napjainkban fellelhető tévelygés feltárása kívánkozik ide. Nem az a baj némely
gyülekezettel, hogy összejöveteleiken a nyelveken szólás túlburjánzik a
prófétáláson, hanem az, hogy miután úgy tartják, hogy tagjaik szinte kivétel
nélkül rendelkeznek ezzel az ajándékkal, karizmával, ezért ők (karizmatikusok)
„jobb” gyülekezet minden más gyülekezetnél. Pedig ha ennek az ajándéknak a
tömegszerű jelenlétét köreikben alaposabban megvizsgálnánk kiderülne, hogy
tagjainak még tizede-huszada sem kapta meg valójában ezt az ajándékot a
Szentlélektől, hanem önmaga erejéből (begyakorlással) kapart össze egy
úgynevezett „nyelvet”. Miért? Mert ezekbe a körökbe való betagozódásnál elvárás
a régebbi tagok részéről, hogy az új belépő a vízkeresztség ideje körül,
esetleg elöljáróik kézrátételét követően azonnal szólaljon meg nyelveken,
különben hamar megbélyegzik, hogy nincs is újjászületve és még a Szentlélek sem
töltötte be, tehát nem is hívő, ergo nem való közéjük. Szomorúan hallgattuk
több esetben azokat az önmagukat és társaikat is becsapó, hívőket, vagy hitre
törekvőket, akik olyan szavakat használtak és ismételgettek „beszédükben”,
amiket mi idegen nyelvtudásunkból, vagy egyéb tudásunkból eredően jól
ismertünk. (Volt ezek között még évtizedekkel ezelőtt külföldre távozott ma már
alig ismert magyar futballista neve is, és hasonlók. Vajon ezzel még önmagát
is, hogyan építette?…) Pedig Pál világosan leírta: „… A nyelvek… jelül vannak,
nem a hívőknek, hanem a hitetleneknek…”, azaz nem egymás előtt kell fennhéjázva
(esetleg hamisan) bizonygatni, hogy mi már nyelveken beszélünk, hanem ez egy
olyan jel, amelytől elámulhat egy hitetlen. Mint Pünkösdkor, Efézusban,
Samáriában vagy máshol, mert Isten erejét véli felfedezni benne, hiszen
esetenként egy általa azelőtt is jól ismert személy egyszer csak folyékonyan
kezd az egyik pillanatról a másikra, minden előképzettség nélkül egy új nyelven
beszélni.
Két kicsi megjegyzés még.
Elgondolkoztató, hogy olyan gyülekezetekben, ahol „mindenki” kapott ilyen
ajándékot a Szentlélektől, senki nem kapja meg ugyanattól a Szentlélektől a
nyelveken szólás magyarázatát. Hogyan lehetséges ez? A másik: Megfigyeltük,
hogy egy-egy ilyen kifejezetten „karizmatikus” gyülekezetben, bármikor,
bármiért imádkozik a vezető (pásztor, tanító), azonnal minden tag imádkozni
kezd nyelveken, nyilván a vezetőtől és egymástól is függetlenül – hangosan,
vagy félhangosan. Amikor a vezető ebben a méhkaptár-beli zajban befejezi az
imáját, hirtelen mindenki abbahagyja saját imáját, és azonnal áment mond.
Nyilvánvaló, hogy az előljáró imájára. Vajon hogyan tudott azzal azonosulni,
arra áment mondani, miközben saját imáját mondta? Sok a hiba a nyelveken szólás
körül.
Legyen ez
összegzésül: a nyelveken szólás ma is élő, érvényben lévő ajándéka a
Szentléleknek és Krisztus Testének épüléséhez ma is annak adja, akinek akarja.
Ha már ritkább is ez az ajándék, mint a kezdetekben, meg kell becsülni, nem
szabad akadályozni, viszont óva intünk mindenkit, hogy hamisan használja, vagy
birtoklásától felfuvalkodjék.
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!