A címbeli kijelentés minden –
önmagát kereszténynek valló – hívő előtt közismert, és szó szerint ugyanígy
olvasható János apostol evangéliumában is. A szövegkörnyezetébe visszahelyezett
kijelentést egy megelőző verssel kapcsoltuk most egybe, így idézzük a
hivatkozott evangéliumból:
„Kezdetben vala az Íge, és az
Íge vala az Istennél, és Isten vala az Íge… És az Íge testté lett és lakozék mi
közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét),
a ki teljes vala kegyelemmel és igazsággal.” (Jn 1, 1 és 14)
A testté lett Igéről –
valamennyien tudjuk, hogy Jézus Krisztusról van szó – ugyanitt a következőket
olvashatjuk még:
„Minden ő általa lett és nála
nélkül semmi sem lett, a mi lett. Ő benne vala az élet, és az élet vala az
emberek világossága… de a sötétség nem fogadta be… a világ általa lett, de a
világ nem ismerte meg őt. Az övéi közé jöve, és az övéi nem fogadák be őt.
Valakik pedig befogadák őt, hatalmat ada azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek,
azoknak, a kik az ő nevében hisznek; a kik nem vérből, sem a testnek
akaratából, sem a férfiúnak indulatjából, hanem Istentől születtek.” (Jn 1,
3-5, és 10-13)
„… az Íge testté lett és
lakozék mi közöttünk…” „Az övéi közé jöve…” – olvashattuk. Miért? – kérdezzük
most – miért lett testté az Ige? Miért lakozott az emberek között, pontosabban
Izráel fiai között több mint harminc évig? Miért jött el mennyei otthonából
Jézus Krisztus? Ki ne tudná erre a választ? Azért jött el, hogy magára vegye a
világ bűneit, hogy ezzel megváltson bennünket. Végül is, igen. Viszont a Biblia
ettől sokkal árnyaltabb és színesebb képet ad eljövetelének okairól és
céljairól, tehát mindenképpen érdemes jobban elmélyednünk ebben a kérdésben is.
Olvassuk el Lukács evangéliumából azt a részt, amikor Simeon kezébe vette a még
csupán néhány napos Jézust!
„És ímé vala Jeruzsálemben egy
ember, a kinek neve Simeon volt, és ez az ember igaz és istenfélő vala, a ki
várta az Izráel vigasztalását, és a Szent Lélek vala ő rajta. És kijelentetett
néki a Szent Lélek által, hogy addig halált nem lát, a míg meg nem látja az
Úrnak Krisztusát. És ő a Lélek indításából a templomba méne, és mikor a gyermek
Jézust bevivék szülői, hogy ő érette a törvény szokása szerint cselekedjenek,
Akkor ő karjaiba vevé őt, és áldá az Istent és monda:… Mert látták az én
szemeim a te üdvösségedet, A melyet készítettél minden népeknek szeme láttára;
Világosságul a pogányok megvilágosítására, és a te népednek, az Izráelnek
dicsőségére. József pedig és az ő anyja csodálkozának azokon, a miket ő felőle
mondottak. És megáldá őket Simeon, és monda Máriának, az ő anyjának: Ímé ez
vettetett sokaknak elestére és feltámadására az Izráelben; és jegyül, a kinek
sokan ellene mondanak… hogy sok szív gondolatai nyilvánvalókká legyenek.” (Luk
2, 25-28, 30-35)
Mint olvashattuk, Simeon várta
„Izráel vigasztalását”. Eszerint Jézus, Izráel vigasztalására érkezett. (János
evangéliumában Jézus Krisztus ezt megerősítette, amikor arról beszélt
tanítványainak, hogy saját maga helyett /a Szentlélek személyében/, majd egy
másik vigasztalót küld /Jn 14, 16/). Azt is olvashattuk, hogy Simeon, Isten
felé hálálkodva így szólt: „… látták az én szemeim a te üdvösségedet, A melyet
készítettél minden népeknek…”. Az idős Simeon tehát nem csupán Izráel
vigasztalóját látta meg a Szentlélek által Jézusban, hanem a népek üdvözítőjét
is. Még mást is: Jézus „Világosságul (jött) a pogányok
megvilágosítására…”, és „… Izráelnek dicsőségére”, vagyis Izráel felmagasztalására.
Végezetül olvassuk el ezt a hatalmas kijelentést is még egyszer: „… Ímé ez
vettetett sokaknak elestére és feltámadására az Izráelben; és jegyül (jelül),
a kinek sokan ellene mondanak.”! Jézus Krisztus sokak elesésére és
feltámadására adatott Izráelben, és jelül, akinek sokan ellene mondanak. Ez
utóbbit azonnal megértjük, ha fellapozzuk a következő – Mózes 5. könyvében
található – Igeszakaszt, amelyben Mózes ekképpen szólt Isten népéhez:
„Prófétát támaszt néked az Úr,
a te Istened te közüled, a te atyádfiai közül, olyat mint én: azt
hallgassátok!… és az én igéimet adom annak szájába (mondja az Úr)… És ha
valaki nem hallgat az én igéimre, a melyeket az én nevemben szól, én megkeresem
azon (azt én felelősségre vonom /Új ford. Biblia/)!” (5. Móz 18, 15,
18-19)
És íme, az Ige testté lett! (Jn
1, 14) Isten elküldte a megígért prófétát, a valaha látott legnagyobb prófétát,
a názáreti Jézust, Aki Mózeshez hasonlóan zsidóként született meg, de valójában
a mennyből származott, a Szentlélektől fogant, Isten Fia volt. Az ígéretnek
megfelelően az Isten adta a szájába az Ő saját Igéit. Maga Jézus Krisztus
mondta:
„… én nem magamtól szóltam;
hanem az Atya, a ki küldött engem, ő parancsolta nékem, hogy mit mondjak, és
mit beszéljek.” (Jn 12, 49)
Foglaljuk össze máris eddigi
ismereteinket! Jézus Krisztust tehát Isten küldte. A testté lett Ige Isten
kijelentéseivel érkezett, Izrael vigasztalására és dicsőségére, Izrael fiainak
elesésére és feltámadására, a pogányok megvilágosítására, és minden nép
üdvösségére olyan jelül, – az idős Simeonnal mondatta ki Isten – amelynek majd
sokan ellene mondanak.
„És ha valaki nem hallgat az én
ígéimre, a melyeket az én nevemben szól, én megkeresem azon (azt én
felelősségre vonom /Új ford. Biblia/)!” Tudjuk, hogy aki megveti Jézus
Krisztus beszédeit, az azt veti meg, Aki küldte Őt. A Jézus Krisztus személyébe
és kijelentéseibe vetett hit tehát, az Ő megdicsőülése óta, minden ember
számára élet vagy halál, üdvösség vagy kárhozat kérdése. Zsidónak és nem
zsidónak egyaránt.
Időzzünk még el röviden annál a
kijelentésnél, hogy Jézus Krisztus „jelül” adatott nem csupán Izraelnek, hanem
a világ minden népének! Amíg Isten szeretett népe, a zsidó nép azzal tudta az
Ószövetség idején kifejezni Istenhez való tartozását, hogy megtartotta a szombat napot, hiszen számára ez volt a jel, az Újszövetség ideje alatt élő
újjászületett (keresztyén) ember, (függetlenül attól, hogy zsidóból vagy nem
zsidóból lett keresztyén) azzal tudja kifejezni Istenhez való tartozását, hogy
elfogadja Urának Isten Fiát, az Úr Jézus Krisztust, hiszen Ő adatott számára
jelül. Tehát az ószövetségi zsidó nép a szombat nap megtartásával, az
újszövetségi kereszténység pedig az Úr Jézus Krisztusba vetett hitével tudja
kifejezni Istene iránti engedelmességét, Istenhez való tartozását.
Térjünk vissza eredeti
témánkhoz és kutassuk tovább, miért lett testté az Ige?! Mintegy kétezer évvel
ezelőtt miért jött el Jézus Krisztus?
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!