Ha már ennyi érvet
felsorakoztattunk annak bizonyítására, hogy a bemerítkezés a minden mással
szemben elfogadható egyedül biblikus módja a keresztelkedésnek, talán azzal
tehetjük ezt tejessé, ha végezetül még megvizsgáljuk Keresztelő János
bizonyságtételét. Ő ugyanis ebben arról beszél, hogy Aki ő utána jön, aki
nagyobb őtőle, az a személy, vagyis Isten Fia hogyan keresztel majd. Máté
evangéliumában így olvashatunk erről János bizonyságtételében: „Én… vízzel
keresztellek titeket megtérésre, de a ki utánam jő… ő Szent Lélekkel és tűzzel
keresztel majd titeket.” (Mt 3, 11) Nézzük, hogyan hangzana ugyanez a „meghintéssel”!
„Én… vízzel hintelek meg titeket megtérésre, de a ki utánam jő… ő Szent
Lélekkel és tűzzel hint majd meg titeket.” Még ha el is fogadnánk a vízzel
történő meghintést vagy leöntést, hogyan tudnánk értelmezni a Szent Lélekkel
(most már a következetesség kedvéért) a Szent Szellemmel és a tűzzel való
meghintést, illetve leöntést?
A Szent Szellemmel való
keresztség: A Biblia következetesen azt tanítja, hogy az újjászületett ember
közösségben él a Szent Szellemmel. Ő énbennem, és én Őbenne, mert csak ekképpen
lehetek egységben, közösségben Ővele. Ez azonnal megérthető egy szemléletes
példa segítségével. Merítsünk be egy kád vízbe egy szivacsot, majd hagyjuk is
benne! A szivacs megtelik vízzel úgy, hogy tehát közben önmaga is a vízben van.
Hol van a víz? A szivacsban. Hol van a szivacs? A vízben. A víz a szivacsban, a
szivacs a vízben. A Szent Szellem énbennem, én a Szent Szellemben. Ha az Úr
Jézus Krisztus, ellentétben Jánossal, aki a vízbe merítette be a bűnöst, a
Szent Szellembe meríti a hitre jutottat, akkor abban lakozást vesz a Szent
Szellem. Az (örök) élet költözik belé. Gyakorlatilag ez az újjászületés, amely
az Úr Jézus Krisztus nevére való megkeresztelkedés, az Úr Jézus Krisztus nevére
való bemerítkezés során következik be. Az újjászületést követően a hívő a Szent
Szellemben (s miután Ő a Krisztus Szelleme, az Úr Jézusban) él. Mennyei Atyánk
is csak olyan imádókat tud elfogadni, akik Szent Szellemben imádják Őt (Jn 4,
23-24), Pál csakis a Szent Szellemben való szolgálatot ismerte el Istennek való
szolgálatként (2. Kor 6, 4-6), a galatákat pedig keményen ostorozta amiatt,
hogy amit a Szent Szellemben kezdtek el, azt világi módon próbálják folytatni
(Gal 3, 3). Mindenütt azt olvashattuk, hogy Szent Szellemben. Csak úgy
kerülhetünk a Szent Szellem közösségébe, csak úgy lehetünk Ővele közösségben,
ha valaki, és ez esetben az Úr Jézus Krisztus, (az újjászületésünk érdekében)
belehelyez bennünket, bemerít bennünket a Szent Szellembe. Bemerít bennünket,
és nem pedig meghint vagy leönt Ővele bennünket! Amikor tehát az Úr Jézus
Krisztus Szent Szellemmel „keresztel”, az azt jelenti, hogy a Szent Szellembe
merít be bennünket! Nem a vízbe, hanem a Szent Szellembe – Keresztelő János
bizonyságtétele alapján is.
A tűzzel való keresztség:
Legyen elegendő egy rövid és egyszerű magyarázat Keresztelő Jánosnak arra a
kijelentésére, hogy Aki őutána jön: „… ő… tűzzel keresztel majd titeket.”!
A búza és a konkoly
példázatából (Mt 13, 24-30) tudjuk, hogy amíg az Úr Jézus Krisztus a tiszta
búzát (az igazakat) a csűrébe gyűjti üdvösségre, addig az értéktelen konkolyt
(a gonoszokat) az örök tűzbe. Ez a második halál. A tűznek tava (Jel 20, 14).
Mondhatja-e valaki, hogy az Úr Jézus Krisztus végső megoldásként a gonoszokat a
tűzzel, a tűz tavával csak „meghinti” vagy „leönti”? Nem! Ők a tűz tavába
elmerülve, abba bemerítve, örök halált szenvednek. Amikor tehát az Úr Jézus
Krisztus a végítéletkor tűzzel „keresztel”, az bizony egyértelműen bemerítést
jelent, és nem valami mást, különösen nem valamiféle jelképes dolgot! A Jelenések
könyve úgy írja, hogy amikor az 1000 éves birodalom végén Sátán a tüzes tóba
vettetik (mert az Úr Jézus Krisztus őt is tűzzel kereszteli meg), odakerül,
ahol a Fenevad és a hamis próféta is van (Jel 20, 10).
Akik a keresztelkedést a vízzel
történő meghintésben látják, igazuk alátámasztása érdekében az Ezékiel
könyvében írt Igékkel hozakodnak elő. E könyv 36. részében Izráel jövőbeli (az
1000 éves Birodalom időszakára történő) helyreállításáról olvashatunk. Íme, az
érvként emlegetett versek:
„És fölveszlek titeket a
pogányok közül, s egybegyűjtelek titeket minden tartományból, és beviszlek
titeket a ti földetekre. És hintek reátok tiszta vizet, hogy megtisztuljatok,
minden tisztátalanságtoktól… És adok néktek új szívet…” (Ez 36, 24-26)
Ezeket a verseket nem tudjuk
érvként elfogadni több ok miatt. Ezek a versek Isten ószövetségi népéhez
szóltak, kifejezetten Izráel számára adtak kijelentést. E nép másfajta
megtisztulást el sem tudott volna fogadni Ábrahám, Izsák és Jákób Istenétől,
mint a megtisztulás vizével történő meghintést, hiszen az ilyen módon való
megtisztítással kapcsolatos ismeretek Izráelben már több évszázadosak voltak.
Egyébként is mindenki megérthette, hogy egy egész nép vízzel való meghintése
csak szimbolikus lehet, miként az új szív ígérete is.
A rómaiakhoz írt levélből
érthetjük meg igazán, hogy amikor az Újszövetség korában élő keresztelkedő a
víz alá merül, Jézus Krisztushoz hasonlóan meghal e világ számára, és amikor
kiemelkedik a vízből – az már egy új teremtés (Róm 6, 3-11). Ezért kell, hogy
ne csak meghintsenek bennünket, vagy leöntsék a fejünket egy kevés vízzel,
hanem – amellett, hogy a vízben végérvényesen lemossuk a bűneinket (Apcsel 22,
16) – bele kell halnunk a vízbe, össze kell, hogy csapjon felettünk a víz, hogy
elzárjon bennünket végképp e világtól. Minket ugyanis nem elégséges meghinteni,
mint az Ószövetségben az eszközöket, ruhákat, embereket, amiket és akiket a
megtisztulás érdekében kellett meghinteni a tisztulás vizével (számtalan
rendelkezés mellett lásd 4. Móz 8, 6-7!), hiszen ezek a parancsolatok csak az
új rendelkezésekig voltak érvényben (Zsid 9, 10). Nekünk újonnan kell
születnünk (Jn 3, 3). Különben nem mehetünk be az Isten országába. Újonnan kell
születnünk víztől és Szellemtől (Jn 3, 5)! Előtte ezért kell meghalnunk. A
vízben.
Tekintsük át ezek után, hogy az
Újszövetségben mely helyeken olvashatunk konkrét keresztelkedésekről! Első volt
Jézus, megkeresztelkedéséről már szóltunk. Utána már mindenki az Ő nevére
keresztelkedett meg és könyörgött általa jó lelkiismeretért (jó „kettős
látásért”) Istenhez, Akinek a jóságos kegyelméből – bemerítkezésünkkor – az Úr
Jézus Krisztus is megkeresztelt minket, azaz bemerített bennünket a Szent
Szellembe. Ekképpen keresztelkedett meg és nyert új életet Jeruzsálemben
mindenki, aki a Szent Szellem kiáradását követően hallgatott Péter apostolra és
társaira (Apcsel 2, 37-41). A samáriaiak megkeresztelkedéséről az Apcsel 8,
12-ben olvashatunk, az etióp kincstárnok (komornyik) megkeresztelkedéséről az
Apcsel 8, 36-39-ben, Pál (Saul) megkeresztelkedéséről az Apcsel 9,
18-ban. Kornéliusz és háza népe megkeresztelkedéséről az Apcsel 10,
34-48-ban, Lídia és háza népe megkeresztelkedéséről az Apcsel 16, 14-15-ben, a
Filippi-beli börtönőr és háza népe megkeresztelkedéséről az Apcsel 16, 33-ban
olvashatunk. Sokan megkeresztelkedtek Korinthusban (Apcsel 18, 8), és Efézusban
(Ef 19, 5) is – az Úr Jézus nevére.
Mint olvashattuk az Apcsel 10,
34-48-ban Kornéliusz, az Apcsel 16, 14-15-ben Lídia, és az Apcsel 16, 14-15-ben
a börtönőr, a háza népével együtt keresztelkedett meg. Miután a Szentírás e
helyen nem ad egyértelmű kinyilatkoztatást arra vonatkozóan, hogy kiket kell
érteni egy akkori személy háza népének, a mi szellemi látásunk szerint ezek
férj, feleség, a hozzájuk tartozó és velük együtt élő felnőtt gyermekek,
szülők, testvérek, egyéb rokonok, szolgálók, cselédek, jövevények lehettek.
Valakinek a háza népéhez tartoztak nyilván kiskorú (húsz év alatti) gyermekek
is, de teljesen bizonyosak vagyunk abban, hogy őket sem Péter, sem Pál nem
keresztelte meg. Tudjuk, hogy a keresztelést Keresztelő János vezette be,
akinek az volt az alapvető küldetése, hogy „felkészült népet állítson az Úr
elé” (Luk 1, 17, Új ford.), nyilván nem merített be gyermekeket, akik a jót a
rossztól meg sem tudják különböztetni (4 Móz 32, 11 és 5 Móz 1, 39), tehát
Jánosnak bűnvallást sem tudtak volna tenni. A keresztelési hagyomány nyilván
ezt vitte tovább, hiszen írtuk már, hogy egyik-másik apostol a korábbiakban
eleve János tanítványa volt. Pál pedig egyenesen leírta, hogy amennyiben az
apa, vagy az anya szent (újjászületett keresztény) egy családban, szentté teszi
a kiskorú gyermekeit (1 Kor 7, 14), tehát ezek a gyermekek már gyermekségük
ideje alatt „elkülönítettek” Isten számára. (E korban bekövetkezett esetleges
haláluk esetén üdvösségre jutnak.) Ez a „mentelmi joguk” viszont csak felnőtté
válásuk idejéig érvényes, utána nekik is meg kell keresztelkedniük, nekik is
újonnan kell születniük! Addig viszont nem kell (egyszerűen fölösleges)
megkeresztelni a gyermekeket sem csecsemőként, sem gyermekkoruk későbbi
szakaszában. Hasonlóan elvetjük – mert egyáltalán nem tartjuk biblikusnak – az
úgynevezett bérmálkozási és konfirmációs gyakorlatot, amely az ezt gyakorlók
szerint arra való, hogy e liturgiák alkalmával kapja meg valaki a Szent Szellemet.
Ez nincs benne a Bibliában! Mindez csupán az évszázadok alatti torzulások
szülötte, mint a bemerítés helyetti vízzel való meghintés és leöntés
gyakorlata. Emberi kitalációk csupán. Tévelygés.
„… tanuljátok meg: ahhoz tartsa
magát az ember, ami meg van írva…” (1. Kor 4, 6, Új ford.)
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!