Az élvezetek területén
„Ezt gondoltam magamban:
Megpróbálom, milyen az öröm, és élvezem a jót! De kitűnt, hogy ez is
hiábavalóság. A nevetésre azt kellett mondanom, hogy esztelenség, az örömre
pedig azt, hogy mit sem ér. Majd azt gondoltam ki, hogy borral vidítom magam…
Szerzék magamnak éneklő férfiakat és éneklő asszonyokat, és az emberek fiainak
gyönyörűségit, asszonyt és asszonyokat… Valamit kivánnak vala az én szemeim:
meg nem fogtam (meg nem tagadtam Új ford.) azoktól, meg sem tartóztattam
az én szívemet semmi vígasságtól… és ímé, az mind hiábavalóság és a léleknek
gyötrelme, és nincsen annak semmi haszna a nap alatt!” (Préd 2, 1-3 Új ford. és
9-12)
A fáradozás területén
„Felette nagy dolgokat
cselekedtem; építék magamnak házakat; ülteték magamnak szőlőket. Csinálék
magamnak kerteket és ékességre való kerteket, és ülteték beléjök mindenféle
gyümölcstermő fákat. Csinálék magamnak víztartó tavakat, hogy azokból
öntözzem a fáknak sarjadó erdejét… minden munkámat… el kell hagynom… oly
embernek, a ki én utánam lesz. És ki tudja, ha bölcs lesz-é vagy bolond? és mégis
uralkodik minden munkámon, a mit cselekedtem és bölcsen szerzettem a nap alatt…
Mert van oly ember, a kinek munkája elvégeztetett bölcseséggel, tudománynyal és
jó kimenetellel; és oly embernek adja azt örökségül, a ki abban semmit sem
munkálkodott… Mert micsoda marad meg az embernek minden ő munkájából és
elméjének nyughatatlan fáradozásából, melylyel ő munkálódott a nap alatt? …Ez
is hiábavalóság és az elmének gyötrelme!” (Préd 2, 5-7, 19-20, 22-23, és 27)
A legjobb dolognak azt tartotta
a Prédikátor, ha az ember nem fáradozik különösebben, csak eszik, iszik, és jól
él (Préd 2, 24), nem gyűjt, nem halmoz fel, nem törekszik meggazdagodásra.
Minden utóbbi csak hiábavalóság és hasztalan erőlködés, hiszen előbb-utóbb
úgyis itt kell hagynia mindenét, aki pedig elörökli fáradozással szerzett
javait, ki tudja milyen ember lesz, és hogyan bánik azzal. Ha pedig társtalanul
él az ember és utód nélkül, akkor még-inkább fölöslegesen fáradozik és gyűjt,
vagy törekszik meggazdagodásra. Csak annyit fáradozzon, amennyiből jól meg tud
élni, részéről minden további hiábavalóság és hasztalan erőlködés (Préd 4,
7-9).
Azt is megfigyelte a
Prédikátor, hogy minden fáradozást és sikeres munkát az emberek kölcsönös
irigysége kísér. Az emberek fölöttébb irigykednek egymásra, különösen a
szerzett javakra. De ugyan mire mennek ezzel is? Az irigykedés szintén csak egy
hiábavalóság és hasztalan erőlködés (Préd 4, 4).
Az igazságszolgáltatás és az
igazság területén
„… figyelmemet azokra a
tettekre irányítva, amelyeket olyankor követnek el a nap alatt, amikor egyik
ember a másik rovására hatalmaskodik… láttam, hogy a bűnösöknek temetést
rendeztek, amikor meghaltak de eltávolították a szent helyről azokat, akik
becsületesen éltek, és elfelejtették őket a városban. Ez is hiábavalóság! Mivel
nem ítélkeznek hamarosan a gonosz tettek fölött, azért van tele az embereknek a
szíve gonosz törekvésekkel, úgyhogy a vétkes százszor is követhet el
gonosztettet hosszú időn át… Van ilyen hiábavalóság is, ami a földön történik:
Vannak igazak, akikkel úgy bánnak, mint a bűnösökkel és vannak bűnösök, akikkel
meg úgy bánnak, mint az igazakkal. Azt mondom, hogy ez is hiábavalóság.” (Préd
8, 9-12, 14)
„Azt is láttam a nap alatt,
hogy nem a gyorsak győznek a futásban, nem a hősök a harcban, nem a bölcseknek
jut a kenyér, nem az értelmeseknek a gazdagság és nem a tudósoknak a jóindulat,
mert mindezek az időtől és a körülményektől függnek.” (Préd 9, 11 Új
ford.)
A beszéd, az ismeret és a
bölcsesség területén
„Ne beszélj elhamarkodottan…
kevés beszédű légy! Mert ahogyan a sok munka álommal jár, úgy a sok beszéd
ostoba fecsegéssel… Bizony a sok álommal és a sok beszéddel együtt jár a
hiábavalóság…” (Préd 5, 2-3 és 7 Új ford.)
„Mert van sok beszéd, a mely a
hiábavalóságot szaporítja; és mi haszna van az embernek abban? Mert kicsoda
tudhatja, mi legyen az embernek jó e világon, az ő hiábavaló élete napjainak
száma szerint, a melyeket mintegy árnyékot tölt el? Kicsoda az, a ki
megmondhatná az embernek, mi következik ő utána a nap alatt?” (Préd 6,
11-12)
„Senki sem tudja, hogy mi fog
történni, mert ki tudná megmondani neki: mi hogyan lesz? Az ember nem tudja
hatalmában tartani a szelet, bezárni sem tudja a szelet, és senkinek sincs
hatalma a halál napja fölött…” Préd 8, 7-8 Új ford.)
„A bölcsnek szemei vannak a
fejében; a bolond pedig setétben jár; de… egy végök lesz mindezeknek… Mert nem
lesz emlékezete sem a bölcsnek, sem a bolondnak mindörökké; mivelhogy a
következendő időkben már mind elfelejtetnek: és miképen meghal a bölcs,
azonképen meghal a bolond is… gonosznak látszék nékem a dolog, a mi történik a
nap alatt; mert mindez hiábavalóság, és a léleknek gyötrelme!” (Préd 2,
15, 17-18)
„… Mikor azt gondolám, hogy
bölcs vagyok, én tőlem a bölcseség távol vala. Felette igen messze van, a mi
van, és felette mélységes; kicsoda tudhatja meg azt? (Préd 7, 23-24) (…) Úgy
láttam, hogy az ember nem képes kiismerni Isten sokféle tettét, azokat a
tetteket, amik a nap alatt történnek. Az ember ugyan fáradozik azon, hogy
kikutassa, mégsem tudja kiismerni. Még ha azt mondja is a bölcs, hogy már
tudja, akkor sem képes kiismerni.” (Préd 8, 17 Új ford.)
A Prédikátor nap alatti látása
(végkövetkeztetése)
Arra a következtetésre jutott a
Prédikátor, hogy az ember azt sem tudhatja a nap alatt, hogy szeretet, vagy
gyűlölet vár-e rá: minden előtte van, minden érhet mindenkit. Ugyanaz történik
a bölccsel, az oktalannal, az igazzal és a bűnössel, a jóval, a tisztával és a
tisztátalannal, azzal, aki áldozik és azzal, aki nem áldozik, úgy járhat a jó,
mint a vétkes. Rossz dolog, hogy mindannak, ami a nap alatt történik, ugyanaz a
vége, ugyanaz ér utol mindenkit. Ráadásul az emberek szíve tele van
gonoszsággal, és esztelenség van bennük, amíg csak élnek. Végül pedig válogatás
nélkül valamennyien a halottak közé kerülnek. Ott már azután semmiről nem tudnak,
semmiből nincs hasznuk, még az emléküket is elfelejtik előbb-utóbb. Szeretetük
is, gyűlöletük is, igyekezetük is tovatűnik, és nincs részük soha többé
semmiben sem, ami a nap alatt történik (Péld 9, 1- 6) Igen nagy hiábavalóság,
az egész élet egy nagy hiábavalóság – mondja a Prédikátor – minden
hiábavalóság, hasztalan erőlködés, a léleknek gyötrelme és fájdalma! Minden
hiábavalóság!
„Rájöttem tehát, hogy az a jó
és szép, ha az ember eszik, iszik, és élvezi a jót minden fáradozása nyomán,
amivel fárad a nap alatt egész életén keresztül…” (Péld 5, 18 Új
ford.)
„Azért edd csak örömmel
kenyeredet, és idd jókedvvel borodat… Élvezd az életet feleségeddel együtt,
akit szeretsz, mulandó életed minden napján… mert ez jutott neked az életben,
és munkád révén, amit fáradsággal végzel a nap alatt. Tedd meg mindazt, ami a
kezed ügyébe esik, és amihez erőd van, mert nem lesz cselekvés, gondolkozás,
ismeret és bölcsesség a holtak hazájában, ahová menned kell!” (Préd 9, 7 és
9-10)
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!