Ha a Jézust megkeresztelő János
nevét vesszük vizsgálat alá, akkor egyetlen kérdést kell csupán feltennünk, és
máris világossá válik, hogy ő a keresztelést milyen módon végezte. Kérdésünk
mindössze annyi, hogy a nép vajon miért, miféle megfontolásból illette Jánost
örök időkig maradandóan Keresztelő János névvel, ami cáfolhatatlan, hogy
görögül Bemerítő Jánost jelent? Miért ragasztotta vajon a nevéhez a nép ezt a
megkülönböztető jelzőt, ha János nem ebben a tevékenységben fáradozott volna,
azaz ha nem az lett volna reá a jellemző, hogy ő bemeríti az embereket? A
vízbe. Ha ő a kereszteléskor bemerítés helyett csak meghintést vagy egy
csekélyke vízzel való szimbolikus leöntést alkalmazott volna, akkor a köznyelv
őt mindenképpen „Meghintő” Jánosnak, esetleg „Leöntő” Jánosnak nevezte volna,
tehát nem Bemerítőnek. Hogyan is végezhetett volna Bemerítő János csupán meghintést
vagy valamiféle szimbolikus leöntést, amikor azt olvassuk a Szentírásban (Mt 3,
6), hogy János a „Jordán vizében” keresztelt, nem a folyó vizéből, hanem a
folyó vizében. Senkit nem a Jordán vizéből merített vízzel hintett vagy locsolt
meg, hanem a Jordán vizében merítette be az embereket – a néptől kapott nevéhez
hűen – a Jordán folyó vizébe. (Senki ne kérdezze, hogy mire való ezt a dolgot
ilyen részletesen boncolgatni! Nem egyszerű „szőrszálhasogatás” csupán ez?
Később látni fogjuk, hogy igenis minden részletnek komoly jelentősége van! A
kérdés inkább az lehet, hogy vajon mindenben eleget kívánunk-e tenni Isten
szent akaratának, vagy csak úgy megközelítőleg, félvállról, komoly odaszánás
nélkül, kifogásokat keresve, a biblikus igazságokkal szembehelyezkedve, esetleg
csak jelképesen?)
Vizsgálódjunk tovább!
Hogy a János által végzett
keresztelés vízbe való bemerítéssel történt, tehát ahhoz sok vízre volt
szükség, alátámasztja a következő Ige is: Amikor János nem a Jordán vizében
keresztelt, akkor Énonban, Sálemhez közel. Miért? „… mert ott sok volt a víz…”
– olvashatjuk a Szentírásban (Jn 3, 23). „… mert ott sok volt a víz…” Mihez
kellett a sok víz? Hát hogyan lehet valakit „tetőtől-talpig” bemeríteni, ha
ehhez nem áll rendelkezésre elegendő víz? Nézzük csak, hogyan is történik ez a
bemerítés a gyakorlatban! Most csak a formai dolgokra figyeljünk! Aki
keresztel: benne áll a vízben, ami célszerűen neki legalább a mellmagasságáig
ér. Aki keresztelkedik: odamegy őhozzá, majd a keresztelő segítségével (hogy egyensúlyát
ne veszítse), térdeit behajlítva bemerül a vízbe. A víz összezáródik felette.
Ezután minden várakozás nélkül – a keresztelő további segítő közreműködésével –
máris kiemelkedik a vízből. Megkeresztelkedett. Történhet ez úgy is, hogy az
illető leguggolás helyett előre, vagy hátra beledől a vízbe, így merül el egy
rövid időre. Ebből a helyzetéből segíti őt azután „talpra” a keresztelő, aki
lehet egymaga és lehet akár másodmagával is. Ez utóbbi esetben nagyobb
biztonságot érez a keresztelkedő, amely lényeges lehet akkor, ha esetleg
egyébként is fél a víztől. Keresztelő János (Bemerítő János) minden
valószínűség szerint egyedül keresztelt a Jordánban, vagy ahol erre – mint
olvastuk – alapfeltételként megfelelő mennyiségű víz állt rendelkezésre, vagyis
ahol „sok volt a víz…”. Úgy gondoljuk, hogy az általa végzett keresztelési
módhoz ezek után már kétség sem férhet, Bemerítő János nem meghintett, nem
leöntött, hanem bemerített. Ezért volt szüksége a sok vízre.
Izraeli úti-filmekben gyakran
látható, ahogyan a Jordán vizében keresztelkednek az emberek napjainkban is,
méghozzá kizárólag a fentebb leírt biblikus bemerítkezési módok egyike szerint.
Számukra mindenütt egy kis kiépített parti terasz áll rendelkezésre, ahonnan
korlát-szegélyezte lépcső vezet le a vízbe. Amikor a filmekben látjuk azt a
sok, kizárólag erre a célra fehér ruhába öltözött keresztelkedő fiatalt és
időst, nőt és férfit, egy kissé mindig meghatódunk, és magasztaljuk szívünkben
az Úr Jézus Krisztust, Aki élete feláldozásával nyitott ajtót adott mindenki
elé, és a mai napig is az egyedüli reménysége minden embernek.
Jézus keresztelkedéséről már
szóltunk. Bár formai részleteket, azon túlmenően, hogy Keresztelő János
(Bemerítő János) keresztelte meg Őt, nem tudunk. Ne hagyjuk viszont figyelem nélkül
a keresztelkedéséről olvasottakból, hogy miután a Jordánban megkeresztelte Őt
János: „azonnal kijöve a vízből” (Mt 3, 16)! Ahhoz, hogy kijöjjön, be is
kellett mennie. Mondd, mi más dolguk volt a folyóban, ha nem a bemerítkezés,
hiszen a meghintéshez vagy a leöntéshez elegendő lett volna esetleg egy
kehelynyi, vagy bármiféle kézi edényben elférő víz is? Akár még a parton is,
vagy a Jordántól távol, bárhol. Mindezek ismeretében kijelenthetjük, hogy a
János által végzett keresztelési mód egyértelműen a bemerítés volt, amelyet
Jézus is elfogadott, az Atya is elfogadott, és ez a módszer volt az egyedüli
módszer, amellyel az apostoli korban és a korai kereszténységben is
kereszteltek. Nyilván az apostolok is. (Nem hagyható figyelmen kívül az a tény,
hogy Jézus Krisztus tanítványainak egy része korábban Keresztelő János
tanítványa volt. András és Péter is /Jn 1, 35-42/. Keresztelhettek-e ők
formailag másként, mint János, akitől tanulták ezt?)
Nézzük, hogyan keresztelt
például Fülöp apostol! Egyik kereszteléséről az etióp kincstárnok (komornyik)
megkeresztelkedésével kapcsolatban írottakból értesülhetünk (Apcsel 8, 26-39).
Fülöppel együtt „leszállának mindketten a vízbe”, később „a vízből feljöttek” –
olvashatjuk az Apcsel 8, 38-39-ben. Kizárt dolog, hogy a kincstárnoknál a
sivatagos vidéken hazafelé vivő gázai úton nem volt annyi tartalékvíz, hogy
abból akár egy tenyérnyivel is ne lehetett volna őt meghinteni vagy jelképesen,
leönteni – megkeresztelés gyanánt. A leírásból arra lehet következtetni, hogy
még a Jeruzsálemből hazafelé tartó komornyik is tisztában volt azzal (esetleg
látta, vagy hallotta zarándoklata során), hogy a keresztelkedéshez több vízre
van szükség, hiszen: „Mikor pedig menének az úton, jutának egy vízhez; és monda
a komornyik: Ímhol a víz: mi gátol, hogy megkeresztelkedjem?” (Apcsel 8, 36).
Miután láttuk, hogy minden esetben olyan helyen történt a keresztelkedés, ahol
ugyancsak sok víz állt rendelkezésre, immáron el kell fogadnunk, hogy a
keresztelkedés mindenkor bemerítéssel történt és nem egyéb módon!
Több kellett, hogy legyen ez a
keresztelkedési mód az egyszerű meghintésnél vagy jelképes leöntésnél! Miután
tudjuk, hogy Péter apostol látta és gyakorolta is a keresztelést (Jn 4, 2 és
Apcsel 10, 47), nyilván tisztában volt a módszer technikájával, különben nem
írta volna le a következőt: (Nóé bárkájához, mint a megmenekülés egyetlen
lehetőségéhez hasonlította a megkeresztelkedést, amint arról már részletesen
szóltunk az ezt megelőző /keresztelkedés elméletével foglalkozó/
tanításunkban). „A mi minket is megtart most képmás gyanánt, mint keresztség, a
mi nem a test szennyének lemosása, hanem jó lelkiismeret keresése Isten iránt,
a Jézus Krisztus feltámadása által.” (1 Pét 3, 21). Anélkül, hogy a kijelentést
újra elemeznénk, arra hívnánk fel a figyelmet, hogy a test szennyének lemosása
még a gyakorlatban is közelebb áll a vízben történő megmerítkezéshez, mint a
vízzel való meghintéshez, leöntéshez.
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!