Az ember szellemének három
élet-működését, funkcióját ismerjük:
Ezek közül egyik az úgynevezett
„belátás” (gör. szünió) (2 Tim 2, 7), (Kol 2, 2). A szellemünk, ha csak
korlátozott mértékben is, de képes belelátni az Isten világába, munkálkodásába,
és az írott Igéiben kijelentett szellemi részekbe.
A másik, a valódi tartalmával
egyszerűen lefordíthatatlan úgynevezett „szellemi-együttismerés” Istennel (gör.
szünejdézis) – amit a Károly fordítás lelkiismeretnek fordít helytelenül, mert
sem az ember lelkéhez, sem az ilyen természetű ismerethez semmi köze. Az ember
lelke ugyanis egyáltalán nem képes szellemi ismeretre. Szellemi-együttismerése
minden embernek, még a bűn állapotában élőnek is van (Róm 2, 14-15), (2. Kor 4,
2). Ez jelzi, ha az ember Isten ellen, illetve törvénye ellen cselekszik. A
bűnben élő embernek csupán jelez, megfelelő erőt azonban nem képes adni a lelkének
ahhoz, hogy másként, Isten kedvére, Isten szerint cselekedjék. Eltérően a
megtért, újjászületett emberrel, akinek a szelleme, az ővele közösségben élő
Szent Szellemmel együtt, mint írtuk, már komoly befolyást tud gyakorolni az
elméjére és ezáltal képessé teszi arra, hogy kifejezetten Istennek tetsző
életet éljen. Sajnálatos, hogy a görög eredetiben olvasható kifejezést nem
sikerült megfelelően érzékletes módon lefordítani. Mint írtuk, ezt a kifejezést
Károlyék lelkiismeretnek fordították, és a többi magyar fordítás is átvette ezt
a kifejezést, holott világosan látható, hogy itt szellemi és nem lelki
funkcióról ad kinyilatkoztatást a Szent Szellem. Mi úgy tudunk ezen segíteni,
hogy a szellemi-együttismerés és lelkiismeret kifejezések helyett magyarázatul egy
olyan kifejezést alkalmazunk, amelyet ugyan a szemészeti betegségek közül
választottunk, viszont ide kifejezetten alkalmasnak tartunk. Nem más ez, mint a
„kettőslátás”. Ez azt jelenti, hogy a mi szellemünk nem csupán „belát” az Isten
dolgaiba, de ezt úgy teszi, hogy egyúttal látja a saját helyzetünket,
lehetőségeinket, körülményeinket is, tehát valóban „kettőslátással”
rendelkezik. Ha ezt lelkiismeretnek mondjuk, ám legyen, de akkor azt is el kell
fogadnunk, hogy a keresztség nem más – mint olvashattuk Isten Igéjében –,
könyörgés Istenhez jó, tehát kifogástalan „kettőslátásért”. Mit cselekszünk
tehát amikor megkeresztelkedünk? Jó „kettőslátásért” könyörgünk. És Isten
megadja ezt, méghozzá rendkívül bölcs módon, – „a feltámadt Jézus Krisztus
által” (segítségével, személyének bevonásával). Az Újszövetség hangsúlyozza
annak szükségességét, hogy az Isten előtt mindig jó legyen ez a lekiismeretnek
fordított „kettőslátásunk”. A végső mérték mindenesetre a Szent Szellem, Aki
egyedül képes arra, hogy a bűnöket feltárja, és mint olyanokat felismerhetővé
tegye. Csak a Szent Szellem által megerősödött szellemünk tudja feljavult
„kettőslátásával” a bűnt mindenkor bűnnek felismerni. Kifogástalan
„kettőslátásunk” (lelkiismeretünk) tehát kizárólag akkor lesz, ha megkapjuk, ha
belénk költözik az Isten Szelleme, az Úr Jézus Krisztus Szelleme, az Igazság
Szelleme, Aki nem más, mint a Szent Szellem. Akit keresztelkedésünkkor magától
az Úr Jézus Krisztustól kapunk, miután megfelelő bűnbánattal megvallottuk az Úr
Jézus Kisztusnak, mint értünk szenvedő Megváltónknak a bűneinket, Ő pedig
ígérete szerint megbocsátotta azokat, és miközben az Ő hatalmas nevére
megkeresztelkedtünk, bemerültünk a vízbe, bemerített bennünket a Szent
Szellembe. Isten tehát megmenekülésünkre, miként Noénak kegyelemből a bárkát,
számunkra a keresztelkedést adta „a feltámadt Jézus Krisztus által”. Olyan
hatalmas dolog ez a keresztelkedés, hogy az Isten teljes hármasságával
közreműködik benne. Ezért keresztelkedünk az Atya-Fiú-Szent Szellem nevében, az
Atya Isten jóságos kegyelméből, a Fiú Isten nevére, és megkapjuk Őtőle a Szent
Szellem Istent. Aki ezután közösségben lesz velünk, és a továbbiakban
kifogástalanul közvetíti felénk az Isten országát, szeretetével pártfogol,
vigasztal, nevel, tanít, igazgat, és elvezet bennünket a teljes igazságra. Jó
„kettőslátással” immáron tekintetünket mindenkor az Úr Jézus Krisztusra vetjük,
szemünk elől soha többé nem tévesztve az Ő kereszthalálát, feltámadását és
megdicsőülését, úgy tekintve Őreá, mint akié most minden hatalom mennyen és
földön, úgy tekintve Őreá, mint aki mindenben példát hagyott ránk, hogy
naponként magunkat megtagadva az Őbelé vetett feltétel nélküli bizalommal
követni tudjuk Őt a keskeny úton.
Röviden szeretnénk még szólni
az ember szellemének harmadik élet-működéséről, funkciójáról. (Röviden, mert
tulajdonképpen érintettük már.) Ez a „közösség” (gör. kojnónia). Ilymódon
kapcsolódik az ember szelleme, tehát a benne lakozó Szent Szellemmel Istenhez,
és az Úr Jézus Krisztusban elrejtett hittestvéreihez. A szellemi keresztény
ebben a „közösségben él és munkálkodik.
Miután úgy gondoltuk, hogy a
keresztelkedéssel kapcsolatos tanításunkat nem célszerű egyetlen tanításba
összesűríteni, a témát két részre bontottuk, úgymint egy elméleti és egy
gyakorlati részre. Az elméleti részt a „Test, lélek, szellem” címmel, íme,
letettük eléd. Ha szeretnéd tanulmányozni a keresztelkedéssel kapcsolatos
gyakorlatiasabb részt is, akkor olvasd el a következő tanításunkat, amelynek
címe: „Keresztelkedés: bemerítkezéssel”.
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!