Ennek az említett három szónak
az egyike a: szóma, amely testet jelent. Gyakran olvashatjuk a Bibliában
előtaggal, mint lelki test, hús test, érzéki test. Úgy gondoljuk, mivel a
testről írottakat a fordítások világosan adják vissza, képünk is van az emberi
testről, látjuk is, meg is tapinthatjuk, erről az „alkotó részünkről” áll
rendelkezésre a legtöbb tapasztalatunk, ezért ezzel a továbbiakban nem
foglalkozunk bővebben. A test tehát a szóma.
A másik görög szó, amivel meg
kell ismerkednünk a: pszihé, ennek lélek a jelentése. A föld porából
(anyagaiból) alkotott testbe Isten az élet leheletét lehelte, így lett az ember
élő lélekké, más fordítás szerint élőlénnyé (1 Móz 2, 7). A lélek az ember
érzéseinek, érzelmeinek, kívánságainak és akaratának a helye. Az ember lelke
nem látható, nem megtapintható, nem anyagi része az embernek, tehát nem az agy,
(mint azt sokan állítják) annak ellenére, hogy úgy tűnik bizonyos dolgok abban
történnek. A látszat ellenére két okból is cáfoljuk, hogy a lélek maga az agy
lenne. Az agy a test része, tehát test, és mint olvashattuk a test a föld
porából való, míg a lélek, mint írtuk nem a föld porából került az emberbe.
Cáfoljuk a következő ténnyel is: az ember halála után az agy is az enyészeté,
azaz a test többi tagjaival együtt porrá lesz, elpusztul. A Biblia világosan ki
is jelenti, hogy test (és vér) nem örökölheti Isten országát (1 Kor 15, 50), a
lélekről viszont maga Jézus Krisztus mondta, hogy az, az embernek olyan
alkotórésze, amely elpusztíthatatlan. (Mt 10, 28) Az agy és a lélek viszonyát
legegyszerűbben úgy érthetjük meg, ha az agyat egy zongorához hasonlítjuk,
amely képes ugyan hangjával betölteni egy egész termet, viszont csak akkor, ha
valaki játszik rajta. Ha példánkban a zongora az agy, akkor a lélek a
zongorista, aki a zongorát megszólaltatja. A hallgatóság, bár a zongora
hangjait hallja, de mindenkor a zongorista játékában gyönyörködik, vagy a
zongoristáról állít ki véleményt. A lélek tehát az ember személyisége (ÉN-je),
vagy legalábbis annak jelentősen többségi része, hiszen a lélek az, ami
megnyilvánul az ember minden gondolatában és láthatóvá válik minden
cselekedetében. Az ember a lélek hatására, a lélek akaratából öl vagy simogat,
virágot nyújt át, vagy üt, kiabál, heveskedik, vagy szidalmaz, esetleg vonul
félre. A lélek (pszihé) betegsége esetén fordul a világ pszichiáterekhez,
pszichológusokhoz. Gyakran előfordul, hogy a lélek betegségétől betegszik meg a
test (szóma) is, ilyenkor beszél a világ pszichoszomatikus megbetegedésről. A
lélek tehát a pszihé.
A harmadik görög szó a: pneuma,
amely konkrétan az ember szellemét jelenti. Az ember tehát nem csupán test és
lélek, hanem egyben szellem is (1 Thessz 5, 23), amely (nem anyától, nem
apától, hanem közvetlenül) az Istentől kapott olyan „Isten-lényegű” része az
embernek (de soha nem az ÉN-je), amely ha kis mértékben is, de hatni képes az
ember elméjére. Az embernek kizárólag ez a „része” az, amely képessé teszi őt
arra, hogy Istent, Isten dolgait és munkáját megismerje, felfogja
kijelentéseit. Ebben vesz lakozást Krisztus befogadásakor a Szent Szellem (1
Kor 3, 16). Az ember szelleme hasonlóan a lelkéhez, nem látható, nem megtapintható,
nem anyagi része az embernek. Az ember ezzel az Istentől kapott szellemével
képes megragadni, legalábbis alapjaiban felfogni, elméjében tudatosítani (már
újjászületése előtt is!) a Teremtő Isten dolgait. Kárára vagy előnyére ezzel a
szellemével képes „külső” szellemekkel is összekapcsolódni, akik így lakozást
vehetnek az emberben (az emberbe költözhetnek akár többedmagukkal is),
hathatnak az elméjére, ezáltal személyisége különböző mértékű befolyás alá
kerülhet. E hatások következtében énje, ego-ja jó és rossz irányba is
elmozdulhat. Megtéréskor, újjászületéskor jó irányba, miután az Atya-Fiú Szent
Szelleme költözik belé, és ezt követően szelíd tanácsaival segíti az
újjászületettet a megszentelődés folyamatában, illetve rossz irányba, amikor az
úgynevezett test nélküli szellemek, más néven démonok, ördögi bukott szellemek
kapcsolódnak alattomos módon az ember szelleméhez. Ezek a gonosz szellemek
erőszakosan, zsarnoki módon – viszont anélkül, hogy az illetőben ez tudatosulna
– teljes mértékben megszállhatják az embert, vagy viszik a bűnök sodrába, és
elméje megkötözésével igyekszenek őt a bűnei fogságában tartani. Még az ilyen
személy sem örökre elveszett! A Szent Szellem világméretű munkálkodása
eredményeként a hitről és a keresztről (megváltásról) szóló beszéd eljuthat a
démonok befolyása alá került ember fülébe. Ettől saját szelleme (nem beszélve
arról, hogy a Biblia szerint Isten kétszer-háromszor kifejezetten meg is
szólítja az embert /Jób 33, 29/) olyannyira megerősödhet, hogy nagyobb hatást
tud gyakorolni az elméjére, mint gonosz ellenségei, és kedvező döntést hozhat,
akár meg is térhet. Összefoglalva a fentieket: a szellem tehát a pneuma.
Néhány sorral fentebb, amikor
még a lélekről írtunk így fogalmaztunk: „A lélek… az ember személyisége
(ÉN-je), vagy legalábbis annak jelentősen többségi része, hiszen a lélek az,
ami megnyilvánul az ember minden gondolatában és láthatóvá válik minden
cselekedetében.” Komoly fontolgatás előzte meg ennek a mondatnak a leírását,
különösen az a beszúrás, ami arra utalt, hogy a lélek esetleg nem „egy az
egyben” az „ÉN”-je az embernek. Azaz mintha az „ÉN”-be még valami beletartozna.
Mi itt az ember szellemére gondoltunk. Amikor viszont az ember szelleméről
írtunk azt írtuk, hogy az semmiképpen nem az ember „ÉN”-je. A zavart három
Bibliai Ige okozza, amely – bevalljuk – a mai napig még nem nyílt meg
egyértelműen számunkra. Az egyik Ige az a már egyszer említett Ige, amelyben
Jézus Krisztus azt jelenti ki, hogy a lélek az embernek elpusztíthatatlan része
(Mt 10, 28). Ezt megerősíteni látszik az az Ige, amely arra enged
következtetni, hogy az ember testi halálakor a lélek, amely véleményünk
szerintünk az ember tudataként is felfogható (mintegy az ember valamennyi földi
emlékképének a hordozója) „tovább megy”, vagy a végítélet várakozó helyére,
vagy a Paradicsom valamelyik részébe. (Gazdag és Lázár példázata, Luk 16,
19-31) Mindezekből azt láttuk, hogy a lélek (pszihé, ami héberül nefes)
gyakorlatilag visszatér Istenhez, aki adta. Viszont a Prédikátor könyvéből
héberül az olvasható ki, hogy nem a lélek (nefes), hanem a szellem (pneuma,
héberül Ruah) tér vissza Istenhez, aki adta. (Préd 12, 9) Mivel a testi
halálunk után mindenképp számot kell adnunk földi életünkről, nem látjuk
tisztán, hogy csak a lelkünk, csak a szellemünk, vagy együttesen mindkettő ad-e
számot, melyik a teljes jogú, felelőséggel bíró „ÉN”-ünk? Mi ezt a lélekre
taksáltuk, de egy résnyire nyitva hagytuk a kaput arra, hogy esetleg a
szellemünk is, mivel testi megnyilvánulásainkra (különösen újjászületés után)
már a szellemünk is befolyással bír. Mivel az Isten-lényegű részünkkel legalább
egy kis magnak megfelelő rész bennünk van az Isten országából – mondhatta Jézus
Krisztus annak idején, hogy Isten országa bennünk van (Luk 17, 20-21).
Sajnos nem tudjuk hogy arra a bizonyos
Isten-lényű részünkre, a szellemünkre mikor teszünk szert, erről ugyanis nincs
bibliai kijelentés. Csak feltételezésekre hagyatkozva úgy gondoljuk, hogy az
első ember a lélekkel együtt kapta meg ezt közvetlenül Istentől, mi pedig
születésünkkor kapjuk meg egyen-egyenként.
Folytatás holnap
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!