Színészek mesélték, hogy élő
fellépéssel rendszeresen játszottak egy olyan színdarabot, még a „kőkemény”
Rákosi rendszerben, amelynek már maga a színrevitele is rendkívül nagy
kockázatot jelentett. Ha a darabot valami ok miatt nem tudják végigjátszani,
akár még a jegyszedő is öt évet kaphatott volna, nemhogy a rendező, vagy a
színészek! Ők valamennyien életük végéig törhették volna a követ Recsken, a
kőbányában. A végén mégis felhangzott minden esetben a vastaps, és ünnepelte
őket a közönség, még a közéjük titokban beültetett elhárítós politikai tisztek
is. Hogyan volt ez lehetséges? Úgy, hogy a fennálló rendszert három felvonáson
át szidalmazó szereplőről a színdarab végső felvonásában kiderült, hogy áruló,
és ebben az utolsó felvonásban keményen megbélyegzik, kiközösítik és
letartóztatják. Így írta meg a szerző, ez lett a happy end. Úgy kell neki.
Vesszen az áruló! Vastaps. Azt mesélték a színészek, hogy három felvonáson át
azon izgultak nehogy áramszünet, vagy bármi más akadály miatt félbe kelljen
szakítani az előadást, mert akkor soha nem derül ki a végső mondanivaló, és
valóban „becsukhatják” őket.
A Prédikátor könyve annyiban
hasonlít a színészek által elmeséltekhez, hogy aki csak félig olvassa el ezt a
könyvet, vagy valahol a vége előtt abbahagyja, az soha nem érti meg „bölcs”
Salamon, Szentlélek ihlette valódi mondanivalóját, és megannyi téves
következtetésre jut. Az ilyen olvasó könnyen elhiszi, hogy az ember
tevékenységének minden mozzanata valóban csak hiábavalóság és hasztalan
erőlködés, azaz igazat ad a Prédikátornak mindabban, amit könyvének „első három
felvonásában” írt. Pedig ha tovább is elolvasná…
A Prédikátor, könyvének végéhez
közeledve – anélkül, hogy bármit is visszavonna a korábban írottakból – egy
igencsak határozott tanítást adott a minden ember számára kikerülhetetlen
Istenhitről, Istenfélelemről, Isten mindenhatóságának, mindenek felettiségének
„kötelező” elismeréséről. És nem a földi élet végén, amikor valóban lezárul az
ember életének egy korszaka, hanem már kora ifjúságától kezdődően. Hogyan is
írta a Prédikátor könyvének utolsó részében?
„És emlékezzél meg a te
Teremtődről (Gondolj Teremtődre Új ford.) a te ifjúságodnak idejében,
míg a veszedelemnek napjai el nem jőnek, és míg el nem jőnek az esztendők,
melyekről azt mondod: nem szeretem ezeket!” (Préd 12, 3)
Hát nem élhet még egy fiatal
sem örvendezve, jókedvűen, szíve vágya szerint? Állandóan csak komoly dolgokon
kell elmélkednie, állandóan csak Istennel, és a majdani saját elmúlásával,
halálával kell foglalkoznia? Szó sincs erről! Figyelj a Prédikátor bölcs
szavaira!
„Örvendezz a te ifjúságodban,
és vidámítson meg téged a te szíved a te ifjúságodnak idejében, és járj a te
szívednek utaiban, és szemeidnek látásiban; de megtudd, hogy mindezekért az
Isten tégedet ítéletre von! Vesd el a haragot a te szívedből, és vesd el a
gonoszt a te testedből; mert az ifjúság és a hajnal hiábavalóság (mert az
ifjúkor és a fiatalság mulandó Új ford.)” (Préd 12, 1)
Teremtő Istened csak annyit
akar, hogy már ifjúságod idején is élj józanul („normálisan”), igyekezzél harag
nélkül, gonoszság nélkül úgy élni – esetenként arra is gondolva –, hogy egyszer
majd számot kell adnod a teljes életedről. Ezért írta, hogy „És emlékezzél meg
a te Teremtődről (Gondolj Teremtődre Új ford.) a te ifjúságodnak
idejében…” Mielőtt nem késő, mielőtt a sok látott és átélt, megtapasztalt
gonoszság és bűn miatt meg nem keményedik végképp a szíved! Mert a por (a test)
valóban visszatér a földbe, és olyanná lesz, amilyen volt, de – és itt jön a
Prédikátor egyik hatalmas kijelentése! – a lélek visszatér Istenhez, aki adta.
(Préd 12, 7) És ha a „nap (Nap) alatt”, csupán földi ésszel, megnyitott értelem
nélkül úgy tűnt is, hogy a halállal mindennek vége, hogy az ember sorsának
befejezése olyan, mint az oktalan állaté, akkor tudd meg, hogy ez nem így van.
„Mindezt hallva a végső
tanulság ez: Féld Istent, és tartsd meg parancsolatait, mert ez minden embernek
kötelessége! Mert Isten megítél minden tettet, minden titkolt dolgot, akár jó,
akár rossz az.” (Préd 12, 13-14 Új ford.)
Az újszövetségben „a végső
tanulság”-ot csak egyféleképpen lehet értelmezni: Mindenkinek újonnan kell
születnie (Jn 3, 3)! Mindenkinek eleget kell tennie Isten szent akaratának, meg
kell térnie, és a bűnei bocsánatára – víz alá merítkezéssel – meg kell
keresztelkednie, méghozzá az Úr Jézus Krisztus nevére, Akitől megkapjuk a
megígért Szent Lelket, az Igazság Lelkét. E Lélekkel közösségben élve élhetünk
csak Istennek tetsző, értelmes életet. És e Lélek segítségével érthetjük csak
meg ezt a most tanulmányozott könyvet is.
A Prédikátor igyekezete végig
arra vonatkozott (ha minden részletével nem is foglalkoztunk), hogy kikutassa,
megtalálja, hol, vagy miben találhatja meg az ember az igazi megbékélést. Végül
is arra a következtetésre jutott, hogy ez az igazi megbékélés csakis Istenben
lehetséges. Ha az ember élete során erre a megbékélésre nem talál rá, akkor, ha
hamarább nem is, de az utolsó napjaiban döbbenten tapasztalja (még a lelke is
belefájdul), hogy minden, amit addig tett („a nap alatt”) valóban csak
haszontalanság és hiábavalóság volt, hasztalan erőlködés.
Ez a Szent Lélek ihlette könyv
szinte a befejező rész kivételével mindvégig – amellett, hogy számtalan jó
meglátást is közread – egy kifejezetten provokatív könyv, beleértve a
szerkezeti felépítését is. Mindenképpen egy kihívó, ingerlő, majd hogy nem
beugrató, több helyen túlzó, egyes gondolatokat jelentőségüktől eltérően
aránytalanul kihangsúlyozó és felnagyító, tagadhatatlanul Salamon
bölcsességéhez méltó remek tanítás. El tudtad talán hinni, hogy Isten az embert
hiábavalóságra, tékozló életre teremtette, hasztalan erőlködésre? Hogy az
legyen az egyik legnagyobb gondja, ki örökli a vagyonát, vagy félredobva azt,
hogy értelmes, alkotni képes, érző társas lény, bezárkózva csak önmagával
foglalkozzon, egyék-igyék, azután végleg megsemmisüljön? Salamon mindvégig arra
törekedett, hogy éberen tartson, hogy gondolkoztasson, hogy elvezethessen arra
az igazságra, amelyet ő már az első leírt mondattól jól ismert. Mi pedig most
egy Igével zárjuk:
„… szeretett testvéreim,
legyetek szilárdak, rendíthetetlenek, buzgólkodjatok mindenkor az Úr munkájában,
hiszen tudjátok, hogy fáradozásotok nem hiábavaló az Úrban.” (1 Kor 15, 58 Új
ford.)
Isten áldása legyen az áhítatok olvasóin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Üdvözöllek kedves látogatóm, érezd magad jól, és tanulj és épülj az olvasottakból: Jézus szeret téged!